Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be Hallo en welkom bij de persontrainer podcast.
In deze aflevering gaan we eens kijken naar verschillende softwares die jij zou kunnen gebruiken als persontrainer. En er zijn heel veel verschillende software types die je kan gebruiken voor je training, voor facturatie systeem, voor social media, marketing, noem maar op. En we gaan er een aantal uitpikken die wij het meest interessant vinden.
Ik weet niet Michiel, of jij eventueel eentje direct in gedachten hebt, dat je denkt van ah wel, daar ben ik bijna dagelijks mee bezig. Ja, ik denk dat we dat al een aantal keer hebben aangehaald, maar ik denk dat JetGPT daarin mijn beste gratis coworker is. Dat is eigenlijk ook wel een, misschien niet een rechtstreeks software misschien, maar ik denk dat het wel een tool is, of een automatisatie, dat je echt wel kan verder helpen in het, vooral het ontlasten van bepaalde taken die je anders gewoon veel meer tijd in beslag zou nemen om daar zelf mee bezig te zijn.
Zijn de social media content strategieën, maar ook het, ja, dat is eigenlijk misschien eerder vooral de reden waarvoor ik het gebruik, maar ik denk dat je dat ook wel nog breder kunt gaan uittrekken en dat nog wel voor heel veel andere dingen ook gaat kunnen gebruiken. Maar ik gebruik het eigenlijk vooral voor het content verhaaltje rondom de social media eigenlijk. Ja, JetGPT uiteraard, het is een AI-tool en er zijn heel veel soorten AI-tools waarvan JetGPT een beetje de standaard AI-tool is.
Nu, wij maken er ook enorm veel gebruik van, en vooral om, het scheelt enorm veel om niet vanuit een leeg blad te moeten beginnen. Vroeger had je een leeg blad papier en nu pen, en van scratch moest je eigenlijk een post beginnen schrijven en topics beginnen te brainstormen. Nu, op zich dacht ik, het gaat wel, maar nu heb je een AI-tool waar je letterlijk aan kan vragen wat de meest interessante topics zijn voor die doelgroep, of wat zijn de grootste obstakels voor die doelgroep? Als je uiteindelijk ook altijd in dezelfde history blijft werken, slaag je die alle gegevens uiteindelijk ook allemaal op, en om een deur kunt je echt wel, als je daar dan iets specifiek aan gaat vragen, gaat je ook echt wel gaan rekening houden met je manier van denken, met je visie, of je persoonlijke aanpak van je coachingverhaal op zich? Ja, AI en vooral ook ChatchiPT zit al in een van onze opleidingen, zit in de Nutrition Coaching Level 1, waarbij we een script gaan gebruiken om de obstakels en mogelijke oplossingen van uw klanten te gaan doorgronden en achterhalen.
Dus we maken er al gebruik van, maar we hebben wel, en dat is al een klein tipje van de sluier, in 2025 de grootste plannen met AI, omdat we geloven dat als we on top of the curve willen blijven, dan is dat the way to go. Ik geloof er ook wel in. AI gaat niet de branche overnemen... Nee, hoeft het niet blindelings te kopiëren, dat zeker niet, denk ik.
Zeker niet, dat is het slechtste wat je kan doen. Maar het kan echt wel een gezonde basis vormen, die dat u anders misschien al anderhalf uur tot twee uur zou kosten qua tijd, om die basis qua content-ideeën of strategieën te bedenken in eerste instantie, om van nul te beginnen. Ja, dan ga je van daaruit echt wel een mooi begin, een mooie startbasis krijgen, en dat kun je nog altijd verder gaan personaliseren, of eventueel zelfs met het achterhalen van de pijnpunten van klanten, dat je misschien daarin kan zeggen van oké, probeer eens iets meer out of the box te denken, waarbij je zelf misschien niet op die ideeën of die pijnpunten zou komen.
