Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie? Dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we jullie meenemen in het bouwen van een community voor jouw coaching. We zijn ondertussen eind 2024 als we deze podcast opnemen. Community bouwen is al belangrijk, maar wordt belangrijker dan ooit.
Het is een van de zaken die we in de volgende aflevering als we het gaan hebben over de nieuwigheden in 2025. Het is geen nieuwigheid, maar we gaan een aantal punten aanhalen die des te belangrijker worden voor jou als persontrainer. Eentje daarvan, een tipje van de sluier, is dit.
Community bouwen en niet alleen een community online. Daar gaan we nog niet diep in gaan, maar we gaan het vandaag wel voornamelijk hebben over die community online. Algemeen, een community.
Heb jij zelf een community? Ja. Wel enkel met bestaande klanten. Ik weet dat daar ook een verschil in is.
Mensen die ook met een soort van communitygroep proberen op te bouwen, met vandaar het liedje te kunnen gaan verzamelen. Ik weet dat dat ook gedaan wordt. Dat heb ik momenteel nog niet.
Ik heb enkel een community waarbij ik mijn bestaande klanten in heb zitten. Dat werkt extreem goed. Iedereen is daar ook enorm grote fan van.
Ik ben daar zelf ook enorm grote fan van. Ik had eigenlijk zelfs niet verwacht dat dat zo goed ging aanslagen. Omdat ik daar in het begin altijd heel sceptisch over was.
Ik heb dat dan uiteindelijk wel gezegd, oké, we gaan dat een kans geven. We gaan dat beginnen opbouwen. Dat werkt extreem goed.
Dus je hebt verschillende soorten communities die je kan opbouwen. Als we puur hebben richting sales en marketing, dan kan het interessant zijn om een gratis community te bouwen. Dat werd heel lang gedaan.
Een soort Facebookgroep? Ja, een soort Facebookgroep, of letterlijk een Facebookgroep, waarbij je mensen gaat aantrekken... Anders staan er nu op Instagram ook wel van die community-chats. Ja, maar dat zijn niet zo... Dat zijn uitzendkanalen. Dat wordt wel gebruikt, maar dat is niet zo hip als een Facebookgroep nog altijd wel het beste is.
Je gaat bijvoorbeeld een lead magnet maken. Stel voor dat je voornamelijk werkt met mannen die spiermassa willen bijkomen als doelgroep. Dan ga je op je sociale media daar veel over posten, veel waarde geven.
Dan kan je bijvoorbeeld zeggen dat je een community hebt, waarbij we elke week exclusieve tips, video's of recepties posten. Die is volledig gratis. Als je wil, kan je je inschrijven via deze link.
Zo bouw je eigenlijk een beetje je marketingfunnel op? De reden daarachter is dat je expertise gaat tonen. Je hebt een extra mogelijkheid om expertise te tonen. Plus, wat is de tweede en voornaamste reden? Als je zegt dat je je expertise gaat tonen op Instagram, dan is dat top.
Maar als je duizend volgers hebt en je doet een post, dan krijg je niet duizend mensen laten zien. Vroeger zei men theoretisch tien procent. Dat kan stijgen naar twintig of dertig procent.
Als je veel engagement hebt en dat je heel goed staat in het algoritme, dan heb je natuurlijk niet-volgers die daar zijn. Dat heeft ook zijn voordelen. Maar het voordeel van die Facebook-community is dat als je daar een post in doet, iedereen die daarin zit, krijgt een melding.
Dat is het grote voordeel. Iedereen ziet dat effectief, dus je kan nog meer expertise opbouwen. Vooral ook het verschil.
Je kan beginnen met de eerste stap op de Instagrampagina, waarbij je warme en koude leads gaat genereren. Mensen die interesse hebben. Een deel van de volgers hebben dat interesse, maar een deel van de volgers hebben misschien ook onbewust minder interesse in hetgeen wat je aanbiedt als service.
Dan maak je de volgende stap naar de Facebook-groep, want iedereen die zich inschrijft of lid wordt van die groep, heeft automatisch ergens wel een beetje interesse in jouw manier van werken of jouw manier van coachen. Je weet uiteindelijk dat de mensen die daarin zitten, ergens allemaal wel potentiële klanten zijn. Ja, klopt.
