Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainer podcast.
In deze aflevering, het is een seizoensgebonden aflevering, maar door de titel ga je al weten waarover dat het gaat. Dus als je deze aflevering in juli beluistert, is dat misschien niet de beste periode. Maar dit is een aflevering om in december te beluisteren en het gaat over de goede voornemens.
De goede voornemens is iets waar dat we denk ik zelf ook allemaal op zijn minst al eens mee te maken hebben gehad. Wat we zelf wel of niet toepassen, maar ooit waarschijnlijk wel hebben toegepast. Misschien nu niet meer, of net wel.
Maar vooral de klanten... Onbewust denk ik dat we dat... Altijd. Ik ben daar open in. Ik weet dat er vele zijn die zeggen van ja, ik doe dat niet, want dit en dat.
En ik snap het wel, maar ik ben ook wel iemand die elk jaar de goede voornemens... Ik denk dat iedereen wel een lijstje maakt in het begin van het jaar van dit wil ik allemaal gedaan hebben, of dit wil ik klaargespeeld hebben of bereikt hebben misschien. En dan is het wel de bedoeling om die te behalen. Ja, klopt.
Vandaag gaan we het hebben over of jij als coach jezelf moet klaarmaken voor de toestroom van klanten die goede voornemens hebben. Honderd procent. Ik denk dat ook.
Dat blijft en dat zal altijd blijven. Dat blijft inderdaad. Na de kerstperiode, na nieuwjaar, zijn ze daar.
December is vaak denk ik bij klanten, of bij coaches, een iets rustigere periode. Omdat vaak misschien mensen budgetgewijs minder snel de investering gaan maken, omdat ze weten van de feestdagen komen eraan. Dat zijn altijd wel drukke periodes.
Ze willen vaak misschien ook door de feestdagen niet direct in een coaching direct stappen. Die opmerking krijg ik nu ook. December komt eraan.
Kerst, nieuwjaar, lekker veel eten. Dat gaat niet het ideale moment zijn voor mij om te starten. Dat krijg ik heel vaak te horen.
Hoe je ermee omgaat, dat is voor een andere aflevering. Maar we gaan hier het nu hebben over de goede voornemens. Dus de goede voornemens toestroom die is er altijd.
En jij moet jezelf daarop voorbereiden en ervoor zorgen dat je een aantrekkelijk pakket of een aantrekkelijke challenge of een aantrekkelijke actie kunt doen, om de mensen bij jou te krijgen. Vooral aan de kersttafel en met nieuwjaar worden er grootste plannen gesmeten door iedereen. Men wil bepaalde doelen behalen.
Het zijn een marathon lopen, het zijn die six-pack, noem maar op. Dat zijn altijd bepaalde doelen die van een externe iets komen, heel vaak. En dat maakt dan ook dat die goede voornemens bijna niet volgehouden worden.
Weet je toevallig welke datum... Ik denk dat het Blue Monday... Nee, Blue Monday is fout. Ik kan er nu niet op komen, maar er is een bepaald datum wereldwijd vastgelegd dat dat de datum is dat de meeste stoppen. Welke datum, denk je? Er is in... Maart? 19 januari.
19 januari, goed. Ja, 19 januari is de datum. Dat is vrij snel.
Ja, dat is vrij snel. Dus het is ook de bedoeling als je de mensen vast hebt... Om die vast te houden. Om die vast te houden.
En ik denk dat daar de tactiek... Op zich zou de tactiek heel thuis hetzelfde moeten zijn, maar ik denk dat je met die goede voornemens daar nog veel bewuster van moet zijn, dat mensen komen vanuit een zeer emotionele basis. Er is een klik geweest, er is een trigger geweest... De trigger naar een verandering is vaak anders, denk ik. Voilà.
En vooral, die trigger naar een verandering is heel groot, maar die neemt ook heel snel af. Dat is een felle piek, maar die gaat ook snel naar een fel plan. Het is inderdaad belangrijk om van in het begin de klant gemotiveerd te houden en ook gewoon resultaties te boeken met de klant.
Ja, resultaten boeken. En het volgende punt is vanaf het begin dieper graven naar het waarom. Als je het dan niet doet, en dat moet je echt op een zeer snelle basis doen... Ik stel voor, als je in januari nieuwe klanten opstart, dat je met die klanten iets meer evaluatiemomenten inplant, iets meer op mindset-sessie gaat werken, de juiste vragen stelt rond het waarom dat ze bepaalde zaken doen, wat gaat dat doen in hun leven, hoe gaan ze zich voelen, welke positieve effecten gaat dat hebben op hun relatie, hun werk, zelfs hun financiën, noem maar op.
