Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie? Dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij een nieuwe aflevering van de persontrainerpodcast.
En in deze aflevering gaan we helemaal naar de start, naar de basis van een coachingstrijd, en dat is de intake. De intake wordt vaak verward met het infogesprek. Bij sommige coaches is dat één sessie.
Maar hoe wij het liefst doen is, bijvoorbeeld iemand vraagt informatie online, dan komen ze op infogesprek. Dan ga je achterhalen waarom de klant wil komen trainen. Dan ga je ook je pakketten kunnen voorstellen, wat hij je allemaal doet.
En als de klant zegt, oké, we gaan ervoor, dan is de volgende sessie de intake. En de intake, dan ga je de beginsituatie van de klant gaan bekijken. Het volledige leven van je klant gaan inkijken? Ja, volledig alles proberen uit te pluizen, zodat je een heel duidelijke beginssituatie hebt.
En dat is echt één van de belangrijkste sessies, of dat is in principe de belangrijkste sessie van jouw coaching, omdat je daar de start zet. En hoe beter je kan starten, hoe betere de inschatting dat je hebt gemaakt van de beginssituatie van jouw klant, hoe beter het eerste schema zal zijn, het eerste voedingsplan, enzovoort. Minder struikenblokken dat je ook gaat ervaren.
Ja, minder struikenblokken en hoe snel de resultaten dat je gaat behalen. Dus we gaan in deze aflevering een deep dive doen in hoe wij zo'n intake sessie zien. Het eerste wat al belangrijk is om te weten, is dat een intake bij mij altijd twee uur duurt.
Bij elke coach is dat een beetje anders, maar bij mij duurt een intake twee uur. Dus ik tel altijd twee uur als de klant voor de eerste keer komt. En dat is omdat we natuurlijk alles moeten gedaan krijgen en daar hebben we gewoon twee uur voor nodig.
Ik ken coaches waarbij de intake soms drie uur duurt. Ik ken er anderen die een uurtje hebben. Dus ja, dat is bij iedereen een beetje verschillend, maar voor mij een heel duidelijke visie en ik ga ook dadelijk volledig uitleggen hoe zo'n intakeproces er aan toegaat.
Michiel, ik veronderstel dat jij ook intakes doet. Je zit natuurlijk ook soms met een ander cliënteel, maar kan je misschien eens kort eventueel een insteek geven van oké, hoe pak jij dat aan? Wat is de start van zo'n intake? Ik probeer sowieso altijd de eerste mensen gewoon op kennismaking te laten komen, waarbij ik ook gewoon meer info kan geven over hoe ik het werk ga. Maar ook achterhalen van wat is de motivatie bij de klant om te achterhalen van hoever willen ze gaan of hoever zijn ze bereid om resultaten te gaan behalen.
Dat is stap 1. Zijn ze uiteindelijk klaar om actie te gaan ondernemen en ze willen effectief met jou in een coaching begeleiding of in een coachingdirect stappen, dan start het intakegesprek en dat duurt bij mij meestal ongeveer gemiddeld een veertigtal minuutjes. Omdat ik geen offline personal training meer heb, dus het is niet dat ik nog van die functionele spiertesten of leningheidstesten moet gaan doen. Voor mij is het echt gewoon puur belangrijk van oké, hoe ziet het leven van die klant eruit? Fysiek, mentaal, wat doet die van job? En dan heb ik eigenlijk een hele lijst over gezondheidsvragen, gezondheidsklachten die ik probeer te achterhalen, omdat ik daar ook met een insteek van mijn orthomoleculaire kennis uit kan achterhalen of dat bepaalde klanten vitamine tekorten hebben of gewoon al sukkeln met bepaalde gezondheidsklachten waarbij het voor hun al een gewoonte is geworden dat ze de hele dag moe zijn of dat het een gewoonte is geworden dat ze de hele dag nood hebben aan powernaps ofzo.
Dat probeer ik daarin eigenlijk vooral met de juiste vragen te stellen te gaan achterhalen. Dat is iets waar ik vooral geleerd heb met de juiste vragen te gaan stellen om het juiste effect te triggeren bij de klant van eigenlijk is het wel waar dat je dat nu vertelt. Ik heb daar eigenlijk wel last van, want ik sukkel daar eigenlijk wel een tijdje mee.
