Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
Een podcast die jou als coach moet helpen en jou extra inzichten moet geven over persontrainer zijn en ook de job als persontrainer. In deze aflevering ga ik samen met Michiel bespreken waarom je geen online coach moet worden. En dat is wel heel raar Michiel, want... Ik ben online coach.
Dus eigenlijk gaan we deze aflevering maken zodat jij geen concurrentie meer krijgt. Dat is een beetje de bedoeling. Alle klanten gaan vanaf nu naar Michiel.
Waarom moet je geen online coach worden? Het is een catchy titel, maar we willen hier een aantal valkuilen bespreken, omdat online coaching vaak geromantiseerd wordt. Iedereen denkt, dat is wel eigenlijk ideaal, want ik moet nergens zijn. Dus ik kan alles online doen via mijn laptop en ik kan mensen zo begeleiden.
Ja, maar zo gemakkelijk of simpel is het toch niet? Nee. Ik denk dat ik daar echt wel persoonlijke ervaring kan spreken. Ik heb eerst een heel lange tijd offline PT gedaan.
Heel lang gestruggeld om mijn online coaching op poten te zetten. En dan eigenlijk sinds vorig jaar volledig offline gestopt, waardoor er uiteraard ook meer tijd vrijkwam om in mijn online business te steken. Met het idee, omdat het allemaal zo mooi leek en zo mooi waar bleek te zijn.
Maar niets is minder waar. Ik moet er eigenlijk dubbel zoveel moeite, tijd en energie in steken om eigenlijk hetzelfde resultaat te halen. Ja, grootste reden, concurrentie.
Concurrentie, ja. Enorm grote concurrentie in de online coaching wereld. Ik ben er wel nog wel van overtuigd dat je jezelf nu altijd kan onderscheiden en dat doe je natuurlijk ook.
Maar het is wel veel moeilijker en je moet constant on top of mind zijn. De call bij het eerste struikelblok. Ik heb al vaak ook mensen of coaches over de vloer gehad die zeggen, hey Ken, ik wil graag dat je mij helpt met mijn online coachingbusiness op te starten.
Ik heb ook een tijdje de business coaching gedaan en heel af en toe doe ik dat nog steeds. En dan kom je op het punt, oké goed, waarom wil je dat doen? Ja, ik doe pt en ik wil toch graag nog iets extra erbij doen. En dat is toch wel makkelijk, want dat kan ik van overal doen.
Ja, allemaal akkoord. En dan kom je tot de constatatie dat die mensen online niet bezig zijn, niet zichtbaar zijn. Dus sociale media, ik zal zeggen 180 volgers op hun account en de laatste post was van 2021 een bepaalde vakantie.
Nu, is dat erg? Nee, dat is niet erg, maar dan wordt het wel heel moeilijk. Want dan ga je iets moeten gaan doen wat je niet gewend bent en dat is op zijn minst één keer per dag posten. Daar begint het al mee.
Misschien voor sommigen al praten in de camera. Ja, praten in de camera, inderdaad. Dat was voor mij in het begin een heel onwennige situatie.
Oké, ja, voilà. En zo zijn er nog wel een aantal punten, maar vooral dat het online... Want ja, als je online coach wil zijn, waar ga je je klanten halen? Ja, online. Je moet online visiebel zijn.
Dat is hetzelfde als een winkel openen. En geen bord met je naam van voor hangen of geen reclame aan de ruit hangen. Als dat gewoon een locatie is waar je niet ziet waar het is, dan gaan mensen ook niet binnenkomen.
En dat is hetzelfde met online. Als ze jou niet kunnen vinden, als je geen goede website hebt, geen goede social media kanaal, dan wordt het heel moeilijk om mensen te vinden. En dat is al een eerste struikenblok.
Dat je er heel bewust van moet zijn. Heb ik het ervoor over om alle dagen met social media bezig te zijn? Online bezig te zijn? Zo niet, dan weet ik niet of het al iets voor jou is. Dat is al één.
Twee, ik ben een startende coach en ik wil beginnen met online coaching. Met heel veel respect dat ik dat zeg, maar je gaat nooit een goede online coach zijn. Waarom? Omdat je de ervaring niet hebt van mensen te coachen in real life.
Ik ben er echt van overtuigd dat je geen goede online coach kan zijn als je nooit pt bent geweest. Omdat je ook gewoon geen kennis of zicht hebt op de struikenblokken van je klanten. Ja, en je leert gewoon enorm veel door ervaring.
Die oefening werkt voor die klant wel of die klant niet. Die workout werkt, ah, maar daar werkt dat niet. Wat is de reden? Oké, dat is die reden.
Met online heb je daar dat overzicht niet. Mensen doen hun schema thuis. Je hebt ook geen idee welke oefeningen dat soms voor bepaalde struikenblokken kunnen zorgen.
Ik denk aan bend-over-row. Dat is een oefening die ik in een online coaching nooit zal geven. Weinig.
Waarom? Ja, je weet onmogelijk of iemand die rug wel fatsoenlijk recht houdt... Dat heb ik dan geleerd uit mijn pt. Dat dat heel moeilijk was om aan te leren en dat mensen daar echt wel mee struggelden. Dus dat zijn zo'n dingen... Het hangt ook een beetje vanaf met welk doelpubliek dat je als online coach gaat werken natuurlijk.
Als je met beginnende klanten gaat werken als online coach, zijn dat sowieso oefeningen die je er niet zou gaan insteken. Maar als je werkt met ervaren sporters die misschien al zes of zeven jaar ervaring hebben in de fitness, dan zou je wel eens kunnen overwegen om iets moeilijkere oefeningen in de workout te steken. Klopt.
Dat hangt inderdaad van jouw cliënteel af. Dat is waar. Maar het is en blijft sowieso een heel ondankbare job.
Oké. En waarom zeg je dat? Omdat, gelijk dat we zelf eigenlijk hebben aangehaald, als je het er niet voor over hebt om dag in dag uit online te zijn op die social media, dan haal je geen klanten binnen. De effort die je erin steekt, weegt vaak niet op tegen de inkomsten.
Ook al ben je op vakantie, ook al ben je moe, ook al ben je ziek, ook al staat je kop er niet naar, je moet online zijn. Je moet online zijn. Je moet op die stories gaan posten.
Je moet video's maken. Je moet die video's online zetten. Want doe je dat niet, heb je geen inkomen.
Simpel als dat. Dat is waar. En de succesvolle coaches gaan degenen zijn die je constant zien verschijnen op sociale media.
Zeker en vast. Honderd procent zeker. En dat is al een eerste enorm grote struikelblok.
Je kan dat weer vergelijken met de simpele vergelijking van mensen die bij ons komen die zeggen ik wil tien kilogram afvallen. Dat lijkt uiteraard een goed idee, maar het proces daarnaartoe, heb je dat ervoor over? Om regelmatig nee te zeggen tegen iets waar je misschien toch wel zin in hebt. Of kameraden die zeggen we gaan erin kijken, we gaan het beest uithangen, om dan te zeggen ja, sorry, maar dat past niet in mijn plan.
Heb je dat ervoor over, ja of nee? Ja, maar ja, dat is waar. En dat is exact hetzelfde met het online coaching verhaal. Dus de effort die je ervoor moet doen, vooral online, heb je dat ervoor over? Ik denk uiteindelijk vooral wel in de beginnende fases.
Eens dat je effectief wel een bepaald klantenbestand hebt opgebouwd en je hebt testimonials die je wekelijks, of misschien zelfs twee wekelijks, zou kunnen gaan posten. Oké, dan gaan resultaten voorzichtig beginnen te spreken. En dan ga je af en toe niet elke dag gaan moeten posten, want er zijn genoeg voorbeelden ook van coaches die één of twee keer per week posten.
Maar die hebben wel een bepaalde retentie en credibiliteit opgebouwd inderdaad. En die in hun traject hebben die zoveel mensen zitten, dat dat vooral op retentie werkt dan. En zo langer in hun traject proberen houden.
Maar als startende coach een online business opbouwen, is het heel veel tijd, moeite en energie die je erin moet steken. En dan hebben we het eigenlijk nu gehad over de effort, maar laten we dat ook eens terugkoppelen naar ook iets belangrijks, en dat is de technische kant van het verhaal. Want maak maar eens een reel met ondertitels, en uw website onderhouden, en een carousel maken, enzovoort.
Je hebt wel wat bepaalde technische skills nodig. Je hebt een programma nodig om je schema's, je biofeedbacks moet je verzamelen, je moet kunnen opvolgen. Het zou leuk zijn om ook e-mailmarketing te kunnen doen, dat je e-mails kan sturen.
Maar daar heb je wel een bepaalde technische bagage voor nodig. Je moet wel weten hoe je dat allemaal moet doen. Ja, en dat is echt een leerproces.
Als ik vergelijk met de allereerste educatieve posts dat ik had gemaakt op Instagram, versus hoe ik het nu allemaal doe, dan is dat geen echt verschil. Dat kan ik zeker geloven. Maar dan nog zijn er toch wel IT-skills nodig.
Hoe meer je daarmee vertrouwd bent, hoe makkelijker dat het is, en hoe professioneeler... En vaak ook hoe creatiever je uit de hoek kan komen. Je kan een post maken op sociale media, maar als die het quality-out op niks trekt, dan ga je ook weer niet de mensen... Het is altijd zo dubbel. Eigenlijk moeten alle vakjes aangekruisd zijn.
Alle checkpunten moeten kloppen. Dat maakt het ook soms wel grappig, want als mensen bijvoorbeeld vrienden of zo bij mij thuis komen eten, en ik maak dan voor hun een lekkere, uitgebreide maaltijd klaar volgens de principes die ik eigenlijk altijd doe, dan neem ik daar uiteraard ook zelf altijd wel foto's van voor op mijn stories. Dan zeggen ze ook altijd dat hij weer eens met zijn foto's moet maken, of hij moet weer eens een foto hebben om die maaltijd.
En dan denk ik van, ja... It's my job. It's my job. Ja, dat is effectief.
Dat is inderdaad je job. En dat is soms erg om te zeggen, want op die momenten is het eigenlijk misschien belangrijker om die tijd en die rust te vinden met je vrienden en je familie, maar om een of andere reden heb je die bereikbaarheid of die social media als online coach gewoon echt... Dat is part van je leven geworden. Ja.
Ja, en dat maakt het frustrerend. Ik denk dat dan een beetje een oplossing daarin is om dat echt extreem te plannen en content te batchen en echt mappen te hebben op je gsm en op je computer. Want om heel eerlijk te zijn, als jij gisteren een maaltijd post en diezelfde maaltijd komt binnen twee maanden terug, niemand weet dat dat dezelfde maaltijd is.
Dus dat kan je uiteindelijk, als je wat content hebt verzameld en je bent zo'n half jaar, een jaar verder, dan kan je echt wel heel veel terug reproduceren en daar kan je enorm veel tijd mee besparen om dan inderdaad terug een beetje naar zo'n moment te genieten van het moment en niet alleen maar bezig te zijn met die gsm. Maar in het begin kun je niet anders. In het begin moet je daardoor.
De technische skills... Een website is belangrijk. Die heb ik persoonlijk niet. Ja.
Dat is iets waar ik wel van overtuigd ben dat het een meerwaarde kan zijn, omdat mensen toch graag wat meer informatie willen. En dan komen we eigenlijk tot de constatatie dat je geen website hebt. Waar is de reden? Waarschijnlijk ook omdat je... Tijd.
Tijd. En het is ook niet zo gemakkelijk om iets te maken. Tijd.
Het is ook een investering. Ja, het is een investering. Als je het zelf niet kunt maken, dan moet je het laten maken.
Dus daar is ook weer veel bij. Plus een website die gemaakt is, maar waar dat een jaar niks aan is gedaan, is ook niet de bedoeling. Dus je moet dat ook weer onderhouden.
Er komen zoveel dingen bij kijken. Ik geef even een stom voorbeeld. Want met BAPT... We zijn een online opleidingsinstituut.
We hebben praktijkdagen, maar hoofdzakelijk zijn we online. Wat dan ook wil zeggen dat wij ook proberen online visualiteiten te creëren. Onze website is een heel belangrijk onderdeel.
Ik ben voor één pagina twee, drie dagen bezig om dat volledig in orde te krijgen. En mensen denken daar soms niet bij na. Maar als we even heel technisch daarin gaan... Als je een webpagina hebt... Laat ons even zeggen over een programmedesignopleiding.
Het eerste wat je moet doen, is kijken... Als iemand mij zoekt en mensen willen informatie over iets rond programmedesign, dan moet ik vindbaar zijn. Waar is de grootste zoekmachine nog altijd? Google. Dus ik moet vindbaar zijn op Google.
Dat wil zeggen dat je in bepaalde zoekwoorden moet werken. Dan moet je al eerst uitdokteren wat de belangrijkste zoekwoorden zijn. Zoektermen worden gebeurd rond een programmedesignopleiding.
Goed. Dan neem je de vijf beste uit. Dan ga je zorgen dat je drie soorten titels hebt en een paragraaf hebt.
Je hebt een H1-titel, een H2-titel en een H3-titel en je hebt een paragraaf. In je H1-titels moeten je zoekwoorden instaan. In je H2-titels ook.
In totaliteit zouden je zoekwoorden drie tot vijf keer op je pagina moeten tevoorschijn komen. Dus je teksten moeten allemaal aangepast zijn. Je titels moeten ook H1, H2, H3 aangepast zijn.
Dat is nu geen rocket science, maar het moet wel gebeuren. Je afbeeldingen op je website. Je wilt je website ook snel laten gaan.
Als je zou zeggen dat je je afbeelding in JPEG, in het standaardformaat, zou uploaden, dan gaat dat veel te zwaar zitten. Dus alle afbeeldingen moeten omgezet worden naar een WebP-formaat. Dat is een speciaal formaat voor webapplicaties.
Waardoor je afbeeldingen tot maar één tiende van dingen zijn. Dan zijn we er nog niet. Want de naam van je afbeelding moet aangepast worden op wat er in de afbeelding te zien is.
Dat wordt geüpload. En dan heb je nog een alt-image-tekst. En daar moet je ook nog eens aanpassen.
En ik kan nog even doorgaan. Dan heb ik het over één pagina. Dus als je dat goed wilt doen, komt er extreem veel bij kijken.
En dat is wederom hetzelfde. Je kunt een post doen. Maar als je post niet kwalitatief is en qua design trekt dat op niet veel, ja, dat moet... In het begin zeg ik altijd, doe het gewoon.
Zorg dat je routine inbouwt. Van elke dag te posten. Is je post niet perfect? Fine.
Maar dat is hetzelfde met een website. In het begin maak je een website. All good.
Maar wil je echt gaan uitblinken met je website, dan moet je nog wel een aantal stappen doornemen. En daar moet je mee bezig zijn. Dat is deel van je job.
Dat is hetzelfde met online coachen. Oké, dus we hebben de efforts social media. We hebben de technische skills die je toch wel een beetje moet hebben.
En dan hebben we het ook nog over, denk ik, de opvolging van je klanten. Want als ik veel online coaches hoor, een struikelboek is toch wel dat klanten hun biofeedback niet invullen of dat je te weinig informatie krijgt. Merk jij dat ook? Ik merk dat zeker en vast.
Hoe vaak doe ik meedeel? Het is zelfs nu zo ver gekomen dat al mijn coachingklanten in één grote communitychat zitten. Dus iedere vrijdagochtend, of zelfs donderdagavond en vrijdagochtend, krijg je van mij een vriendelijke reminder in die groepchats gestuurd van Guys, denk eraan. Vandaag biofeedback invullen.
Morgen is die biofeedback verdwenen. Dus als jij de nodige aanpassingen, de nodige fine-tuning van je schema wilt, zorg gewoon dat die biofeedback in orde is. En ik ben daar de laatste periode echt heel duidelijk in geworden.
Krijg ik geen biofeedback? Ja, simpel. Dan kun je ook geen aanpassingen verwachten. Simpel als dat.
Als ik van jou niet de inzet en motivatie krijg, kun je van mij ook geen inzet en motivatie terugverwachten. En dat is heel simpel. En dat heb je niet als je pt bent, want dan zie je je klanten effectief.
Dan heb je die biofeedback niet nodig. Dat zijn de dingen waar je die interactie met klanten... Hoe voelen klanten zich mentaal? Heel moeilijk om in te schatten als online coach. Is de klant goed bezig, ja of nee? Het is als klant heel gemakkelijk om te zeggen dat alles goed loopt.
Terwijl dat dat misschien niet is. Terwijl als je in een fysiek gesprek hebt, heb je heel snel door dat er misschien toch iets niet helemaal juist is. Ik heb het onlangs nog gehad met een klant.
Die was bij mij nu zes weken in begeleiding. En die stuurde mij ineens uit het niks een bericht van... Ja, het coachingprogramma ligt me toch niet honderd procent. Super bedankt voor je tijd en moeite, maar ik ga er toch mee stoppen.
Want ik heb het gevoel dat ik bepaalde dingen te veel moet ontzeggen. Ik heb het gevoel dat ik bepaalde dingen niet meer kan eten. Ik heb het gevoel dat ik gewoon niet meer honderd procent kan leven.
En mijn antwoord was gewoon heel simpel. Dan heb je eigenlijk gewoon heel mijn concept van mijn coaching misbegrepen. En nu te hard willen focussen op de eentonigheid en de eenvoudigheid van een voedingsschema.
Want als je van mij een voedingsschema krijgt en je gaat enkel en alleen dat voedingsschema eten, maar je bouwt geen variatie, dan wordt het heel snel eentonig en saai. Maar dan ligt dat niet aan... Dan ligt dat eigenlijk ook deels aan de communicatie die ik naar die klant heb gedaan. Ja, het is heel cru dat ik je dat moet zeggen, maar de fout ligt altijd bij jezelf.
En dat principe pak ik ook mee. Ik heb daar ook op gereflecteerd, maar ik heb hem ook gezegd... Als je nu zelf hier en daar variatie probeert in te bouwen en je leert hoe je op een gezonde manier wafels kunt maken, op een gezonde manier pankoeken kunt maken, en hoe je op een gezonde manier een hamburger met frieten kunt maken, dan zou je nog beter resultaten halen. En dan gaat dat coaching per maand niet meer saai en eentonig zijn.
Ja. Ja, dat is inderdaad wel de moeilijkheid. En die moeilijkheden heb je nog meer... Je mist de persoonlijke touch en affectie.
...nog meer met online coaching, die persoonlijke interactie die je in principe nodig hebt. En ook, het is... Als we het al hebben gehad over de toekomst van PT, waar we in december een uitgebreidere aflevering op gaan maken van 2025, wat brengt dat in onze branche? Ik heb het al een paar keer aangehaald, voor mij is mindset coaching de toekomst. En ja, als je dan online coach bent, en als online coach je enkel en alleen focust op het schemen van scheemhakjes en voedingspannen, zonder dat je echt een goede interactie opbouwt met jouw klanten, zonder dat je community-building doet... Dan kun je het vergeten.
Dan kan je het inderdaad vergeten, dan gaat dat niet blijven duren, en dan ga je nooit honderd procent daar echt iets mee kunnen gaan doen. En dan komen we denk ik op het volgende verhaal, en op het volgende puntje, dat het ook moeilijker is om je klanten te behouden als online coach. En dat is iets waar ik zelf persoonlijk ook heel veel mee struggle.
We hebben het er straks ook even over aangehaald. Maar het is gewoon veel makkelijker om met een offline klant die klant bij je te kunnen houden, dan met online coachen. En waarom zou dat zijn, denk je? Want ik heb daar een theorie rond.
Ik denk dat dat vooral ook puur het gevoelsmaatheid is bij de klanten. Puur het contact. Ik heb klanten gehad met mijn offline PT, die zonder contract maandelijks gewoon betaalden, anderhalf jaar bij mij twee keer per week kwam sporten.
Ik heb ook klanten gehad... Zonder contract, zonder enige verbinding, wouden ze iedere maand bij mij twee keer per week komen sporten. No way dat ik zo iemand met mijn online coaching al heb binnengehaald. Ik heb klanten ook gehad die drie jaar, vier jaar bij mij trainden, en die geen enkel resultaat behaalden.
En toch komen. Maar ook ten lief van wakker liggen. Die komen voor dat uur, die komen om te sporten.
Het sociaal aspect. En geen resultaat. Vooral duidelijkheid, in die beginfase haal je wel wat resultaat, maar dan gaan die eens op vakantie.
En dan zijn ze weer drie weken weg. En dan is het weer zo, dit weekend werd ik te veel gedronken, dus het is goed dat ik terug kan komen sporten. En dat wordt een soort van sportafspraak.
En dat wordt een babbeltje, dat wordt een uitlaatklep. En dat zijn echt klanten die letterlijk je lening mee afbetalen. Die zorgen voor een standaard inkomen van jou.
En dat heb je met online coaching niet. Of dat is veel moeilijker. Vanaf dat je met online coaching één maand, dat de klant merkt van oei, ik moet hier al een maand betalen, deze maand heb ik er toch niet veel mee kunnen doen, en volgende maand zijn het de feestdagen.
Ja. Dan heb je een probleem. Want dan is het, ja sorry, maar we gaan toch stoppen.
Dus ik denk dat je daar als online coach creatiever mee moet gaan omspringen. Lange termijncontracten moet je proberen aan te gaan met je klanten. En eentje dat jij ook doet, en waar ik een extreem voorstander van ben, upfrontbetalingen.
De eerste drie maanden worden op voorhand betaald. En idealiter, als je businessadvies wil, moet je upfrontbetaling hoger zijn dan je maandelijks bedrag. Bijvoorbeeld, upfront betaal je 750 euro voor drie maanden.
Dat is simpel gezegd, dat is 250 euro per maand. En dan schakelt men daarna, als je wilt verlengen, over naar een lager abonnement. Ik noem maar iets, 200 euro per maand bijvoorbeeld, waarbij men dan 50 euro minder betaalt.
Hoe groter dat verschil, hoe beter eigenlijk. Als we echt de standaardprijzen, moest ik het doen, zou ik 997 vragen voor de eerste drie maanden. Dat doe ik als pakket verkopen, en dan naar 200 of 250 droppen.
En dan heb je een enorm groot verschil in prijs. Waarom? Mensen krijgen de eerste drie maanden heel veel info. En dan krijgen ze die boekjes, die recepten, van alles.
Daarna is het vooral de opvolging en de verdere ondersteuning. Maar alles hebben ze ondertussen al gehad. Je kunt dat heel makkelijk verantwoorden.
Je gaat nu minder betalen. En ze betalen wel minder, maar ze betalen nog altijd wel de prijs die jij wil, dat ze per maand betalen. Je hebt gewoon op voorhand, bij de upfront, meer gerekend.
Omdat het je ook meer gaat kosten om ze op te starten. Dus als je dat kunt doen, is dat wel een hele goeie tip om je daar ook weer verder over te zetten. Het laatste puntje dat we hier willen bespreken, en toch niet onbelangrijk, is de concurrentie.
Dat het ook vaak oneerlijke concurrentie is. We hebben het al over in onze aflevering, waar de coaches dommer worden. Ja, daar kan je een beetje die oneerlijke concurrentie in stellen.
Dus als jij zelf weinig visiebel bent op sociale media, je ziet er zelf niet uit alsof je op een podium kunt gaan staan. En nogmaals, dat is niet nodig. Maar het helpt wel in het begin.
Hoe erger het dan ook is... Ik vind het niet tof dat dat werkt, maar het is gewoon zo. Ik denk dat je dat een beetje verkeerd ziet. Of een beetje te extreem ziet.
Het is niet omdat bepaalde mensen er inderdaad op een heel laag vetpercentage eruitzien dat die daardoor meer klanten behalen. Je bent wel op een bepaald rolmodel. Ik denk wel dat je sowieso als coach practice what you preach moet gaan toepassen.
Dat is waar. Dat wil niet zeggen dat je heel het jaar door op 6% vet moet lopen. Maar ook niet op 25%.
Dat is dan ook weer het andere uiteinde. Misschien was dat van mij een fout voorbeeld om te geven. Waar ik gewoon naar toe wil, is dat die oneerlijke concurrentie waarvan je nu een goede coach bent, en je mag een topcoach zijn, als je dat niet kunt vermarkten en verkopen... Dan haal je geen sales.
Dan haal je het niet. In die concurrentie moet je gewoon een topverkoper zijn. Als je geen topverkoper bent als online coach, wordt het heel moeilijk.
Als je niet weet hoe je een salesgesprek moet doen, hoe je je marketing moet doen, hoe je moet werken met lead magnets... Noem maar op. Dat is heel cru om te zeggen, maar een boer van het platteland die op 5% vet staat en die een geweldige overtuigingskracht, zelfvertrouwen en marketingskills heeft, die gaat beter verkopen dan een persontrainer die 25 opleidingen heeft gedaan en die er iets of wat normaal uitziet. Ja.
En dat is een hele, hele, hele erge realiteit. Maar het is wel de realiteit. We zouden het liever anders zien, maar het is nu niet zo.
Het is verstandig om een gezonde combinatie van beide te hebben. Ja, en altijd ook jezelf te blijven. Wat jij doet met je online coaching... Dan merk ik vooral dat het de laatste tijd op social media een dingetje is beginnen worden van andere coaches te beginnen criticeren.
Ja, daar kun je ook nog eens een aflevering over maken, maar we zien het constant terugkomen en geblasen worden. Dan denk ik echt gewoon van... Heb je niks anders te vertellen? Of wat is het probleem dat je andere mensen gaat beginnen viseren om je coachingmanier of je visie daarin te doen laten blijken dat dat beter is? Maar er zijn zoveel andere manieren om te kunnen aantonen dat je manier van coachen beter is dan die andere coach, zonder die ene coach erdoor te gaan viseren. Als dat de manier is waarop je het moet doen, om zo controversie... Dan ben je zielig.
Dan is het ver gekomen en dan hoort het tot de categorie... Domme coaches. Voilà. En terecht.
Nee, vind ik ook wel. Ik heb dat ook nooit gedaan. Ik heb vaak al... Toen ik opleidingen gaf fysiek, kreeg ik vaak dingen te horen van cursisten die zeiden dat ik dit vertelde.
Ik zit zelf bij een personal trainer en die zegt dat ik dit en dit moet doen. Klopt dat dan niet? Dan zeg ik... Ik zal nooit zeggen dat dat niet klopt. Waarom? Omdat er altijd wel een visie of manier kan zijn... Het is nooit niet zwart-wit.
...waarom die coach heeft beslist om dat dan exact te doen. En dat moet je altijd heel goed in je achterhoofd houden. Jij weet het niet allemaal.
Nee, het is ook nooit het ene kamp of het andere kamp. Nee, het is altijd of. Het is een grijze zon.
Alles is een grijze zon. Ik denk dat dat een heel mooi afsluiter is. Ja.
Ah, je wil het dan afsluiten. Nee, we zitten op onze tijd. Dit hebben we voldoende besproken.
Dus die marktverzadiging en concurrentie, dat was het laatste puntje. Zorg gewoon dat je je eigenheid kunt maken, bewaren. Laat je niet vangen door alle online dingen waarbij men anderen bekritiseert en andere coaches gaat afbreken door bepaalde manieren en wijzen.
Want dat wil dan ook maar zeggen dat je denkt dat je het allemaal zelf weet, terwijl er verschillende manieren zijn. Ook afhankelijk van de categorie werk je meer met mensen met hypertrofie, werk je meer met ouderen. Dat zijn al compleet andere schema's, andere principes die gelden, andere voelingdingen die gelden.
Het is allemaal niet zo gemakkelijk. Dus zorg gewoon dat je expert wordt in jouw gebied. En een persoonlijk verhaal vertelt.
Voila. Je persoonlijk verhaal is een hele toffe en belangrijke. Allright.
Afsluiten. Mooi. Goed.
Ik wil jullie wederom super hard bedenken om te luisteren naar onze podcast. Vergeet zeker ook eens niet een review. Ik weet dat dat op het einde van de podcast altijd terugkomt, maar ik wil het nu ook wel even aanhalen.
Vergeet niet een review in te vullen. Dat helpt ons ook om de podcast meer te verspreiden en bekender te maken. Dat zal ons een enorm plezier doen.
En heb je vragen, kan je zoals altijd ons terugvinden op onze sociale mediacanalen. En dan graag tot een volgende keer. Bye bye.
Ciao. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcasts, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.