Klopt. Omdat het vooral, zeker met social media, echt wel... Het is niet omdat vandaag een bepaalde aanpak werkt, of een bepaalde manier van praten, vooral, of het verkondigen van die pijnpunten op een bepaalde context gaan beschrijven, dat dat vandaag werkt, dat dat volgende week ook gaat werken. Dus daarin kan, denk ik, ook wel creatief en out of the box komen, van oké, probeer dat pijnpunt misschien eens op deze manier te vertellen naar de klant toe, om het visueel eigenlijk anders over te brengen, waardoor het vaak een andere perceptie gaat geven bij de klanten, en daardoor misschien toch de trigger wordt aangeraakt bij de klant om te zeggen, hé, hierdoor voel ik mij wel aangesproken.
Het pijnpunt blijft hetzelfde, maar je kunt de context zodanig gaan veranderen in bepaalde zaken, waarbij een klant zich wel of niet aangesproken voelt uiteindelijk. Klopt, klopt. Dus ja, 100% overtuigd, ChatchiPT.
We gaan er niet te diep op ingaan in deze aflevering, maar ik daar plannen heb om daar in 2025 een volledige aflevering over te maken en ook richting AI, zoals ik zei, gaan we meer en meer doen in 2025, omdat daar de meeste mensen nog niet half het besef hebben wat dat kan geven en doen voor hun zaak. Het wordt dan ook nog eens vaak fout gebruikt, ChatchiPT, dus je moet een beetje weten hoe, en als je het op de juiste manier gebruikt, is het een game changer. Maar later daar meer over.
Oké, dan ga ik een app kiezen en ik ga niet een specifieke app kiezen, maar ik denk een training software, dat dat deze tijd... Ja, dat kan bijna niet anders. Als je nu nog met Word documentjes en Excel documenten afkomt, er zijn nog altijd coaches en dat wil niet zeggen dat dat slechte coaches zijn, maar de klantenbeleving, de klantenervaring verhoogt enorm als je echt met een software werkt. Nu, er zijn verschillende softwares op de markt.
Ik weet dat jij met PHS altijd hebt gewerkt. Ik denk dat dat een beetje vooral uit gemak is, omdat ik... Dat was een van de eerste softwares waar ik eigenlijk met een aanraking in ben gekomen, zonder eigenlijk effectief ook op de markt misschien verder te zoeken naar andere softwares. Ook een Belgische software? Ja, klopt.
Ik ken de maker ook persoonlijk en ik weet dat hij daar ook wel heel veel mee bezig is om dat te optimaliseren en om daarmee bezig te zijn. Ik vond dat op die moment eigenlijk een vrij betaalbare software, zeker voor startende coaches. Ik denk dat daarin gewoon een afweging is dat je moet maken van... Naar wat ben ik op zoek in een software? Wat wil ik er allemaal in gaan gebruiken en gaan toepassen? Dat is het belangrijkste.
En wat gaat het mij dan gaan kosten? Want je kunt een software maandelijks 200-300 euro voor gaan betalen, maar als je dan uiteindelijk ook maar gewoon een voeding- en trainingsschema in gaat gaan opstellen, dan is het ook weer... Het is zo inderdaad dat jij zegt dat de features van de software moeten in lijn liggen met de manier op die je coaching geeft. Dat is de reden dat ik zelf PAS maar een tijdje heb gebruikt. Ik vind het zelf ook een heel goede software, maar het is een analytische software.
Het is voor krachttraining, het is voor de analyse van hoeveel gewicht heb ik progressie gemaakt, hoeveel totale gewicht ben ik gestegen. Er zitten ook de voedingsmodulen in en de biofeedbackmodulen, dus op zich, zoals je zei, een heel goede software. Het is een mooi basisprogramma, denk ik.
Hoe meer je in de mindset en de habits begint te werken, hoe meer je naar andere softwares moet gaan. Daar zit dan het punt waarop ik heel veel heb gewerkt met TrainRise. In TrainRise heb je de mogelijkheid... Er zat een hele goede berichtenfunctie in.
