Welkom bij de persontrainer-podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches-community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij een nieuwe aflevering van de persontrainer-podcast.
In deze podcast heb ik samen met Michiel op voorhand een aantal tips besproken en uiteindelijk zijn we nu gekomen op 10 cruciale tips voor elke coach, die we kort even gaan bespreken. Dus ik denk dat je hier heel veel inzichten gaat kunnen halen uit deze aflevering. We gaan direct van start gaan met tip 1 en Michiel gaat daarmee starten.
Yes, dus tip 1 hebben wij. Communicatie is de key tot succes. Wat ik vooral heb geleerd uit mijn ervaring is dat het ook heel belangrijk is om je klant te leren kennen, om te praten met wat het hier zit en waar het niet meer zit.
Het is ook heel belangrijk om te weten. Iedereen leeft nooit niet altijd in zijn honderdse nopjes, laat het mij zomaar zeggen. Dus het is ook altijd heel belangrijk om te weten van oké, heeft uw klant misschien maar een paar uur geslapen, weet je ook al van oké, je moet niet 100% fysiek tot het uiterste gaan vandaag.
Of die klant zit met heel veel stress, waardoor zijn herstel ook zo weer tot een minimum wordt beperkt, dan is het ook interessant om niet volledig tot het uiterste te gaan. Of die klant heeft misschien iets met bepaalde blessures opgelopen de afgelopen dagen en heeft zijn onderweg bezeerd, dan is het misschien ook wel aangenaam om te weten van oké, misschien moeten we sowieso geen hip hinges of deadlifts gaan toepassen vandaag. Ik denk dat dat wel een hele interessante is.
En hoe pak je dat aan? Of hoe heb je daar zelf een bepaalde strategie voor? In de opwarming. Ik laat mijn klant gewoon altijd, meestal ofwel sta ik erbij ofwel doen ze het al op voorhand, omdat ik misschien ook met andere klanten bezig ben, maar ik laat ze altijd vier tot vijf minuutjes rustig opwarmen. Dat kan op de fiets zijn, op de crosstrainer zijn of op de loopband.
Dan neem ik die tijd gewoon heel even kort om te vragen oké, hoe is het vandaag? Goed geslapen? Heb je iets gegeten voor de training? Ook heel belangrijk. Ik heb al een paar klanten gehad die bij spreken al praktisch heel de dag aan het vast waren en dan ging ik daar een high-intensity intervaltraining mee gaan doen. Ik heb ooit iemand geweten die er een half uur lang plat op de grond gelegen heeft, die volledig in hypo zat.
Dat zijn dingen die je het liefst geen tweede keer meemaakt. Nee, klopt. De strategie bij de opwarming is exact hoe ik het vroeger ook deed.
Ik moet ook zeggen dat het voorbeeld van niet gegeten te hebben bijvoorbeeld, zelfs met mijn klanten vroeger in de ochtend, meermaals gebeurd. Dat ik altijd even met zijn benen naar boven moest gaan liggen en dat ik zei, kom, ik geef even een reep, eet die reep op en een kwartier later... Na een bepaalde tijd had ik zelfs standaard druiven suiker bij mij. Moest het nodig zijn dat ik suikershot kon doen.
Inderdaad, inderdaad. All right, tip 2 die we voor jullie hebben is consistentie is belangrijker dan intensiteit. Heel concreet wil dat zeggen dat het veel belangrijker is om je klant een goed gevoel te geven en op lange termijn te kijken naar progressie dan elke training proberen progressie te maken.
Bij sommige klanten kan dat interessant zijn, maar dat is heel afhankelijk van het doel van de klant. Dus die consistentie probeer daarop te focussen en ga aan de slag met communicatie met je klant om te kijken wat is nu iets dat we kunnen volhouden. We hebben het in een andere aflevering gehad over thuisworkouts en daar hadden we het over het uur dat misschien niet echt vol te houden is.
Voor sommige klanten kan het zijn dat tien minuten per dag vol te houden is, ook al is dat weinig. Als dat dan volgehouden wordt is dat tien keer beter als dat ze een of twee keer dat uur zouden doen en het erna nooit meer op. Dus focus altijd en kijk altijd wel op het gebied van voeding als op het gebied van training.
