Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie? Dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij een nieuwe aflevering van de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we iets meer de business tour op. We gaan kijken naar hoe jij jouw coachingstrijk hebt opgebouwd en vooral voor wie dat je het hebt opgebouwd. Want we horen heel vaak dat een niche kiezen superbelangrijk is.
We gaan niet zeggen dat dat wel of niet waar is, maar we gaan wel een aantal tegenkantingen geven waarom een niche soms niet kan werken. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je ergens in moet specialiseren, je moet een niche kiezen en dat is veel beter en dat werkt altijd. Nee, dat is uiteindelijk niet zo.
Daar gaan we vandaag in deze podcastaflevering mee aan de slag. Michiel, misschien eerst een korte vraag voor jou. Heb jij een specifieke niche waar je op focust? Nu, na lang dat ik al een tijdje bezig ben, is de niche er meer en meer gekomen.
De grootste focus ligt bij mij bij mannen tussen de 25 en 35 tot 40 jaar, die vooral op zoek zijn naar meer spiermassa bij te komen, maar vooral ook het willen afvallen. Dat doe ik dan uiteraard met mijn unieke methode of mijn unieke kijk op mijn werkwijzes en daar haal ik best mooie resultaten mee. Maar om dat even terug te koppelen op het verhaal van de niche, ik heb daar heel lang met zitten sukkelen van wie kan ik aanspreken, wie wil ik aanspreken en uiteindelijk is dat iets waar je wel automatisch in is beginnen rollen.
Dus ik denk dat het daarin ook wel interessant is om te kijken. Go with the flow, kijk waar je uitkomt. Want in het begin is het heel moeilijk om te zeggen met wie je het liefst wilt gaan werken uiteindelijk.
Zeker als startende coach. Je hebt misschien wel een idee van ik wil graag met topsporters gaan werken bij zo'n spreken, maar om in die branche van topsport terecht te komen, dat is absoluut moeilijk. Hoe graag ik dat zelf ook zou willen om de voeding en de werkwijze en het herstel van die topsporters te gaan optimaliseren, dat zou voor mij de top van de top zijn, maar om daarin binnen te geraken, dat is moeilijk.
Het is enerzijds moeilijk en ik kan u dat vertellen omdat ik al wel eens er binnen ben geraakt, extreem frustrerend. Dat denk ik ook wel. Als ik opleidingen gaf, heb ik dat vaak ook gezegd, mijn droom was altijd met atleten te werken en toen ik met atleten werkte, kwam ik tot het besef dat ik absoluut niet met atleten wil werken.
Atleten zijn vaak heel eigenwijze mensen, wat natuurlijk ook wel maakt dat ze die prestaties behalen. Die hebben hun eigen visie en het is heel moeilijk om die ervan af te krijgen. Als je dan gaat kijken naar grotere sporten, grotere ploegen, laat ons even voetbal nemen, dan zit je constant op te boksen tegen andere mensen van de staff, van de technische staff, van de tech-staff, die het beter weten.
Vaak ook de kinesisten, die dan pretenderen dat ze meer weten van krachttraining en dan ook nog eens voedingsadvies geven, dat ze light producten moeten eten en zeker geen vetten en die bullshit. Dat kom je wel constant tegen en je gaat ervan versteld staan hoe slecht geïnformeerd heel veel top-sportbranches zijn op deze moment, zeker ook nog in België. Er zijn bepaalde sporten waar het begint te verbeteren, maar ik zeg dit al vijftien jaar, dus het mag wel eens een keer beginnen te verbeteren.
Het zou wel mogen. In ieder geval, even kijken naar het topic van vandaag en dat is waarom een niche soms niet werkt. Ik ga het eerste contrast een beetje bespreken en dat is omdat het vaak of soms een te beperkte doelgroep is.
Dat je echt een te felle of zware niche gaat kiezen. Een voorbeeld kan zijn dat je pre- en post-nataal gaat, dan ga je al een kleine doelgroep gaan, maar in die doelgroep ga ik alleen maar mensen aanspreken die bijvoorbeeld twee kinderen hebben. Dat is nu een heel raar voorbeeld, maar dat is een heel beperkte niche.
