Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie? Dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij een nieuwe aflevering van de persontrainerpodcast.
En in deze podcast gaan we dieper in op het motiveren van jouw klanten. Want dat is één van de belangrijkste kernwaarden van jou als persontrainer of online coach. Dat is jouw klanten goed kunnen motiveren, waardoor ze beter en sneller hun doelen gaan behalen.
We gaan drie dingen bespreken vandaag. Drie verschillende tips die we willen aanreiken om jou te helpen, om jouw klanten gewoon nog beter over het algemeen te motiveren. De eerste waar we naartoe gaan is de micro goals.
Dus het stellen van kleine doelen. Michiel, normaal gezien heeft de klant altijd een groot doel. Laat ons even weer heel simpel tien kilogram afslanken nemen.
Maar als we alleen daarop gaan focussen, dan gaan we er niet komen. De klant gaat niet gemotiveerd blijven. Dus ik denk dat het daarin vooral belangrijk is om een stappenplan te ontwikkelen en te kijken van wat is uiteindelijk de volledige beginsituatie van die klant.
Om dan stapsgewijs te kunnen het groot doel gaan indelen in micro goals. Dus als je uiteindelijk weet van oké, die klant wil tien kilogram gaan afvallen, dan weet je uiteindelijk ook, of dan hoop ik toch dat je weet van oké, dat is interessant om te gaan kijken hoe kunnen we op de snelste en de beste en de meest gezonde manier gewicht gaan verliezen op lange termijn. Dan gaan we ook moeten gaan kijken naar slaap, naar stress, naar voeding, naar training in het algemeen.
En dan kan je op basis van die vier factoren eigenlijk al per onderwerp, per training, per slaap, per stress, per vier weken eigenlijk, per week een micro goal gaan instellen. Waarbij je dus eigenlijk al voor de vier onderwerpen slaap, stress, voeding en training eigenlijk al een twaalf weken micro goal setting hebt ontwikkeld, om eigenlijk wekelijks die klant het gevoel te doen laten geven dat die eigenlijk verbeteringen aan het maken is op wekelijkse basis, met als einddoel om tien kilogram te kunnen gaan verliezen. En als je dat ook gaat kunnen gebruiken in je salesgesprek, gaat die klant ook het gevoel krijgen van wow, ik heb zoveel vlakken verbeterd ten opzichte van ik ga tien kilo minder weer op de weegschaal.
Ja, die tien kilogram mindere wegen op de weegschaal, dat mag nooit de focus zijn, of dat mag het nooit het enige doel zijn. Vandaar dat we naar al die andere factoren gaan kijken. Bij onze assessmentopleiding hebben we de BAPT health check, en daar hebben we dus al die factoren die we echt kunnen gaan screenen.
En daar kan je dus heel makkelijk zien, oké, slaap scoort het minste. Dus we gaan starten in die eerste week met een micro goal op basis van slaap. Vandaar dat je gemakkelijker je stappenplan kan ontwikkelen.
Ja, en dan gaan we... Een van de belangrijkste waarden daarin is, of een van de belangrijkste kenmerken van een micro goal, is dat het een micro goal moet zijn dat 100% haalbaar is. Hoe klein dan ook, dat maakt niet uit. Het moet 100% haalbaar zijn, want de succesbeleving, in die winning mindset geraken noemt dat, is het enige doel van die micro goal.
Dus we stellen die hele kleine doelen, en we stellen die alleen maar om de klant zoveel mogelijk succesbelevingen te geven. En daar gebeuren de fouten. Want veel coaches zien als micro doel 10.000 stappen per dag.
Maar als je een bureaujob hebt, en je komt aan 3500 stappen per dag, en je micro goal is 10.000, ja, dan moet je echt anderhalf uur nog gaan extra wandelen. Of ineens 3 liter water te gaan drinken. Ja, voilà.
Of inderdaad, 2,5 liter water per dag. Dat is allemaal goed bedoeld, maar dat is geen juist micro goal. Als iemand een sedentaire job heeft, en die persoon haalt 3500 stappen per dag, dan is een micro goal om 5000 stappen te halen.
En de volgende stap zijn er zes of zeven. Maar het moet altijd 100% haalbaar zijn. Ik heb al gehad dat ik als micro goal gaf dat ze twee keer, dus mensen kwamen twee keer sporten per week bij mij, personal training, en ze moesten daarbuiten twee keer in de week nog iets extra doen.
