Welkom bij The Personal Trainer Podcast. De plek waar jij als personal trainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en je klanten te halen.
Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT. BAPT biedt niet alleen fitnessopleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken.
Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij alweer een nieuwe aflevering van The Personal Trainer Podcast. Een podcast waarbij ik en Michiel, de co-host, jullie wegwijs maken in de wereld van personal training. Zowel op het gebied van de zaken die je moet doen met jouw klanten, als op het persoonlijk gebied, hoe je als personal trainer kan groeien op verschillende vlakken.
De aflevering van vandaag... Calorieën tellen. Oeh... Een gevoelig topic. Een zeer gevoelig topic.
Maar enorm belangrijk dat we dat behandelen. Wederom, die startende coaches, die we hier ook wegwijs willen maken, die kiezen een kant. Dat is ook onbewust, omdat je verschillende kanten ziet.
Vooral op sociale media zie je echt altijd de twee extremen. Je ziet heel weinig de middenweg. Nee, de middenweg.
Waarom wel, waarom niet, enzovoort. Daarvoor zijn wij er, om de gulden middenweg te promoten. In onze voedingsopleiding, de Nutrition Coaching Level 1 van BAPT, kiezen we daar ook voor om niet die voedingsstrategie met klanten te doen.
We hebben verschillende strategieën, vijftien in totaal, die we allemaal gaan bespreken. En waarbij jij kan zien dat je met die klant dat moet doen. Maar daarover misschien later meer.
Belangrijk vandaag is het probleem met calorieëntellen, want we hebben er een probleem mee. Ja, ik heb er zelf ook gewoon problemen mee gehad. Ik heb zelf echt... Je wordt gewoon zo obsessief, of je gaat zo anders rondom eten gaan kijken, dat dat je onbewust gigantisch veel onnodige stress oplevert.
Er zijn periodes geweest waarbij ik dat dagelijks, dag in dag uit, op mijn MyFitness-palkje aan het tracken was. Dat en dat, dat en dat. Omdat ik wist dat ik zoveel calorieën mag eten, en dat is zoveel calorieën.
Om een uur was ik in de supermarkt aan het lopen, was mijn hoofd aan het scannen. Oké, ik heb zoveel calorieën, dat is zoveel calorieën. En om een uur leer je minder genieten van het sociale aspect.
En heel simpel is... Stel dat je naar bepaalde sociale gelegenheden gaat, en wij spreken... Uw tante is jarig, en iedereen is daar gezellig taart aan het eten, en jij zegt tegen jezelf dat je geen taart gaat eten, want dat zijn zoveel calorieën. Terwijl gaat dat eenstukje taart er nu echt voor zorgen dat je minder resultaten gaat behalen? Nee. Nee, klopt, honderd procent.
En ik denk dat we hier zeker ook veel context over moeten geven, want we gaan, of ik althans, ik spreek niet voor ons tweeën, ik spreek voor mezelf, niet beweren dat calorieëntellen niet werkt. Tuurlijk. Calorieëntellen... Op sommige punten ben ik zelfs ervan overtuigd dat het noodzakelijk is.
In mijn persoonlijk voorbeeld, dat ik bezig ben met wedstrijdvoorbereiding, dan wordt het wel cruciaal om iedere calorie te gaan tellen en te weten hoeveel je er dagelijks binnen hebt. Ja, klopt. En dan zitten we in jouw geval het performancedeel.
We nemen ons BioPT-continuum er even bij. We hebben health en performance. In mijn visie past calorieëntellen bij allebei.
Ik ga uitleggen waarom. Bij performance is het noodzakelijk, omdat als je op een bepaald vetpercentage staat en je wil nog scherper gaan, of je in de andere richting wil bijkomen, dan is het ook noodzakelijk. Maar voor health kan het in mijn ogen ook iets zijn puur naar bewustwording toe.
Zeker. Dat mensen gaan bewust zijn dat ze hier gezonde dingen aan het eten hebben. Ik eet noten, olijven, dit en dat.
Ze eten tien pintjes en weten niet waarom ze zijn bijgekomen. Ja. En niet alleen die pintjes, maar die zak noten.