Ja, daar komen we dadelijk nog verder op terug, Quoteerstep, te hebben over het verschil tussen een offline en een online intake, want dat is vooral duidelijkheid bij mij, de twee uur was inderdaad offline. Dat is een personal training sessie, omdat we daar een bewegingsanalyse doen, vetmetingstesten enzo, dan heb je daar de meeste tijd voor nodig. Maar als ik puur de vragen lijst, dan zijn we ook 45 minuutjes tot een uur zijn we ongeveer bezig.
Een intake, als je dat op een goede manier wil doen, en we hebben het even over puur PT, we kunnen zobiet misschien wel de online tour op, dat is wel leuk en interessant, maar puur offline bestaat uit drie delen bij mij. Deel één is de intake vragenlijst, en daar is een health check aangekoppeld, daar kom ik dadelijk op terug. Dan het tweede deel is de bewegingsanalyse, en het derde deel is de lichaamssamenstellingstest.
Tijdens het eerste deel, het intakeformulier, daar worden vragen gesteld, wat is je beroep, wat zijn je doelstellingen, dan gaan we verder door op de mindset, waar sta je momenteel qua mindset, hoe hard wil je het op deze moment, medicatie, sportverleden, ook voeding wordt daar besproken, slaap, stressniveau, wat doe je nog als hobby's. Daar kun je natuurlijk niet te diep op ingaan nu, omdat die enkel de intake vragenlijst is bij mij denk ik bijna vijftig pagina's. Dus ja, als we dat gaan overlopen, gaan we nog even bezig zijn.
Maar in onze opleiding BAPT Assessment Level 1, daar gaan we heel de intake die we nu aan het bespreken zijn, wordt daar volledig tot in de puntjes uitgelegd. Dus als je daar interesse moest hebben, kan je altijd op de website eens gaan kijken. Maar de intake is dus dat intakeformulier.
Waar heb ik heel lang mee... Ja, niet geworsteld of gestruggled, maar je doet dat intakeformulier, je hebt een beginsituatie, maar wat doe je er eigenlijk daarna nog mee? De meesten doen daar niet veel meer mee, dat komt niet zo vaak meer terug. En ik dacht, goh, dat is eigenlijk wel jammer. En de klant heeft daar ook niet echt een bepaalde feedback op.
Dus wat zijn we beginnen doen? Ik ben beginnen nadenken, hoe kan ik een scoresysteem creëren om aan het intakeformulier te koppelen? En dat is uiteindelijk onze BAPT Health Check geworden, en we noemen dat de gezondheidsscore van de klant. Dat is gebaseerd op onze vijf pijlers, training, voeding, stress, slaap, levensstijl. Om die manier te kunnen terugkoppelen van, hoe is de gezondheidsscore twaalf weken verder? Voilà, dan heb je inderdaad een score op training, een score op slaap, een score op stress.
Die score wordt gebaseerd op de vragen die je stelt en de antwoorden die de klant geeft. En voor onze vijf categorieën hebben we tien vragen altijd opgesteld. Dus dat wil zeggen, er zijn vijftig vragen en er zijn dan scores aangekoppeld aan het antwoord ja, nee of soms.
Soms is de score meer doorslaggevend dan de andere, want elke vraag kan een ander impact hebben op de gezondheidsscore. En zo krijgt dus de klant op het einde van het intakeformulier een rapportje met een gezondheidsscore. Je deelt de score wel mee voor alle duidelijkheid? Ja, de score wordt meegedeeld.
Dat kan ook demotiverend werken? Dat werkt afhankelijk hoe je dat communiceert. Want wat is het grote voordeel? Ze zien visueel dat er plaats is voor verbetering. Ja, en ze zien ook per categorie welke score ze hebben gehaald.
We gaan altijd de minst goede categorie gaan we aanpakken, omdat wij weten als je slaap aanpakt heeft dat een effect op voeding, op training, op stress. En dat kun je bij elk onderdeel zo gaan zeggen. Elk onderdeel heeft een effect op heel de cirkel.
Dus we nemen het minst goede score, die gaan we aanpakken. En de klant weet ook waarom. Want ze weten als ze hun score op die manier kunnen verbeteren.
Ze weten ook de vragen. Ze weten van oké, als ik die vraag in plaats van nee ja kan beantwoorden, dan gaat mijn score naar boven. Dat is een hele gerichte analytische manier.