Al die zaken, want dan kan je allemaal positieve zaken opzommen. En hoe meer je dat kan doen, hoe meer kans er is dat de klant... ...dat ze zich daar ook bewust van gaat worden en, bewust of onbewust, die voordelen ook gaat ervaren. Uiteindelijk zijn die ervaringen dan de short-term wins, zoals we zeggen.
Dus de doelen die overwonnen worden op korte termijn, want uiteraard stel je korte- en lange termijn doelen op met een klant die start, en dan is het inderdaad, zoals je zegt, belangrijk om die waarom te achterhalen. En ik denk dat je daarin u misschien nu, als zijnde perso-trainer, al in moet gaan voorbereiden om die waarom-vragen in een juiste context te weten te kunnen komen, door een vragenlijstje, een intakegesprek, zoals je zegt, misschien meer mindset-calls te gaan organiseren. Maar bereid die calls ook voor dat je weet welke vragen dat je kan stellen, dat je doelgerichte vragen kan stellen, om daarin hopelijk eerlijke en doelgerichte antwoorden terug te krijgen.
En dan kan je echt gaan inspelen op de pijnpunten, de effectieve trigger en oorzaak van die klanten. En als je dit weet komt, dan heb je golden ticket. Ja, zeker.
En als je totaal niet moest weten welke vragen dat je moet stellen, waar je moet beginnen, dan is onze opleiding Mindset & Motivation Coaching de way to go. Die opleiding gaat zich bij één klant terugverdienen als je de juiste vragen stelt, dus dat is een no-brainer. Naast het stellen van de juiste vragen, om de klant nog meer te triggeren en langer in de coaching te houden, denk ik dat we ook wel een beetje sales-y en marketing-wise mogen denken.
En dat is, als iemand komt met zo'n emotionele hoge piek van motivatie, dan ga je niet zeggen, ah, we gaan starten met vijf sessies. Dan verkoop je op z'n minst een drie maanden pakket. Of zelfs een zes maanden pakket.
Ik ben nooit fan van enkele sessies. Het is bij mij standaard een twaalf veken terecht. En dat is ook zeker een kwestie, in die scene moet je dat ook zeker doen.
Want ik krijg heel vaak de vraag, kan ik bij jou geen enkel los voedingsschema bijvoorbeeld ontvangen? Maar zo werk ik niet, simpel. Bij mij zijn het standaard twaalf veken terecht. Ja, en dat is ook omdat jij weet waar het er allemaal aan vooraf gaat, dat jij ook weet dat met één voedingsplan... Dat je daar niks mee bereikt.
Ja, daar bereik je niks mee. Dus dat is vooral educatief, dat je dat aan de klant moet uitleggen. En ik denk dat ze dat uiteindelijk wel eens inzien en een langere terecht aangaan.
Maar als iemand met zoveel goede voornemens en zoveel zin om te komen en er iets aan te willen doen, een heel hoge externe motivatie bij jou komt, dan moet je dat ook gewoon durven doorpushen. En dan verkoop je op z'n minst drie maanden en idealiter verkoop je zes maanden. Want je weet dat de klant geen kat in een zak koopt.
Jij gaat er alles aan doen om die klant goede resultaten te laten behalen. Sowieso. En je weet dat die klant waarschijnlijk een motivatiedip gaat krijgen.
Dat is bij elke klant zo, en zeker bij de goede voornemens. Maar dan is het gewoon jouw taak om dan met de vorige dingen aan de slag te gaan en echt te werken op die mindset en motivatie. En dat kunnen herkennen uiteraard ook.
En als je een klant hebt die zes maanden in een traject zit, en je kan dan de combi maken met het community, verbondenheid, dan heb je misschien iemand die op het einde van het jaar nog altijd bij jou in coaching zit. Dus er zijn enorm veel voordelen aan die goede voornemensstroom. Je kan daar enorm veel dingen mee doen.
Onze eigen doelen en onze eigen goede voornemens gaan we pas toelichten als we in onze New Year special bezig zijn. Je moet daar persoonlijk ook nog aan beginnen. Ik ben er al volop bezig.
Ik heb wel een klein lijstje, maar het moet wel specifiek worden uitgeschreven. Als ik dat visueel zie, is dat voor mij een extra externe trigger om te zeggen we go for it. Ja.
En in onze New Year special, in onze aflevering daar, gaan we jullie daar ook een stappenplan in geven hoe je dat moet doen. Want het is op een andere manier veel efficiënter dan dat jij het nu waarschijnlijk op dit moment doet. Dat is alles wat we erover gaan zeggen.
