Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom.
Ja, inderdaad, welkom. Welkom bij een nieuwe aflevering van de persontrainer podcast. En in deze aflevering gaan we terug iets dieper in op voeding, want we gaan drie voedingsstrategieën bespreken die je zou kunnen toepassen bij klanten.
Natuurlijk zijn er heel veel verschillende strategieën die we kunnen toepassen, maar we willen er drie bespreken waarvan er misschien een paar zijn die nog niet zo bekend zijn. Eentje daarvan is al wel redelijk bekend, maar ik stel voor dat we gewoon direct beginnen en dat we duidelijk maken over welke we het gaan hebben. We gaan er drie bespreken, dat is enerzijds voedingstemplates, anderzijds de portiecontrole en als laatste de proteintracking.
Als we onze voeding bekijken, dan doen we dat met alles, ook met training. We hebben ons continuum. En ons continuum is aan de ene kant health en aan de andere kant performance.
Alles, niet alles, maar het meeste hangt daarvan af. Waar staat uw klant? Wat is het doel van uw klant? En is uw klant klaar om voor dat doel te trainen? Dat zijn de drie belangrijkste vragen en dan bepaal je, zit de klant meer in health of zit de klant meer in performance? En in die lijn tussen health en performance heb je verschillende voedingsstrategieën, waarbij helemaal in het begin bijna één van de eerste voedingstemplates is. Voedingstemplates wordt eigenlijk niet zo vaak gebruikt.
Ik dacht dat jij daar ook nog niet echt mee had gewerkt? De templates op zich niet, nee. Oké, dus templates, waarom ben ik daar fan van? Het is een super makkelijke manier om visueel te maken wat er op een bord mag liggen. En voor welke soort klant zou je dat nu kunnen doen? Dat is voor de mensen die 20-25 kilogram overgewicht hebben.
Waarbij je weet dat als ik de kwaliteit van voeding kan verbeteren, als ik het met andere dingen zoals alcohol en meer water drinken, als ik die tips al kan toepassen, dan hebben we al resultaat. Alleen al bewustwording van wat ga je eten, gaat al resultaat brengen. Dus de klant krijgt eigenlijk een A4-blad en afhankelijk van wat zijn of haar doel is, gaat dat bord natuurlijk iets anders eruit zien.
We hebben borden gemaakt met iets meer koolhydraten, iets minder koolhydraten. Dat zijn een aantal verschillende variaties. Maar de klant ziet dus in het groot een bord op zijn A4 en dat bord is opgedeeld in bijvoorbeeld 50% van dat bord ziet de klant verschillende soorten groenten liggen.
En dan 20% daarvan of 25% liggen wat koolhydraten, wat rijstof, aardappelen. En dan hebben we nog 25% voor iets van een eiwittenbron, vis, vlees. Dat kan er allemaal op liggen.
En dan daarnaast hebben we verschillende kolommen voor de koolhydraten of de groenten, wat ze als variatie kunnen nemen. Want bijvoorbeeld, we hebben een foto en er staat een kipfilet op. Ja, als we dat niet uitleggen, dan denken klanten dat ze elke dag die kipfilet moeten eten.
Maar we leggen daar ook uit, dat moet een eiwittenbron zijn. Liefst niet elke dag kipfilet. Dat moet een eiwittenbron zijn, dus wil je daar steak gebruiken of iets van vis, kan perfect.
Vis. Lams. Lams, ja.
Want ik ga inderdaad ook direct naar de standaard, maar jij gaat direct naar de alternatieve, wat ook heel goed is. Dus probeer je klanten er ook in uit te vragen. Variatie is een key.
Ja, variatie. En dat maakt het ook interessant en leuk om te eten. En dat kan misschien een eerste... Wat zijn de voor- en nadelen? Dat is wel interessant.
De voordelen in mijn ogen zijn het visueel maken. Dat de klant ziet van, oké, zo moet mijn bord eruitzien. En hoe simplistisch dat dan ook mag klinken voor ons als coach, voor de klant, die niet weet wat ze nu moeten eten, kan dat wel enorm helpen.
Een ander voordeel is, ze moeten niks tracken, ze moeten niks meten, ze moeten niks wegen. Dat moet allemaal niet gebeuren. Waarom? Omdat wij weten, een gebalanceerde maaltijd voor deze persoon gaat al... Is op deze moment het beste.
Voilà, is op deze moment het beste. Klopt. Daar zijn natuurlijk nadelen aan verbonden.
Eén nadeel is dat klanten vaak... Wat jij zegt, je hebt het getrackt over lams en dergelijke. Als klanten niet gewend zijn om dat te eten, gaan dat niet de keuzes zijn. Ze gaan altijd binnen hun gebruikelijke... Gewoontedieren.
Ja, gewoontedieren. En ze gaan altijd binnen hun gewoontes blijven, inderdaad. Dat is ook een beetje hetzelfde met de typische fruitsoorten.
Als je de meeste mensen gaat laten kiezen en je legt tien soorten fruit op tafel, welke gaan ze kiezen? Een appel, banaan en... Dan zijn we rond. Misschien een appelsin of een kiwi. Maar mango, papaya, ananas... Wordt heel weinig genomen.
En eigenlijk heel lekker. Zeker en vast. Ja, honderd procent.
Ik denk dat je daar zeker met klanten ook wel een leukening gaat variëren. Omdat ze gaan merken dat gezond eten er heel veel in houdt en ook superlekker kan zijn. Dus dat is een nadeel.
Een ander nadeel van het voedingstemplate is... Hetgeen dat ook een voordeel was, dat is het niet tracken. Dat is dan nog een nadeel dat je weinig vat hebt van hoeveel heeft de klant nu gegeten. Nu, als je zegt je mag max één bord nemen, dan... Ik kan dat in de meeste gevallen.
Die beginsituatie wil al helpen. Als die klant altijd gewoon is om drie borden pasta naar binnen te werken of een heel brood te eten, en gaat dat halveren naar een halfbrood, bijzonsprekend, dan heeft die klant al een helft minder calorieën op. Ja, klopt, inderdaad.
Dus ja, dat zijn een beetje de voor- en nadelen van het voedingstemplate. Maar het is iets dat ik heel vaak bij beginnende klanten heb gebruikt en wat heel goed werkte als de eerste stap. Bewust worden van de voeding.
Tweede punt, of de tweede strategie die we ook vaak toepassen, dat ligt eigenlijk op de lijn tussen health en performance. Dat is het beginnen met tracken zonder dat je effectief gaat bewegen. En dat is de portiecontrole, de handportiecontrole.
Zou het nog iets meer bewust worden van de voeding? Ja, en dan al de bewustwording niet alleen van de kwaliteit, maar ook van de kwantiteit. Dan komt de kwantiteit er in principe bij. Is een methode gecommercialiseerd en bekendgemaakt is door Precision Nutrition.
Die gebruiken dat in hun coaching. Zijn ze daar heel grote fan van. Ik ben er uiteindelijk ook wel fan van, maar ik merk soms met klanten dat dat op een lijn valt tussen... Het is net niet duidelijk genoeg, maar het is wel een beetje duidelijk.
Het is een grijze zone. Het is een grijze zone van ik moet het niet afwegen, maar eet ik dan wel nog steeds te veel of te weinig? Ja, klopt. En dan merk ik wel soms dat klanten daar wel wat moeite mee hebben.
Portiecontrole, ja, voor sommigen werkt dat heel goed, voor anderen werkt dat iets minder. Voordelen zijn dat je je handen altijd bij hebt. Dus je kan ten alle tijde een inschatting maken van hoeveel eiwitten... Een half handje of een volledig handje? Ja, hoeveel ligt hierop, ongeveer.
Dus dat is wel makkelijk. Een ander voordeel is dat je al iets strikter aan het tracken bent, dus dat je ook de kwantiteit van de voeding aan het bekijken bent, maar dat je natuurlijk niet echt kijkt naar de kwaliteit van de voeding. Ja.
Dus dat is daar weer iets... Dat is hier ook een kanttekening. Daar zouden we misschien een goede combinatie kunnen maken tussen de voedingstemplate en de portiecontrole. Dat je de voedingstemplate meegeeft als ze het zien wat er op een bord moet liggen, dat je wat opties geeft en dat je dan met de portiecontrole... Visueel gaat kijken van... Pas het op mijn bord? Ja, iets strikter met de portiecontrole.
Enkele voordelen van die portiecontrole hebben we net besproken, is het al tracken zonder dat je effectief moet wegen en je hebt de handen altijd bij. Minder stress uiteindelijk. Ja, minder stress.
Want ik denk dat dat nog wel iets is dat vaak bij klanten voorkomt. Zeker bij mij had ik vaak de opmerking klanten starten en zeggen maar ik ga niet altijd mijn eten afwegen. Ja.
En dat is het eerste waarin ik hen bewust stelde... Dus je gaat op vakantie? Dat ga je niet moeten doen. Met alle... Vooral... Dan krijgen ze paniek van, ik ga op vakantie, ik heb daar geen weegschaal of... Als mensen op hotel gaan, je gaat weten, je gaat geen weegschaal meenemen naar een buffet. Nee, er zijn er die dat doen.
Ik heb het persoonlijk ook nog niet gedaan. Nee, ik absoluut ook niet. Bij mij is er een redelijk groot verschil tussen vakantie en thuis zijn.
Het gewoon werken, dat is misschien nog eens voor een andere aflevering. Maar dat heb ik ook nog niet gedaan. Maar ik heb al wel gemerkt, er zijn mensen bij die daar echt wel door het tracken... Ja, problemen, mentale problemen krijgen en bepaalde eetstoornissen krijgen.
En die letterlijk met hun weegschaaltje gaan. We zien dat heel vaak bij fysiek. Mensen die aan het trainen zijn voor een fysiekcompetitie, die letterlijk tot op de gram alles aan het afvegen zijn.
En ja, dan wordt dat wel problematisch. Daar moeten we natuurlijk mee opletten. Dat willen we niet bij klanten.
Nee, nee. Sowieso niet. Want dat kan heel ver gaan.
En dat sommigen om hun deur echt heel gestructureerd... Misschien mensen die vooral ook heel veel nood hebben aan structuur. En wanneer er dan van wordt afgeweken dat dat in hun hoofd eigenlijk totaal niet meer past. Ja, en dan komen we bij het educatieve deel van coaching.
Dat we dat klanten echt moeten aanleren. Waarom wel, waarom niet. Het is oké.
Je gaat niet door één dag in het weekend eens een keer naar een feestje te gaan en daar eens anders te eten dan op je plan stond. Dan ga je geen twee kilo's bij je komen. Of misschien wel, maar dan is dat geen twee kilo vet.
Dan is dat inderdaad vocht of dergelijke. Dan gaat er een ander iets zijn en dan gaat dat ook vrij snel terug weg zijn. Dus de klant daar echt van bewust maken dat dat geen probleem is.
Portiecontrole, daar aan heb je gewerkt? Ik denk onbewust wel een beetje. Ik geef het niet rechtstreeks mee als coaching tool, maar ik denk dat ze onbewust na een lange tijd wel een idee krijgen van de verdeling op het bord op zich. Omdat ik altijd wel plusminus met dezelfde hoeveelheid verdelingen werk.
Zoveel portie, laten we zeggen, eiwitten, koolhydraten en vetten. Ze krijgen daar wel zelf al denk ik onbewust wel een goed beeld van. Van een half gevuld bord groenten met een kwart gevuld bord vlees bijna en iets van, laten we zeggen, avocado ofzo.
Ja, inderdaad. Als je daar dan ook mee werkt, dan ben je inderdaad onbewust die strategieën wat aan het toepassen. Dus ja, dat is natuurlijk ideaal, zeker voor klanten.
En nogmaals, het moet iets zijn dat voor de klant het beste werkt. Het is niet omdat het een goede strategie is in theorie. Ik heb ook al klanten gehad die vlak af tegen mij zeiden van, dat werkt voor mij niet.
En die wouden per se alles afvegen. En dan is het de keuze gemaakt van, oké goed ja, dan laat je die klant alles afvegen en dan komt je misschien weer in het gevaar dat we net besproken hebben, dat het mentaal weer een zwaardere belasting gaat zijn. Maar het is op die moment belangrijk om in acht te houden van, het is misschien voor die klanten nog zwaarder belasting als ze zelf in hun hoofd geen controle hebben over, ja, maar misschien ben ik nu te veel aan het eten of te weinig aan het eten.
Ja. Ook al meegemaakt. Dat is een goeie punt en een goeie afweging dat je inderdaad moet maken.
De vraag die ik dan heel vaak stel als klanten daarmee komen is, hoe heeft dat in het verleden voor u gewerkt? Want heel vaak komen ze dan tot de constatatie dat dat nog nooit op lange termijn heeft gewerkt, alleen maar op korte termijn. Klopt. En dat wil niet zeggen dat ik het dan niet zou doen, maar dan zou ik het wel afbakenen.
En ook zoals met training gaan periodiseren en dan zou ik zeggen, oké goed, we gaan eerst starten met het strikteren en dan gaan we het stelsommatig wat losser laten. Waarom? Omdat je dit altijd moet kunnen blijven volhouden en het is niet goed voor je mentale gezondheid om elke keer je bord op een weegschaal te zetten om iets af te wegen. Dat houdt geen enkele steek, de gezondheid heeft daar niks mee te maken.
Dus naar initiële bewustwording, ja. Naar performance, zoals bij u, richting een wedstrijd. Is dat wel noodzakelijk.
Ja, en je wilt specifiek heel scherp staan, dan moet je dat wel echt kunnen tracken, want anders heb je te weinig info. We hebben dat ook wel een heel lange tijd gewoon intuitief kunnen doen. Zonder het wegen, maar gewoon in het onderbewuste staan vaak op de verpakkingen al hoeveelheden aangegeven.
Natuurlijk, dat is wel enkel alleen als je al een bepaalde ervaring qua calorieëntellen op de achtergrond van de teller hebt staan, maar dan is dat voor mij heel simpel gerekend. Als ik een pak bietstukken koop, of een steekkoop van 400 gram, dan weet ik oké, ik heb zoveel gram eiwitten binnen, en op de pakje aardappelen staat 250 gram of 300 gram aardappel, en ik gooi die in mijn pan, en ik gooi daar dan nog een halve broccoli bij, bijzanspreken, heb ik eigenlijk niks afgewogen, maar wel onbewust getrackt. Klopt.
Dat is dan eigenlijk nog een verdere stap. Dat intuïtief gegeven vind ik wel goed om, kunnen we nog eens op doorgaan, maar ik vind dat nu wel interessant, zeker omdat je zegt, ik heb al wel een bepaalde basis. Uiteraard, ik moet er zijn.
Op deze moment, zeker rond voeding, zijn er heel veel coaches die enkel en alleen geloven in intuïtief eten, en ik geloof daar niet in, met een simpele reden, klanten kennen hun lichaam niet, hebben die kennis niet. Als je klanten intuïtief laat eten, dan gaan die naar de McDonald's, en dan gaan die pizza halen. Dat is voor die mensen intuïtief eten, want die struggelen met bepaalde, soms emotionele rollercoasters, die weten niet hoe ze hun stress op een andere manier moeten aanpakken, en die gaan dat altijd zoeken in een bepaalde uitvlucht, en die zeggen dan oké, ik heb nu nood aan iets, want ik moet ontstressen, en die gaan dat dan doen, en dat is dan intuïtief.
Vandaag nog een gesprek gehad met een klant, die intermittent fasting gebruikte als doel om gewicht te kunnen verliezen, maar toch verloor hij geen gewicht, omdat er hem, of hij had ooit ook gelezen, dat hij door het fasten gaan restrikten in calorieënwijze, maar dat het de overige acht uur dat je had, niet uitmaakte wat je had, om dan toch resultaten te halen. En dan vraag je jezelf af, hoe komt er geen resultaat aan de hand? Als je acht uur lang drie keer in de McDonald's passeert, ja... Dat klopt, dan moet je ook wel wat kennis hebben van hoe en wat, en dat is inderdaad met die intermittent fasting... En dan komen we bij ons volgende puntje ook, het belangrijkste is, en dan gaan we meer richting performance dan toe ook, is het tracken van de eiwitten wel. Dan zijn we het wel beide over eens, dat dat wel noodzakelijk is.
Het eerste dat we doen, stel nu dat we helemaal naar het uiteinde gaan, en we gaan richting calorieberekening, het eerste dat we dan ook zouden doen, naast dat onze calorieën zijn berekend, is gaan kijken hoeveel eiwitten onze klant moet hebben, dan kijken we naar de vetten, en dan kijken we uiteindelijk naar de koolhydraten, en we zien dat er voldoende vetten zijn, niet te weinig, want naar hormonale processen enzo moeten we echt wel voldoende vetten hebben, maar de eiwitten zijn prioriteit. Dat is dan een beetje de laatste, de derde voeringsstrategie die we spreken, die al eerder in het vak performance valt, dat is eiwitten tracken, waarbij we een cijfer gaan geven, oké goed, je moet twee gram per kilogram lichaamsgewicht eiwitten binnen hebben, want dat biedt ook wel... Ja, bijvoorbeeld, als je zegt, de klant weegt 70 kilo, je moet of 140 gram... Ja, zo zou ik het dan doen. Ik probeer gewoon dagelijks 140 gram of 160 gram te halen.
Zo doen we het ook. Ik probeer nu niet mee te geven, ik probeer te richten op twee gram per lichaam, je zou dat wel kunnen meegeven, dat is dan voor een zelfveter, maar ik probeer meestal gewoon het accuraatste getal mee te geven. Ja, ja, vooral duidelijkheid bij oxen, maar dat komt dan neer op twee gram standaard, en anders wat meer.
Ik zal nooit onder de twee gram gaan. Ik werk met 1,6. Ja, nee, ik ga nooit onder de twee gram, omdat... Ja, ik heb er alleen nog maar positieve... Het zou misschien lukken met 1,6, maar met twee lukt het 100%.
