Welkom bij The Personal Trainer Podcast. De plek waar jij als personal trainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en je klanten te halen.
Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT. BAPT biedt niet alleen fitnessopleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken.
Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij een nieuwe aflevering van The Personal Trainer Podcast met mezelf en Michiel als de co-host. Vandaag gaan we het hebben over drie zaken die je niet leert tijdens een opleiding. We geven natuurlijk met BAPT zelfopleidingen, dus het is misschien een raar topic dat we bespreken, maar we hebben wel een aantal zaken gebrainstormd en we hebben drie zaken opgesomd die we gaan bespreken wat je niet leert tijdens een opleiding.
Of toch zeker niet in het begin als startende personal trainer. Ja, en wat valkuilen kunnen zijn voor zowel startende als ook gevorderde coaches. We hebben één topic waarvan we zeker zijn dat elke coach ooit al eens mee te maken heeft of misschien nog altijd mee te maken heeft.
Wij waarschijnlijk ook nog altijd mee te maken hebben, dus dat is ook een belangrijke, maar daar komen we straks toe. Dus blijf zeker kijken en luisteren. Het eerste waarover we het gaan hebben, is het businessdeel van coaching.
Heel veel coaches starten op vanuit een passie voor sport. Ze fitnessen graag. Af en toe komt er iemand iets vragen over een oefening, ze geven uitleg en uiteindelijk zeggen ze dat het misschien iets is voor hen en dat ze een opleiding gaan volgen.
Maar dan... Dan komt natuurlijk... Ik zeg altijd dat het je hobby wordt, je werk, en dat is heel tof, maar bij het werkgedeelte zijn er natuurlijk ook andere verantwoordelijkheden. Er komen een aantal zaken bij kijken, waaronder het businessdeel. Hoe heb jij dat ervaren? Ik denk dat ik daar zelf heel hard... met mijn hoofd tegen de lamp ben gelopen.
Dat is echt gewoon iets wat je in de meeste opleidingen voor personal trainer gewoonweg niet eens aangeleerd krijgt. Dat is hoe je marketing moet doen, hoe je een deftig salesgesprek moet voeren, hoe je klanten maakt warm om bij je te gaan opstarten en welke pitch je gaat gebruiken om jezelf te verkopen naar klanten toe. Ik denk dat daar in het zelfvertrouwen ook al een belangrijke is.
Op welke manier praat je naar je klanten toe en hoe zeker kom je ook over? Ik denk dat er ook wel een interessante is. Practice what you preach, uiteindelijk. Dat komt ook altijd wel iets geloofwaardiger over.
Hoe ik het meestal, of zelf ook gewoon, heb ondervonden, is dat je mocht de beste personal trainer zijn en de meest interessante opleidingen gevolgd hebben met de meeste kennis, maar als je jezelf niet kunt verkopen, haal je geen klanten binnen en dan heb je geen draaiende business. Zo simpel is het. Het is natuurlijk altijd moeilijk, omdat als je eenmaal resultaten boekt met klanten, dan gaat het altijd iets gemakkelijker.
Resultaten is nog altijd de beste marketing, maar het businessgegeven is zo groot dat het heel moeilijk is om dat in een gewone opleiding te steken. We hebben dat zelf ook gemerkt met onze BAPT Level 1-opleiding. Dat is onze basisopleiding voor startende coaches.
Daar hebben we een module. De laatste module gaat over business. Maar idealiter zou die module tien weken moeten duren, wat natuurlijk niet mogelijk is.
We hebben geopteerd om daar voornamelijk te werken aan de skills van de coach. De bedoeling is dat we in onze events en onze seminars dan altijd ook iets rond business gaan doen. Het andere punt is dat er veel businesscoaches op de markt zijn.
Dat is daar ook voor gekomen. Maar dan zitten we met het probleem dat er ook evenveel charlatans zijn die businesscoach zijn. Dat is altijd een heel moeilijke afweging.
Een goeie businesscoach is goud waard, maar vind maar eens een goeie businesscoach. Ik denk dat dat iets is waar je als startende PT wel niet wakker van moet liggen, denk ik. Ja en nee.
