Welkom bij The Personal Trainer Podcast. De plek waar jij als personal trainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen.
Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT. BAPT biedt niet alleen fitnessopleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken.
Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be Opnieuw, welkom bij The Personal Trainer Podcast. Een podcast waarin we jullie allerlei informatie gaan verschaffen om een betere coach te zijn. Zowel rond skills als business, work-life balance, alles erop en eraan.
En vandaag gaan we een leuke aflevering opnemen. We gaan dat regelmatig ook doen, omdat dat iets is, ervaringen delen als coach. En we gaan het vandaag hebben over het meest bizarre dieet dat je ooit van een klant hebt gehoord.
Ik zit ondertussen al meer dan 20 jaar in de branche, dus ik kan gemakkelijk een uurtje vullen met deze aflevering, met bizarre diëten. Maar ik stel voor dat ik van wassteken begin. Het meest bizarre is een klant die bij mij trainde.
En toen we zijn voedingsdagboek invulden, vroeg ik naar zijn ontbijt. En toen bleek dat die klant elke ochtend het tankstation passeerde. En elke ochtend een pak Mellow Cakes en een Red Bull nam als ontbijt.
Ik dacht eerst dat dat eenmalig was, maar dat bleek dus dagelijks te zijn. En dat is wel veruit het meest bizarre. Die klant wist ook dat dat niet het gezondste was dat hij kon doen, maar dat is toch wel heel extreem om een pak Mellow Cakes en een Red Bull elke ochtend... Dat zijn serieuze calorieën.
Dat zijn serieuze calorieën, dus enkel dat al veranderen, bracht al resultaten. Dus dat is natuurlijk ook wel een cadeau om resultaten te boeken met een klant. Dus ja, dat is iets wat ik al heb meegemaakt.
Een tweede is iemand die er rots vast van overtuigd was dat kipcurry gewoon kip was, dat dat telde als kip. Dus een boterham met kipcurry, daar zit gewoon kip bij. Dus dat zijn ook van die bizarre dingen.
De gezonde slaatjes. De gezonde slaatjes, ja. Garnaalsalade en vleessalade, dat klinkt allemaal wel mooi.
Maar als we daar de calorieën van gaan opsommen... Dat is plakkelijk. Dat is een beetje gek. Ik weet niet wat jij bepaalde zaken hebt die klanten deden.
Ik heb het daar straks ook al aangehaald. Dat is iets wat ik heel vaak ook hoor terugkomen. Dat mensen vooral ook geloven dat het vervangen van volledige maaltijden naar maaltijdsvervangers of verdringbare maaltijden, dat dat in hun ogen een makkelijker of beter manier is om gewicht te gaan verdiezen.
Dus het zijn de shakejes-dieet, om het zo maar te noemen. Waarbij ze in de ochtend een shake gaan drinken, in de middag een shake gaan drinken en je kunt misschien zelfs niet zo zot gaan bedenken om in de avond nog een shake te gaan drinken. Waarschijnlijk, ja.
En in hun ogen krijgen ze dan ook wel voldoende voedingsstoffen binnen, vloeibare voedingsstoffen binnen. Maar ik denk dat dat in mijn ogen, ik ga niet zeggen dat het het slechtste is wat je kunt doen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar volledige maaltijden en het liefst zo onbewerkt mogelijk te gaan binnennemen in het lichaam.
Ja, en ook alleen het mentale aspect. Begin eens drie keer per dag een shake te drinken. Ik denk dat op alles kan dat gewoon, langs alle kanten zijn er toch alarmbellen die afgaan van dit is geen goed idee.
Dit is niet iets dat houdbaar is, dat we gaan volhouden. Niet dat een shake drinken slecht is, maar alles vervangen door die shakes, dat is inderdaad ook wel iets... Ja, dat is vaak gewoon een aspect, of het welbefaamde eiwit-dieet bij zo'n spreek, waarbij mensen alleen maar gaan leven op hoge eiwitten en al de rest gaan schrappen, omdat ze dan denken van die eiwitten, ze hebben dan gelezen dat dat ergens voor hen een bepaald verzadigend gevoel geeft. En dan gaan ze enkel nog leven op kip of shakes en al de rest.