Wat is iets dat ze consistent kunnen volhouden? Ik denk dat dat ook heel belangrijk is omdat uiteindelijk een bepaalde klant komt altijd met een specifiek probleem naar u. Ofwel zijn de ik wil afvallen of zijn ik wil spiermassa bijkomen of ik wil terug een betere conditie, is het ook belangrijk om te gaan kijken van oké wat is de oorzaak waarom dat die zijn doel niet kan behalen. En dan is het heel belangrijk om te gaan zoeken naar een lange termijn oplossing. Dat probeer ik binnen in mijn coaching ook altijd aan te pakken.
Als klanten bij mijn begeleiding komen probeer ik die hun manier van leven en hun kijk op voeding zodanig te gaan aanpassen. Dat ze het gewoon voor de rest van hun leven kunnen blijven volhouden. Want dat is uiteindelijk iets waar je als personal trainer naar wilt gaan streven.
Om zijn levensduur en zijn levenskwaliteiten gewoon terug opnieuw te verbeteren en niet een korte termijn oplossing te gaan geven. Klopt. Nummer drie.
Het belang van herstel. We hebben het net ook al even kort aangehaald, maar ik denk dat dat heel vaak ook onderschat wordt. En daarin is die communicatie ook wel weer belangrijk.
Hoe goed slaapt de klant? Werkt hij in shiften ja of nee? Hoe hoog is zijn stresstolerantie? Als je al bijvoorbeeld merkt dat die klant heel veel huidige stress heeft, privé of werk gerelateerd, is het sowieso wel interessant om, zou ik dan toch doen, het intensiteitsvolume gewoon volledig naar beneden te trekken. Zorgen dat die klant wel voldoende hersteld is naar zijn volgende trainingen toe. Ik zeg altijd less is more.
Ja, en dat is heel... Dan komen we weer tot de tip één met de communicatie. Omdat voor klanten, die willen gas geven en die willen snelle resultaten. Maar het belang van dat herstel, ik denk dat dat zeker in deze tijd alleen maar belangrijker en belangrijker wordt.
Dus het belang van herstel was een goede derde. Puntje vier. Expect, die unexpected.
Ga er nooit van uit dat één schema voor elke klant werkt. Er zijn geen twee klanten die hetzelfde zijn. Het ene schema of voedingsplan kan voor de ene klant perfect werken, voor de andere klant totaal niet.
Dat maakt onze job moeilijk, maar ook super boeiend en interessant. Dus dat is een beetje een mes snijd langs twee kanten. En wat ik ook al vaak heb gehad, is dat mensen over de tijd niet super gemotiveerd zijn.
Vis-à-versa ook. Mensen die super gemotiveerd zijn. En die mensen die super gemotiveerd zijn, dan denk je, oké, hier gaan we ongelooflijk goede resultaten mee halen.
Drie weken later... Gedaan. Terwijl soms hebben mensen dat je denkt, dat wordt hier niks. En eigenlijk is dat al een heel verkeerde gedachte, maar dat wordt hier niks.
En dat zijn soms de beste resultaten die je kan behalen. Want die mensen groeien in dat traject. Dus expect, the unexpected, ga altijd van een soort van nul-mindset, of geen enkele veroordeling tegenover een klant die in het begin komt.
Geen vooroordeel nemen. En dat is toch wel ook een belangrijke, ja. Ja, de volgende is eigenlijk vooral, denk ik, een bepaalde niche gaan kiezen en daarin jezelf gaan blijven ontwikkelen.
Dus het is, denk ik, heel belangrijk om eenzijds te gaan kijken naar welke richting je wilt schuiten en met welk doelpubliek je na een bepaalde tijd wilt gaan werken. Want ik denk dat dat vooral voor startende post-trainers minder relevant is. Iedereen moet, als je bij spreken opstart, ga je bijna alle klanten aannemen om uiteindelijk eerst een drive-in-business te gaan opbouwen.
En daarna kun je je gaan specialiseren in bepaalde niches, zeg maar. Maar daarin is het ook belangrijk om continu te blijven verder studeren, of podcasts luisteren, boeken lezen. Mensen worden daar mij ook altijd voor zot waarom ik 10, 20 boeken lees over gezondheid en over voeding en over mindset.
Terwijl andere mensen misschien liever fictie boeken lezen. Jawel, dan lees ik boeken over hormonen, bij zo'n spreken. Ja, klopt.
Het menselijk lichaam is niet zo simpel. Dus we moeten toch wel... Als je ergens goeie wilt worden en je wilt expert ergens in worden, dan moet je jezelf echt blijven ontwikkelen. Oké, dan de volgende tip ga ik een heel klein beetje aan mijn hand zetten.
Die tip gaat als volgt. Training is absoluut niet het belangrijkste deel van de coaching. Men zegt altijd, apps are made in the kitchen.
