Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitnessopleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij alweer een nieuwe aflevering van de persontrainer podcast.
In deze aflevering gaan we kijken naar het verschil tussen de coach mindset en de klant mindset. Daar zit een grote kloof en als je als coach die kloof niet kan overbruggen en je bent alleen maar met de coach mindset bezig, dan kan het zijn dat je minder goede resultaten boekt met jouw klanten, maar dat zeker ook jouw retentiecijfer en dat is hoe lang een klant bij jou blijft, dat dat niet zo heel hoog gaat zijn. Goed, mindset is iets, je hebt dat zelf ook al aangehaald Michiel, dat jij dat ook heel vaak gebruikt.
Ja, ik denk dat het vooral heel belangrijk is om te weten in welke staat van zijn dat jouw klant zich bevindt en uiteindelijk even gaan aftoetsen van wat wil de klant nu bereiken op korte termijn, maar ook bespreken wat u uiteindelijk op lange termijn wilt gaan bereiken, want bij de meeste mensen de klant komt bij jou en zegt van goed ik wil afvallen en is dat nu om daar een heel tactisch en strategisch plan over te gaan ontwikkelen, maar ik denk dat het vaak ook interessant is om te kijken als coach van oké, hoe gaan we het lange termijn probleem gaan oplossen en welk plan gaan we gebruiken om daar naartoe te werken, maar ik denk dat het ook vooral interessant is als coach om te gaan kijken van welke quick wins kan ik gaan toepassen om ook de klant al meteen een feel good te gaan geven, want dat is wel iets wat ik ook vooral gemerkt heb, is dat klanten de motivatie verliezen als ze binnen de 2-3 weken geen resultaat merken. Ja klopt, dat is een van de eerste punten is dat we in onze coaches mindset kijken naar de lange termijn, omdat we de klant natuurlijk op lange termijn gezond willen houden, we weten ook dat ze niet direct een topresultaat kunnen behalen, dat heeft natuurlijk wat tijd nodig, terwijl de klant eerder komt met een mindset van ik wil op zo kort mogelijke tijd resultaten behalen en dan is het belangrijk dat je zegt die wins die eerste twee weken zijn cruciaal, je moet zorgen dat je iets doet in die eerste twee weken, waardoor je klant al direct het gevoel heeft dat ze geholpen zijn, progressie aan het boeken zijn en dat ze korter naar hun resultaat aan het gaan zijn. Dus dat is die eerste kloof, lange termijn, klant, korte termijn.
We gaan straks nog een aantal oplossingen bieden, tips die je kan gaan toepassen, maar dus lange termijn versus korte termijn is de eerste kloof. De tweede kloof is dat de coach vaak iets rationeelder bekijkt en rationeelder is progressie, het schema, dat is allemaal heel simpel en heel theoretisch, oké je wil dat doel bereiken, we gaan dit doen en dan gaan we dit doen en dan gaan we dit doen en dan bereik je je doel, terwijl voor de klant is dat eerder emotioneel. Bij de klant gaat het over hoe voel ik mij vandaag, hoe voel ik mij die dag, welk gevoel heb ik bij die training.
Dus dat rationele en dat emotionele is ook iets waar je... Kan soms botsen ook, hoor. Ja, zeker. Ik heb in het verleden ook al klanten gehad waarvan dat zat zo hard in hun hoofd ingeprint van ja, ik moet afvallen dus ik wil zweten en ik wil zoveel mogelijk intensiteit en die hartslag moet omhoog gepompt worden, dus ik wou dan eigenlijk zelf persoonlijk meer richting circuittraining, intervaltraining gaan en terwijl mijn insteek was van oké, we gaan eerst een stevige krachtbasis gaan opbouwen en dan kreeg ik achteraf aan het einde van de training van ja, kunnen we volgende week niet toch nog iets meer richting de high-intensity-interval-circuittraining gaan omdat ik me daar gewoon beter bij voel.
En dan merk je wel van, ja, de klant wil dit, terwijl jij eigenlijk een andere, mogelijks betere oplossing hebt en is daarin vooral een gulden middenweg gaan zoeken ook. Ja, en dan is het heel cru om te zeggen dat jouw oplossing uiteindelijk er niet te doen is, want het is de klant die het moet doen. Klant is koning op dat moment.
Ja, klant is sowieso koning en daar ga je over moeten communiceren en proberen de gulden middenweg te zoeken en klanten die graag willen zweten en het gevoel hebben dat ze iets gedaan hebben op een training, dat is een voorbeeld dat heel vaak voorkomt. Echt wel. En dan kiezen wij voor bijvoorbeeld finishers op het einde van de training, waarbij we de laatste tien minuten van de training gebruiken om toch nog iets te doen.