Werkt supergoed. En ja, in onze assessment level 1 opleiding hebben we daar ook een software voor gemaakt. Dus dan kun je letterlijk de vragen aanduiden.
Dan heb je daar een rapport van. Dat kun je afdrukken. Dat is met kleuren.
Dat is volledig uitgewerkt in verschillende kleuren. Dus dat is allemaal geautomatiseerd. Dat is heel tof.
De coaches die dat gebruiken vinden dat ook super interessant. Omdat het een enorme toegevoegde waarde is aan hun coaching. Dus dat is het eerste deel.
Dat is de intake formulier. En daar is dan onze BAPT health check aan gekoppeld. Gezondheidsscoren voor de klant.
Het tweede deel is een bewegingsanalyse. Ik weet niet of je vaak ook, als je offline pt gaf, ook met bewegingsanalyse hebt gewerkt of minder? Ik deed wel bepaalde testen afhankelijk van de persoon die voor mij zat. Als ik zag dat dat al een iets of wat jongere gast was, die vrij sportief was, ging ik ervan uit dat die wel de meeste basisvaardigheden onder de knie ging hebben.
Zoals een push-up, zoals een pull-up, bij wijze van spreken. Of toch werken naar een pull-up. Maar wanneer ik klanten had met overgewicht, liet ik altijd wel eerst even kijken.
Is het mogelijk om door de knie te kunnen buigen? Is het mogelijk om een squatversie te kunnen doen? Al deed ik dat niet altijd, misschien rechtstreeks in het intakegesprek, maar nam ik daar vaak de allereerste training voor mee in de slag. Ja, dat gebeurt nog. Dat wordt nog gedaan.
En dan kon ik van daaruit eigenlijk het trainingschema gaan optimaliseren. Ja, dat is natuurlijk een optie, waar wij bijvoorbeeld gewoon voor gezorgd hebben. Als je een bepaalde opleiding creëert, dan moet er een structuur voorzien.
Dan moet er een heel duidelijke structuur zijn. We hebben een bewegingsanalyse van dertig testen. Dat is niet weinig, dat zijn dertig testen.
Nu, voor alle duidelijkheid, als je daar geroutineerd in bent, dan duurt het max 25 minuten en je bent daardoor. Dus dat neemt geen uren in beslag. Ik heb bij Paul Check in Amerika opleidingen gedaan, dat was ook in verschillende levels.
Het eerste level was Exercise Coach, die heb ik niet in Amerika gedaan, die heb ik in Engeland gedaan. Maar mijn Practitioner Level 1 heb ik in Amerika gedaan, in Californië. En daar waren wij een ganze dag met assessments bezig.
Dat was in de start van mijn carrière, dus dan neem je nog alles wat je ziet voor waarheid. Allemaal heel interessante testen, maar daar ben ik heel snel achtergekomen dat dat praktisch totaal niet toepasbaar is. Dat waren echte testen, zelfs coliose testen.
Dat was met goniometers, goniometer, maar ook inclinometers, gaan kijken naar de hoeveel graden de wervel komt, toracale wervels, lumbale wervels. Dat lijkt objectief, omdat je natuurlijk een graad kan aflezen, je kan dat noteren, dus dat lijkt een waarde. Maar als je dat vier keer doet, heb je vier keer een andere waarde.
En dat wordt in principe subjectief. Daar ben ik heel snel van afgestapt. Er zijn nog altijd opleidingen die, ik weet dat momenteel, worden gegeven waar ze dat nog allemaal toepassen, maar dat vind ik geen personal trainer werk meer.
Dat zou ik kunnen zeggen. Ik denk ook niet dat dat echt meer waarde gaat bieden naar de kwaliteit van de coaching op zich. En dat is de vraag die we ons moeten stellen.
Wat is de meerwaarde dat we hier aan het doen zijn? Onze assessment is opgebouwd, onze bewegingsanalyse, uit één ademhaling. Dus we doen een ademhalingscreening. We gaan kijken of de klant uit zichzelf een buikademhaling toepast, ook als de klant... Dat zijn dan eerder dingen die ik visueel onbewust analyseer op mijn klant, zonder het effectief te vragen.
Wanneer ik effectief ook merk van, oké, die klant is overgewicht, of die stukkelt met heel veel stress of slaapproblemen, ga ik daar wel dieper op in. Maar in het algemeen probeer ik ook altijd wel onbewust te analyseren van hoe ademt die persoon. Ja.