Dat is zoiets dat vaak wordt gezegd, voeding. Ik ben daar niet echt mee akkoord, omdat er veel meer factoren spelen. Stress speelt, slaap speelt, levensstijl speelt.
Dus voor mij is training, als ik vijf factoren moet opnoemen. Je hebt training, je hebt voeding, je hebt slaap, je hebt stress en je hebt levensstijl. Die zijn voor mij in een mooie schijf even belangrijk.
Dat wil zeggen dat training eigenlijk maar 20% is van het resultaat. Als jij als personal trainer alleen maar die twee uurtjes per week met jouw klant daar de focus op legt, en alleen maar denkt aan het ideale programma, progressieboeken, alles draait rond die uurtjes, dan ben je eigenlijk maar 20% aan het tussen haakjes manipuleren of de klant aan het helpen. Het is veel meer dan dat.
Zeker hoe de technologie evolueert, van artificial intelligence. Een schema maken wordt uiteindelijk meer en meer kinderspel. Dan ga je als coach het verschil minder en minder mee gaan maken.
Er zijn nog altijd coaches die het verschil er mee maken, vooral duidelijkheid. Maar als coach ga je er minder het verschil mee maken. Het is eerder de klant volledig gaan helpen in zijn leven, met levensstijl en die slaap en die stress.
Als je dat allemaal kan gaan aanpakken, dan ga je pas echt het resultaat. En dan ga je inderdaad ook het herstellen en dergelijke gaan bevorderen. Dat is hoe ik het zelf ook altijd aanpak.
Mijn verhoudingen zijn bijna hetzelfde, maar bij mij is 20% training, 60% voeding en daar komt voor de rest leefstijl en mindset bij. De juiste mindset gaan ontwikkelen om jezelf te kunnen blijven motiveren en resultaten te kunnen blijven behalen. Top.
Next. Behandel elke klant als individu. Dat hebben we er net ook al even kort over gehad.
Het is gewoon heel belangrijk om altijd opnieuw te kijken of te beginnen met een scratch en een leeg blad van welke klant zit er voor mij en welke problemen situeren zich bij die klant, om daar dan uiteindelijk een soort van oplossing of programma te gaan ontwikkelen. De uitspraak, hoe je het zegt, van er is maar één manier dat uiteindelijk fit voor iedereen, dat is de grootste zever eigenlijk dat er bestaat. Je gaat wel bepaalde richtlijnen kunnen gaan blijven hanteren voor het ontwikkelen van een trainingsprogramma zoals een opwarming, krachttraining, misschien een beetje cardio-oefeningen of meer circuittraining.
Maar de oefeningselectie vooral denk ik dat daarin belangrijk is om te gaan kijken van wat is de startpositie van mijn klant, wat is het doel van mijn klant en hoe gaan we dat eigenlijk op de juiste manier met de juiste stimulus kunnen gaan bereiken eigenlijk. Ja klopt, daarom moet het persoonlijke training, persoonlijk plan. Zou ik het nog niet bekeken.
Heel veel hebben daar nog niet over nagedacht, maar daarom noemen we ons zelf persoonlijk plan eigenlijk. Mensen coachen op gevoel, business run je op data. En waarom dat grote verschil? Omdat vele coaches starten hun business vanuit een passie voor fitness en vanuit een passie voor krachttraining misschien of conditietraining of kettelbaltraining.
Maakt niet zo heel veel uit. En klanten op die manier gaan coachen vanuit een gevoel en een emotie is heel belangrijk. Want je moet natuurlijk bij de klanten een schema gaan geven en je moet goed gaan afstemmen.
Is dat ideaal voor de klant? Hoe voelt de klant zich daarbij? Dat is allemaal enorm belangrijk. Dus als je puur alleen gaat coachen op data en puur alleen gaat kijken oké, we moeten nu zoveel progressie maken, we moeten dit en we moeten dat, dan vallen er een heel aantal tips die we al besproken hebben in het water. Dus dat is niet de bedoeling.
Bij het runnen van je business is dat een heel ander verhaal. Daarom moet je die twee enorm goed van elkaar kunnen onderscheiden. Een zaak runnen, dat gebeurt veel minder met emotie en gevoel.
Jammer genoeg. Deels gaat het wel vanuit een buikgevoel bepaalde beslissingen soms nemen, maar data is daar enorm belangrijk. Dus als je je zaak goed wilt runnen, een goede Excel-sheet met allerlei zaken.