Je moet maar luisteren naar onze New Year special. Maar er zijn handige tips om ervoor te zorgen dat je je doelen beter kan behalen als coach en ook die je kan toepassen bij jouw klanten. Misschien dat we nog even kort kunnen praten over wat je uiteindelijk qua offer of service kan aanbieden om het interessanter te maken.
Want uiteindelijk wil je instappen mee op die nieuwjaarsstroom, maar daarin moet je uiteindelijk ook wel een beetje een aantrekkelijk offer hebben of het moet er mooi uitzien, denk ik. Ja, klopt. Want als je gewoon dezelfde service het hele jaar door gaat verkopen met dezelfde context, dan denk ik dat de slaagkans minder positief gaat zijn.
Ja, nu, ik denk dat we hier... Hier wordt de kracht van... Als we kijken naar verschillende soorten... Het pakket... Laten we het eerst over het pakket hebben en dan over het marketinggeven, want het product en het pakket zijn eigenlijk het belangrijkste. Het pakket zelf ga je niet overdreven veel aan moeten aanpassen. Ik denk dat je vooral moet communiceren over de resultaten.
Dat is het belangrijkste. Want de klanten gaan voor een bepaald resultaat willen komen en hoe ze dat resultaat gaan behalen, daar moet je niet over communiceren. Dat zijn de features van je coaching.
Daar zijn weinig mensen in geïnteresseerd. De vraag is... Wat willen ze bereiken? Halen ze de resultaten bereiken? En dat is op zich al de communicatie van je pakket. Ik denk dat we daar nog iets over moeten doen.
Dus daar moet je uiteindelijk als personal trainer nu op voorhand over nadenken. Hoe wil ik mijn pakket... Of in welke context wil ik mijn pakket gaan verkopen? We hebben het al eens kort aangehaald. De ene zin over hoe je een eindresultaat beschrijft, kan voor de ene persoon een trigger zijn, maar voor de andere persoon niet.
Dus daarin is het misschien wel eens interessant om nu in de maand december, aan de hand van polls misschien zelfs, op je Instagram-stories bepaalde contexten te gaan experimenteren en kijken welke context spreekt aan qua pijnpunten bij mijn klanten en waar wordt goed op gereageerd en waar wordt minder goed op gereageerd. Zodat je echt een knaller van een context op je offer kan zetten met je nieuwjaarsdoelen. Ik denk dat dat gewoon een gat in de markt wordt.
Ja. Zeker. Dat is inderdaad al een deeltje marketing, maar dat is perfect hoe je het zou moeten doen qua communicatie daarvan.
Als we het hebben over het communiceren van je product en credibiliteit, is er één ding dat er altijd uitspringt en dat zijn testimonials. Dus als er nog iets is waar jij in december mee moet bezig zijn, dan zijn het testimonials verzamelen. Omdat als andere mensen goed spreken over je product, dan gaat de kans veel groter zijn dat er iemand dat effectief gaat doen.
En hier, op het einde van het jaar, wordt de kracht van je e-maillijst daar zitten. Hoe groter je e-maillijst, hoe meer kans je hebt dat er in januari mensen gaan starten in je coaching. Want je bent natuurlijk niet de enige coach die op social media gaat beginnen te zwaaien met een bord van hé, hallo, ik heb plaatsen vrij, ik heb coachingplaatsen vrij.
Dus om daar jezelf te onderscheiden in de ganse massa, is niet makkelijk. Dat kan, maar als je jezelf daarin kan onderscheiden, dan is dat een resultaat van heel veel werk op voorhand. Dat is een gans jaar dat je actief bent geweest, om dan er ook voor te zorgen dat je mee op top of mind bent.
Maar hoe meer je door het jaar mensen in je e-maillijst krijgt, dat zijn mensen die een interesse hebben in iets van je coaching, die een receptengidje downloaden, die een workout downloaden, die ergens wel een bepaalde connectie hebben. Dat zijn die warme leads. Nu, die zijn niet allemaal gestart.
Dat zal goed zijn, maar dat gaat niet zijn. Maar op het einde van het jaar gaan er wellicht sowieso wel zijn die een trigger gaan krijgen van hé, ik ga er toch eens iets aan doen. Als je die dan met een paar goeie e-mails en met een goeie offer kan benaderen in een e-mailflow, dat is altijd goudbaar.
Maar die e-mailflow moet dan eigenlijk wel in december starten, hè? In december zijn alle voorbereidingen. Wij doen dat ook voor onze recepten, voorbereidingen maken. Je wilt uiteindelijk nu de opbouw hebben naar de climax.
