Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainer podcast.
We gaan in deze aflevering het hebben over de maand december. Dat ga je ook in de titel al vinden, dus vooral duidelijkheid, het is geen aflevering die je in maart moet beluisteren, maar over het algemeen wil ik eens kijken. Je kan het wel naar belangrijkere periodes wel continu gaan doorvoeren, denk ik.
Ja, maar het is heel specifiek richting de kerstperiode. Ja, maar dan denk ik naar de summer body challenges toe, denk ik dat je die ook wel zeker en vast kan gaan toepassen. Ja, we zullen zien doorheen de aflevering, je kan er enorm veel zaken uithalen, maar we hebben het even specifiek over de kerstperiode, de maand december, wat één voor de meeste mensen een dure maand is, dus dat is al een moeilijkere maand om nieuwe mensen op te starten.
Hoe ga je daarmee om als coach? En twee, jouw bestaande klanten, die gaan iets minder komen, die gaan iets meer geldige excuses hebben, van ik moet daar naar een familiefeest, het is kerst, het is nieuwjaar en we gaan daarnaartoe. En hoe zorg je er vooral voor dat je huidige cliënteel resultaten blijft boeken? Ja, resultaten blijven boeken, dat is één. En ook hoe ze verbonden blijven, hoe je ze een beetje bij jou houdt.
Want als iemand zegt, de twee weken met kerst kan ik niet komen sporten, we starten terug in januari, en je gaat die persoon niet meer verder opvolgen, dan heb je een probleem. Dan gaat die niet beginnen begin januari, dan gaat die de derde week van januari terugkomen, en dan ben je eigenlijk al alle resultaten kwijt. Een heel lastige situatie.
Dus hoe ga je daarmee om? Dat is de aflevering van vandaag, dus een paar dingen die we moeten bespreken. Nu één, het is wat het is, laat ons het hebben over het eerste punt, het is een dure maand. 100%.
Je hebt Sinterklaas, waarvoor mensen die kinderen hebben cadeautjes, dan heb je nog de kerstperiode. Eindejaarsperiode. Eindejaarsperiode, dus er zijn enorm veel extra kosten die komen in de maand december.
En hoe ga je daar als coach mee om bij het starten van nieuwe klanten? Ik denk persoonlijk, of dat heb ik altijd gehad, bij mij, en ik zeg niet dat dat de juiste mindset is, maar bij mij was de mindset december was één, voor mezelf ook een uitbolmaand. Dus dat was de maand waar ik zelf ook tussen kerst en nieuw wel probeerde te relaxen. En twee, voor mij, en dat is nog altijd, is december de voorbereidingsmaand.
Het is voor mij, denk ik, by far de drukste maand van het jaar. Dus op deze moment, we zijn op deze moment, even checken, 5 december. Dus december is voor mij echt de drukste periode en dat heeft gewoon puur te maken met hoe meer ik kan voorbereiden tegen januari, hoe aangenamer mijn volledig jaar zal zijn.
Dus als coach kan je zeggen, ik ga mij niet focussen op sales in december, ik ga dat vooral vanaf januari beginnen doen en ik ga december gebruiken als voorbereiding. Meer in de business gaan werken. Ja, meer in de business, of meer aan de business dan in de business.
Services gaan optimaliseren. Ja, en reflecteren. Testimonials proberen te verkrijgen.
Wat ik altijd in december ook deed als personal trainer, een hele goeie tip, is een enquête versturen. Want dat is zo de ideale moment op het einde van het jaar om aan uw bestaande klanten en ook de oudere klanten van dat jaar te gaan vragen, allegemeen, hoe vond je de coaching? Zijn er bepaalde zaken die jij vindt dat nog een upgrade kunnen krijgen? Hoe denk jij dat ik als coach jou nog beter zou kunnen helpen? En die inzichten, daar kan je dat mee aan de slag. Ja, die helpen naar het nieuwe jaar toe.
Die helpen naar het nieuwe jaar. Dus ik denk daar, dat was mijn insteek, financieel wist ik dat december een rustigere maand ging worden. Dat wordt dan wel gecompenseerd ergens in januari, februari en ook oktober, november waren meestal wel een aantal drukke periodes.