Daar kon je ook challenges maken, ingroepen. Je had een soort van community. Je had meer een platform ten opzichte van een app die mensen op kunnen inloggen.
Klopt. De communities waren in principe intern in TrainRise, waardoor je kon zeggen, ik doe een receptencommunity. Er zit een habitcoaching in, mensen konden aanduiden of ze habits hadden gedaan.
Dat maakt het natuurlijk wel veel omvattender. Als je dan puur naar de trainingsmodulen kijkt, dan zal in mijn ogen PAS er een beetje uitspringen. Puur ook naar de mogelijkheden die er zijn met sets, reps, tempo en rust en dergelijke.
Maar dat is dan niet de minst. Ik heb altijd heel graag met TrainRise gewerkt. Ook de voedingsmodule was dan echt wel puur alleen op caloriebasis.
Je had dan een receptenbibliotheek, maar het nadeel is dat het dan Amerikaanse recepten zijn met cups en ounces. Daar begint het natuurlijk lastiger mee, omdat ik persoonlijke schema's echt wel probeer te personaliseren. Omdat ik ook wel echt met bepaalde gezondheidsklachten probeer aan de slag te gaan.
En dan wil ik ook wel soms specifieke groenten, verschillende soorten of specifieke noten in een schema hebben instaan. Ik weet dat bepaalde software's werken met een bepaalde voedingsbibliotheek, waarbij als je aangeeft dat de klant mag 1200 of 2100 calorieën eten, dan krijgt die een shitload aan receptenpakketten. Dat werkt voor de jam-pop-clients, maar voor mijn specifieke doelgroepen heb ik daarin de keuze gemaakt dat dat eigenlijk minder goed werkt, omdat ik echt wel zicht wil hebben op wat eten ze.
Omdat ik daarin echt ook wel meer dieper op inga en mij aan de slag ga uiteraard. Ja, je kan dan uiteraard je eigen recepten enzo gaan toevoegen. Dat kost heel veel moeite en tijd natuurlijk ook.
Als je kiest van oké, ik ga voor die app, dan moet je ook zeggen ik ga er een aantal jaren mee verder. Als je elk jaar switcht van app, dat is eigenlijk niet echt de bedoeling. Andere training-apps zijn PT, Distinction is er ook.
Je hebt Strydist, dat heb je nog. Kahunas is er. Er zijn nog een aantal andere apps.
Die hebben elke keer hun eigen voordelen, hun eigen features. De manier waarop je je coacht, denk ik dat je zelden een app gaat vinden die 100% doet wat je wil. Ik denk misschien wel, en dat zal niet voor volgend jaar zijn, maar in de toekomst, dat door middel van AI, dat je zelfs op een heel makkelijke manier je eigen coaching-based app gaat kunnen maken, daar ben ik redelijk van overtuigd dat je dat op een gepersonaliseerde manier kan doen.
Waarschijnlijk wel. Dus dat zeker. We werken zelf ook met een beetje software.
We hebben een Google Spreadsheet software tussen haakjes en met een algoritme achter voor onze assessmentopleiding. En daar zijn we ook wel bezig om daar een web-based software van te maken, om te zien dat we onze BAPT-principes kunnen bundelen, zodat de coaches die bij ons bijvoorbeeld de level 2 volledig volgen, dat zij ook een platform hebben, dat zij effectief met die dingen aan de slag kunnen met hun klanten op een simpele manier binnen een software. All right, goed.
Dus we hebben een chat-GPT, onze beste medewerker, en we hebben dan ook nog onze trainingssoftware. Heb jij er nog eentje? Voor het editen van video's bijvoorbeeld, gebruik ik zelf CapCut. Ik zit met een Android gsm, dus CapCut is daarin denk ik wel de meest toegankelijke en werkt heel goed.
Oké, top. CapCut. Ik werk zelf niet per se met CapCut, maar dat is gewoon puur omdat ik werk met Videoleap.
Videoleap gebruik ik enkel en alleen... Ik werk eigenlijk met drie verschillende softwares. Dus bij mij is het altijd complexer. Dus hoe werk ik voor de Reels? Er zijn veel mensen dat ik soms de vraag wil krijgen.
Eén, de Reel wordt opgenomen altijd in stukken. Dus ik ga zelden een Reel volledig opnemen. Ik heb een tekst dat ik wil zeggen en ik zeg altijd één of twee zinnen.
Dat laat ik een korte pauze, opnieuw. En dan ga ik eerst en vooral op mijn computer dat editen met Final Cut Pro. Final Cut Pro is een videosoftware op Apple.
Je hebt ook Adobe Premiere. Op zich kan je ook in CapCut dat gaan doen. Dus er zijn verschillende opties.
Maar om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden, doen we dat in Final Cut Pro. Daar wordt de Reel gedownsized, zodat alle stiltemomenten eruit zijn. Dan wordt die geëxporteerd en daar heb ik een... Ik noem dat een RAW... Dat is eigenlijk niet de RAW-file, maar de eerste edit waarbij je gewoon de totale Reel hebt.
Dan gaat die door Captions. Captions is mijn go-to-app voor de ondertiteling. Maar die hebben tegenwoordig ook Edit Tool.
Dus op een heel makkelijke manier kan ik daar AI-edits aan toevoegen. Waardoor één mijn ondertiteling gebeurt en twee, om de zoveel seconden, bepaalde overgangen, visuals... Om het aantrekkelijker te maken. Ja, om het aantrekkelijker te maken.
Dus dan gaat die daardoor. En dan, als die klaar is, gaat die door Videoleap. En op Videoleap gaat de thumbnail erop gezet worden.
Omdat ik gebruik maak van een transparante thumbnail, gaat die door Videoleap. En daar kan ik dan nog de laatste kleine edits eventueel doen. Dus dat is een heel proces.
Maar dat is wel heel bewust gekozen, dat proces. Als ik één app moet kiezen, is het Captions. Ja, het is misschien omdat ik daar heel veel... Ik gewoon eigenlijk zelf nog heel veel Reels opneem met mijn telefoon eigenlijk.
Dus dan is het daar vandaaruit eigenlijk gewoon heel gemakkelijk. Ik upload die video in Captions. Capcuts, ja inderdaad.
Ik kan die daar knippen, plakken, ondertiteling insteken. Ik kan daar layovers aan toevoegen. Je moet daar een beetje je eigen weg ook wel wat in vinden.
Zeker als je daar niet in thuis bent, om daarmee te experimenteren, om daarmee te spelen. Maar je kunt daar... Als je een beetje creatief bent, kun je daar eigenlijk best wel veel mee. En het makkelijkste is gewoon dat ik dat maar op mijn gsm kan doen.
Dus ik hoef niet altijd aan mijn computer te zitten. Ik hoef niet altijd mijn laptop bij te hebben. Zit ik morgen onderweg op de tram naar Antwerpen, 20, 30 minuutjes.
Is dat 30 minuutjes? Dat ik op mijn gsm eigenlijk kan Reels editen bijzonder spreken, om die de dag daarna of de komende weken misschien te kunnen posten. Ja, top. Keigoed.
In lijn daarmee denk ik dat Canva ook een onmisbare tool is. Als we het hebben om onmisbare tools. Canva is een foto- en video-editor, maar het wordt eerder gebruikt richting het designen van social media posts, het maken van e-books, het maken van een flyer, noem maar op.
Alles wat met design te maken heeft, is Canva. Het springt er echt ver uit. We hebben een gigantische bibliotheek, één aan templates.
En de pro-versie kost denk ik 15 euro of 16 euro per maand. Dat is een ridicule prijs, want je hebt daarbij een onbeperkte foto-bibliotheek met professionele foto's. Ik heb zelf ook de pro-versie.