Dat is al heel moeilijk. Een bepaalde doelgroep met bepaalde jobs kan ook heel specifiek zijn. Dat kan allemaal wel interessant zijn, maar als het te beperkt is, en zeker als dat een doelgroep is die je heel moeilijk kan gaan overtuigen om aan hun gezondheid te werken, dan kan dat wel eens iets zijn waar je toch een aantal jaren voor gaat nodig hebben om dat van de grond te krijgen.
Dat gaat veel langer duren. Daar heb ik zelf ook wel een tijdje nagedacht, omdat ik zelf ook een shift werk en misschien is het interessant om met mensen te gaan werken die een shift werken om daarin hun gezondheid te gaan optimaliseren. Maar dan kom je vaak ook op het punt van die mensen die nog niet volledig klaar zijn om die stappen te zetten naar evaluatie of verbetering in gezondheid toe.
Ja, die beperkte doelgroep kan echt wel een struikelblok zijn. Als je met een niche werkt, dat is positief, maar ga vooral kijken naar de soort niche die je hebt. Hoe groter de pijn tussen haakjes van de klant, hoe beter die niche.
Als jij zegt, ik heb een achtergrond in de kinee bijvoorbeeld en ik ga mij richten op mensen met een lage rug. In de kinee wordt dat vaak gedaan dat mijn kinesiëntherapeut niet echt zegt dat hij iedereen gaat behandelen, maar er zijn veel kinesiën die zeggen, ik ga mij specifiek richten op voorste kruisbandletsels of ik richt mij specifiek op nekklachten. Dat is iets anders, omdat dat allemaal mensen zijn die een bepaalde pijn hebben.
Iedereen die nekklachten heeft, gaat zich aangesproken voelen. En dan is dat wel een heel beperkte niche, maar toch is die pijn van de klant zo hoog dat dat de niche is die ik ga werken. Maar als je morgen gaat zeggen, ik ga alleen met ondernemers werken tussen de 40 en de 50 jaar die in de IT-sector zitten, ja, dat is zo'n beperkte niche.
Dat is ook niet een niche waarvan de pijn zo hoog is dat ze zeggen, wij zijn allemaal op zoek naar een personal trainer om aan onze gezondheid te werken. Nee, die moeten al eens eerst iets voor hebben. Die moeten al eens een keer een accidentje hebben gehad of bij een dokter zijn beland en een dokter heeft gezegd, als je nu niet aan je gewicht gaat werken, dan heb je een probleem.
Dan wordt die pijn in één keer wel groter, maar dat is zo beperkt dat het heel moeilijk is om daarin door te breken. Nu, anderzijds, als je daarin doorbreekt, dan ben je wel weer te doortrokken, want dan ben je echt de expert in dat gebied. Het is een beetje de keuze maken, af te wegen, hoeveel tijd heb ik en wil ik hier fulltime direct mee aan de slag.
Zorg dan dat je niche toch breed genoeg is. Op het einde van deze aflevering wil ik ook zeker en vast even behandelen, wat is nu een goede niche? Aan welke criteria moet dat volstaan? Michiel, had jij nog een punt? Ja, ik denk dat we daar ook wel een beetje op verder kunnen inpikken, over het feit dat er ook wel binnen bepaalde niches ook gewoon heel veel concurrentie is. Daarin is het ook altijd wel belangrijk van, waar kun je bij jezelf het onderscheid gaan maken? Dat die niche eigenlijk te groot wordt.
Want bij ons was de niche, de groep, te klein. Hier hebben we het over een nichegroep, die door jaren allemaal wordt... Ja, voorbeeld mensen die gewoon willen afvallen. Er zijn 101 coaches van, die mensen kunnen verder helpen.
En daarin is het echt belangrijk om een balans te zoeken, om niet te breed te willen gaan, maar ook niet te specifiek. Want als je te specifiek gaat met, ik ga een voorbeeld geven, mensen die willen afvallen, door een bepaalde dieet te gaan volgen, bijzonder spreken. Dan ga je je heel specifiek gaan positioneren in een markt, waar je op die moment misschien te weinig klanten voor gaat vinden.