Terwijl de lichaam eigenlijk... Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen, maar de vetstoffen zijn minstens even belangrijk. Ja, vanaf dat je ergens een kamp kiest en zegt van oké, we gaan allemaal daarvoor, dan laat je heel veel andere zaken liggen. Hetzelfde met die vetten ook, ook al klanten over de vloer gaan, en dat is al een tijdje terug, omdat we kunnen alles een beetje categoriseren in verschillende fasen.
Je hebt de keto-fase, je hebt de fase waarbij veteten compleet uit de boze was, dat is al een tijdje geleden, maar daar hadden wij klanten over de vloer die alles light moesten hebben en die bang waren van boter, die bang waren van alles, van olijven, van vette vis, die waren er allemaal bang van, omdat daar zitten vetten in, daar gaat je cholesterol verhogen, er gaan allerlei, ziektes niet, maar klachten, medische klachten, gezondheidsklachten van krijgen, en dat was extreem moeilijk om die daar wijs te maken van nee, dat is niet, ook omdat de dokters dat toen en soms, heel eerlijk gezegd nog altijd soms ervan overtuigd zijn van daar is de manier, zo weinig mogelijk vetten, light producten. Nou, diëtisten ook, hè? Ja, klopt, ja, klopt, in de diëtistenopleiding zit dat nog altijd verwerkt, dat is een opleiding die denk ik ook wel, ja. En iets wat zelfs, misschien iets meer populairder is vandaag in de dag, is dus dat mensen ook heel veel nu geloven in het enkelpure carnivoordieet.
Ja. Dus enkel biefstuk te wijzen, spreeken te gaan eten met eieren, ik eet het zelf ook heel veel, supergezond, maar ik denk dat er nog altijd wel ruimte moet zijn om andere voedingsmiddelen binnen te krijgen, zoals de vezels van je groenten, de vezels van je fruit, alle vissoorten. Ik denk dat we altijd, ik denk dat we daar ook wel, zeker in de podcast, we hebben gekozen om niet echt extreme standpunten in te nemen, maar zelf als coach zijn we ook wel, of zijn we daar ook voor, om geen extreme standpunten in te nemen, omdat we er ook geloven dat dat het beste is.
Alleen maar met alle klanten keto gaan doen, ja, dat is niet goed. Met alle klanten high carb gaan doen, is ook niet goed. Dus er zijn, wederom, ik ga altijd op hetzelfde teruggoven, wie heb ik voor mij, wat is de beginsituatie van de klant, wat is het doel van de klant, en wat kan de klant volhouden in zijn dagelijkse leven.
En niet wat jij als coach het beste vindt, want er zijn verschillende wegen. Nu, vooral duidelijkheid, de marshmallow-redbull combinatie, of mellowcake-redbull combinatie, kunnen we nooit goedkeuren. Nee, dat zou daar duidelijk in zijn.
Ja, dus dat kunnen we niet goedkeuren, maar er zijn er natuurlijk wel nog een heel aantal zaken. Als we puur naar het bizarste, dieet, en dieet is niet echt verkeerd woord. Het is geen verkeerd woord, en het verhaal dat ik wil vertellen valt ook niet echt onder dat dieet, maar het gaat om eerder over het drinken.
Je zei ook al, klanten die s'avonds een fles wijn dronken, dat is bij mij ook al meerdere malen voorgekomen, dat mensen niet inzien, of dat normaal vinden, dat er bij het eten een fles wijn wordt gedronken. Dat zijn drie glazen per persoon, elke avond. Pak nu alleen nog maar de calorieën, maar dat is één zaak.
Maar naar gezondheid toe, naar slaap toe, heeft dat zo'n enorme invloed, dat mensen dat gewoon niet inzien. Dat kunnen we ook deels als bizar dieet erop zetten, puur alleen omdat het door de klant zo onbewust is. Dat ze onbewust... Ja, klopt.
Ze denken echt effectief dat het geen kwaad kan. Ja, het zit zo ingeburgerd. Ja, klopt.