Het is een no-brainer dat je daar de pro-versie van neemt. Dus voor alle coaches die nog niet met Canva werken, raden we echt wel aan, doe dat. Je kan daar een infobrochure in maken, welkomstgidsen, e-boeken, meal-prep-gidsen, alles wat je maar wil, al je social media posts.
Bij mij staat Canva constant open en er gaat geen dag voorbij dat je niet meer werkt. Het leuke is zelfs dat je tegenwoordig ook, ik weet niet of je dat in de normale versie ook kan, maar zeker in de pro-versie, een bepaald pdf-bestand kunt uploaden in Canva, waarbij je dan dat pdf-bestand volledig kunt gaan aanpassen. Ja, klopt.
Dus dat je dat volledig ook kunt gaan personaliseren. Ja, dat gaat waarschijnlijk enkel in de pro-versie zijn. Mij als wat, het is niet een onoverkomelijk bedrag.
Dat bedrag verdient zich echt wel honderd keer terug als je er goed gebruik van maakt. Oké, had jij er nog eentje? Ik denk dat ik daarmee voor mezelf wel de belangrijkste softwares, misschien administratief gezien, facturatiesoftware, ben ik eigenlijk vorig jaar nog maar naar de stap gezet om dat te gaan doen. Maar daar ben ik zelf wel honderd procent tevreden van geweest om die stap te maken, want dat maakt het leven wel een pak makkelijker.
Vroeger was ik alle factuurtjes in Excel aan het opstellen, uiteraard wel met een schabloon, maar dat kost je nog altijd heel veel tijd en moeite om dat te gaan converteren naar pdf-bestanden, dat dan gaan doorsturen via mail naar de klanten op zich. En die softwares, je maakt daar een account in aangekund, daar p2e-nummers aan toevoegen, je stelt een basisartikel op, wat dan bijvoorbeeld de prijs is van een voedings- traject of een trainingstraject, twaalf weken begeleidstraject, en een factuur is nu bijzansprek opgesteld op twee minuten tijd en verzonnen naar de klant. Ja, en welke software gebruik je? Ik gebruik zelf, moet ik eens denken, Billit, als ik het goed voor heb.
Ja, Billit is een facturatiesoftware waar veel boekhoudkantoren mee werken. Wij hebben ook altijd gebruik gemaakt van Billit, wij gaan nu al overschakelen, dus wij gebruiken Team Leader voor onze facturatie en onze abonnementen, en wij gaan vanaf januari... Ja, dat is echt een heel omvattende software. Ja, dat is alles in één.
Lead-generatie, lead-opvolging, ja. Dus dat is een zeer uitgebreide tool. Team Leader gaan we wel blijven gebruiken, maar qua opvolging en het globale beeldje, dat is als je echt een hoofdberoep bent en je hebt een pt-studio, bijvoorbeeld wij gaan ook overschakelen van Billit naar Yuki.
En Yuki, daar zijn veel meer mogelijkheden in, ook om met een aantal mensen statistieken en een beetje de financiën te beheren en te bekijken. Dus dat gaat een grote stap zijn in januari, om daar nog veel meer zicht op te krijgen. Ja, en ik denk dat Team Leader daarin ook wel echt een... Er zullen echt nog wel andere softwares of gelijkaardige softwares zijn, maar ik denk dat daarin ook wel... Dat is iets waar ik binnenkort ook wel mee bezig ben om die stap te zetten, om lead-opvolging en lead-generatie eigenlijk ook een beetje via software te laten opvolgen, omdat ik dan nu traditioneel oldschool nog altijd zelf handmatig mijn leads in een Excel-bestandje of op papier zelfs opschrijf thuis, van oké, die heeft mij gecontacteerd, die heeft mij gecontacteerd, heb ik die al zelf opnieuw gecontacteerd.
