Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitnessopleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij een nieuwe aflevering van de persontrainerpodcast.
En in deze podcast, of in deze aflevering beter gezegd, gaan we een leuk topic aansnijden en dat is de vraag die we onszelf gaan stellen. De vraag luidt als volgt, worden coaches dommer? Als we gaan kijken naar de jaren dat we in de branche zitten, merken we op dat coaches dommer worden, ja of nee. Daar gaan we het vandaag eens even over hebben.
Onze visie en onze mening daarin. Ja. Heel kort over de bocht, Michiel.
Wat denk jij, worden coaches dommer? Mijn antwoord is er ja op. Oké, top. Verklaar je nader.
Vooral puur denk ik dat dat ook te maken heeft met het hele social media gebeuren verhaal, waarbij dat eigenlijk ook gewoon zodanig toegankelijk is geworden voor iedereen, om alles te kunnen bekijken op eender elk soort manier. En er zijn mensen die zodanig verkeerde standpunten beginnen innemen, die dan zij beweren dat dat misschien voor hun wel werkt of de juiste manier is. Met het achterhoofd van, het zal wel werken.
En bepaalde mensen gaan die visies ook gewoon allemaal overnemen en met elkaar gaan delen en die kennis gaan opnemen. Het is heel makkelijk om te zeggen, dit is verkeerd en dit is fout. En het is moeilijker vandaag de dag om je als coach zijnde te kunnen gaan onderscheiden, omdat het gemiddelde aantal coaches per dag op social media toeneemt.
Ja, dat is het punt. Ik denk dat dat een van de belangrijkste zaken is, dat iedereen een platform heeft tegenwoordig. Vroeger moest je, als je een goede coach wou zijn, dan kon je maar één ding doen, dat was resultaten behalen en mond-aan-mond reclame.
Je kon uiteraard een artikel in de krant laten plaatsen of een artikel in een magazine, maar dan was je 2.000-3.000 euro kwijt voor een A4-blad, dus je kon flyers laten maken. Oké, dat zijn allemaal wel punten, maar de beste reclame was nog altijd resultaten behalen en mond-aan-mond reclame. Dat blijft nog altijd wel een belangrijke, maar doordat er nu door middel van sociale media een gratis platform, een gratis podium wordt gecreëerd voor Jan Alleman... Iedereen kan coach zijn.
Iedereen kan coach zijn, want wij hebben een vrij beroep. Dus als morgen Jeff van den Bakker beslist om personal training te gaan geven, dan kan hij eigenlijk verkondigen wat hij of zij wil op sociale media. Er moet maar één zijn die het gelooft en een abonnement neemt, dus het is zo gemakkelijk en het ligt zo open, dat we al met een probleem zitten, dat er van de vijftig coaches die opstarten, maar een beperkt aantal zijn die het echt doen om kennis over te dragen, die zich echt gaan bijscholen, echt opleidingen omvolgen, en dat er een groot deel is die denkt van, heb ik niet nodig? Social media elke dag één, twee keer posten, met een six-pack goed laten zien en de klanten komen vanzelf.
Ik denk dat we in dat opzicht echt wel mogen stellen dat coaches in het algemeen dommer worden. Als we puur kijken naar de social media, noemen we dat de opkomst van de quick-fix-kennis, en wat ik daarmee wil zeggen is dat kennis te vereenvoudigd wordt. Je hebt op social media, en een heel gemakkelijk voorbeeld is de calories in versus calories out.
Standaard antwoord als je wilt afvallen. Je pakt twee glazen water, giet het water van het ene in het andere glas, en voilà, klaar. Ja, ik bedoel, als het echt zo gemakkelijk moest zijn, we zijn allebei voorstander van calories in versus calories out.
Maar dat is echt maar een klein deeltje van het totale pakket. En dat wordt zo vereenvoudigd op sociale media, dat startende coaches dat ook soms meenemen, en dat iedereen soms denkt van het te weten en een plan te kunnen schrijven, want het is niet moeilijk. Je berekent het aantal calorieën, je gaat er tweehonderd onder in een deficit, voldoende eiwitten, let's go, en als het niet werkt, dan ligt het maar aan één iemand, en dat is dan de klant.