Ze zien dat vaak van thuis uit misschien, vroeger mama, papa, elke avond een glas wijn, zijn die gewoontes beginnen overpakken. Voor hen is dat dagelijkse gewoonte, terwijl dat voor andere mensen absurd is, bijzonder spreken. Ik had een klant en die persoon dronk elke avond vier tot vijf leffens.
Elke avond. Vier tot vijf leffens. Dat is gigantisch.
Als je dat elke avond gaat tellen. Wat hebben we gedaan? Ik had het geniale idee om te zeggen van luister, we gaan aan je voeding, want de persoon had het wat moeilijk met mijn voeding aan te passen, drukke job, ondernemer. We gaan je voeding niet aanpassen, het enige wat we gaan doen, is die leffens aan de kant doen.
Dat zijn al zoebel calorieën, ik had dat al uitgeteld, dat komt in orde. We gaan proberen alcohol te vermijden, en enkel in het weekend krijg je een soort van wildcard. Uiteindelijk als ik er nu over nadenk, als je vier leffens op een avond drinkt en je zegt we gaan dat niet meer doen, maar al vijf, dat zijn er twintig, dat is eigenlijk al te veel.
Eigenlijk zou je moeten zeggen we gaan er misschien twee doen. De klant wou drastisch veranderen, dus ik dacht oké, drastische verandering. Goed, we gaan door, een maand later, geen resultaat.
Dat wordt heel aanbetaand, want de klant mag geen vier consumpties meer drinken. Een maand later, geen resultaat. Ik dacht, echt, wat gebeurt er? Dit kan niet, als je twintig leffens per week minder drinkt, dat zijn vier, vijfduizend calorieën gemakkelijk dat je schraapt.
Dus ik dacht, oké, hier klopt iets niet. We hadden altijd evaluatiegesprekken, en het ging altijd over, ik had als doelstelling gezet, we gaan geen alcohol meer drinken. Ik zei, maar je hebt toch geen alcohol gedronken deze week? Nee, ik heb geen alcohol gedronken, enkel in het weekend.
Je drinkt geen alcohol, dit, dat, dat. Doorgevraagd, uiteindelijk een voedingsdagboek laten opstellen, wat bleek nu, dat hij die vier leffens had veranderd door alcoholvrije pintjes, en vijf tot tien alcoholvrije Jupilairs per avond dronk. Oh, maar ja, natuurlijk, dat gaat gemakkelijker binden dan een leffen.
Make the count. Dus, ja, uiteraard viel toen mijn euro, dat was natuurlijk het probleem, maar er was ook een redelijk bizar iets, dat hij alles had vervangen door, ja, het is geen alcohol, oké, ik pak alcoholvrij, perfect. Natuurlijk, die calorieën waren er niet minder op geworden, dus er was geen resultaat.
Dus misschien ook een leuke tip voor de coaches die luisteren. En ik denk dat het ook vooral interessant is, als coach zijnde, hoe ga je daarmee om en hoe pak je dat aan, want je kunt altijd de ene of de andere coach op een kant kiezen en zeggen, oké, we schrappen alles. Maar waar ga je als coach kiezen om ergens water bij de wijn te doen en leren het leven van die klant te verbeteren, door niet alles drastisch te gaan schrappen.
En daar is een heel cruciaal factor, wat je als coach moet weten, is dat je dat niet situatiegebonden mag bekijken. Wat bedoel ik met situatiegebonden? De klant gaat naar het tankstation om, of een klant drinkt s'avonds alcohol. Oké, wat gaan we doen? We bekijken dat rationeel, we bekijken dat heel situatiegebonden.
Oké, wat gaan we doen? We gaan dat veranderen. Dus we willen die iets anders laten drinken. En we gaan dat zo als coach bekijken vanuit een gezondheidsperspectief en vanuit een perspectief om een doel te halen.
Maar de juiste redenering is te gaan kijken waarom drinkt die klant die leffen. Wat is de reden dat hij dat doet? Het oorzaak van het probleem. Wat is de oorzaak? Want die klant doet dat voor een reden.