En de climax is starten in januari. Maar dat begint wel met de voorbereiding van testimonials via je e-mailflow versturen, de klant bewust maken van dit. En uiteindelijk wil je op die manier misschien zes of zeven e-mails op voorhand misschien gaan opsturen om de klant warm te maken, om dan te zeggen, en nu in januari is mijn offer.
Ja, je zou op zich je offer nu al kunnen beginnen te communiceren. Een zestal weken op voorhand, dus dat gaat ongeveer de moment zijn. Ik raad niet aan om te zeggen, het nieuwe coachingstrijd start op 2 januari, want dat is niet de moment.
Ik zou altijd de tweede of de derde week van januari nemen, omdat er altijd nog wel mensen zijn die nog familiefeesten hebben rond de 10 januari en misschien zelfs later. Dus altijd die tweede of derde week, dat geeft je wel wat ruimte. Dat geeft je een zestal weken.
Denk er dan niet zo over na om één e-mail per week te sturen. Dat kan een e-mail zijn met wat testimonials, een e-mail met je aanbod, een beetje een teaser e-mail, of dan starten we dat traject, extra content. Dat zijn zaken waar je nu mee moet bezig zijn.
En hoe beter je dat doet, hoe meer kans je hebt dat er mensen zijn die er ongoedwijfeld zijn, die een trigger krijgen om te beginnen met een coachingstrijd, dat ze ook bij jou gaan komen. Want anders gaan ze beginnen met wat anders. Waarschijnlijk.
Er zijn er genoeg. Dat is een feit, daar kunnen we niet buiten. Het worden er meer en meer, er vallen er ook heel veel af.
Maar het zijn die zaken die we nu opsommen, die echt wel het onderscheid maken en die ervoor kunnen zorgen dat jij als coach direct een goede start hebt in 2025. Ja. Oké.
Dus, ja, je moet gaan voor de goede voornemens, maar proactief zijn. Nu al mee beginnen. Experimenteren ook vooral.
Je pakket goed samenstellen. Goed de copywriting aanpakken. En proberen overdeliveren.
Ja, overdeliveren sowieso. Daar ben ik van overtuigd. En niet enkel proberen verkopen als training en voedingsbegeleiding, maar echt een all-round pakket zetten.
Altijd een pakket, altijd een concept. Je verkoopt geen 20 sessies, nee. Je verkoopt het Lean Life pakket.
En in het Lean Life pakket zitten een hele race, waaronder wat training. Training, voeding, lifestyle. Alles erop en eraan.
Cookboeken, community, alles. Ja, daar kan je dan een goede prijssetting op zetten. En dat is veel interessanter om te verkopen, anders gaan mensen per training denken.
En dan gaan ze al snel uitkomen aan 70, 80 euro per uur. Dan denken ze, oeh, dat is veel geld. Maar als je dat in pakket verkoopt, zit alles er ook nog eens bij.
En dat geeft mentaal een heel ander gevoel. Oké, goed. Ik denk dat we daar voldoende hebben over verteld.
Zeker. Ik denk dat als je al de zaken toepast die we in deze kast hebben gezet, dan ben je wel even bezig. Nu, een kleine tip.
Gebruik AI. Geen copy-paste, voor alle duidelijkheid. Absoluut geen copy-paste.
Personaliseren. Maar personaliseren. Geef OpenChat GPT.
Leg aan ChatGPT uit. Dat is mijn product. Dat is het publiek dat ik wil aanspreken.
En dan komt er iets heel belangrijks. Dan vraag je aan ChatGPT. Ik wil een e-maillijst maken van zeven e-mails.
Welke info heb je van mij nodig om deze zo optimaal mogelijk samen te stellen? En dan gaat ChatGPT je een lijstje geven van zaken die hij nodig heeft. Daar ga je op antwoorden. Dan krijg je een veel meer persoonlijke outline.
Dan gaat ChatGPT voor je al die e-mails schrijven. En dan ga je wederom niet copy-pasten, maar dan ga je proberen al die zaken in je eigen woorden te zetten. Daar eigen zaken aan toe te voegen.
Eigen visies aan toe te voegen. En dat maakt het ongelooflijk krachtig. Hier hebben we een hele belangrijke tip gegeven.
Dat denk ik wel. Dagen gaan besparen. Maar dat doen we natuurlijk met alle plezier en te willen in deze podcast.
Dat iedereen succesvol wordt. We willen overdeliveren. Overdeliveren.
Dat hebben we net gedaan. Het is nu aan jullie om dat te doen met jullie klanten. Dus heel veel succes daarmee.
Succes. Heb je nog vragen? Aarzel niet om ons te contacteren. Wij zijn altijd bereid om zo goed mogelijk te antwoorden.
Tot een volgende keer. Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Af als bedankt. Tot de volgende keer. Ciao.