Ik snap wat je wil zeggen, maar ik denk nog altijd... Zo ben ik ook begonnen. Ik ben begonnen als... Ik werkte fulltime in een fitness, als fitnessinstructeur. Ik had een vast loon.
Daarnaast ben ik in bijberoep PT gestart. Ik denk nog altijd dat dat de beste manier is. Het is... Als je weinig kennis hebt over business, dan denk ik niet dat het de juiste... Dat is een goeie vraag om direct fulltime te gaan werken.
Dan ga je tegen zoveel dingen tegenaan lopen. Dat gaat zoveel geld kosten om dat in orde te krijgen dat dat niet de beste optie is. Eenmaal je een klantenbestand hebt opgebouwd en het wordt zo groot dat je wel een keuze moet maken, dat is een heel ander verhaal.
Dan ga je nog met dat businessdeel veel meer moeten bezig zijn, maar dat gaat toch iets anders zijn? Dat is eigenlijk pas echt een inzicht dat later is gekomen en wat veel mensen of personageurs ook gewoon onderschatten. Want het draait niet alleen om in je... Dat is wat Jay Carter eigenlijk ook altijd vertelde. Het draait niet alleen om in je business te werken met je klanten, maar wat ga je daarbuiten doen om rondom je business te werken om je sales in orde te krijgen, je marketing in orde te krijgen, om sales binnen te halen, reclame.
En dat is... De balans daarin te zoeken is soms ook wel lastig, want heel veel mensen gaan dan het idee krijgen van... Oké, wat moet ik dan doen om mijn klanten binnen te halen en misschien weer minder met de klanten zelf bezig te zijn? Of ze gaan meer met de klanten zelf bezig zijn en het andere wordt verwaterd. En het is daarin, denk ik, dat de ervaring vooral de rol komt spelen in hoe ik dat beste van beide werelden kan nemen om uiteindelijk een goed draaiende business te krijgen. Ja, maar als we daar een prioriteit in moeten stellen... Uiteraard mogen daarin meningen verschillen, dat is ook niet erg.
Dan gaat bij mij de prioriteit nog altijd wel naar de kennis. Kennis is prioriteit en pas dan ga je je zorgen moeten maken over je sales en je marketing. Omdat als je de kennis niet hebt en je gaat volle bak sales en marketing doen, dan ben je eigenlijk een lege doos aan het verkopen.
Want dan komen de mensen tot bij jou, je gaat ze coachen, maar je hebt eigenlijk niet de juiste skills om resultaten te boeken. Dus de skills om resultaten te boeken, stap één, en dan verder gaan en je bijscholen in meer sales, marketing en business deel. Een klein subtopic dat we daar nog hebben, is het boekhouddeel.
Het boekhouden is niet iets... Of als ik bij coaches hoor, het is iets wat de meesten niet zo leuk vinden, inclusief mezelf. Ik loop al een week slecht gezind als ik met mijn boekhouding moet bezig zijn. Voor mij is dat administratieve deel... Ja.
Echt te veel aan, dat is echt verschrikkelijk. Maar ik ben er zeker van dat ik niet de enige zal zijn. Een tip die ik kan geven voor coaches rond boekhouding, is vooral, zeker als je start, de omzet die je draait, de duizend euro die binnenkomt, die is niet van jou.
Er gaat een deel weg, er wordt BTW op betaald, er worden belastingen op betaald. Er zijn heel veel extra kosten die altijd ermee verbonden zijn. Dus let daar als startende coach heel goed mee op.
Bouw eerst een bepaalde buffer op. En pas als die buffer er is... Het verleidelijke is om te weten dat je start op in bijberoep. Dan is het heel vaak een valkuil voor personal trainers.
Er komt een duizend euro extra op de rekening. Dat is een bijberoep die ik kan opdoen om kleren te kopen of om eens mee te winkelen. Want ik ben toch een eenmandszaak.
Klopt. Dus dat is iets waar je natuurlijk wel... Dat zijn geen dingen die ze leren tijdens een opleiding, maar toch wel belangrijk. Had jij nog een toevoeging over het boekhouddeel of kunnen we dat afsluiten? Oké, top.