Dus ik kon mij dat toen wel wat permitteren tussen haakjes, dat december een rustigere maand was. Het is dan niet een min, het kan dan ook wel een maand zijn om volle bak te verkopen. Dus je kan bijvoorbeeld opteren van bepaalde acties te doen en te zeggen van start in december en we starten op met bijvoorbeeld voeding.
We starten op met mindset, met levensstijl en de trainingen starten in januari. Dat je voornamelijk online bezig bent, dat je een onboarding start, dat je begint met de basisvoeding, wat is kwaliteitsvolle voeding. Dat elke begeleidingstraject start, dat dat gratis is eigenlijk.
En de klant begint te betalen vanaf januari en dan start recesses. Een soort van eerste vier weken, laten we zeggen, gratis coaching eigenlijk. Ja, maar natuurlijk is daar veel geautomatiseerd, dus dat is niet dat dat dan super individueel is, maar je zorgt dat dat redelijk algemene info is.
Je kan al een onboarding bezorgen met zelfs e-books over hoe de klanten nog steeds resultaat kunnen blijven boeken en s'avonds kunnen genieten van een vijf gangen diner met hun familie en vrienden. Leren mealpreppen, kan perfect voor die periode. Mealpreppen, zich bewust worden van calorie-free cycling, bij wijze van spreken.
De ene dag wat meer, de andere dag wat minder. Beweging, bewustwording van niet- en non-exercise-activity, thermogenesis, meer bewegen. Er zijn zoveel zaken die je kan opzommen.
Belang van slaap, stress, doelen stellen voor 2025, kan allemaal gebeuren in die periode. Je kan zelfs opteren om daar ook in die weken, tussen kerst en nieuw bijvoorbeeld, of vlak voor de kerstperiode, een online webinar te organiseren met alle mensen die zijn ingestapt over hoe je je doelen gaat bepalen voor 2025. Inderdaad, een feestdagengids, een SOS-gids, hoe ga ik daarmee om, wat moet ik doen.
Het zijn leuke dingen. Wij gaan op onze social media, maar op het moment dat deze aflevering wordt gelanceerd zal waarschijnlijk die post al gedaan zijn, maar ga dan maar eens kijken op onze sociale media. Wij geven een challenge weg, de 20 days of fitness.
Dat is een challenge die ik jaren zelf heb gebruikt als PT. Dat gaat eigenlijk over... Dat gebruikte ik ook voor de mensen die al opstarten in december en die dan gratis mochten onder begeleiding tot januari. Die kregen nog geen personal trainingsessies, maar die deden een 20 days of fitness.
Dat zijn twintig dagen waarbij ze elke dag een opdrachtje kregen. Een home-workout. Ja, maar dat gaat van 8000 stappen doen tot 10 minuten mobility.
Er zitten ook twee Instagram-workouts in waarbij ze iets kunnen winnen. Dus als ze een post doen terwijl ze de workout aan het doen zijn en ze taggen ons op Instagram, kunnen ze weer iets winnen. Ik heb daar toen geprobeerd om allerlei marketingtrucjes aan toe te voegen omdat het gratis is, maar langs de andere kant probeer ik dan ook weer meer visibiliteit te creëren door die mensen dingen te laten posten.
Dat is super. Dus dat is een hele goede mix. 20 days of fitness.
Ga maar eens naar onze social media. Mocht het er nog niet op staan, dan zal het een van de komende dagen zijn. Normaal gezien zal de post al gedaan zijn.
Dat zijn allemaal leuke dingen die je niet alleen met nieuwe klanten, maar ook met bestaande klanten kan doen. Want dan komen we bij het tweede punt en dat is die bestaande klanten. Die gaan waarschijnlijk zeggen van die week of die week kan ik niet komen.
En je mag ze niet loslaten. Dat heb ik uit ervaring gemerkt. Ja, die mensen die komen soms pas de derde week van januari terug, want er is altijd wel iets.
Dus in december moet jij ervoor zorgen dat je die nog meer stuurt, nog meer accountable houdt. De opvolging moet nog extremer zijn in december. Niet volledig loslaten en dat gaat alleen maar de vruchten afwerpen in januari.