Maar anderzijds, als je niche te groot is en je gaat gewoon mannen en vrouwen begeleiden die willen afvallen, of gewoon al willen hun gezondheid gaan verbeteren, dan gaan mensen zich ook niet heel snel aangesproken voelen. Je moet ergens een sweet spot vinden tussen wie wil ik gaan bereiken en welke mensen gaan zich aangesproken voelen om bij jou in begeleiding te stappen. Maar ik denk dat daarin vooral, zo heb ik dat persoonlijk gewoon aangepakt, is redelijk wijd begonnen.
De klant aangenomen die ik kon aannemen en mij vooral gaan beginnen specialiseren in wie wil ik, wat kan ik, wat zijn mijn kwaliteiten, wat kan ik bereiken en met wie ga ik dat bereiken en vooral op de pijnpunten gaan inspelen. Dus in principe, vanuit je verhaal, ben je redelijk breed begonnen en zo stelselmatig heb je je niche gevonden. Klopt.
Nu, sommige niches zijn goeie niches en ik denk dat dat ook wel iets belangrijks is om te vermelden in dit punt. De niche die jij momenteel behandelt, is die niche tussen 20 tot 35 jaar. Die leeftijdscategorie, dat is ook wel iets belangrijks waar we het over gaan hebben.
Dus je hebt een bepaalde leeftijdscategorie. Je zegt oké, het gaat voor mannen, dat is al de tweede criteria. Dus mannen tussen de 20 en de 40, laten we het even zo nemen.
En dan die spiermassa willen bijkomen. En vet verliezen. Dus op zich zou je daar nog een onderscheiding kunnen maken tussen of spiermassa bijkomen of vet verliezen.
Jij zegt, die combineren twee, dat kan perfect. Dan heb je eigenlijk een goeie niche. Maar, wat is het probleem? Je hebt honderd coaches die in die niche aan het vissen zijn.
Dus dan is het, zoals je net ook zei, belangrijk om te zorgen dat jij een uniek systeem hebt, een unieke soort van begeleiding, een unieke werkmethode, waar je jezelf kan gaan onderscheiden. En dat is heel veel find and find out. Heel veel zoeken, wat werkt wel, wat werkt niet, wat spreekt aan, wat spreekt niet aan.
Maar dat is voor mezelf ook een gigantisch leerproces, waar ik zelf al echt enorm hard in gegroeid ben. En zal blijven groeien uiteraard. En het is vooral ook daarin kunnen begrijpen van, wat zijn de pijnpunten van mijn klant? En hoe kan ik dat dan met mijn systeem daarin gaan voorzien, dat de klanten zich aangesproken gaan voelen? Door uiteindelijk dan wel het idee te hebben van, oké, ik wil gaan afvallen, maar bij hem ga ik bijvoorbeeld een heel andere kijk op voeding gaan creëren.
En dat is echt wel iets wat ik heel vaak nu hoor terugkomen, of teruggekoppeld krijg van feedback van de mensen waar ik intake gesprekken met heb, kennismaking gesprekken, van ja, wat is nu eigenlijk de reden waarom je mij kiest, ten opzichte van andere coaches, ja, uw manier van werken spreekt mij wel aan, het heeft toch een andere methode, het is een unieker aanpak. En dat geeft me ook wel de positieve feedback van, oké, ik ben me op die moment wel aan het positioneren in de markt in wat ik doe met mijn specifiek systeem. En ik denk dat het daarin misschien wel interessant is om eerder te gaan kijken van, wat voor uniek verhaal kan ik gaan vertellen, ten opzichte van welke specifieke mensen wil ik gaan aanspreken? Want ik denk dat je meer succes gaat hebben met een specifiek verhaal met een breder publiek, dan met een bredere aanpak, een gelijkgewijze aanpak met een specifiek doelpubliek.
Ja, oké, interessant. Hetgeen dat je daarnet zei, vind ik wel een hele goeie om te onthouden voor de coaches die aan het luisteren zijn, tijdens de intake vragen waarom heb je voor mij gekozen als coach? Want dat is goud waard. Want dat is hetgeen dat je weet, oké, dat is een trigger geweest, daar moet ik nu meer op gaan inzetten.