Dan gaan we naar de volgende. De volgende, we moeten even spieken op ons blad, is het falen van de klant. Jij hebt dat topic aangegeven, Michiel.
Dus als je iets geeft en de klant heeft gezegd dat hij of zij het doet, maar er komen geen resultaten. En hoe ga je daar zelf mee om uiteindelijk? Dat is iets wat ik puur onder de levende lijven heb ondervonden. Je stelt het ideale programma op en die klant beweert wel dat hij dat doet.
Of uiteindelijk zegt hij dat hij het niet in het zo ver extreme wil doen. Maar toch wil hij de resultaten die hij op zoek is. Bij wijze van spreken ga je een volledig voedingsschema volgen en een volledig trainingsschema.
En die klant wil tien kilo gaan afvallen. Volgens de ideale programmatie zou dat perfect lukken. Maar dan komt de klant naar je en zegt dat hij zijn voeding wil aanpassen, maar dat hij met je wil sporten.
En dan hoopt die klant nog steeds om tien kilo te gaan afvallen. Het verwachtingspatroon van de klant, waar ze voor moeten doen... Ligt anders. Ligt helemaal anders.
En dat is moeilijk om daar als persontrainer mee om te gaan. Daar had ik het zelf heel moeilijk mee in het begin. Die klant komt naar jou en wil afvallen.
Je geeft hem het perfecte boekje om te kunnen afvallen. Uiteindelijk wil hij dat niet volgens dat boekje doen, maar toch wil hij de resultaten die hij op zoek is. Als puntje bij een paaltje komt, kun je die klant niet verplichten om te zeggen dat hij dat voedingsschema moet volgen.
Dan moet je het beste van beide werelden proberen te nemen. En in mijn ogen is klant dan nog altijd koning. Als die klant dan bij spreekt en naar jou wil komen om enkel en alleen met jou te sporten, dan moet je ervoor zorgen dat die trainingen zo intensief mogelijk verlopen.
Zodat hij misschien toch al iets meer dagelijks energieverbruik heeft ten opzichte dat hij een simpel trainingsschema zou gaan doen. Ja. Ja, dat is iets waar bijna alle coaches mee gestruggeld hebben.
Inclusief mijzelf. We hadden het er een beetje grappig over net voor de aflevering, omdat we topics bespreken die we niet tijdens opleidingen zouden zien. Dit is een topic waar we een volledige opleiding over hebben ontwikkeld.
De mindset- en motivatiecoaching-opleiding gaat daarover. Ik wil in deze aflevering niet mega reclame daarover maken, maar het is wel zo dat het perfecte plaatje geven aan een klant altijd vanuit het perspectief van de coach is. We moeten als coach leren het vanuit het perspectief van de klant te zien.
Ik denk dat dat iets is waar we ons veel meer bewust van moeten worden en te leren in welk stadium van verandering de klant zich bevindt. Er is een heel groot verschil tussen iets willen... Dus tussen het resultaat willen en enkel kijken naar het resultaat. Maar de weg daarnaartoe, wil je dat wel? Want iedereen... Niet iedereen, maar de sixpack is niet zo'n perfect voorbeeld.
Laten we dat even nemen, omdat dat heel duidelijk is. Mensen willen een sixpack, maar de weg daarnaartoe, hoe wil je dat? Er zijn een aantal voorwaarden waar je voor moet doen. Je moet een aantal stappen ondergaan.
Wil je dat? Om dat te bereiken. Dat is een enorme kloof. Ik denk dat daar zeker zinvol in zit om daar ook meer mee bezig te zijn en je ook verder te verdiepen in mindset en motivatie.
Het puntje, om even in te pikken op hetgeen je daarnet zei... In die opleiding hebben we verschillende studies moeten bekijken, omdat we er verschillende studies hebben ingestoken. Er is één studie en die had een zestiental obeze mensen die een voedingsdagboek moesten invullen. Ze moesten hun voeding tracken.