Ja, ja. Ik ken... Een handje of een kommetje. Ja, maar ik had een klant en hij zei dat hij snackt.
Ik eet noten. Dat is goed, dat is gezond. Hij had een zak noten in de auto staan.
Het probleem was dat die om de twee dagen moest worden bijgevuld. Als je in de auto zit en je doet niet anders dan noten eten, dan ben je wel gezond bezig. Maar als het puur gaat om het totale calorieën dat je inneemt of dat je gebruikt, dan zijn dat er heel veel.
Ik denk dat het naar bewustwording voor held ook belangrijk kan zijn. Maar zoals je net aanhaalde, honderd procent akkoord. Vanaf een bepaald punt, en dat is dat punt waar het obsessief wordt, dan zitten we... Verkeerd.
Sowieso verkeerd. Dus ja, ons idee van het probleem met calorieëntellen zit daar. Het obsessief met calorieën bezig zijn, het niet meer genieten van voeding, en door sociale media, grotendeels, zien we ook dat mensen... Ja, we zien dat vaak ook bij dames, maar ik denk dat mannen daar evenzeer problemen mee gaan hebben.
Dat emotioneel eten... Ja, te strikt bezig zijn met het caloriegegeven en al de rest uit het oog verliezen. Klopt. Ik weet niet of je daar bepaalde ervaringen mee hebt.
Dan wordt het ook gevaarlijk. Ja, gewoon mezelf enerzijds al, maar voldoende andere kwanten die om hun duur... Als je dan zegt van goed, eet eens een stukje... Ik probeer altijd mijn advies mee te geven naar klanten, is proberen altijd zo gevarieerd mogelijk te eten. Wanneer bij mijn voedingsschema iemand vangt en die krijgt bij mij een maaltijd met kipfilet, en ik zeg tegen hem dat hij die kipfilet van mij zeker en vast op een andere dag is vervangen door zalm, dan schieten die al in paniek.
Oei, zit jij niet over mijn caloriebudget? Want die horen ineens zalm, vetten, ik ga veel meer calorieën eten, ga ik dan nog wel blijven afvallen? Dat is echt een aspect, of een mentaal aspect, dat bij heel veel mensen een belletje doet rinkelen. Ik moet obsessief bezig zijn of ik mag niet, is een bepaalde dag iets meer calorieën gaan eten, want stel dat je dan een andere dag die zalm vervangt door kipfilet, dan eet je minder calorieën, dan krijg je je wekelijkse gemeelde gelijk. Ja, ik denk dat dat al iets is, puur als we het over calorieën hebben, dat we dat al nooit op dagbasis mogen bekijken.
Dat we altijd op weekbasis dat moeten bekijken, want als je het op dagbasis bekijkt, dan wordt het heel snel obsessief. Terwijl, als ik weet dat ik vanavond iets meer honger heb, dan ga ik vanavond iets meer eten, maar dan weet ik ook dat ik dat wat compenseer de komende dagen. Op die manier kan je heel makkelijk werken.
Nu, puur alleen over calorieën, we gaan vandaag ook een soort van voorbeeldcase doen, zodat het ook voor de coach interessant is om de praktische toepassing ervan te bekijken. We hebben nu gezien dat calorieëntallen een probleem zijn. Het kan obsessief gaan zijn.
Het gaat ook... De klant gaat misschien minder bezig zijn met het sociale aspect van voeding, wat heel belangrijk is. Maar langs de andere kant ben ik er ook van overtuigd dat het voor vele klanten, als je een voedingspatroon van klanten gaat bekijken, dat we door kleine aanpassingen al een resultaat kunnen boeken en dat we niet moeten bezig zijn met die calorieën. Want stel dat je iets meer eiwitten gaat geven, dan gaat het verzadingsgevoel hoger zijn, waardoor de klant uiteindelijk minder gaat eten, minder gaat snacken naar zoetigheden.
Als we dat tussendoortje misschien wat vetrijker kunnen maken, dan zullen de snacken naar zoet minder zijn. Dus door kleine aanpassingen in kwaliteit en soorten van voedingsmiddelen kunnen we onbewust die calorieën gaan triggeren. Heel interessant.