En daar ga je op gaan inspelen. Dat vind ik echt top. Dus ik denk dat coaches dat zeker moeten onthouden, niet alleen tijdens een intake, maar ook tijdens een infogesprek.
Waarom heb je gekozen om bij mij op een infogesprek te komen? Omdat je daar ook al informatie kan uithalen. Dus dat is zeker een heel goeie punt. Oké, dan hebben we ook nog een verkeerde inschatting van de marktbehoeften.
Misschien wel een moeilijkere zin, maar wat we daarmee willen zeggen is, stel je zegt ik ga mij een niche kiezen en ik ga vooral focussen op jongeren die tennissen. Jongeren tussen de zestien en de twintig die tennissen. Dat kan wel interessant zijn, maar die zijn heel afhankelijk van, of volledig afhankelijk van hun ouders.
En er is een heel groot verschil tussen de ouders die een pt-pakketje nemen van zeventig euro of vijfentig euro per uur, of dat voor hun kinderen moeten betalen. Dus dan kan dat van hele goede wil zijn, en dan mag jij die kinderen perfect kunnen coachen, maar ja... Het coachen van kinderen heeft iets meer aandacht nodig, want dat heb ik zelf ook gemerkt. Want zelfs al is dat jouw ideaal doelpubliek, de ouders spelen daar nog altijd een belangrijke rol in en die moet je dan eigenlijk ook leren en proberen te betrekken in het hele verhaal.
Want als jij zegt tegen dat kind van, oké goed, probeer te focussen op deze soort voeding, maar in de avond schuift die aan tafel bij zijn ouders en krijgt die andere voeding voorgeschold, ja, dan loopt het mis. Ja. Ja, sowieso.
Dus puur richting het coaching is dat dan een veel moeilijkere. Maar om ze te gaan aantrekken, is dat hetzelfde, omdat het... Het is lastig. Die heeft niet de beslissingsmogelijkheden.
Er zijn er wel die erin slagen om dat te kunnen doen, die specifiek met kinderen werken, maar het is een moeilijkere niche. Dus ja, dat marktonderzoek en gaan kijken voor jouw niche, is die vraag er om gezond te worden? Je kan soms een niche hebben of personen hebben die gewoon niet klaar zijn. Als jij een niche kiest waarbij de mensen niet de pijn hebben, zoals we het straks al hebben gehad, om gezond te worden, om gezonder te gaan leven, dan kies je wel een hele moeilijke niche.
Klopt. Want dan moet je daar zelf die pijn gaan creëren en dat is veel complexer. Dus dat is ook wel een belangrijke, dat je heel goed weet welke doelgroep heb ik en is die doelgroep ook klaar, is de pijn van de doelgroep hoog genoeg om te gaan starten om aan hun gezondheid te werken.
Misschien een paar concrete tips hoe je een goede niche kiest? Ik weet net ook al het meegeven is, probeer eerst een uniek verhaal te gaan ontwikkelen voor jezelf, om daarin... Ik ben van overtuigd dat als je verhaal uniek is, dat dat een bepaald type mensen gaat aantrekken. Ja. En dat gaat om een duur je doelgroep worden.
Dat is een beetje mijn redenering, hoe dat ik het nu persoonlijk, als ik terugkoppel op wat ik tot op heden allemaal heb gedaan en geprobeerd, is dat eigenlijk nu een beetje de methode waar ik zou gaan toepassen. Zorgen dat ik een uniek verhaal heb en dat gaat leiden tot een uniek bepaald aantal mensen dat zich gaan aangetrokken voelen om bij mij in coaching te komen. Ik vind dat wel een hele goede insteek, want andersom, zoals het normaal gebeurt, meestal kiezen de coach... Zeggen ze van, ik ga met die doelgroep gaan werken en dan gaan ze hun coachingstrijd er volledig aan aanpassen.
Maar ga inderdaad eerst al eens kijken naar jezelf. Waar ben jij goed in? Hoe kan jij de mensen het beste helpen? Hoe kun je je gaan onderscheiden in de markt? Want er zijn er duizenden. Dus jij moet ervoor zorgen dat je verhaal uniek is, waarbij mensen het gevoel hebben van, waarom kies ik voor Michiel, ten opzichte van waarom kies ik voor Jan? Ja, dat vind ik een hele goede insteek.