En dat was letterlijk, bij sommigen, 10 squats. Twee keer in de week, 10 squats. Er is geen enkel excuus dat je kan verzinnen om die 10 squats niet te doen.
Maar je kan ze afvinken. En dat afvinken geeft je mentaal zo'n boost. Ik weet dat ik daar niet de enige in ben, want ik heb er ooit met iemand over gehad, en dat is echt zo dom als iets.
Maar ik heb echt momenten dat ik in mijn to-do-lijst... Stel, ik heb bijvoorbeeld een schema te maken, maar dat stond niet in mijn to-do. Ik heb dat schema gemaakt, ik schrijf dat in mijn to-do, en ik vink dat af. Terwijl dat al gedaan is.
Dus ik had dat niet moeten inschrijven. Maar gewoon, die positieve flow, die positieve mindset, dat is het echte doel van die micro goals. Wat ik bijvoorbeeld enorm fan ben van iemand die een heel sedentaire job heeft, is om bepaalde sitting breaks te gaan implementeren.
Dus als je meedt van, stel gewoon letterlijk een fysieke timer in, een uurtje zitten is een minuutje bewegen. En je kunt dat dan verder gaan opbouwen naar dat minuutje bewegen gaan implementeren in tien squats gaan doen. Dus ieder uurtje zitten is tien squats gaan doen, of tien push-ups gaan doen.
En dat maakt het voor de klant ineens al wel leuk, omdat ze ook ineens het gevoel hebben van, oké, ik heb een beetje bewogen. Er begint opnieuw terug bloedstroming naar alle hersenen te gaan, waardoor ze vaak ook gewoon beter gaan kunnen concentreren. Ja, zeker.
Dus die micro goals die moeten 100% haalbaar zijn. Probeer daarop te letten. Hoe klein dan ook, dat maakt niet uit.
Plus die micro goals, in mijn ogen zijn goede micro goals, liggen die ver weg van het uiteindelijke doel van de klant. En daar wil ik gewoon mee zeggen, het zou makkelijk zijn om te zeggen, oké, we hebben 10 kilogram afslanken als doel en we gaan dat opdelen in kleine doelen en we gaan elke keer een halve kilo en dan gebruiken we die halve kilo's als micro goals. Ja, zo wordt het ook soms gedaan en dat is niet fout.
Daar ben ik minder fan van. Ja, maar ik wil altijd andere thema's aanspreken, zoals die training, zoals die sitting breaks, stappen, slaap, stress, levensstijl. Oké, we gaan eens kijken naar je slaap.
Oké, wat zit er daar allemaal? Ik ga altijd met mijn gsm slapen, want ik vind het tof om te ontspannen en nog even HLN te lezen en dan stel ik mijn wekker in op mijn gsm en dan leg ik die naast mijn nachtkastje en dan heb ik, want soms kan dat wel eens zijn dat ik dan nog een melding krijg. Dat zou stap 1 bij mij al zijn, koop een analoge wekker. Ja, bijvoorbeeld.
Maar al die dingen die ik nu heb opgezond, een slechte micro goal is, laat je gsm beneden liggen. Waarom? Dat is een te drastische verandering. Want die persoon die doet een heel aantal stappen, dat is één, de wekker.
Twee, voor hem of haar is dat ontspanning, dat is HLN even lezen. Dus we moeten dat echt gaan opdelen. En daar wordt soms te snel een drastische verandering in gemaakt.
En natuurlijk zouden we kunnen zeggen, oké, is die gsm beneden laten dan zo'n drastische verandering? Daar kunnen we over discussiëren. Het kan misschien zijn dat iemand... Dat je dat afhankt van de persoon. Voilà, van de persoon.
Maar stel dat iemand elke avond met zijn vrouw of haar man een fles wijn leeg drinkt. Dat gebeurt. Dat gebeurt vaker dan dat mensen denken.
Nu, om dan te zeggen we gaan vanaf nu geen alcohol meer drinken, dat is onmogelijk. Dat is onmogelijk. Dat moet je niet doen.
Dat zijn geen micro goals. Dus altijd opdelen in kleinere zaken. Zoveel mogelijk factoren gaan bekijken, zoals slaap, stress, levensstijl.