Dat is daarbij ook een beetje de relatie. Moet een klant altijd alles gaan afwegen? Nee. Mijn mening is nee.
Zeker en vast niet. Want dat is bij heel veel... Zeker in het begin, als coach zijnde, voerde ik dat wel door naar al mijn klanten, omdat ik een exact idee wilde krijgen van wat mijn klanten eten, om op die manier te zorgen dat ze de beste en snelste resultaten krijgen. Achteraf gezien merk je dat dat bij de meeste klanten niet eens haalbaar is en dat de meeste klanten daar ook niet voor staan te springen.
Terwijl dat voor heel veel mensen dan weer vanzelfsprekend is en ze zodanig gewoond worden dat ze alles willen afwegen. Wanneer ze bepaalde dingen niet kunnen afwegen, worden ze ook helemaal mentaal van over opgegooid. Ik heb zo'n klant gehad afgelopen weekend.
Ja, Michiel, ik heb vanavond een verjaardagsteestje en we gaan op restaurant. Wat kan ik dan het beste eten op het restaurant? Ik geef die dan tips en tricks mee. Focus je misschien iets meer... Eet misschien al een vetrijke maaltijd op voorhand.
Focus je op het restaurant van iets eiwitrijks, een entrecote met groenten. Ja, maar ik kan die entrecote niet afwegen. Ja.
Nee, maar dat is een heel herkenbaar verhaal. Dat is het obsessief gedrag van calorieëntellen waar bepaalde klanten in verzeild geraken. Ze willen om een uur alles kunnen tracken waarbij dat hen op die moment veel meer stress geeft en die stress er meer voor gaat zorgen dat je moeilijker vet verliest.
Dan in die avond op dat restaurant te gaan genieten van een entrecote met een cremeken bij zo'n spreek. Ja, klopt, honderd procent. En calorieëntellen is de meest mathematische... Ik weet niet of ik mathematisch goed zeg, eigenlijk.
Maar het gecalculeerde systeem om resultaten te boeken. Klopt. Het is de snelste manier, maar in mijn oog niet de beste.
Nee, en ook wat heel veel mensen gewoon uit het oog verliezen. En dat is ook mijn grote probleem met coaches die zo veel bezig zijn met calorieën. Oké, laat ons zeggen dat we een calorieënplan hebben.
En we eten hier een maaltijd met kip enzovoort. Ik pak mijn MyFitnessPal, ik druk dat in. Oké, 238 calorieën.
En ik druk op oké. Hoe groot is de kans dat dat effectief 238 calorieën zijn? Niet. Niet nul procent.
In voedingsmiddelen... Een voedings... Je kunt het zo gek niet bedenken, maar een voedingsfabrikant mag twintig procent afwijken van de werkelijke waarde in een voedingsproduct. Dus als je vanachter leest op de lijst, daar zit een afwijking op. Dat is niet... Dat kan.
En dat kan veel zijn. En dat kan enorm veel zijn. Dus alleen daarvoor al, als jij als coach obsessief zegt dat er maar één deel is, en dat is de basis van voeding, dat calorieën in versus calorieën uit zijn.
Goh. Ja, deels wel, maar het is niet controleerbaar. Nee.
Je kunt alleen maar... Het tel van calorieën... Mensen maken daar bewuste keuzes op als je in de supermarkt staat en mensen denken dat hun doel is om af te vallen. En die kijken naar... Oké, mijn eiwitbron, of mijn pot yoghurt, van negentig calorieën, ten opzichte van een pot Griekse yoghurt van 110 calorieën. De meeste mensen die hun doel is om af te vallen, gaan naar die pot yoghurt van negentig calorieën grijpen.
Ja, waar dan lightproducten in zitten, minder volle producten, en waar het dan puur op gezondheidsbasis weer een negatief effect kan hebben, dat zelfs misschien op een of andere manier wat vetverbranding kan... En toch is het realiteit. Ja, klopt. Dat is de realiteit.