Daar ben ik zelf ook schuldig aan eerlijk gezegd. De inkomsten, de kosten, noem maar op hoeveel klanten heb ik, wat is mijn retentiecijfer. Dat is allemaal data en dat is data-driven.
Je kan alleen maar je zaak doen groeien als je maniacaal met de data beheert. Anders moet je beslissingen maken en je twijfelt over een beslissing, terwijl als het om de data gaat, dan had je een heel makkelijke beslissing. Dat is echt een punt waarin ik mezelf ook gewoon herken.
Vroeger was ik echt enkeleen bezig met de passie op zich en totaal niet bezig met de cijfers. Zoals gezegd, dat maakt je soms gewoon de verkeerde beslissingen. Ja, en ik denk dat dat geen alleenstaand geval is.
Ik ben er 500% zeker van. Ik durf stellen dat bijna 80% van de coaches in dat emotionele en op gevoel de zaken runnen op gevoel. Er staat nog geld op de rekening, dus ik ga nog een opleiding volgen.
Zoals ik. Ja, dat deel. En ik denk, hoe meer je op data-driven je business kunt runnen, hoe meer succesvol je op lange termijn zou kunnen zijn.
Want anders ga je ooit, vroeg of laatst, in de problemen komen. Ik heb zelfs mijn eerste twee jaar bijna praktisch volledig break-even gedraaid, omdat eigenlijk alles wat er in kwam, volledig gewoon terug uitgegeven werd aan opleidingen. Nu, dat is niet overdreven fout, maar het gaat om... Als je dat berekend had gedaan, dat was dan misschien niet berekend geweest.
Maar als je dat berekend had gedaan, dan zou dat kunnen, omdat dat een investering is, een kennis, en dat gaat uiteindelijk meer geld opleveren. Maar hoe meer data-driven, hoe beter. De volgende is eentje wat ook wel vaak vergeten wordt, en je tankt er een beetje van af, misschien.
Wat voor soort puzzel-driven opleidingen je eigenlijk gedaan hebt, maar vooral het belang van mobiliteit en conditie of uithouding ook te gaan betrekken bij het krachtgebeuren. Dat is ook iets wat ik proefondervindelijk echt ondervonden heb. Want ik train zelf eigenlijk al tien jaar, waarvan heel fel gefocust was op bodybuilding.
En eigenlijk afgelopen jaren ook iets meer ben gaan focussen op het conditionele gebeuren. Meer uithouding, meer intervaltraining. Ik heb zelfs een tijdje nog Thai-box erbij gecombineerd.
Ik merkte dat dat eigenlijk ook gewoon meer in mijn voordeel speelde voor krachttraining op zich. Ja, zeker en vast. Hoe beter u het lichaam kan omgaan met uw energiesysteem, hoe beter die getraind zijn, hoe langer dat je soms een krachtoefening ook gaat kunnen volhouden.
En ook, niet alleen volhouden, maar hoe beter u... Herstellen. Voilà, herstel. Uw aerobe basis.
Je hebt minder rustperioden nodig om dezelfde intensiteit eigenlijk te kunnen leveren bij het squatten bijvoorbeeld. Ja, honderd procent. Ben je waarsprekend een powerlifter die drie, vier minuten nodig heeft om te herstellen? Als je dan een perfecte conditioneel staat hebt, ga je misschien van die drie minuten twee minuten kunnen maken.
Zo verkort je ook weer de trainingsbelastingen op het lichaam. Ja, klopt. Ik denk dat richting herstel zeker belangrijk is.
Hoe meer we richting maximale kracht gaan, hoe minder dat dat telt. Omdat we dan meer zenuwstelselbelasting hebben. Dat kunnen we natuurlijk niet trainen met cardio.
Dat gaan we zelfs een beetje afbreken met cardio, om het heel zwart-wit te stellen. Maar voor hypertrofie ben ik er wel enorm van overtuigd dat je daar je rustpauzes veel meer kan manipuleren. En ook, we moeten nooit vergeten... Wat is het doel van onze klanten? We willen onze klanten ook gezonder maken.
En de conditie ook. Bij heel veel jump-up-clients... Dat hoor ik toch heel vaak terug. Ik wil gewoon terug een betere conditie.
Niet dood op zijn wanneer ze een trap oplopen. Ik heb van de week met mijn kinderen in de tuin gespeeld. Ik was pompaf.
Van die verhalen. De meer praktische toepassingen die vaak bij die klanten terugkomen. Waarbij ze op oudere leeftijd gewoon hun gezicht tegen de muur worden geduwd.