Misschien stress. En voor hem is de trigger in zijn hoofd, als ik thuis kom, het eerste wat ik doe is mijn leffen uitschinken en dat drinken en dat helpt mij aan het stressen. Dan komen we op de habit-based coaching.
Klopt, dat is die habit-based. En dat is exact hetzelfde. Je zit in een bepaalde routine.
En de routine is, ik sta op, ik rijd naar het tankstation, want dan kom ik voorbij als ik naar mijn werk rijd. Ik pik uit dat schap dat. Ik pik uit de koelkast die Red Bull.
En dat is gewoon een routine. Dat heeft niks te maken met ik ga hier bewust ongezond leven. Dat heeft te maken met een bepaalde routine.
En het is dan als coach de kunst om zo dicht mogelijk bij die routine te blijven. Maar dan te gaan kijken naar gezondere alternatieven. Maar die wel ook de juiste uitkomst bieden.
Want als je die klant van die leffen gaat zeggen we gaan vanaf nu veranderen door een bruiswater. Dan gaat dat niet meer gelinkt worden met dat on-stress. Dan gaat de klant alleen nog frustreerder zijn.
Dus we moeten gaan zoeken naar andere manieren. En echt gaan doorvragen naar waarom. Van waar komt dat? Zijn er andere manieren en opties gegeven? En de klant zelf gaan laten uitdokteren van oké, hoe kan ik dit nu gaan aanpassen? Om toch dezelfde uitkomst te hebben.
En op lange termijn gaat de klant er ook veel beter naar worden. Als je effectief de oorzaak weet en stress is die trigger geweest en geleerd. Of je gaat met die klant rondom het aspect stress gaan werken.
En die klant wordt daardoor veel beter. En die gaat achteraf tegen je zeggen oké, eigenlijk is dat best wat ik ooit gedaan heb. Om rond die stress te gaan werken.
En die heeft geen alcohol niet meer nodig om s'avonds gelukkig te zijn bij een spreek of te ontspannen. Dat is een van de redenen waarom heel veel mensen naar die alcohol grijpen. Want het brengt je eigenlijk tot rust.
Die molen wordt op stop gezet. Oké, hoe kunnen we die molen nog op andere manieren op stop gaan zetten zonder het lichaam daardoor zwaarder te gaan belasten met alcohol? Klopt. En dat is de reden dat personal training of online coaching een van de belangrijkste jobs ter wereld is.
En super interessant is. Omdat wij die dingen aanpakken. Het is niet een schema geven met zoveel herhalingen en zoveel sets.
Ja, dat hoort erbij. Maar dat is op deze moment een heel klein deel geworden. Toen ik begon met coaching 22 jaar geleden was dat 90% het maken van het schema.
Het begeleiden van de klant. En nu wordt dat trainingsdeel kleiner en kleiner. Het heeft ook te maken met digitalisering en AI.
Daar gaan we het ook nog over hebben in afleveringen. Hoe je daar als coach op kan anticiperen. Maar dan komen we terug bij die vraagstelling mindset, motivatie, de klant begeleiden, echt coachen en een grote impact maken op het leven van de klant.
Daar gaan we als coach het meeste mee kunnen doen. Hoe kun je de levenskwaliteit van de klant uiteindelijk verbeteren. Ja, klopt.
Top! Het meest bizarre dieet. Ik denk dat ik gewonnen heb met mijn klant. Ja, overtuigend.
De Mellow Cakes en de Red Bull. Ik denk dat dat de winner of the day was. Ik ben heel benieuwd.
Moesten jullie zelf ooit ook bepaalde verhalen hebben? Absurde voedingsgewoontes van klanten of diëten? Wij willen dat heel graag horen. Dus aarzel niet om dat even te laten weten. Maakt niet uit naar welk kanaal.
Dat mag naar ons persoonlijk zijn. Dat mag naar babt.fitness zijn. Maar gooi het ergens even online via de chat of dergelijke.
En dan zijn we zeer benieuwd naar wat jullie allemaal al hebben meegemaakt. Zo, deze aflevering is erop. Wij zijn weer klaar voor een volgende aflevering.
Dus tot snel. Ciao! Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao!