Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie? Dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij een nieuwe aflevering van de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we eens kijken naar de fouten, of ja, we hebben veel fouten gemaakt waarschijnlijk, maar we gaan de grootste fouten eruit nemen die we in onze coaching al eens hebben gemaakt en ook waar we daaruit hebben geleerd. Het lijkt niet allemaal het perfecte wereld, of de ideale omstandigheden. Ik denk dat we ook altijd wel daarover, als je erop terugkijkt, naartoe kunnen lachen en dat je ook gewoon eerlijk moet durven toegeven je fouten en daar uiteindelijk ook gewoon vooral... Het is misschien zelfs slim om al die fouten naar jezelf eens te reflecteren, dat papier uit te werken, te kijken van hoe kan ik hier nu uiteindelijk uit leren en hoe kan ik daar beter uit worden? Ja, ik spreek voor mezelf.
Na meer dan twintig jaar heb ik echt wel zeker meer dan twintig fouten gemaakt. Het zal er een pak meer zijn. De enige al wat erger dan de andere natuurlijk, maar daar leer je uit.
Het ergste, het zou erger zijn mocht je dezelfde fout twee, drie keer maken. Dat is iets anders, maar fouten ga je altijd eens krijgen en soms zijn het ook zaken waar je weinig of niks aan kan doen op dat moment, omdat je niet alle omstandigheden daar rond kent. Ik denk nu even heel snel, er heeft nu niks met hetgeen te maken dat we bespreken, maar ik heb wel eens gehad dat mensen in een keer een soort van verschot krijgen in hun rug tijdens hun training en dan kan je direct erin herjamen, dan ben je te zwaar gegaan of je hebt de fouten oefeningen gegeven, maar dat was dan, ik zal zeggen, in een cyclus van vier weken en in die vier weken wordt er een heksbaar deadlift opgebouwd.
Ik denk met die persoon was dat tot 80 kilo dat we toen zijn gegaan en in de vierde week was dat tijdens de opwarmset met vijf kilo aan elke kant in één keer knip. Wat was de uiteindelijke omstandigheid? De persoon zat met zware deadlines, super druk op het werk, had heel weinig geslapen de voorbije dagen en dan maak je de fout een beetje om dan niet het schema aan te passen. Aangezien aan de andere kant, weet ik nog dat ik op die moment wel dacht, oké, we gaan hier vandaag niet door pushen, maar ik had niet verwacht dat dat met die vijf kilogram en dat is dan 30 kilogram in totaal, wat dan niks is, want de klant heeft drie weken 80 kilo aan het liften geweest, dat dat dan toch gebeurt.
Maar dat is verschrikkelijk ambetant, want dat gaat dan zelfs in die mate dat die persoon ook niet meer recht kon. Dus ik heb letterlijk de dokter moeten bellen, er is een dokter moeten komen om die een spuit te geven om mijn spierontspanners, omdat die zo verkrampt was, om dan uiteindelijk... Van de stress dan eigenlijk. Ja.
Wat heb ik daaruit geleerd? Dat is altijd tijdens het beginnen van de training heel goed doorvragen. Hoe is uw dag geweest? Hoe is uw week geweest? Voelde u vermoeid? En altijd de klant onderschatten. Altijd denken van, oké, goed, ik hoor hier een paar signalen, misschien vertellen ze niet alles, dus we gaan opletten.
En echt, zeker als je zoiets dan meemaakt, en dat is uiteindelijk, ik ben er wel van overtuigd, dat dat niet mijn schuld was, het is gewoon de situatie daar rond, dat we in principe gewoon heel die training hadden moeten skippen en een soort van remedial training hadden moeten doen. Wat cardio, een beetje core-training, wat biceps-triceps, alle van die zaken die we anders in principe niet echt zouden doen, dat dat een veel betere optie geweest is. Ik denk dat mijn verhaal daar ook wel een beetje bij aansluit met de fouten maken in de klant op voorhand, gewoon niet voldoende uit te vragen van hoe is uw dag geweest? Heb je al op voorhand gegeten voor die training? En dat is echt iets wat ik toen, in het begin stond ik daar niet bij stil, ging ik ervan uit, of, hey, ging ik ervan uit, ga ik de richtlijn mee van, probeer altijd wel iets op voorhand te eten.
Maar sindsdien, sinds dat voorval, dus ja, wat is er eigenlijk gebeurd? Het was, denk ik, de training stond ingepland om vier uur of vijf uur in de namiddag. En die klant is echt gewoon letterlijk nog niks gegeten. Die was nog aan het vasten.
Met mijn stomme kop had ik daar ook niet achter gevraagd van, had je nog iets gegeten voor de training? Ik ging ervan uit, het was vijf uur in de namiddag, mensen zullen toch op zijn minst wel, al is het een banaan, gegeten hebben. Maar die klant was dus nuchter komen trainen. En ja, mijn planning was die dag om vrij veel high-intensity-training te gaan organiseren, heel veel circuittraining.
En ja, het duurde geen half uur of die klant werd lijkbleek, moest met de voetjes en de benen omhoog liggen, naar de supermarkt gekrost, truivenstukken gaan halen, cola gaan halen, aquarius gaan halen, echt alles, om die klant maar er terug door te krijgen. Want die heeft echt bijna meer dan een uur op een stoel van haar zus gezeten. Die was zo diep gegaan tijdens die intervaltraining, want ze wou haar eigen wel bewijzen.
En uiteindelijk was dat supermooi, maar het is daarin denk ik vooral het leerpunt voor mezelf van, in het begin van de training, pak die opwarming, die vijf uurtjes tijd om echt gewoon vijf voeten aan een stuk, bam, alle vragen te stellen, hoe is de dag geweest, hoe is de week geweest, hoe gaat het met je partner, hoe heb je geslapen, hoe heb je gegeten, je kunt er alleen maar uit leren. En dat gaat je heel veel zorgen en problemen besparen in de toekomst. Zeker en vast.
Ja, die klanten die met hun benen naar boven hebben gelegen omdat ze even lijkbleek werden, ja, die kan ik er ook wel een aantal opzoomen, om eerlijk te zijn. Dat komt ook wel vaak voor. Ik heb dat ook al een paar keer gehad, zelfs tijdens een eerste training, bij een hele simpele front foot elevated split squat.
Gewoon mensen die totaal niet gewend zijn van nog iets te bewegen, en die over de rode gaan, die dat hebben. En ook vaak met mensen die hun rust niet willen nemen, die te snel van oefening naar oefening willen gaan, en die een beetje eigenlijk niet luisteren, want rust is bij ons een hele belangrijke variabele die we altijd timen. En je laat je dan een beetje meeslepen in dat verhaal van de klant.
Oké, goed, volgende oefening. En op een gegeven moment is dat gedaan. En dan leer je dan ook weer uit van, oké, stick to the plan.
En probeer het schema dan op die manier wel te volgen. En er is een heel goede quote daarin, die mij altijd heel groot op verschillende dingen zet. Never assume, always ask.
Want we gaan van zoveel dingen vanuit. De klant zal wel gegeten hebben, of het zal wel dit, of het zal wel dat. Nee, altijd vragen, vragen, vragen.
En daar ga je dan het meeste uithalen. Ik had nog eentje, want die ene was in principe niet mijn fout, ik had nog een andere. En dat is voornamelijk te weinig aandacht besteden aan warming up en cooling down.
En vooral ook weer al jaren geleden. En de grootste reden is omdat ik dat zelf niet graag doe. Dus ik ben zelf iemand die heel gelukkig, heel weinig blessuregevoelig is.
Dan spreek je over conditioneel warm-up, of over exercising warm-up. Ik zal altijd, stel bijvoorbeeld we doen squat als eerste oefening, dan zal ik altijd de squat opwarmen in de squat. Dus ik zal het bewegingspatroon altijd opwarmen, het gewicht stelselmatig opbouwen.
Dus als de klant bijvoorbeeld 80 kilo gaat squatten, dan gaan we niet starten met 80, dan beginnen we even met een lege bar, vijf ralingen. Dan 40 eraan, 60 eraan, 80, één keer, en dan komt de werkzet. Dat zal ik altijd doen.
Dat heb ik ook altijd gedaan. Maar het gaat vooral om activatie- en mobilisatieoefeningen. Vroeger was dat bij mij dan te snel.
Oké, we doen even vijf minuutjes roeien en daarna gaan we direct door naar de squat en we beginnen die op te bouwen. We gaan dan in de squat naar je werkzet opbouwen. Maar op zich, zeker bij klanten, is het enorm belangrijk om aandacht te besteden aan mobilisatie en activatie.
In onze program design of assessment opleiding noemen we dat de movement prep. En daar ging ik gewoon veel te snel over. Dat was omdat ik daar zelf mee wegkwam.
Omdat ik gelukkig niet zo blessuregevoelig was. Maar heel veel klanten zijn net wel blessuregevoelig en die hebben daar ook echt nood aan. En die voelen zich ook goed.
Want klanten op het einde van een schema, of op het einde van een uur, een cooldown laten doen, ook met wat mobiliteit en wat stretching. Ik heb daar persoonlijk weinig behoefte aan. Voor mij is dat tijdverspilling.
Ook al weet ik dat dat compleet fout is. Klanten heb ik gemerkt dat er wel nood aan hebben. Die vinden dat fijn.
Om zo even tot rust te komen. Even op het einde nog een paar minuutjes te stretchen. Even te ontspannen.
En ze hebben daar een goed gevoel bij. Bij mij is dat net, ja ik doe op het einde mijn buikspieroefeningen en dan is het afgerond. Dan ga ik niet nog een kwartier tijd nemen om rustig te stretchen.
Nee. Dan pak ik een douche en dan begin ik. Bij mij is dat een beetje klantafhankelijk.
Hoe intensief is de workout geweest? Maar als ik echt merk dat mijn klant daar nog half aan het heigen is, dan pak ik daar ook wel graag even de tijd mee om te zeggen oké goed, zet je eens even neer. Doe je ogen even dicht. Doe even focus op die ademhaling om die hartslag terug naar beneden te krijgen.
En om ook gewoon terug een beetje mindfulness te gaan toepassen op het einde van die training. Zou je dat die klant wel eigenlijk gewoon op een rustige manier de training kan afsluiten eigenlijk? Ja, de movement prep en de cooling down. Wat heb ik daar dan uit verder opgenomen? Ik heb dat ook in onze assessment level 1 opleiding gestoken.
Dat is, je hebt de assessment die je doet met de klant. De screening. En daaruit ga je maximaal vijf oefeningen bepalen.
En dan mogen er ook drie zijn, maar max vijf. En dan moeten mobilisatie en activatieoefeningen zijn. En die worden altijd gedaan voor het schema.
En dat duurt ongeveer tien minuutjes. En dat maakt je lichaam of de klant zijn lichaam klaar voor de training. Op basis van de screening.
Dus als je merkt dat de torakale wervelkolom minder mobiel is, dan ga je voor de training in de movement prep werken aan de mobiliteit van de torakale wervelkolom. En niet gezegd dat we dat dan volledig daarmee gaan oplossen, maar wel tijdens de training gaat de klant een vrijer bewegingsgevoel hebben. En op het einde ook die cooldown gewoon even meepakken.
Even reflecteren. Hoe ging de training? Wat ga je vandaag nog doen? Wat ga je dadelijk eten na de training? Het zijn allemaal van die momenten waarbij jij de kans hebt om vragen te stellen. De klant op rust te brengen.
En de klant ook gewoon een beetje beter te leren kennen. Ja. En een goede op het einde van de training is die ademhaling die je net gaf.
Zeer goede om te doen. En wat ik ook heel vaak gebruik, dat is met de FAT-tool. Dat is de fascia abrasion techniek.
Kunnen we misschien nog wel eens over hebben in de podcast. En dat is een tool waarbij je wrijving creëert op de huid. Heb je ooit al iets gezien? Ipsig heeft die ook, denk ik.
Ja, maar die heeft die houten blok. En daar ben ik niet zo'n fan van. Dat werkt minder goed.
Dus de echte, de ijzeren is veel interessanter. En daar maak ik dan de upper trap mee los. Wat direct een heel ontspannend gevoel geeft.
Dus terwijl je dat aan het doen bent, kan je ook met de klant praten. Dus ik maak dan rustig aan zelf de upper trap los. Links, rechts.
En ondertussen stel ik vragen. En wat ga je vandaag nog doen? Nog een drukke dag vandaag? Of hoe was de training? Hoe is je gevoel op schaal van 1 tot 10? Dat is wel een slimme. En dan heb je de mix van de twee.
Want dan ben je de klant aan het ontspannen. Ze zijn daarna ook volledig ontspannen. Want als je die nekregio losmaakt, dat doet echt wonderen.
En ondertussen kan je vragen stellen. Heel leuk. Voilà.
Dat zijn weer al belangrijke tips van de fouten die wij hebben gemaakt. Als jullie nog fouten hebben, laat het zeker weten. Klopt.
Dus als je bepaalde vragen hebt, als je zegt van ik heb dit meegemaakt en ik heb er toch wel een vraag over. Hoe zouden jullie dit oplossen? Aarzel niet om ons te vragen. Kan op adbapt.fitness. Mag ook op het persoonlijk account van Michiel.
Of mijn persoonlijk account op kenvandenheden. Als je het op bapt.fitness doet, dan overleggen wij het samen met elkaar. En dan kunnen we het in een van de volgende afleveringen bespreken.
Top. Voor nu, super bedankt weer om te luisteren. Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van deze iets kortere aflevering, maar dat mag ook eens.
En voilà. Wij horen en zien jullie graag terug de volgende keer. Bye bye.
Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken.
Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt, tot de volgende keer. Ciao.