Ik denk ook, ja. Dus ik weet niet of jij bepaalde dingen hebt of bepaalde technieken toepassen. Of is dat voor jouw klanten niet echt van toepassing? Ik denk dat dat niet echt van toepassing is.
Ik ga wel sowieso in de maand december nu in mijn community zelf daar rond wel heel veel aan de slag gaan met hoe ze rond de feestdagen kunnen werken. Eventueel zelfs gezonde gerechten kunnen klaarmaken met de feestdagen. Maar vooral ook dat ik daarin de perceptie wil creëren dat het ook af en toe belangrijk is om te kunnen genieten van sociale events met familie en vrienden.
En eigenlijk nog steeds... Of wat je daar bovenop extra kan doen om ervoor te zorgen dat je daarna niet met schootgevoelens op staat of op de weegschaal gaat staan. Ja, voilà. Top.
Mee dat je het hebt over die recepten schoot mij iets tebinnen wat ik ook jaren heb gedaan. Ik had een kerste-e-book gemaakt. Dat kerste-e-boek was een lead magnet.
Dat werd gepromoot en mensen konden dat downloaden. Dat was een, ik denk bijna 50 pagina's, met tips voor tijdens de feestdagen. Ik denk tien tips, met dan in meer bewegen zien dat je tien, twaalfduizend stappen haalt en zo die dingen.
Wat je kan doen tijdens de feestdagen zelf. Er stonden feestdagen-workouts in. En er stond een gezondere kerstmenu in met aperitiefhapjes, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert.
En het leuke was, ik ben aan het denken hoe ik dat nu visueel kan maken voor de mensen om die iets te laten zien. Even over nadenken. Dat was helemaal gebrand in de kerstsfeer natuurlijk, met kerstboompjes en kerstmannen, noem maar op.
Op elke pagina had ik zo wat kerstballen. En de truc was, een van die kerstballen was een hyperlink, dus je kon erop klikken, dus een pdf. Als je daarop klikte, moest je je naam ingeven en dan maakte je kans op drie maanden coaching.
Dat was één lead magnet die men kon downloaden. En dan had je daar nog eens de link en dan konden ze nog eens drie maanden online coaching winnen. Maar dat zijn natuurlijk leuke dingen die ook weer kunnen zorgen dat je in januari misschien nieuwe klanten kunt opstarten.
En die mensen die de lead magnet downloaden, die kan je ook weer zien in je e-maillijst. Die krijgen weer die e-mailflow enzovoort enzovoort. Dus er zijn echt wel veel zaken die je kan ondernemen als personal trainer in december.
Oké, dus de klanten meer opvolgen. Zoals je zei, die leuke kerstmenu's of die gerechten bedoel ik. Tips, eventueel ook een workshop organiseren, online of fysiek, om doelen te halen voor 2025.
Maar echt goed opvolgen. Ik denk dat dat een heel belangrijke ding is tijdens de feestdagen. Ja, en vooral de opvolging en communicatie naar klanten toe.
En ervoor zorgen dat ze uiteindelijk ook gewoon kunnen genieten van de feestdagen. Ja, dat is natuurlijk niet te vergeten. Want een klant leren dat er balans is.
En dat die balans ook eens naar de ene kant wat meer mag doornijgen. Zolang dat ze daarna maar terug naar de andere kant gaan. En dan gaat die balans er sowieso zijn.
Laatste puntje dat ik hier zeker nog wil vermelden, is denk na over cadeaus. Maar dat hoeft zelfs geen cadeau te zijn. Wij gaven elk jaar aan onze klanten een cadeau.
We hebben bijvoorbeeld, de mensen die de aflevering bekijken op YouTube, hier zit een zoutlampje. Dat is bijvoorbeeld iets dat ik mijn klanten ooit heb cadeau gedaan. Allemaal zo'n zoutlampje gegeven.
Vonden ze een ongelooflijk mooi cadeau. Dat kun je overal zetten, dat werkt. Heel fijn, leuk licht.
Dus dat is iets, sommigen geven ook iets van merchandising. Dat kan ook een extra zijn. Dus ik denk dat is goed over na.