Het is bijna ongeloofwaardig, maar het is zwart op wit op de studie. Er zat 40 procent van de voeding die ze hadden gegeten, hadden ze niet getrackt, en dat was onbewust. Dus ze moesten hun voeding opschrijven en er werd 40 procent niet opgeschreven door een koeksje bij de koffie en een chocolaatje en naar de keuken gaan, de kast open doen en iets nemen.
Dat was allemaal zo'n automatisme dat dat niet geregistreerd werd. Het is ook niet altijd de bewuste schuld van de mensen. Er zit ook heel vaak onbewust iets in.
Ze zijn ervan overtuigd dat ze jouw plan perfect aan het volgen zijn, maar als we dat met een dashcam bijvoorbeeld 24 op 24 zouden volgen, dan zou je er direct vijf à tien dingen kunnen uittalen. Ja, maar wat is dat? En ja, maar wat is dat? Dan zouden ze versteld staan van oei, daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan. Dat gaat over... Een klant die kwam naar mij, die wilde afvallen en die volgde... Of die beweerde dat hij het voedingsschema en het trainingsschema... Hij trainde met mij twee keer per week.
Het voedingsschema moest hij zelf doen. Hij beweerde dat hij dat 100 procent volgde, maar toch verloor die klant eigenlijk niks van gewicht. Ik bleek achteraf uit verre ondervraging, omdat ik met mijn handen in mijn haar zat, van hoe kan het nu dat hij geen resultaat haalt als hij al doet wat ik zeg? Dat hij elke avond een fles wijn dronk.
Maar dat was voor hem al zo'n... Ik heb het vergeten te melden. Dat was voor hem al zo'n gewoonte geworden dat er gewoon iedere avond een fles doorging. Dat zat zodanig ingeburgerd bij hem.
Van oké, wijn zijn ook verborgen calorieën. Ja, klopt. Bij mij... We gaan er niet dieper op ingaan.
Dan houden we voor andere afleveringen, maar ik heb zo ook gelijkaardige verhalen die wel grappig zijn. Maar we gaan ook een aantal grappige afleveringen opnemen. Oké, dus het falen van de klant, het mentaal ermee omgaan en de klant in de juiste mindset en nog beter motiveren, is ook iets dat we weinig zien in opleidingen.
Laatste punt. Allere belangrijkste punt. Waarschijnlijk uw struggle.
Zeker ook mijn struggle, voor alle duidelijkheid. Zeg het maar. Ja, de work-life balance.
Work-life balance is iets waar we... Ik geloof soms niet dat er een balans is, om eerlijk te zijn. Ik heb het ook nog niet gevonden. Ik ben al twintig jaar op zoek.
Het is dus lastig. Omdat je wilt... Als je een beetje gemotiveerd bent en je bent een beetje een workaholic, om het zo te zeggen. Je wilt dat die business vooruitgaat en dat die centen binnenkomen.
En je wilt er zaten halen. Dan sticht je de werk en de tijd in. Maar het mentale aspect en het gezondheidsaspect is ook een hele belangrijke.
Je houdt dat ook allemaal niet vol. Dat heb ik zelf ook aan de levende lijf ondervonden, met drie, vier jobs tegelijk te willen doen. En bezig zijn met van alles en nog wat.
Om een uur loop je wel ergens met een kop theedelamp. Dan merk je dat je je voet van de gaspedaal moet afhalen en een beetje meer tijd voor jezelf geven om meer te kunnen genieten van het leven ook gewoon. Binnen de twee jaar stopt bijna 80% van de coaches.
En dat is niet enkel omdat ze merken dat ze hun geld er niet direct mee kunnen verdienen. Omdat ze niet echt goed opgestart geraken. Maar vooral ook de burn-out en dergelijke bij coaches.
Ik denk zelfs dat dat op dit moment nog een taboe tussen haakjes is. Omdat wij als coach worden verondersteld om perfect gezond te zijn, perfect fit te zijn en alles mooi op een rijtje te hebben. Het perspectief als zijnde naar de buitenwereld toe, lijkt dat een heel makkelijke job.
Maar om de inside job is er zoveel dat je als eigen persoon van je business rekening mee moet houden. En simpelweg met mijn verhaal als online coaching, het social media-gebeuren is iets waar zoveel mensen geen rekening mee houden. Dat is altijd een uitleg wat ik hoor van mensen als ik zeg dat ik online coach ben.