Dus ik heb zoiets van, ik geef ze iets meer eiwitten, tussen de 2 en de 2,5 gram per kilogram lichaamsgewicht, en dan weet ik ook dat dat gewoon enorm veel voordelen heeft, ook naar verzadiging toe heeft dat veel voordelen. Dus daar heb ik altijd al super goede resultaten mee behaald. Natuurlijk, we spreken nooit over de extreme.
Er zijn mensen die veel hoger kunnen gaan in vetten, afhankelijk van het voedingsplan dat je doet, en dan ga je natuurlijk je eiwitten moeten terugschroeven, of heel hoge kooidraten. Ja, ik zou persoonlijk de kooidraten terugschroeven. Mijn eiwitten is meestal bij mij echt mijn vaste hoeveelheid dat ik reken, en van daaruit probeer ik gewoon echt te kijken naar 1,6 of wel kooidraten hoger, of vetten hoger.
Maar die eiwitten zijn eigenlijk bij mij wel het bare minimum. En de reden waarom ik eigenlijk gebruik 1,6 tot 1,8, maar zelden twee gram, is gewoon praktisch gezien naar mijn verhaal toe. Want onderzoek toont eigenlijk dat 1,6 dezelfde resultaten oplevert als 1,8 tot 2 gram per lichaamsgewicht.
Die onderzoeken zijn er. En als ik naar mezelf zou kijken, ik eet maar drie maaltijden op een dag, als ik dan 160 gram of 190 tot 200 gram eiwitten zou moeten eten, wil dat zeggen dat ik nog eens 10 tot 15 gram eiwitten per maaltijd extra ga moeten innemen. En dan wordt het om een uur een gigantisch grote hoeveelheid dat je gaat eten van vlees of eiwitten.
Want als je gaat rekenen in het verhaaltje van 180 gram, dan ben je al drie maaltijden van 60 gram ieder aan het eten. Dat wil zeggen dat je al bijna 400 tot 500 gram kipfilet per maaltijd aan het eten bent om je eiwittarget te gaan halen. En dat vind ik persoonlijk al vrij veel.
Ja, dat is natuurlijk omdat je in restrictie zit met je maaltijden. Als je er twee tussendoortjes bij voegt, dan gaat dat een ander verhaal zijn. Want dan gaan je tussendoortjes ook eiwittrijk kunnen zijn.
Dus dan kun je natuurlijk meer met spelen. Maar dat zijn persoonlijke voorkeuren. En wederom, afhankelijk van de klant.
Als de klant zich daar goed bij voelt, en kan perfect die drie maaltijden, en met die 1,6 gram haalt hij perfecte resultaten mee, why not? Sowieso. Dat is geen enkel probleem. Ik denk dat het ook leuk en interessant is om daar met te spelen aan te kijken waar de klant het beste op reageert.
Hoge eiwitten, hoge vetten, hoge koolhydraten. Probeer daarin te wisselen. En te kijken waar de klant het beste op reageert.
Als we de pure standaard... Voor mij is die 40-30-30 een beetje de standaard. En een ratio tussen de macronutriënten. Gewoon puur als basis te houden.
We moeten rekenen, als er coaches luisteren die nog weinig kennis hebben over voeding, dan kunnen we niet zeggen, begin er wat mee te spelen, want dan heb je geen duidelijke structuur. Dus ik denk dat we nog altijd moeten zien, eiwitten-target is het eerste. Dat gaan we eerst bekijken.
Dan vind ik de vetten als tweede. En dan de resterende calorieën is gewoon koolhydraten. Simpel.
Inderdaad. Goed, dan hebben we onze drie strategieren. We zijn begonnen met de voedingstemplate.
Het held, simpelste mensen met fel overgewicht, waarbij het gewoon bewustwording en kwaliteit van voeding verbeteren is. Tweede was de portiecontrole. De eerste keer al een beetje tracken.
En dan als laatste meer focussen op eiwitten en zorgen dat de eiwit-inname al voldoende is. En dat biedt dan ook weer een heel deel voordelen. Zeker en vast.
Voila, we hebben nog veel meer strategieën, een stuk of 15 die we kunnen toepassen in totaliteit. We hebben er nu drie van besproken. Dus wil je daar meer informatie over, net als altijd, kan je ons daarover bereiken via onze sociale mediacanalen.
Dus aarzel niet om jullie vraag daar te stellen. En dan zien we jullie graag terug in een volgende aflevering. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Af als bedankt, tot de volgende keer. Ciao!