Wat kan je daar allemaal gaan uithalen? En niet te veel tegelijk, want je mag er bewijs en spreken tien geven, maar onthoud altijd regel nummer één, ze moeten honderd procent haalbaar zijn. Dus liever eentje, heel klein, dat honderd procent haalbaar is dat de klant elke dag kan afwinken, dan vijf kleine waar ze dan maar drie of vier van kunnen doen. En dat is gewoon de limiterende factor bij de meeste coaches.
Die weten wel dat ze met kleine doelen moeten werken, maar nog zijn die soms te groot en ze focussen zich niet op die honderd procent succes ratio. En ik denk dat we dan eens ook bij het volgende puntje komen, waarbij we vaak ook zien dat wanneer die micro goals worden overgeslagen, dat vaak ook gewoon de sleutel tot succes op lange termijn moeilijker wordt behaald. Ik ga een simpel voorbeeld proberen geven.
Stel dat het doel is van die klant om zijn eigen lichaamsgewicht te kunnen squatten, en je wilt te snel omhoog springen met bepaalde gewichten, en je gaat geen progressieve overload op een juiste manier aan toepassen, dan kan het soms gewoon zijn dat die klant op een bepaald moment tegen de muur gaat lopen, en daar gaat dan een enorme gevoel van falen zijn. In opzicht van als je iedere week met één kilo gaat stijgen, dan ga je er langer over doen, maar gaat die klant dan iedere week het gevoel hebben van wow, ik ben sterker geworden? Ja, dat is een heel duidelijk voorbeeld van een micro goal op het traininggebied. Bepaalde strength standards die zitten in onze programmedesign, die werken met strength standards, dat zijn effectief die micro goals voor squat, deadlift, push-up, pull-up enzovoort.
Een tweede punt waar we het ook over willen hebben, wat ook heel interessant is en heel belangrijk is als het gaat om mensen op lange termijn te motiveren, of zelfs op korte termijn, dat is op zeer regelmatige basis laten vertellen en terugkoppelen naar de why, het waarom van heel het verhaal. Want de klant wil tien kilogram afslanken. Goed, we weten in principe als coach dat we daar ons niet op mogen focussen, en dat dat ook niet het doel is van de klant.
Het doel ligt meer achterliggend. Er is een reden waarom de klant tien kilogram wil afslanken. Dat is omdat ze zich niet goed voelen.
Dat is omdat ze misschien de trap op lopen en niet meer met de kinderen kunnen spelen. De trap op lopen en volledig uitgeput zijn. Misschien dat ze voelen dat er wat sociale druk is.
Dat kunnen van alle redenen zijn, maar er is niet dat iemand opstaat en denkt, ik ga vandaag, ik ga zo beginnen, ik ga eens tien kilogram afslanken. Daar is altijd een bepaalde emotionele trigger geweest. En hoe meer dat we op die trigger kunnen spelen, hoe interessanter.
Het is die trigger die we gaan ombuigen naar het resultaat. Heel concreet wil dat zeggen, wat gaat het effect zijn op je leven, zowel bij al onze factoren slaap, stress, levensstijl, financieel, relationeel, noem maar op, als je tien kilogram bent afgevallen. Want op zich, lichamelijk, oké, tof, dat is een pluspunt.
Maar wat is het grote effect op alle andere aspecten van jouw leven? En dat gaat... Een klant gaat ook veel harder kunnen doorzetten wanneer je op die emotionele trigger kan inspireren. Dat gaat een emotionele trigger zijn. Ik weet dat zeel veel coaches dat al wel doen, maar vooral in die eerste sessie.
En daarna verwatert dat een beetje. Elk evaluatiegesprek, en een evaluatiegesprek is na een trainingsfase, en dat is bij ons na drie of vier weken, afhankelijk van de fase en de klant. Laat ons nu even het gemakkelijk nemen en na vier weken nemen.
Elke vier weken moet jij vragen terugkoppelen die teruggaan naar de why van de klant. En als je dat doet, dan heb je altijd teruggekoppeld naar dat doel en de klant gaat altijd zich blijven herinneren naar zijn why. Bij mensen waarbij zij moeite hebben met zichzelf te motiveren, en mensen die heel veel moeite hebben qua motivatie, steken we dat zelfs in de biofeedback die wekelijks wordt gevraagd.
Dus wekelijks is er een vraag rond hoe is uw energie, cravings, hoe gaat uw training, hoe gaat uw slaap. Dat is een beetje de biofeedbacklijst. En daar zetten we dan ook weer een vraag in die gerelateerd is aan de why van de klant.