Maar ja, dat zijn maar wat schema's opstellen voor klanten. Er komt wel iets meer bij kijken dan enkel en alleen de schema's bezorgen naar de klanten toe. Honderd procent.
Het aantal keer, dat kan ik niet op twee handen tellen, dat mensen aan mij vroegen wat ik doe, en ik zei personal trainer. Ja, tof. En wat doe je dan voor werk? Met mensen die denken dat het een kleine bijjob is.
Nee, dat is inderdaad iets waar coaches zeker mee zullen struggelen om het werk op te bouwen. Vooral het digitale aspect, het social media-aspect. Ik heb dit jaar voor de eerste keer deze vakantie een soort van digital detox gedaan, heel bewust.
Probeer ik ook meer en meer te doen. Dat is positief en negatief. Want dat is natuurlijk superpositief.
Voor jezelf. Het negatieve punt is dat je nog harder merkt hoe verslavend en hoe je er volledig in wordt meegezogen. En hoe erg dan ook, je kan bijna niet meer zonder.
In mijn geval gaat dat met BRPT. Wij zijn een online bedrijf, dus we hebben online opleidingen. Social media is onze belangrijkste bron van alles rond marketing en sales.
Dus wij moeten dagelijks posten... Het zijn draaiende molen, die blijven houden. Er zijn heel veel middelen, je kan bepaalde zaken uitbesteden. Honderd procent.
Maar dan sta je op al een bepaald niveau. Je hebt ook vaak de middelen niet voor. Zeker als startende personal trainer en je wilt ermee bezig zijn, dan moet je daar tijd en moeite in steken.
En er is echt een punt, zelfs bij mij ook, gekomen dat ik iedere keer opnieuw op mijn gsm aan het scrollen was achter ideeën, achter content, van alles en nog wat, dat je dan pas beseft dat de tijd die ik hier aan heb verspild, dat is absurd en belachelijk. Ja, klopt. Maar desalniettemin is het nodig.
Het is belangrijk. En daar ga je toch als coach ergens een bepaalde balans in moeten vinden. En die balans, in mijn ogen, is de balans... Het kortste bij dat je bij een balans zal kunnen komen, is door een hele goeie structuur en planning op te maken.
Want er zijn oneindig veel zaken te doen, maar als je een duidelijke structuur en plan opmaakt en je kan dat plan afvinken, dan mogen er nog twintig dingen extra te doen zijn. Als je je plan hebt afgevinkt, dan is er rust in je hoofd. En dat is iets dat we onze klanten vaak aanleren, maar dan zelf soms wat laten liggen.
Ik denk dat het nog een extra taakje is die ik moet uitvoeren. Dat is iets wat ik geleerd heb om in mijn agenda te kunnen zeggen dat ik van dat tot dat uur aan mijn business werk en daarbuiten zit gewoon te chillen. Ja, klopt.
En dat wordt alleen nog belangrijker, omdat de molen nooit stopt. Het is 24 op 24. Het is een eigen business.
Het werk blijft komen. Er zijn altijd zaken die je kunt verbeteren, wat je nog extra kunt doen. Een mens zou 24 uur op 24 bezig blijven om te werken aan zijn business, maar dat houdt niet vol in.
Ja, dat klopt, honderd procent. En nog een laatste punt. Ik denk dat dat ook iets is.
Dat is dat je afbakent wanneer klanten jou kunnen sturen. Afbaken van wanneer je beschikbaar bent voor klanten. Uiteraard moet je veel beschikbaar zijn voor klanten, maar niet 24 op 24, 7 op 7. En hoe groter je business is, hoe meer klanten je hebt, hoe meer je dat kan afbakenen.
Dan kan je letterlijk zeggen... Ik ken coaches die dat doen. Op maandag tussen vier en zes en op vrijdag tussen vier en zes beantwoorden we alle berichten. Je mag mij alles sturen, maar tussen die momenten beantwoorden we de vragen.