Die volgt zijn plan niet. Ja, maar dat is toch waar? Ja, dat is waar. Dat is toch waar? En ja, het is soms wel zo.
Ja, het raarst als je iemand hebt die honderdwintig kilo weegt, en je gaat een beetje in deficit, en die valt niet af. Oké, goed. Dan zal er waarschijnlijk wel ergens iets rond adherence, dus het volgen van het plan.
Want dat is iets dat, als we daar rond gaan kijken, dat is een voordeel en een nadeel. Ik probeer niet van een hak op een tak te springen, maar ik ben wel bezig. Als je onderzoeken gaat nagaan, en je gaat onderzoeken nagaan die te maken hebben met voeding, dan merken ze dat die onderzoeken vaak niet accuraat genoeg zijn, omdat het navolgen van het plan van het onderzoek super slecht is.
Dat mensen een heel aantal dingen niet trekken, die dat vergeten, waardoor de uitkomst van een onderzoek, vooral rond voeding, vaak foute waarden geeft. Dat is niet positief. Langs de andere kant kunnen we dat dan ook weer doortrekken met onze eigen klanten.
De kans is bijna honderd procent dat je klanten, als ze een voedingsdagboek gaan invullen, niet altijd alles daarin gaan steken. Sochtens een koffie invullen, en dat dat een latte is, met een zakje suiker en een koekje, dat is geen koffie. Dat is een gigantisch verschil.
Of de bakboter die ze gebruiken om hun vlees te bakken. Ja, zo kunnen we nog zoveel dingen opsommen. Daar merken we inderdaad wel dat daar een probleem mee kan zijn.
Maar nu terug naar het topic. Die quickfixes worden dan overgenomen. Ik denk dat die quickfixes ook zijn aanvoedingen door het feit dat er vandaag de dag ook heel veel coaches op de markt zijn die zich beginnen te coachen op basis van ervaring.
Mensen die zelf acht of tien jaar lang trainen, of misschien zelfs nog niet eens zo lang trainen, zijn naar een bepaald lager vetpercentage gegaan en dan weten of denken dat ze iedereen kunnen verder helpen. En dat is dikke bullshit. Dat is dikke bullshit, want er is maar één iets zo belangrijk, en dat is individuele programmatie voor een persoonlijke kwant voor langdurige resultaten.
Dat is een standpunt die ik probeer in te nemen op social media en tegen iedereen van mijn kwant probeer te vertellen. In C kan iedereen heel makkelijk vet verliezen. Zet je een calorie-tekort, eet je heel weinig, en op zes weken tijd ben je misschien vijf of tien kilo verloren.
Maar het is een allergrootste uitdaging om die resultaten te kunnen blijven behouden. Op een gezonde manier. En het nadeel daarin is dat die personen die vanuit hun eigen ervaring spreken en die soms... Ik heb dat al gezien, mensen die bepaalde fysieke competities doen of deden, die er ripped uitzien, die veel spiermassa hebben, die krijgen klanten over de vloer, maar die hebben ook een enorme grote drop-off.
Dat wordt dan wel niet verteld. Maar die kunnen blijven bestaan omdat die zoveel nieuwe klanten hebben, maar die komen door de voordeur binnen en langs de achterdeur gaan er een heel deel terug buiten. Waarom? Omdat de coaching nooit is afgestemd op de klant.
En mensen gaan... Ja, die zal het wel weten, want zie je hoe dat eruitziet? Ja, en dat is dan eigenlijk niet echt de juiste coach. Dat is echt de realiteit van vandaag. Hoe vaak dat ik klanten bij mij krijg die vaak van andere coaches uit begeleiding komen, die dat nog steeds elke dag kip mijn rijst voorgeschoteld krijgen.