Ja, mijn conditie is eigenlijk niet meer wat het was. Ja, klopt. En dan gaan ze komen als doel om vijf kilogram af te slanken.
Maar je kan ze ook dat conditionele opbouwen. Dan gaan ze er alleen maar veel meer plezier van hebben. Niet alleen van het afslanken, maar ook van hun conditie dat betert.
Ja, we hebben daar denk ik in de vorige aflevering ook al eens over gehad dat dat vaak ook bij de klanten een extra feel-good-factor geeft. Omdat ze vaak het gevoel hebben van ik heb toch nog net iets intensiever gesport. Omdat we er het conditioneel bij betrokken hebben.
En we dan enkel alleen gefocust hebben op de krachtoefeningen. Ja, zeker en vast. Allright, komen we bij de laatste puntje 10.
Dat is wees een coach en geen drill sergeant. Ik vind dat toch belangrijk. Sommige klanten kunnen af en toe een drill sergeant gebruiken.
De schop onder de kont. De spreekwoordelijke schop onder de kont kan af en toe wel eens helpen bij klanten. Om dan net dat duwtje, die kleine prikkel te geven.
Dat kleine extraatje. En af en toe mag dat wel eens, maar dat mag niet de hoofdzaak van je coaching zijn. Want dan mik je op een heel specifiek publiek.
Als jij morgen gaat werken met powerlifters. Of mensen die fysiek competities doen. Atleten.
Bij atleten misschien al minder, maar echt de personen die voor een heel specifiek doel gaan, die super gedreven zijn, die kunnen daar vaak wel mee om. En daar kan je wel vaak eens een keertje wat harder op doorgaan. Ik test het vaak gewoon altijd even af.
Ik probeer het wel ergens een beetje die kantjes te gaan opzoeken. En te kijken, hoe ver kan ik gaan in het pushen van de klant zelf. Omdat ik wel ervan overtuigd ben dat dat wel progressiegericht zijn voordelen heeft.
Om af en toe toch wel iets meer reps uit de tank te kunnen halen. Om het zo maar te zeggen. Omdat heel veel mensen hun eigen lichaam gewoon heel moeilijk kunnen inschatten.
En denken van, ah ja, ik ben verzuurd. Dus ik kan het niet meer verder omhoog duwen, bijzonder spreken. En ik merk eigenlijk, of ik heb in het verleden wel gemerkt dat bepaalde klanten daarvoor ook wel een beetje, ik ga niet zeggen op zoek zijn naar personal training, maar dat is toch iets waar ik vaak hoor terugkomen.
Van, ik kreeg, door het feit dat jij mij dat extra duwtje geeft, is dat iets waar ik, op het moment dat ik zelf zou stoppen met mijn oefening, ben jij diegene die soms zegt, oké, nog één herhaling extra. En dat is dan voor hem vaak zo wel een klik van, ah ja, dat is wel de reden waarom ik hiervoor betaal. En waarom ik met hem kom sporten.
Ja, klopt. Dus we moeten niet... Het is echt gewoon zoeken van een gezonde balans. Ja, niet te soft zijn met de klanten.
Het is echt afhankelijk van de klant. Dus ja, de balans. Maar dan komen we in mijn ogen op het verhaal van coach.
Want als je een goede coach bent, dan kan je dat gaan inschatten. En dan weet je bij wie wel... De klanten lezen, communicatie. Bij wie wel en bij wie niet.
En vooral dat doen, hoe meer ervaring je hebt, hoe meer kan je die kantjes gaan opzoeken als coach. Maar in het begin, als je een startende coach bent, zou ik mij echt focussen op het coachen en proberen de klant zoveel mogelijk zelf oplossingen te laten bieden. Zelf te laten aanvoelen hoe en wat.
En zelf feedback te geven. En dan ga je dat wel leren, dat je op een gegeven moment wel mag doorpushen en zeggen, we gaan dat toch nog proberen, want dat gaat wel lukken. En zo push je eigenlijk de klant naar een volgend niveau.
Inderdaad. Oké. Top.
Dat waren onze tien cruciale tips voor elke coach. Ik ben er zeker van dat je hier weer iets gaat kunnen opsteken. Heb je vragen over een van die tips, dan is het hetzelfde als anders.
Dan kan je ons altijd bereiken op de social media-kanalen. Dus stuur ons gerust een vraag en dan beantwoorden wij die met alle plezier. En dan zien of horen we jullie graag weer in een volgende aflevering.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt, tot de volgende keer.
Ciao.