De beleving omhoog te krijgen. Ja, waardoor ze toch hun hartslag naar boven gaat, ze hebben goed gezweet en dan hebben ze een goeie training gehad, terwijl jij eigenlijk die veertig minuten ervoor hebt gebruikt om wat kracht en dergelijke te doen en de klant heeft dan ook z'n feel-good momentje gehad. Op dat moment zelf waarschijnlijk niet feel-good, maar op het achteraf wel.
Dusje gepakt en dan zijn ze klaar voor hun werk of dergelijke. Dus daar die gulden middenweg is waanzinnig belangrijk. De volgende kloof is dat je als coach een overzicht hebt van wat er allemaal moet gebeuren.
Neem heel even heel simpel training en voeding, twee blokken. Je weet exact, oké, we zitten nu hier met voeding, we gaan nu eerst dit aanpakken en de volgende fase gaan we dit doen, de volgende fase gaan we dat doen. Ook met training.
Eerste schema doen we dit, als dat goed loopt gaan we dat doen. Periodisatie. Ja, als de klant die gewichten kan bij die oefening, dan gaan we naar die oefening en dan de strength standards die we bij BAPT toepassen.
Dat is dus die periodisatie. Persoonlijk is dat de reden, omdat de coach ziet dat overzicht, maar de klant ziet dat overzicht niet, omdat ze de kennis niet hebben en ze zien enkel van, oké, hier zijn we nu mee bezig, maar breng dit nu wel dichter bij mijn doel. Ze hebben daar vraagtekens bij.
En dat is de grote reden waarom ik bij BAPT, zowel bij de voedingsopleiding, bij de trainingsopleiding en zelfs bij de mindset opleiding en bij de assessment opleiding, dus heel onze BAPT level 2, gekozen heb om te periodiseren. En een periodisatieplan te maken dat ik ook aanleer aan de coaches om het voor te stellen aan hun klant. Bijvoorbeeld bij training, dit zijn de vier fasen in een twaalf weken traject bijvoorbeeld.
We doen drie weken een bepaalde training. Hier zijn de vier fasen. Dit is het doel, dat gaan we doen naar die fase.
Als je daar dat kan, dan gaan we dit doen in de volgende fase. En de klanten hebben een doel voor ogen. Ze weten dat er iets achter zit.
Eigenlijk zijn ze op dit moment ook meer gemotiveerd om uit te voeren wat je zegt. Omdat ze vaak de waarom begrijpen. En dat is misschien wel iets waar heel weinig voor toegepast wordt.
Het uitleggen van de waarom uiteindelijk. Ja, klopt. En er zijn veel opleidingen, niet alleen opleidingen, maar ook personal trainers die mij daarin tegenspreken.
Omdat ze enkel en alleen kijken naar de theorie achter de periodisatie. Zij reden eerder van, een klant komt niet altijd trainen, want ze zijn nog ziek. Of een familielid is ziek, of ze staan in de file, of ener wat.
Dus die periodisatie gaat nooit 100% kloppen. Nee, 100% akkoord. Maar ik doe dat eerder richting dat mindset-verhaal.
Om de klanten te laten zien dat je weet, oké, hier gaan we naartoe. Eigenlijk dat overzicht laten zien. En een periodisatie stel je natuurlijk ook op met in het achterhoofd dat er een aantal momenten zullen zijn dat het misschien iets minder goed gaat.
Dus dat gaat nooit het optimale plaatje zijn. Je bouwt daar een beetje marge in. Dat je weet, oké, dat gaat bijna altijd haalbaar zijn voor de klant.
En in het beste geval kunnen we zelfs beter doen dan dat we op voorhand gepland hadden. En dan gaat de klant dat niet alleen van dag tot dag bekijken, maar gaan zij ook het overzicht hebben. En het makkelijkste dat je dat kan doen is op maandbasis, dat vierwekentraject.
Dus dan heb je op een maand een trainingsschema dat je afrekt. Je hebt een voedingsstrategie waar je mee aan de slag gaat. Bij assessment heb je mobilisaties en activatieoefeningen die je die maand op voorhand doet als movement prep.
En ik zou daar lifestyle nog bij gooien ook. Ja, lifestyle. En dan de mindset.
Dan hebben we ook onze motivated blueprint. Daar kunnen we niet diep op ingaan, maar dat is ook een structuur van een aantal weken. Acht weken beter gezegd.