Dat zijn geen regels die je als startende coach moet toepassen. Als startende coach ben je zo flexibel mogelijk, maar je kan wel perfect zeggen dat er in het weekend niet geantwoord wordt op een bericht. Maar maandagochtend stuur ik jou terug, maar weet dat er in het weekend niet wordt geantwoord.
Of na acht uur s'avonds wordt er ook niet geantwoord. Allemaal al ooit gebeurt dat klanten mij om half... Wat was de laatste? Ik heb het nog eens overgehad. Ook met mijn vriendin overgehad.
Een klant belde mij op een zaterdagavond om acht uur s'avonds. Ik dacht dat dit dringend was. Dat is al een hele tijd geleden.
Ik neem op en dat was gewoon letterlijk... Ik heb dat en dat niet in de frigo. Wat kan ik eten? Ik zit met mijn handen in mijn haar. Dat zijn geen telefoontjes die je wilt op een zaterdagavond om acht uur.
Die fout ligt niet bij de klant. Die fout ligt honderd procent bij mij, omdat ik dat niet goed heb gecommuniceerd. Dat is ook iets dat veel coaches denken.
De klant moet toch flexibel zijn? Ja, maar als je communiceert op voorhand dat je van dan tot dan bereikbaar bent, dan moet je ook bereikbaar zijn. Ik zeg altijd dat we geen callcenter zijn. Tuurlijk.
En er zijn zoveel luttigheden waarvoor klanten bellen of sturen dat dat deels afgebakend moet worden. Dat gaat ook helpen in die work-life balance. Sowieso.
Tot slot, laatste puntje daarover, omdat dat ook iets belangrijks is. Verwaarloos je eigen gezondheid en trainingen niet. Dat is het eerste waarbij de meeste de deur uitgaat.
Ik ben de eerste die op de schuldige bank moet gaan staan. Ik ben een sportfreak. Mocht ik tijd hebben, sporten ik twee, drie keer per dag.
Ik doe dat supergraag. Maar er zijn ontelbare periodes waarbij ik dat heb weggelaten. Zelfs tijdens het ontwikkelen van opleidingen, omdat er bepaalde deadlines zijn en je denkt dat je moet door.
Ik ga morgenvroeg doorwerken. Dan ben je tot elf, twaalf uur aan het doorwerken. Dan denk je dat je morgenvroeg op staat om te trainen.
Maar die training om zes uur, dat stelt. Dat gaat niet. Dus je blijft liggen, want je bent moe.
Dat is een vicieuze cirkel waar je in geraakt. Tot op een punt dat je weer beseft... Ik ben mezelf aan het verwaarlozen. Voilà.
Shit. Ik ben eigenlijk veel minder productief om hier 18 uur op een dag te werken dan dat ik gewoon twee uur zou inplannen om te trainen en tien uur te werken. Ik zou op die tien uur meer gedaan krijgen dan op die 18 uur.
Omdat ik met een sufhoofd... Ik voel me niet goed, ik voel me niet gezond. Ik ben mijn eten aan het verwaarlozen. Al die zaken waarbij je een soort hypocriet bent als persontrainer.
Want je zegt het natuurlijk wel tegen je eigen klanten. Maar het is zo'n grote struggel waar zoveel coaches mee zitten dat dat ook een tip is die ik allebei wil kunnen meegeven. Zet jezelf op de eerste plaats.
Zet jezelf op de eerste plaats, want je gaat veel meer gefocust zijn. Op het einde van de rit ga je veel meer gedaan krijgen. Je gaat je beter voelen.
Een duidelijke, gestructureerde planning is daar ook belangrijk in. Het is bij mij ook zo ver gekomen dat ik mijn eigen trainingen in mijn agenda moet inplannen. Dat staat er bij mij ook in.
Ze staan er wel in. Dan weet ik dat ze gebeuren. Dan rekent je dat een blok van twee of drie uur vooruit in je agenda.
Case closed. Voilà. Top.
Ik denk dat dat ook een goeie close is voor deze aflevering van de podcast. Bedankt alvast weer voor het luisteren en of kijken. Dat kan ook allebei natuurlijk.
We zien je graag terug in een volgende aflevering. Bedankt voor het luisteren naar de Personatrainerpodcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcasts, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.