Want als iemand heel fel door de borst twintig keer op en neer zit te ademen, dan weet je ook van, oké, die is niet echt op de juiste manier aan het ademen. Ja, en dat heeft dan een invloed op al de rest, op stress, op je training, noem maar op. Dat hebben we al eens besproken.
Ja, hebben we inderdaad al eens in een van de afleveringen besproken. Dus ademhaling is bij ons een eerste deel van onze bewegingsanalyse. Het tweede deel gaat over mobiliteit.
Daar gaan we vooral uit de zones. Er is een heel bekende structuur, die noemt het joint-by-joint approach. Dat is van Greg Cook.
Hij heeft dat commercialiseerd. Die joint-by-joint approach is gewoon letterlijk hoe het lichaam werkt. Dat wil zeggen, als we die gaan bekijken, dan zien we dat het enkelgevricht, de heup en de thoracale wervels, dat zijn de drie zones waar we moeten gaan checken of mobiliteit in orde is.
Want dat heeft een invloed op al de rest. Dan gaan wij altijd kijken naar het bovenste deel. Thoracale wervels, dat is bij ons een heel belangrijke regio.
Dan gaan we naar de heup kijken en als laatste kijken we naar de enkel. Enkelmobiliteit, als dat niet goed is, dan zijn bepaalde squat-variaties al uit de boze. Dan weten we op voorhand al dat we dat niet in een schema kunnen steken.
Dus op die manier kunnen we al veel oefeningen uitsluiten en eigenlijk al stelselmatig in gedachten een schema kunnen beginnen bouwen. Laatste deel van die bewegingsanalyse gaan we kijken naar activatie slash motorische controle. En dat is dan gericht of gelinkt aan stabiliteit.
Dus bijvoorbeeld een voetcomplex. Kan iemand op één been staan? Heeft iemand voldoende dynamische stabiliteit? Is de core stability voldoende? Heeft iemand een goed lichaamsbesef? Kan iemand bijvoorbeeld op handen en knieën hol en bol maken? Dat zijn allemaal hele goede indicaties die voor een personal trainer van heel groot belang zijn om een goed schema te kunnen maken dat de klant goed kan uitvoeren. Want stel dat de klant op handen en knieën zit en hij kan niet goed hol en bol maken en je gaat dan in jouw schema een bend-over-row steken met dumbbells.
Houd je rug recht, houd je rug recht. Dat gaat niet dat de klant gewoon niet weet wat hij of zij moet doen. Dus dat zijn allemaal punten die we dan kunnen uitsluiten.
We weten van oké, die oefeningen... Ga je gewoon tijd besparen. Want anders ga je die bend-over-row laten doen en ga je merken oké, dat is niet de juiste oefening. Moet je weer gaan overschakelen naar een andere oefening.
En als je die zaken met een intakegesprek kunt gaan filteren, bespaart je een hele hoop tijd. Voila. Want inderdaad, zoals je net zei, uiteindelijk ga je dat allemaal wel gaan zien tijdens een training.
Maar dan moet je weer aanpassingen gaan doen. En als je dat tijdens de intake allemaal kan volledig afvinken, dan kan je dat eerste schema... Je gaat direct to the point. En ik denk dat het ook heel belangrijk is naar klantgevoel toe.
Want hoe meer een klant het gevoel heeft van ik kan deze oefening niet uitvoeren, omdat ik qua mobiliteit niet in orde ben of motorisch de beweging niet onder de knie krijg, dan gaan ze vaak al direct een gevoel krijgen van falen. Dat ze niet goed bezig zijn op het gezicht van wanneer jij dat allemaal kan gaan filteren met een intakegesprek en eigenlijk van in het begin een juiste oefening kan doen die voor die klant perfect is, waarbij je die wekelijks progressie kan gaan opbouwen, dan heeft die klant al direct een gevoel van succes. Ja, zeker.
Dat is een heel goed punt. En ook puur alleen al het gevoel hebben dat ze met je bezig zijn, omdat ze een screening aan het doen zijn om een schema te maken, heeft ook een enorme grote invloed. Dus dat is het tweede deel.
Dus de bewegingsanalyse. We hebben de intakeformulier, bewegingsanalyse en de lichaamssamenstellingtest. De bewegingsanalyse bestond uit drie delen.