En na die maand doe je een evaluatie en dan ga je de blueprint erbij nemen of de periodisatie erbij nemen. En dan zeg je, oké, goed, we staan nu hier. We gaan nu naar de volgende stap.
En de klant blijft altijd dat grote plaatje en dat overzicht bewaren. Dus dat is eigenlijk hoe je die kloof zou kunnen overbruggen. Nu, we hebben nog een aantal andere kloofen qua mindset, coach en klant.
En de grootste tips vallen daarin dat je één communiceert. Het is al op een aantal van onze afleveringen teruggekomen. En ik denk dat we dat gaan blijven herhalen.
Het is zelfs zo dat we op dit moment ook bezig zijn om te kijken hoe kunnen we daar iets rond maken om deels te leren. Hoe ga ik mezelf als coach, hoe ga ik mijn coachability verbeteren? Hoe ga ik beter kunnen communiceren? Er zijn heel veel communicatieve vaardigheden. Je hebt openvragen, gesloten vragen, je hebt motivational interviewing.
Daar komt allemaal aan aan bod in onze mindset- en motivatiecoachingopleiding. Maar toch kunnen we daar nog iets meer en dieper op ingaan, puur over het coachverhaal. Dus communicatie is hier.
Ik denk dat dat inderdaad ook gewoon de sleutel tot succes is. Aftutsen wat de doelen zijn van de klant. En daarmee, zoals je straks ook al gezegd hebt, een gouden middenweg zoeken in vergelijking met wat je in gedachten hebt.
Want dat je tried of cared, maar de klantbeleving, dat maakt of dat breekt je succes. Zo simpel is het. Ja, klopt.
Ja, honderd procent. Want als de klant niet het gevoel heeft dat hij gewaardeerd is en er niet wordt geluisterd naar hem, no way dat die bij je in begeleiding gaat blijven. En misschien zelfs slecht gaat doorvertellen van die ben ik totaal niet tevreden van of whatever.
Terwijl als die klant tot over zijn oren in de wolken is van oké, wow, je wordt echt geluisterd naar mij. Hij doet wat ik gevraagd heb en we halen de resultaten wat ik wil. Ja, dan gaat hij dat van de kerk doorroepen bij zijn spreken en dat is gewoon allemaal gratis lied bij zijn spreken.
Ja, en het overkoepelende verhaal daarin is een veilige omgeving creëren waar dat over alles kan gepraat worden. Als de klant zich veilig voelt en voelt dat hij met u kan zeggen... Mensen lachen er altijd mee, maar ik zeg ook altijd dat het beroep persoontrainer ook vaak gewoon een deeltje luisterend oren en therapeut is denk ik soms ook gewoon. Ja, klopt.
Ja, maar ja, dat is inderdaad een belangrijk punt. Als we dan gaan kijken naar een volgende punt dat je zou kunnen doen is motivatiescreenen. Wat heel veel coaches denken is dat motivatie een soort van aan- en uitknop is.
Ofwel ben je gemotiveerd, ofwel ben je niet gemotiveerd. En dat is niet zo. Motivatie, dat is niet iets dat je hebt of niet hebt.
Kun je daar toe werken, hè? Ja, iedereen heeft dat, maar dat moet je zien als een soort van dimmer. En op de ene moment zal die ietsje lager staan, maar op de andere moment zal die hoger staan. Maar dat gaat nooit weg zijn.
En het is niet alleen hoeveel motivatie heb je, dat is de kwantiteit, maar het is ook de kwaliteit van je motivatie. En motivatie heeft een heel theoretisch model, dat noemt het motivatiecontinuum. Daar kunnen we nog wel eens een leuke aflevering over maken, maar heel simpel gezegd bestaat motivatie uit een zesfase.
Waarbij de zesde fase amotivatie is, en dat wil zeggen dat de klant totaal geen meerwaarde ziet om actie te ondernemen. Dat zijn dan niet de mensen die bij ons gaan starten. Die wil je warm maken, uiteraard.
Ja, die wil je warm maken door sociale media en dergelijke. We stellen dat er vijf typen zijn van motivatie. Wat zien we nu? Dat de coaches voornamelijk in de hoge kwaliteit van motivatie zitten.
Dat wil zeggen, bij ons is sporten de normaalste zaak van de wereld. Als ik tegen een coach zou zeggen, je mag vanaf nu, je moet vanaf nu twee keer in de week gaan sporten, de meeste coaches zullen redeneren, oei, zo weinig. Ook qua voeding is het bij ons de normaalste zaak van de wereld dat je niet elke avond een fles wijn dichtdrinkt.
Het liefst niet. Dat dat niet ideaal is. We zien het nut daarvan niet.