En elke week switcht die vraag, en we kunnen elke week zorgen dat die vraag dieper en dieper de klant gaat laten nadenken. Waarom doe ik dit? Wat is het uiteindelijke doel? Niet die tinkele afslanken, maar wat is het verdere doel? Ah, ik kan beter met mijn kinderen spelen. Ik ga zelfzekerder zijn, ook in mijn relatie ga ik zelfzekerder zijn.
Want ik denk dat dat ook vaak onderschat wordt, hoe onzeker sommige mensen zijn in hun eigen relatie. Zelfzekerder dan in je eigen relatie zou je normaal bijna niet moeten zijn, want dat moet een veilige omgeving zijn. Maar dat gebeurt natuurlijk vaak.
Ook als ze met kameraden... Of er is een vakantie gepland, en ze weten dat ze op een strand moeten gaan, en ze moeten in hun zwemshort of bikini rondlopen, dan gaan heel veel mensen al in een soort van angstaanval schieten. Of er komt een trouw aan. Dat kunnen zoveel verschillende triggers zijn.
En als je daarop kunt focussen, dan ga je die klant echt bij de meest intrinsieke motivatie grijpen die ze hebben. En dat is de kracht gebruik. Ik gebruikte dat eigenlijk een beetje als pijniging naar de klant toe, om hem verder te kunnen pushen in de offline sessies.
Dus wanneer ik zelf merkte dat ik vandaag met die klant echt eens volledig tot het uiterste wil gaan, en ik wil die klant echt eens volledig kunnen laten pushen tot het maximale, of het maximale uit die sets gaan halen, dat ik dat gewoon onbewust heel vaak naar het voorhaal van, kom aan, als je wilt dat je met je kinderen kunt gaan buitenspelen, ga je nog vijf herhalingen extra doen. Hop, en ineens kunnen die dat ook gewoon. Ja, ja, tuurlijk.
Maar klanten kunnen honderd keer meer dan ze denken. Dat geldt zelfs voor ons zelfs ook nog, denk ik. Daar ben ik zeker van.
Dus dat is, ja, deal why. Hoe meer dat je daarnaar kan terugkoppelen, hoe beter. En bij de ene klant, die gaan automatisch al meer intrinsieker gemotiveerd zijn, hoe meer dat iemand extern gemotiveerd is, dat er een extern doel is dat hen heeft gemotiveerd om te starten, hoe meer dat je naar de why moet gaan terugkoppelen.
En ik denk dat we daarmee heel belangrijk, of mij kunnen gaan afsluiten, is eigenlijk vooral ook van leer die why ontdekken in het intakegesprek. Ja, klopt. Want als je de why niet gaat achterhalen in het intakegesprek, ben je eigenlijk al voor de helft verloren.
Ja, zeker en vast, zeker en vast. We hadden nog één kort puntje, dat was die gamification. Dus de gamification is ook iets een leuke.
Je kan dat heel gemakkelijk vergelijken met, stel, je download een spelletje op je gsm, of je hebt een playstation en je gaat een spel downloaden. Elk eerste spel dat je gaat spelen, de eerste level, is altijd super makkelijk haalbaar. Dat is eigenlijk onze eerste win, dat is de microwheel.
Dan ga je door, de tweede level, dus nu ook een klein beetje moeilijker, maar na gelang dat je verder gaat, wordt het moeilijker. Maar als je level drie hebt uitgespeeld, dan krijg je een bonus. Dan krijg je misschien een nieuwe geweer, of een nieuwe tenue, of een nieuwe auto, of whatever.
Dat is gamification, dat komt uit de gamingwereld. Wij kunnen dat als personal trainer gewoon supergoed gaan toepassen met onze klanten. En dat gaat over hele simpele dingen.
Ik ben een grote voorstander van bepaalde opdrachten te doen met jouw klant. Waarom? Stel, je geeft personal training, je hebt twee contactpunten per week met jouw klant, dat zijn de twee trainingen, dat is een beetje het gemiddelde. Sommige klanten komen één keer of drie keer, maar het gemiddelde is twee keer per week.
En we willen dat die contactpunten vergroten. Dus hoe meer de klant buiten de trainingen om met jou kan bezig zijn, of met de coaching kan bezig zijn, hoe bewuster dat ze van al hun keuzes zijn. Dus wat doen wij? Wij geven elke week een opdracht.