En daarin is het wel gemakkelijk om met software te werken, waarbij je kunt aanduiden, lead is binnengekomen, lead is opgevolgd, lead heeft aangekocht, bijzonder spreken, of niet. Dat doe ik nog een beetje handmatig momenteel. Oké, top.
Nu ja, we kunnen hier nog wel een aantal uren denk ik over doorgaan. Ik denk dat we... Ik denk dat ik zelfs een lijstje heb van meer dan dertig softwares waar ik gebruik van maak, maar dat gaat dan ook over kleinere softwares zoals een to-do-lijst, dat is ook een bepaalde app die ik gebruik. Dan heb je voor bepaalde formulieren een typeform bijvoorbeeld voor formulieren of enquêtes door te sturen, dus er zijn nog wel heel veel extra zaken, maar ik denk dat we de belangrijkste hebben opgezond.
Ik denk dat Google daar in het algemeen ook wel een handig platform in is. Google Drive bedoel je? Google Drive. Je kan daar Google formulieren aan toevoegen.
Ja, klopt. En gratis in beperkte mate. Als je over een bepaalde datalimiet gaat, dan ga je betalen, maar dat is echt wel... Ik denk dat het over twee of drie euro gaat.
Misschien nog wel een interessante, ik weet niet wat voor software jij daarmee werkt, maar voor eventueel het opvolgen van videocalls en dergelijke. Het opvolgen van videocalls? Als ik bijvoorbeeld met klanten, ik doe eigenlijk alles via online coaching, dus ik doe dat via videocalls. En ik gebruik daar momenteel eigenlijk Google Meeting voor.
Ik weet niet of je daar zelf meer tips en tricks misschien nog hebt voor de luisteraars om te werken met... Wij hebben allemaal Teams, Zoom... Teams, Zoom en Google Meet. Google Meet is... Ik denk dat daar echt nog wel wat upgrades aan moeten gebeuren. Klopt.
Ik ben echt een fan van Zoom en ik merk dat het is zowat... Zoom en Teams, dat is zoals Apple en Samsung. Snap je niet? Dat is zowat die... Ofwel ben je fan van het ene en ben je totaal geen fan van het andere. Als ik een verzoek krijg met iemand die een Teams-meeting heeft, dan word ik al chagrijnig omdat ik weet dat er toch iets gaat mislopen.
Als ik mijn scherm wil delen, dan werkt dat niet. Dus voor mij is... Ja, ik ben echt wel een Zoom-fan en Zoom gebruik ik altijd voor al mijn meetings en calls te doen. Als het gaat om feedback-video's, gebruiken we Loom.
Ja, ik geloof ik zelf. Loom. En er is ook een app, een andere, die heel weinig gekend is, maar waar we in onze updates van onze opleiding mee aan de slag gaan.
Dat noemt Tella. T-E-L-L-A. Het grote voordeel is dat je je neemt het op en in de editfase kan je eigenlijk alle verschillende schermen gaan uittesten, alle soorten layouts die je wil, zonder dat je iets moet aanpassen.
Gewoon een paar klikken. Plus er is al een bepaalde editfunctie binnenin dat systeem. Dus dat geeft heel veel mogelijkheden naar het professioneel maken van een presentatievideo bijvoorbeeld.
Dus daar gaan we met de updates mee aan de slag. We kunnen misschien binnenkort nog wel eens een hele aflevering babbelen over het gebruik van software voor marketing. Ja, zeker.
Email-marketing en dergelijke. Topics genoeg om over te babbelen, dus dat gaat het probleem niet zijn. Maar voor nu gaan we het hier behouden, anders gaan we te lang van onze vaste tijdschema gaan.
Dus ik hoop dat jullie een aantal ideeën hebben gehad qua softwares. Als jullie met andere softwares werken die jullie ook super goed vinden, laat het ons zeker weten. Zet het ergens in de comments of post het in een DM of whatever, zodat het ons bereikt.
En wij horen het heel graag. En voor nu, tot een volgende keer. Bye bye.
Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken.
Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt, tot de volgende keer. Ciao.