Ademhaling, mobiliteit, activatie of stabiliteit. En dan hebben we onze lichaamssamenstellingtest nog. Daar maken we wel een onderscheid.
We hebben omtrekmetingen voor mensen met overgewicht en de mensen die geen overgewicht hebben en die meer voor esthetische doelen komen, daar doen we de caliper, dus de huidplooimetingen, mee. We zijn niet zo'n mega grote fan van een gewone Tanita-weegschaal waar je vetpercentage mee meet, omdat die marge of die foute marge zo gigantisch is. Dat klopt vaak langs geen kanten.
En zo'n InBody-scan? Ja, dat leunt er het dichtst bij bij hetgeen dat ik nog wel oké vind. Het is ook wel een kostelijke investering. Het is een kostelijk grapje.
Je moet tellen dat je ongeveer 7500 euro voor de goeie koopste. Dat is ook op leasing, dus je kan dan uiteraard leasen. Je hebt daar een aantal voor- en nadelen in.
Eén omtrekmeting is het makkelijkste. Dat pas ik zelf toe. Ja, dat pas jij ook toe.
Dat leren we in onze level 1-opleiding. Waarom? Voor een startende coach is dat het makkelijkste om te doen. Dan hebben we de huidplooimetingen.
Die zijn complexer, maar dat moet je gewoon regelmatig doen. Hoe meer je dat doet, hoe beter je daarin wordt. Dat is dan meer het individuele.
Als je met verschillende coaches werkt, dan ben ik grote voorstander van een InBody, omdat elke coach op een andere manier met de caliper gaat meten. Dan krijg je nooit een objectieve waarde. Dus als je dan een InBody hebt en iedereen doet dat op dezelfde manier, wat veel handiger is, dan vind ik dat wel een heel goed toestel.
Maar als je het echt wil weten, dat is hetgeen dat jij ook doet, Michiel. DexaScan. DexaScan.
Dat is hetgeen dat ik ook... Dat kost relatief weinig. Dat valt heel goed mee. 30 euro heb ik de laatste keer betaald, denk ik.
Dat gaat eigenlijk elk jaar naar beneden. Ik weet dat ik vroeger... Dat was dan 75 of 100 euro dat ik toen betaalde, maar daar was achteraf nog wat advies bij. Maar zoals je net zei, 30 euro of pak nu nog tot 50 euro.
Ik heb een tipje. Je zou dat eventueel, of dat is waar ik dat persoonlijk altijd ga laten doen, bij Runners Lab. Oké.
Ik ging vroeger bij Energy Lab, maar die vragen altijd iets meer. Dat is van Golazo. Dat is altijd iets duurder.
Maar dat is wel een goeie tip om bij Runners Lab te laten doen. Dus dat is een goeie... Als klanten echt op een lager vetpercentage staan, verwijs dan door. Laat ze een DEXA-scan doen.
Dat is het meest accuraatste wat je op een non-invasieve manier kan doen. Want als je echt het accuraatste wil, dat is een onderwaterweging in een labo. Dan moet je al naar een universiteit gaan.
Dat is een heel gedoe. Een DEXA-scan weet je meer dan voldoende. Maar wij leren in onze opleiding de huids-ploymetingen aan en de omtrekmetingen aan.
Dus zo hebben we een heel uitgebreide assessment, waar we heel veel informatie uit halen. We weten slaap, stress. We hebben een gezondheidsscoor van onze klanten.
Dus jij weet als coach perfect waar we onze aanpak gaan besteden. Je kunt niet zeggen dat we dit, dit, dit en dit aanpakken. Nee, dat werkt niet.
We moeten... Een stappenplan. Voilà. Een stappenplan maken we op basis van een waarde, een gezondheidsscoor.
We weten dat slaap die persoon het slechtste op scoort. Daar gaan we in het begin op inzetten, want dat gaat een impact hebben op al de rest. En dat is voor beide partijen... En als je dat stappenplan ook kunt uitleggen naar de klant toe en kunt voorleggen van kijk, dit is het plan hoe we het gaan aanpakken.
We gaan eerst werken aan dit, om dan het voordeel te hebben naar training toe, om dan het voordeel te kunnen hebben naar lichaamscompositie toe. Dan gaat die klant dat ook begrijpen van oké, als ik nu effectief ook beter ga slapen of die stress meer onder controle krijg, dan gaat mijn progressie alleen maar beter worden. Dus hoe meer de klant zelf ook inzichten krijgt in het proces dat die gaat aangaan, hoe gemotiveerder die klant ook gaat zijn om die acties te kunnen blijven volhouden.