En een opdracht kan zo simpel zijn als, je gaat een weekplanning maken met de weekmenu, en dat stuur je mij door. Als je dat gedaan hebt, dan krijg je van mij puntje, puntje, puntje. Dat is gamification.
En dat kan dan zijn, dan krijg je een extra receptenboekje, of je krijgt extra ontbijtjes toegestuurd. Afhankelijk van de opdracht, en bijvoorbeeld, dat is misschien iets meer een lepere manier, maar ik vind dat niet zo erg om zoiets toe te passen, maar dat kan bijvoorbeeld zijn, als je mij een testimonial schrijft, dan krijg je een gratis pt-sessie. Dat kan een stimulant zijn.
Maar die testimonial gaat je heel veel credibiliteit geven. Klanten gaan dat natuurlijk niet doen als ze niet tevreden zijn. Maar dat is allemaal een soort van gamification.
Dit was nu wat meer een speelfoorbeeld. Maar ik wil gewoon zeggen dat het gamification is. Ik heb al gehad dat coaches ook bepaalde opdrachten doen, en zelfs een sessie of een... Wat deden wij vroeger? Dat was wel tof.
Vroeger in de zaak kwam iemand die een burgerrestaurant had. En onze zaak noemde Functional Body. Die persoon trainde bij mij.
Op een gegeven moment waren we natuurlijk aan het brainstormen en aan het lachen. Ik zeg, weet je wat je moet doen? Ik ga je een recept geven en je gaat de Functional Body burger op je kaart zetten. Uiteindelijk is dat zover gekomen.
Dus die heeft de Functional Body burger. Dat was dan een burger waarbij er ook... Dat was met zoete aardappel. Het broodje was van zo'n portobello, een grote champion.
Dat was meer een carb-armere variatie. Maar wat deden wij dus ook? We hadden bonnen. En als gamification kon de klant dus een bon winnen voor een Functional Body burger.
Dat zijn allemaal van die creatieve manieren. Dat is op en top. Ja, want dat is win-win langs alle kanten.
Je hebt een win voor de klant in een burgerrestaurant, want die krijgt volk over de vloer. Je hebt een Functional Body burger waar iedereen vraagt wat Functional Body is. Die win is langs alle kanten.
Zo moet je proberen creatieve manieren te vinden om dat ook weer met je klanten te kunnen uitspelen. Dan gaven wij een bon. Op het einde van het jaar konden ze een bon winnen van 100 euro om daar iets te gaan eten.
Zo hadden wij natuurlijk verschillende zelfstandigen en probeerden we zoveel mogelijk samen te werken om te gaan zien wat we hier nu kunnen doen, zodat we allebei er nog een leuke win voor hebben en dat we iets extra hebben voor onze klanten. Dat kan van zo simpel als een extra receptje doorsturen, een gamification, tot een pt-sessie, tot een restaurantwaardebon. Dat kan alle richtingen uitgaan, maar dat stimuleert je klanten om alles te doen.
En jij weet, als ze dat doen, dan geef ik iets kleins, maar ze gaan wel beter de resultaten behalen, want ze zijn wel perfect hun opdrachten aan het uitwerken. Dat is gamification en bonussen. Zo zit de mensheid gewoon in elkaar.
Tuurlijk. Dat zelf vinden ze ook tof. Je gaat naar de winkel, je krijgt een spaarkaartje mee.
Wat is dat? Je hebt een spaarkaartje en op het einde van de spaarkaart krijg je de 100 gram préparé gratis. Maar mensen doen dat. Omdat ze daarna ook het gevoel hebben van ik kan iets winnen.
En als mensen iets kunnen winnen, hebben ze ook al direct vaker de motivatie van oké, ik ga er mijn best voor doen. Voilà. En dat kan je perfect als personal trainer, zelfs als online coach.
Gewoon toepassen in jouw traject. Keigoed. Top.
Voilà. Dat waren onze belangrijke punten om motivatie nog te verbeteren bij klanten. Zoals altijd, heb je daar bepaalde vragen over, dan kan je altijd bij ons terecht op babt.fitness op Instagram.
Of je kan mij of Michiel ook persoonlijk contacteren op Instagram en dan proberen we jouw vraag te beantwoorden. En misschien maken we er zelfs een leuke podcastaflevering over. Tot zover onze motivatietips en heel veel succes daarmee en tot een volgende aflevering.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de personal trainer podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.