Ik ken dat, dat is absurd. Mijn haar komt daarvan recht als ik die verhalen hoor, dat er nog zoveel coaches zijn dat gewoon het simpele kip mijn rijst en broccoli aan een klant te geven om te doen laten afvallen. Ja, dat is absurd.
Dat is een beetje het standaard verhaaltje. En dan krijg je een coach die lijkt alsof die wel weet waar hij of zij mee bezig is, maar eigenlijk is dat een domme coach. Een ander voorbeeld uit een andere branche, maar Usain Bolt is niet de beste coach of de beste loopcoach ter wereld.
Dat was ooit de beste honderdmetersputter ter wereld, maar dat wil niet zeggen dat hij dat goed kan. Dat hij wel een plan goed kon uitvoeren. Ja, dat hij jou kan coachen om ook snel te lopen.
En dat moet hij exact hetzelfde doortrekken met coaches. En ik denk dat daardoor, omdat die coaches nu een platform krijgen zoals sociale media, gaan die zich niet voldoende bijscholen. Het is een oversimplificatie van bepaalde topics, waardoor eigenlijk kunnen stellen dat een coach dommer wordt.
Ja. Als we nog eens gaan kijken naar de impact van sociale media, want daar had je vooral eer dat we de aflevering zijn gestart, had je er wel iets goeds rond, want we zijn een beetje aan het... Ik zal niet zeggen dat we sociale media aan het afbreken zijn, want het is en blijft wel een platform waar we ook gebruik van moeten maken. Zeker voor online coaches.
En dan spreek ik echt voor mezelf. Social media is gewoon echt een dagelijks gebeuren van mijn leven geworden. Als ik het niet meer bezig ben, krijg ik geen inkomen.
Zo simpel is het. En daarin is het heel belangrijk om bepaalde dingen te gaan uittesten, van wat wel werkt en wat niet. Ik heb zelf een heel lange tijd heel diepgaande info via bepaalde foto's of via reels of uitleg proberen meegeven, maar ik kwam altijd bij hetzelfde verhaal, dat die content nooit heel massief verspreid werd.
Ja, dat engagement was veel minder. Ja, dat engagement was veel minder, omdat het gewoon voor veel minder mensen interessant leek om die video's te volgen. En ik denk dat je daarin zelf echt een bepaalde weg moet gaan zoeken van wat is interessant, welke content spreekt aan voor mijn klanten, en hoe kan ik dat idee gaan combineren met een soort van standpunt te gaan verduidelijken van wie ben ik als coach en wat wil ik met mijn coaching gaan bereiken.
En ik denk dat ik dat nu voor mezelf eigenlijk heel goed ben gaan beginnen ontwikkelen, want ik deel geen quick fixes zoals calories in versus calories out om af te vallen, maar ik probeer bijvoorbeeld wel heel simpel met visuele voorbeelden te werken, dat voor een klant heel simpel is. En dat hoeft dan zelf nog niet eens heel diepgaande info te zijn, maar als ik door die visuele voorbeelden een mindshift kan creëren bij die klant, van hé, eigenlijk is het wel waar wat hij nu toont, of het verschil daarin toont, dan gaat hij misschien wel overtuigd zijn om bij mijn coaching te komen. Een heel simpel voorbeeld is de meest populaire eiwitsnack, een proteinbar, daar maak ik dan bijvoorbeeld een video van dat ik die switch met een stuk parmezaanskaas.
En dat is een mindshift dat ik op die moment probeer te creëren bij klanten. Ja, en dat is eigenlijk ook een soort van, ja, ik zal niet zeggen dat dat controversieel is, misschien een heel klein beetje wel, en dat werkt. Dat werkt.
En dat merk ik nu vooral, dat dat begint aan te spreken. Het is een keer iets anders daarin proberen te doen. En ja, dat doe je op een hele slimme manier.
Dus je gaat er wel gebruik van moeten maken. En ik denk dat je op sociale media ook deels die oversimplificatie moet maken. Dus echt zorgen dat de content makkelijk... Want uiteindelijk, de meest, of de algemene bekijktijd van een reel, laat ons eerlijk zijn, is acht tot tien seconden.