Als je dan toch je niche op een andere manier of de standaard manier wil gaan bepalen, ze zullen er ook sowieso zijn. Een belangrijke tip is gaan kijken naar mannen en vrouwen. Dat is een groot verschil tussen het coachen van mannen en het coachen van dames.
Dat is echt een heel groot verschil. Vooral alleen al richting mindset en richting community. Die autonomie, verbondenheid, competentie, die psychologische basisbehoeften liggen helemaal anders.
Lichamen en koppen, hormonaal. Dus het is al heel moeilijk om te zeggen, ik heb een coachingprogramma voor zowel mannen als dames. Dat is al heel moeilijk, omdat je communicatie al anders gaat zijn.
Dus mannen en vrouwen, denk er al eens goed over na. Het kan, er zijn meer dan voldoende voorbeelden van coaches die het doen, maar het maakt het niet makkelijker. Het mag geen deel uitmaken van je hoofddoelgroep.
Dan moet je al daarnaast een heel unieke werkwijze hebben. Dat zou wel kunnen. Daarnaast gaan we kijken naar leeftijd.
Als jij zegt tegen mij, mijn doelgroep is tussen de twintig en de vijftig, ja, dat klopt niet. Want dat kan kloppen, maar dat is geen goeie niche. Omdat iemand, dat ga je zelf ook weten, in je begin-twintigerjaren heb je helemaal andere zorgen als in je begin-veertigerjaren.
Die veertig zet ik eigenlijk nog niet. Ik kan daar wel al van meespreken, maar als ik kijk naar de struggles die ik nu in mijn leven heb, dat zijn heel andere struggles dan toen ik tweeëntwintig was. Dus de impact, kinderen, geen kinderen en gezin... Een handige tip die ik daar persoonlijk kan meegeven, dat is dat ik het een beetje nu ook vooral specifiek ben kunnen gaan beduiden, want in het begin had ik totaal geen idee met welke leeftijdscategorie ik kon of wou gaan werken.
Maar door het feit dat ik met het online social media-gebeuren heel veel bezig ben, Instagram geeft dat weer wat de meest bekeken leeftijdscategorie is. Ja, klopt. En daarin blijkt dat dat bij mij tussen de twintig en de vijfendertig jaar is.
Dus dan weet ik automatisch, als dat effectief de specifieke mensen zijn die mijn content het meeste bekijken, dan is het logisch dat ik mij daar het meeste op schaar richte. Keigoed. Dat is weer die data-driven, daar hebben we het ooit eens over gehad in het businessdeel.
Daar ben ik een grote fan van. Dus heel goed, supergoede tip om dat op Instagram eens te bekijken. Dus ja, mannen-vrouwen, leeftijdscategorie en dan ook de kenmerken in de zin van, oké, zijn er bepaalde zaken zoals mensen met lagere klachten of pre- en postnataal? Kan je je daarin nog specifiek gaan onderscheiden? Dat zou ook een goed type zijn van niche.
Ga je in de spiermassa, minder vetpercentage, weet dan dat je niet anders kan dan een unieke methode gaan zoeken. Want je loopt echt in een mierennest van coaches die allemaal beweren dat ze topresultaten kunnen halen. Bij de ene is dat ook zo, er zijn meer dan genoeg coaches die goede resultaten kunnen halen, maar dan is het belangrijk om te gaan zien, oké, welke methode gebruik ik? En daar ga je dan het onderscheid kunnen maken.
Ja, ik denk dat dat heel mooi is. Top, keigoed. Dus een niche kan werken mits de juiste voorwaarden, maar let goed op de punten die we hebben besproken.
Heel waarvol podcast, denk ik. Voilà, daar gaan we voor, dat is de bedoeling. All right mensen, heel fijn dat jullie weer hebben geluisterd naar deze podcastaflevering en we horen jullie graag terug in een volgende aflevering.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert en help andere trainers ons te ontdekken.
Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt, tot de volgende keer. Ciao.