We zijn daarvoor gemotiveerd dat we dat niet gaan doen. Dat is een hoge vorm van motivatie, en de hoogste kwaliteit van motivatie is intrinsieke motivatie. Wij sporten voor ons plezier, en er is niemand die dat tegen ons moet zeggen.
Nu, klanten zitten in de andere kant, en die meeste klanten starten met externe motivatie. Externe motivatie wil zeggen dat klanten komen sporten met een extern doel. Dat is niet omdat ze dat zelf willen, maar er is iets externs.
Ze voelen vaak een onderlichte verplichting van, ik heb ook wel zo'n klant gehad, van ik heb binnen een paar maanden een bruiloft en ik wil in dat kostuum geraken. Dat is heel stom. Hoe groot is de kans dat die klant blijft komen naar de bruiloft? Als ze heel tevreden is van de workouts en je hebt daar een goede klantbeleving mee opgebouwd en een goed coachingverhaal, dan lukt dat.
Maar dan moet je al heel sterk in je schoenen staan. Ja, en wat heb je dan eigenlijk gedaan? Als je zegt ik heb daar een goed coachingverhaal aan, wat heb je dan gedaan? Dan heb je die klant van externe motivatie dichterbij intrinsieke motivatie. Interne motivatie.
En dat is heel de clue van dit verhaal. Wij gaan ervan uit dat de klant hetzelfde voelt als wij. En dat is het feit.
Iedereen heeft dezelfde 24 uur op de dag. Als ik dat kan, kun jij dat ook. Ja en nee.
Het punt is, niemand moet dat tegen jou zeggen als coach. Jij bent als coach automatisch gemotiveerd om te sporten. Jij ziet het nut daarvan in.
Voor jou is dat een deel van je persoonlijkheid. Mensen zien jou als een fit persoon. Jij identificeert jezelf ook als een fit persoon.
Bij een klant is dat anders. Bij een klant is dat extern. Ja, maar degene die wel, die vallen niet onder extern.
Dat zijn niet de mensen die wij moeten motiveren, die gaan dat zelf. Dat zijn mensen die makkelijk gemotiveerd te houden zijn. Het is net die kloof tussen de mensen die starten via iets externs.
Daar moeten we als coach heel bewust van worden. En dan moeten we gaan kijken, oké, hoe kunnen we nu, en dat is door middel van vraagstelling, door middel van de juiste vragen te stellen, de klant meer en meer gaan laten nadenken van, oké, we hebben hier nu een doel en dat is 10 kilogram afslanken. En de vragen die we dan gaan stellen, gaat eerder in de zin zijn van, oké, goed, wat gaat er nu gebeuren in je leven als je dat doel hebt bereikt? Welke positieve effecten gaat dat nog hebben, buiten ik ben 10 kilo afgevallen? Ah ja, ik ga mij veel fitter voelen, ik ga misschien helderder zijn mentaal voor mijn werk, ik ga meer energie hebben, dus ik ga meer tijd kunnen steken, of meer energie hebben om met mijn kinderen nog iets te gaan doen.
Ja, trapopwandelen, fietsen, wandelen. En op die manier ga je dat motivatie stelselmatig kunnen verschuiven. Dus dat is die kloof, motivatie continuum, om daar meer diepere inzichten over te krijgen, is toch wel een belangrijke.
En ook daar is communicatie ook wel een heel belangrijke. Ja. Leren, eigenlijk draait het er gewoon om van, wat triggert, je moet eigenlijk gewoon de exacte trigger vinden bij die klant, want ik denk, ik ben er wel van overtuigd, dat heb ik ook al gezegd, iedereen heeft wel ergens die motivatie zitten, maar het is gewoon een kwestie van de juiste trigger te kunnen vinden, om die klant in een bepaalde manier van denken te krijgen, van, ah ja, want misschien is zijn doel niet per se omgezonderd worden, maar als je het dan kunt linken aan, gaan spelen met de kinderen buiten, ah ja, dat is eigenlijk wel stiekem iets wat hem wel altijd al terug van droomde, of op een goeie manier de trap op en af kunnen gaan, of mijn veters de goeie kunnen binden, of whatever.
Als je die externe motivatie kunt vinden voor een klant, dan denk ik dat je eigenlijk wel een beetje jezelf aan het onderscheiden zet van andere personal trainers. Ja, 100% zeker. Ja, klant stelselmatig, kwaliteit van motivatie verbeteren.
Als laatste punt, en dat is een overkoepelend punt, en dat zijn de psychologische baasbehoeften. Eender, wat je doet met een klant, dat moet altijd ondersteund zijn, of de psychologische baasbehoeften daar moet altijd aan voldaan worden. En de psychologische baasbehoeften zijn er drie, dat is autonomie, dat is competentie, en dat is verbondenheid.