Ja. Zeker en vast. Zeker en vast.
En dan hebben we daarnaast onze bewegingsanalyse waarin we het schema kunnen gaan samenstellen en een movement prep. Dus op basis van de bewegingspatronen van de klant, wij noemen dat functioneel en dysfunctioneel. Dysfunctioneel heeft een oranje waarde of een rode waarde en afhankelijk daarvan wordt de oefenkeuze nog bepaald.
Dus dan heb je bijvoorbeeld een movement prep schema waar je een mobilisatieoefening hebt voor de torakale wervels, je hebt een stretch oefening voor de latissimus en je hebt een enke mobilisatieoefening bijvoorbeeld. Dat is dan op basis van de assessment. Daar hebben we ook een heel algoritme op gebouwd.
Dat wil dus zeggen, als je het assessment met de klant hebt ingevuld in onze software, wordt er automatisch een movement prep schema gemaakt op mijn bevindingen. Dus je moet er eigenlijk bijna niet meer over nadenken. Dat is superhandig.
En alle oefeningen worden met de hand en tand uitgelegd in de opleiding. Dus dat is zeker een handige. En als laatste hebben we dan uiteraard onze lichaamssamenstellingtest waarbij we een waarde gaan bepalen van het vetpercentage van de klant.
Dat zit ook bij in de software. Dan ga je de huidplooimetingen doen, automatisch wordt het vetpercentage berekend en dan krijg je een enorm goed beeld van de klant. Dat alleen gaat jou wel onderscheiden als high-end PT of topcoach, omdat je gewoon echt tijd neemt en je gaat merken dat je veel sneller resultaten gaat behalen met jouw klanten.
Veel meer data dat je hebt, veel beter dat je zelf gaat ontwikkelen. Veel meer waarde, veel meer data. Allright, dat was het offline.
Ik wil heel even terugkoppelen naar het online, Michiel, want ik denk dat dat wel een interessante is. Zou het, want ik weet dat sommige online coaches bezig zijn met dat klanten zichzelf moeten filmen en dat er van daaruit dan een analyse wordt gedaan. Is dat iets waar jij jezelf in kan vinden? Of zeg je van, in mijn ogen is dat niet nuttig? Ik denk dat dat met mijn doelpubliek iets minder relevant is, omdat ik minder met startende klanten aan de slag ga en eerder met mensen die toch al iets of wat relevante ervaring hebben in de fitness, waarvan ik er dan toch ergens wel deels naar uit ga en ook achter vraag in het intakegesprek van, oké, hoe zit het met de basisoefeningen, met de algemene kracht? En dan op basis daarvan kan ik eventueel wel, als ik merk van, oké, we boeken niet de nodige progressie op een bepaalde oefening, dan raad ik wel aan van, oké, film je eigen eventjes en dan kan ik daar ook correcties op doen met videofeedback, of dan maak ik zelf een video, of als die klant bij mij in de buurt woont, kan ik ook tijd vrije maken om eventueel met hem bepaalde oefeningen te gaan overlopen.
Dat heb ik in het verleden al gedaan. Voor online klanten, die bij mij in de buurt wonen, een offline PT-sessie te gaan geven, omdat ik wel merk dat sommige klanten daar wel behoefte aan hebben om hun oefeningen uit het schema eens een keertje fysiek te kunnen overlopen. Ja, zeker en vast.
Ja, bij mij is het een beetje hetzelfde. Ik doe ook geen assessment bij online klanten, maar ik onderschat altijd de klanten. Gebruik je zelf iets van maximale krachtoefeningen? Want dat is ook een intakeproces eigenlijk, waar ik ook wel merk dat sommige coaches hanteren om een eerste training te gaan testen op een bepaald aantal oefeningen met, ik ga maar zeggen, te gaan testen wat uw 5RM is.
Nee, daar ben ik absoluut tegen, omdat dat geen enkel effect heeft. Als je weet hoe het lichaam werkt, dan weet je dat er eerst een bepaalde adaptatie is in het lichaam. Dan heb je intermusculaire coördinatie, intramusculaire coördinatie.