Dat is maar een paar seconden. Je reel zou in principe niet langer dan vijftien seconden moeten duren. En dan wordt het heel moeilijk om daar diepgaande uitleg in te gaan verspreiden.
Ja. Nu, ik denk wel dat er een mogelijkheid is om langere posts te maken. Maar dan ga je gewoon minder veel mensen hebben die daar naar gaan kijken.
Maar dat zijn wel die kwalitatieve volgers. Dus dat kan soms ook wel de persoon overtuigen. Dus het is interessant om daar een gezonde mix te maken.
Ja, een gezonde mix moeten maken. Maar over het algemeen denk ik dat we kunnen stellen dat je daar heel goed op de hoogte moet zijn hoe fel je doorgaat in het geven van kennis op sociale media. En ja, de coaches die daar volle maak mee bezig zijn en die oversimplificatie... En proberen te zoeken naar de kern van jouw coaching.
Welk standpunt en welk doel wil je gaan creëren met jouw coaching op zich? En daarom moet je dan eigenlijk een concept gaan ontwikkelen op social media. Wat spreekt aan en hoe kan ik mijn verhaal in dat concept op een zo beknopt mogelijke manier gaan vertellen? Oké. Nu, we hebben allebei al gezegd oké, coaches worden dommer.
Wat kan je nu als coach eventueel doen om ervoor te zorgen dat je toch wel on top of the game blijft? Wat zijn tips om te doen? Ik heb bijvoorbeeld door heden de jaren, en ik ga niet pretenderen dat dat een hele goeie tip is, maar ik had voor mezelf altijd gezegd ik volg vijf opleidingen per jaar. Nu, dan volg je ook af en toe wel wat bullshit opleidingen. Je volgt wel van alles en niet elke opleiding die je volgt is echt kwalitatief genoeg of er doe je ook iets mee.
Dus ik zeg niet dat we dat als benchmark moeten zetten om vijf opleidingen per jaar te volgen, maar kunnen we daar bepaalde benchmarks in zetten? Wat zouden we kunnen zeggen? Ik zou wel aanraden om wel minstens één of twee opleidingen per jaar te volgen. Ben ik mee akkoord? Dus één, twee opleidingen per jaar lijkt mij een goeie. Wat nog? Zijn er nog dingen? Echt gewoon proberen onderscheiden.
Je verhaal duidelijk te maken. Dat doe je ten eerste al door te gaan analyseren wat de dommere coaches posten op social media. Kijk hoe dat dat aanspreekt en probeer daarin jouw persoonlijk verhaal te gaan vertellen en die content te gaan overtreffen.
Probeer gewoon iets te zoeken waar mensen zoiets hebben van, wow, dit is de manier waarop ik bij jou in coaching zou komen. Oké, goed. Dus qua content inderdaad je eigen visie proberen duidelijk te maken in de content en ook een eigen visie te hebben.
Ik denk dat het misschien ook wel een leuke is om iets van, als je kijkt naar opleidingen als ze wat wetenschappelijk onderbouwd zijn, om die bro-science wat weg te werken. Ik denk dat dat ook wel een belangrijke is. En wat ik ook wel iets vind waar je naar moet streven als coach.
Credibiliteit om te behalen. En testimonials behalen. Resultaten behalen.
Laat de resultaten voor zich spreken. In principe zou je moeten streven dat je één testimonial per week kan posten. Dat is niet weinig, maar dat is een streven.
Dat is een streven. Dat je zegt, oké goed, ik heb het puur over full-time coaches voor al duidelijkheid. Als je natuurlijk vier of vijf klanten hebt, ja dan kan je niet elke week een klantenresultaat posten.
Maar dat moet wel je doel zijn. Dat je in principe elke week, dus 52, klantenresultaten per jaar kan behalen. Testimonials.
Dat zou het doel moeten zijn. Dat is gigantisch veel, dat weet ik. Maar als je dat doet... Ja, maar je zou dat ook kunnen afwisselen met De ene week post je effectief een visueel before-and-after.