Dus het is en blijft een heel moeilijk topic waarbij je nooit kan zeggen dat het goed of fout is. Je moet logisch gaan nadenken. Ja, want zoals we aangehaald hebben, mensen bewust worden van de porties die ze eten en de hoeveelheid calorieën dat iets bevat.
Dat kan ook interessant zijn. Dat is iets waar ik zelf met mijn klant naar toe probeer te werken. Je kunt portievolumes wel gaan aanpassen langs de voedingskeuzes die je maakt op vlak van calorieën.
Een handje vol snoep ten opzichte van een bord vol fruit kunnen dezelfde hoeveelheid calorieën zijn, maar toch is het volume twintig keer groter. Ja, klopt. Honderd procent.
Dus op dat vlak is het soms wel interessant om af en toe bewust te zijn van hoeveel calorieën nu iets bevat, maar dagelijks checken van calorieën is in mijn ogen overbodig. Voor de meeste klanten... Omdat alles staat en valt bij het resultaat, heb je natuurlijk... Als je zegt dat je geen calorieën gaat tellen, maar de klant valt niet af... Uiteindelijk moet je wel een overweging maken en misschien wel zeggen dat je iets strikter gaat bekijken. Maar voor de meeste klanten die starten, die een beetje overwicht hebben, die een sedentaire job hebben, die niet aan hun stappen komen, die geen kwalitatieve voeding eten... Ja, er zijn zoveel stappen voor dat caloriedeel.
Het gezond maken van de persoon gaat al een goed effect hebben. En het calorieëntellen zelf gaat alleen maar iets... Het finetunen. Dat is het finetunen, klopt.
Het finetunen. En het gaat anders nog een groter impact hebben op het leven van de klant. Iedereen houdt dat vol voor één week.
En dat is het punt. Maar ja, klanten kunnen dat tracken in MyFitnessPal of een of andere app. Ja, dat is waar, maar op een gegeven moment stopt dat.
En klanten denken dan dat er geen enkele andere weg meer is om hun doel te behalen. Want ja, dat lukt mij niet en ik wil dat niet afwegen. Ik ga op verlof, of ik ga niet op verlof.
Ik ga op weekend. En dan schieten ze in paniek. En dan is het ook gedaan.
Het is niet dat ze op maandag weer gaan starten met alles in te geven. Nee, nee. Dat is gedaan.
Want voor hen is er geen andere weg. Dus heel concreet, heel praktisch toepasbaar, hoe wij dat aanpakken in onze Nutrition Coaching Level 1-opleiding, is door niet alleen training te periodiseren, maar ook voeding te periodiseren. En bij sommige klanten zeggen ze dat ze beginnen met calorieëntellen, maar ze doen dat max twee weken.
En dat is gewoon om je bewust te maken van porties. Daarna gaan we overgaan naar deze methode. Dat kan een methode zijn waarbij we met voedingstemplates gaan werken.
Je hebt nu twee weken je voeding getrackt. Je weet dat een kipfilet ongeveer 125 gram is. Of wat dat nu 120, 110 of 150 gram is, dat gaat de zaak niet maken.
Dus wat gaan we doen? We hebben één kipfilet. We moeten nooit meer afwegen. Eén kipfilet is voor jou perfect.
Dat past in je voedingsplan. Dat staat bij je voedingstemplate. Op die manier kun je dat verdergaan.
Dan kun je zeggen dat je op een bepaald vetpercentage bent, je hebt een bepaald doel behaald. Wat wil je doen? Wil je nog verdergaan? Wil je nog lager gaan in vetpercentage? Dan moeten we wat strikter zijn en moeten we terug bekijken hoeveel calorieën we nu opnemen. Als we dat op die manier kunnen doen, dan weten onze klanten ook altijd... Er zijn verschillende manieren om mijn doel te behalen.
Het één iets strikter dan het andere. Maar we kiezen een manier die voor mij of voor de klant het beste past in het daadwerkelijke leven. Oké, dat waren onze problemen met calorieëntellen.
Ik denk dat we daar een goeie podcast over hebben gemaakt. Zeker wel. Dus hopelijk tot bij een volgende aflevering.
Tot binnenkort aan de podcast. Bye-bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcasts, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Af als bedankt. Tot de volgende keer. Ciao.