Ik zeg dat altijd, als je iemand die in het begin komt trainen op een bankje legt, die geeft die twee dumbbells en je laat die een dumbbellpress doen. Die dumbbells gaan alle kanten op, omdat die stabiliteit missen. Dus het lichaam gaat door het missen van de stabiliteit, gaat het lichaam geen kracht toelaten om dan in het begin een klant te loaden die totaal niet belastbaar is.
Daar ga je niet mee wegkomen. Dat loopt goed met drie klanten, maar met de vierde loopt dat fout. Dus 1RM testen doen wij nooit.
Dat is in mijn ogen niet nuttig. Enkel en alleen bij topsporters zou dat wel nuttig kunnen zijn. Echt olympisch lifting is dat ook nuttig.
Powerlifting is dat natuurlijk ook nuttig. Maar we hebben het hier over jump-up klanten. Dan gaan we geen krachttesten doen.
Dus we hebben geen 1RM testen, ook geen 3RM testen, geen 5RM testen. Dat loopt vanzelf. Wij kijken naar een bewegingspatroon, omdat daar gezondheid weer voorop staat.
En wij gaan de klant een schema geven in een bewegingspatroon of in bewegingspatronen waarbij zij progressie kunnen boeken. En dat is het belangrijkste. Je geeft een schema dat progressie toelaat.
En niet een schema waarbij men vastloopt op niet voldoende kunnen bewegen of andere zaken. Dus dat is iets waar we altijd heel veel in ons achterhoofd houden. En een heel goed punt dat je opmerkt, want er zijn veel coaches die dat doen, maar verspeel daar echt je tijd niet aan.
Dat heeft geen enkele meervoud. Dus ja, ik onderschat altijd mijn klanten online coaching. Dus ik begin altijd met oefeningen.
Een bend-over-row zal ik er nooit in steken. Gewoon puur omdat je de klant niet kan zien bewegen. Dus ik probeer dat op die manier aan te pakken.
En dan voor en na foto's. Foto's zijn voor mij een hele belangrijke waarde. Dat kan ook offline.
Maar online vind ik dat de belangrijkste factor om te zien. Dat is eigenlijk een van de basisaspecten dat ik probeer te doen met data te verzamelen. Dus ik laat de klant drie keer per week het gewicht analyseren op de weegschaal.
Gewoon puur het lichaamsgewicht. Dan laat ik de buikomtrek meten. En dan laat ik om de drie weken shapefoto's nemen en die naar mij doorsuren.
Zodat ik een zicht krijg van wat het gewicht doet, wat de buikomtrek doet, en wat eventueel de omvang naar spiermassa toe is. Oké, top. Ik wou er een beetje op doorgaan, maar ik vind dat dat voor een andere aflevering moet zijn.
Want dat hoort niet meer tot de intake, maar ik vond het een interessante benadering om dat drie keer in de week te laten wegen. Waar ik zeker ook in veel gevallen voorstander van ben. Maar ik vind dat een leuke om eens op een andere aflevering over door te gaan.
Hoe je progressie meet bij klanten op een optimale manier. Dus ik denk dat we de intake goed en volledig behandeld hebben. Hopelijk heb je hier wederom wat inzichten ingedaan.
Meten is weten. Meten is weten. Dat is een goeie om te eindigen.
Ben je geïnteresseerd of wil je graag eens een kijkje nemen hoe die opleiding die we hebben ontwikkeld, de BAPT Assessment Level 1, hoe die eruitziet? Dan kan je dat heel makkelijk doen op onze website. Je kan ook altijd een berichtje sturen voor meer informatie. En dan laat ik je ook met alle plezier een inkijk geven in die opleiding.
Zodat je kan zien hoe dat er allemaal uitziet. Ik denk dat vooral de software ook al een enorme bonus is. 100% zeker.
Is het ook bij je begrepen. We werken niet met een maandelijks licentie. Dat is gewoon in de opleiding zijn inbegrepen.
En je hebt gewoon leerders in toegang. One-time offer. Ja, one-time offer.
Dus voor mij een van de heel belangrijke opleidingen in ons schama. Dus daar ga je heel veel aan hebben. Heel waardevol denk ik.
Yes. Oké, bedankt voor het luisteren. En we horen of horen waarschijnlijk niet.
Maar hopelijk tot een volgende keer. Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Alvast bedankt. Tot de volgende keer. Ciao.