Stel dat je nu zegt, allemaal goed en wel, maar ik heb daar geen budget voor. Gewoon een handgeschreven kaartje doet wonderen en is zelfs misschien nog beter als een cadeau. Dus als je pt bent of je bent online coach of dergelijke, zorg ervoor dat je sowieso iets persoonlijks doet naar jouw klanten toe.
Met die feestdagen. Schrijf een persoonlijk kaartje en dat gaat ongelooflijk veel doen, want wie krijgt er tegenwoordig nog een persoonlijk kaartje? Dat gebeurt bijna niet meer. Als ik morgen de briefbus open doe, dan zal het misschien fijne feestdagen, maar veel meer dan dat gaat het niet zijn.
Probeer daarmee aan de slag te gaan, probeer er wat creatief mee om te springen en echt een persoonlijk iets te maken. Dat is een beetje werk, maar dat betaalt zich dubbel een dik terug. Dus denk daar ook eens over aan.
Dat is een golden ticket. We hebben veel dingen opgezond. Ik wou een samenvatting maken, maar ik moet al eens goed nadenken waar we mee zijn begonnen.
De feestdagen algemeen klanten beter begeleiden. Testimonials verzamelen. Als je het niet nodig hebt, pak ook tijd voor jezelf.
En ik wil zeggen, als je het niet nodig hebt om financieel volle bak te verkopen, pak tijd voor jezelf. Als je nodig hebt, dan nu al wel klanten. Als je merkt dat je aanvragen krijgt, maar mensen willen niet starten omwille van de feestdagen, denk dan over het concept dat ik heb toegepast.
Gratis tot januari, maar wel een soort online geautomatiseerde tussenhakerscoaching, waarbij je al de basisprincipes aanleert. Dat is super gemakkelijk te maken. Dat kan iedereen doen.
En dan vanaf januari echt de individuele PT of individuele online coaching opstarten. Maar dan heb je ze al wel bij je. E-mailflow? E-mailflow.
En één ding terug nog, een gouden tip wel. De betaling gebeurt al wel nu. Ja, maar dat is niet onbelangrijk.
Vaak zeggen ze dat is goed, en dan in januari betalen. Het hele concept is dat je nu betaalt, maar dat het deze periode gratis is en dat je drie maanden beginnen te lopen vanaf januari. Of op zijn minste voorschot, maar er moet ergens een betalingstransactie zijn.
Zeer, zeer, zeer belangrijk. De e-mailflow hadden we. Die moet uitgewerkt zijn.
Dan bijvoorbeeld het kerstboekje dat ik had gemaakt, dat is een leuke. De cadeaus voor je klanten is ook een leuke. De challenge, de fitness, de 20 days of fitness.
Gratis te downloaden, dus go for it, zou ik zeggen. Dus ja, al die punten, dan hebben we voldoende hebben om mee aan de slag te gaan. Dan ben je elke dag al bezig met daar rond te werken.
Ja, maar dat is ook goed. Gedulding upgraden, constant je business beter maken. En de enquêtes.
Ja, de enquêtes. Superbelangrijk ook, de enquêtes. Leer je services verbeteren.
Leer ontdek de pijnpunten en leer ze bijsturen. Verbeter de service en zo gaat het klantervaring alleen maar verbeteren. En dat gaat op lange termijn uiteraard voor veel meer klanten zorgen.
Als klanten blijven uiteindelijk. Oké. Ik wil de mensen die tot het einde van deze aflevering zijn blijven luisteren belonen.
Dus wat ga je doen? Je gaat een printscreen maken van deze aflevering die je aan het luisteren bent. Die ga je posten en je taggt ons, babt.fitness en Michiel. Ga je taggen en dan stuur ik jou het kerstboek op.
Het e-boek van zeer veel pagina's waar veel werk in heeft gestoken, maar dat wil ik met alle plezier doen. Als jij ons steunt, dan gaan wij je ook met alle plezier steunen. Dus effe taggen en dan sturen we jou de link door.
Voilà. Dat was het voor deze aflevering. Succes.
Ja, sowieso prettige feestdagen al. We gaan wel gewoon door met de podcast. We gaan een paar specials maken, maar in ieder geval geniet ervan en heel fijne kerstdagen.
Tot ziens. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.