En de week nadien post je bijvoorbeeld gewoon, stel dat bepaalde klanten niet de allerbeste resultaten hebben behaald, maar wel een super recensie schrijven over een coaching. Kun je die recensie ook weer gewoon droppen als zijnde credibiliteit? Ja, maar dan hebben we het eerder over een slimme manier om er elke week een te posten. Bij mij gaat het vooral puur om die mentale, om die mindset te hebben.
Van hoe word ik altijd beter, dat ik eigenlijk bij mijn klanten altijd resultaten kan behalen. Dat is het enige waar je mee moet bezig zijn. En het was een topic, ik wou bijna afsluiten deze aflevering, maar het was een topic waar ik van tevoren aan dacht, en waar we het niet hebben besproken, en dat ik toch zeker wil aanhalen.
Dat is ook één van de redenen waarom sommige coaches dommer worden in het branche, is omdat te veel coaches starten met het idee om geld te verdienen. En te weinig coaches starten met het idee om mensen gezond en beter te maken. En de foto's van de laptops in Bali, en de chique auto's, en de Rolexen, en noem maar op, dat steekt heel veel startende coaches hun ogen uit, en ze denken, oh, pt, 70 euro per uur, dat is geld scheppen.
Volle bak, want wat moet je doen? Een plannetje maken, een calorieplan maken, en klaar. Dat is een grote fout. Als je in de branche stapt om geld te verdienen, dan stap je met de foute instelling in de branche.
Ik heb niet gezegd dat je geen geld mocht verdienen, dat is iets anders. Maar je eerste insteek moet zijn, je gaat mensen helpen. Je gaat mensen gezonder maken, je gaat zorgen dat we zo'n gigantische impact hebben op een mensenleven.
Als je iemand gezond kunt maken, ik denk dat je geen een beter cadeau kunt doen. Iedereen heeft honderden zorgen, totdat ze iets is met hun gezondheid, dan is er eigenlijk nog maar één zorg. Dat is terug gezond worden.
Dus de gezondheid van een persoon is het meest waardevolle dat iemand heeft. En wij als personal trainer hebben de luxe, de luxe niet, we hebben het privilege om daarover bij te scholen, kennis over op te doen, en iemand gezonder te kunnen maken. Dat is bij mij de allereerste stap in mijn coaching, opnieuw een gezond lichaam creëren.
Voila, en dat moet een insteek zijn. Bij mij is dat ook altijd geweest. Dat is zeker in het begin ook nooit geweest, om daar, laten we nu even, rijk van te worden.
Dat is al helemaal een heel ander verhaal. Maar het is zoveel een drijfveer van sommige coaches. Ze starten omdat ze denken van, easy money, volle bak geld verdienen hier.
Was het maar zo. Als je het de goede wil doen, en je gaat al je uurtjes tellen, geloof mij, die 70 euro per uur, dat gaat fel dalen. Als je alle uren daarbuiten ook gaat tellen, dan ga je er iets minder happy van worden als je het puur voor het geld doet.
Dus laat dat niet een eerste drijfveer zijn, en ga voor gezondheid. Zeker. Als je dat al doet, en je pakt dan al onze andere tips samen, dan ga je tot het groepje smart coaches behoren.
Inderdaad. En dat beslist je dan maar zelf wanneer en hoe en wat. Maar probeer er wel bewust van te worden, om voldoende bij te scholen en voldoende met die zaken bezig te zijn.
Allright. Goed. Zijn we rond? We zijn zeker rond.
Perfect. Oké. Het was een leuk topic om even over te hebben.
We zijn zeer benieuwd naar jullie mening. Alle frustraties zijn eruit gehoord. Ja, frustraties.
We zijn zeer benieuwd naar jullie mening of feedback, dus stuur ons gerust op de sociale mediacanalen wat je van deze aflevering vond. Ben je akkoord, ben je niet akkoord? Heb je bepaalde vragen? Je weet ons ondertussen te vinden. En dan tot een volgende aflevering.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcasts, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.