En autonomie is de klant mee ook zelf beslissingen laten nemen. En een simpel voorbeeld daarvan is ook eens te vragen, oké, we gaan opwarmen, wat wil je graag doen vandaag? En niet, we gaan opwarmen op de roeier. Want of je nu de crosstrainer, of wandelen op de loopbaan, of de fiets op de roeier, uiteindelijk maakt dat niet veel uit.
Ook op het einde, stel dat je een finish-up doet, of een circuittraining, zijn er bepaalde oefeningen die je heel graag er wilt insteken. Waar heb je zin in vandaag? Heb je zin in wat boksen? Boksen is tegenwoordig ook wel in om wat te doen. Of heb je zin in een conditiecircuit op de assaultbike? De kans is klein dat ze ja gaan zeggen, maar het kan.
Of heb je zin in een strongman, modified strongmancircuit? Het kan van alles zijn. Uiteindelijk maakt dat voor het doel het resultaat niks uit. Maar de klant kan dat wel kiezen en beslissen.
En dat is die autonomie. Ik denk gewoon naar oefeningselecties in het algemeen toe, is dat wel een hele belangrijke, als alzijnde personal trainer. Want ik heb ook al een paar klanten gehad, waarbij wij spreken Bulgarians of split squats in het schema steak, om voor de quadriceps en glutes te kunnen trainen.
Maar die klanten haten dat verschrikkelijk. Ga je dan die oefening blijven doen omdat je een goeie oefening vindt voor quadriceps en glutes? Zeker niet. Of ga je luisteren naar een klant en die klant een andere keuze geven en zijn motivatie hoger gaan instellen? Want als je die elke week opnieuw Bulgarians gaat laten doen, die zijn motivatie zakt naar nul.
Of onder nul. Ja, zeker en vast. Allright, en dan hebben we nog autonomie.
Dan hebben we nog de competentie. Competentie wil zeggen dat je ook moet focussen op de sterktes van de klant. Dus niet alleen gaan kijken hoe kunnen we hier, wat kunnen we nog verbeteren? Maar ook, ah, dat ken je al goed, we gaan daar ook nog verder op doorbouwen.
Dus de klant, een beetje de balans tussen iets, dat de klant het altijd kan. Dat je niet altijd verder en verder en verder gaat, en maar progressief blijft bouwen. Dat de klant altijd opnieuw moet zoeken, omdat ze het opnieuw moeten gaan aanleren of dat ze moeilijkheden hebben.
Dat mag je niet altijd doen. Je moet ook focussen op de sterktes van de klant. Dus dat is het competentieverhaal.
En als laatste hebben we verbondenheid en dat is het creëren van community. Daar wordt al heel veel tegenwoordig mee gedaan. Ik denk dat de coaches daar de voorbije jaren al wel grote stappen in hebben gezet.
Maar hoe meer dat je mensen met dezelfde doelen kan laten connecteren met elkaar, hoe krachtiger dat je coachingsverhaal uiteindelijk gaat worden. Het is iets wat ik zelf wel nog in kan leren, eigenlijk. Maar dat staat wel op de planning te doen.
Ja, omdat je dan creëer je die community, waar dat iemand wil bijhoren. Je zet mensen gewoon met hetzelfde pijnpunt naast elkaar en mensen leren daaruit. Ja.
En je retentiecijfer gaat sowieso stijgen, omdat mensen beginnen de coaching voor hun doel en mensen blijven in de coaching voor de community. Dat is de sterkste schakel die je kan maken. Mensen kunnen ook blijven omdat ze hun een leuke coach vinden, of mensen kunnen blijven omdat ze het kunnen betalen en ze willen die begeleiding.
Maar als je de connectie kunt maken tussen ze blijven voor de community, dan creëer je zoiets sterk dat mensen er alles aan gaan doen om toch maar in de coaching erbij te willen worden. Dat klopt. Zo! Dat was het alweer.
Voilà. Mindset. Coachmindset versus klantmindset.
Iets om je er heel beus van te zijn. Heel belangrijk. Ik hoop dat jullie een beetje wat hebben opgestoken van de tips die we hebben gegeven.
Wederom, als jullie vragen hebben, kan je altijd terecht op onze social media-kanalen. Stuur ons gewoon even een DM en dan beantwoorden wij die met alle plezier. En dan zien we jullie graag in de volgende aflevering.
Ciao! Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken.
Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt, tot de volgende keer. Ciao!