Dat is voor de marketingzijde, dus dat is nog altijd wel interessant. Dus als je dat nog niet hebt en je wil dat graag doen, dat kan je zeker doen. Maar zorg er ook wel voor dat je daar dan ook waarden in creëert.
Het is niet de bedoeling om dan dezelfde post van Instagram ook in die Facebook-groep te doen. Dat is niet de bedoeling. Dat is een van de redenen waarom ik het persoonlijk nog niet doe, omdat het natuurlijk wel extra tijd en investeringen vraagt.
Ja, het verricht extra tijd, inderdaad. Nu, dat is niet de community waarover we het nu willen hebben, maar het is wel een soort community. De community waarover we het over gaan hebben, is de community met jouw klanten.
Stel dat je... Niet stel, maar je hebt klanten binnen jouw coachingstraject, dan ga je die allemaal in één groep zetten. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Je hebt enerzijds de Facebook- community.
Dat is de meest gebruikte. Ja. Dat gebruik ik zelf niet.
Je kan een WhatsApp-groep pakken. Ja. Dat gebruik jij, denk ik.
Ja, klopt. Ik denk persoonlijk dat WhatsApp nog altijd sterker is, maar vooral naar communicatie toe. Het is toegankelijker.
Ik weet niet hoe je dat ziet qua delen van content. Doe je dat niet per se op WhatsApp dan? Nee. Ja, eigenlijk wel.
Mijn vorm van content delen is inspiratie en motivatie over de Whole Foods, dus mijn verschillende gerechten. Maar vooral ook, en dat is het hele leuke aan die community-chat, dat bij mij in de WhatsApp-groep zo goed werkt, andere klanten posten daar ook echt dagelijks verschillende gerechten in. Dus op die manier wordt er ineens een hele load, bijna dagelijks, aan verschillende content gegenereerd, en ben ik zelfs daar ineens dagelijks zelf in aan het posten.
Maar iedereen die dan in die WhatsApp-groep zit van mijn coaching, mijn klanten hebben daar allemaal individueel wel belang aan als iemand anders een lekkere smoothiebowl of een gezonde pokébowl daarin post, omdat het vaak gewoon bij mijn klanten de perceptie is van, wat kan ik op een gezonde en een lekkere manier aan klaarmaken? En als ze daar dan verschillende foto's zien van wraps, pokébowls, gaande tot brownies, gaande tot gezonde pannenkoeken, dan zijn mijn klanten eigenlijk zelfs voor mij mijn content daarin aan het genereren. Dat is het beste. En dat werkt ook heel motiverend, want andere klanten zien andere mensen posten daarin, gaan zelf ook aan de slag met gezonde gerechten, delen daar ook weer nieuwe gerechten in, en ja, dat vlak is WhatsApp gewoon heel toegankelijk, want mensen maken een gerecht, ze maken een foto, en dat is direct verzon in WhatsApp.
Ja, en de communicatie, het is een directe communicatie, want je krijgt een melding, of je kan natuurlijk de meldingen van de groep uitzetten, want normaal gezien krijg je een melding, die melding op WhatsApp ga je veel sneller zien als een melding op Facebook. Ik ken een coach die een Facebook-community had, en die postte daar al zijn eigen maaltijden en zijn eigen trainingen op. En dat werkte ook ongelooflijk goed.
Dat was één, een beetje accountability naar zichzelf, en twee, mensen zien op naar jou. Dus als ze zien dat je in de ochtend een training hebt gedaan, of een maaltijd, dat werkte ook enorm stimulerend. Enorm, ja, sowieso.
Wat kan je nog doen in een community? Dat is bijvoorbeeld challenges organiseren. Wekelijkse opdrachtjes, ja. Ja, wekelijkse opdrachten, maandelijkse opdrachten.
Dat doe ik bijvoorbeeld zelf ook. Ik heb nu onlangs Nieuw IJden, Nieuw Maand December is gestart, en ik probeer iedere week ook een wekelijkse opdracht mee te geven naar mijn klanten toe. En deze week heb ik daar bijvoorbeeld als opdracht ingezet van, oké, dit is een lijstje van alle seizoensgroenten voor de maand December.
Ik wil dat jullie deze week minstens één of twee gerechten in de WhatsApp-groep posten, waarvan jullie minstens drie of vier van die ingrediënten uit die lijst hebben gebruikt en verwerkt in een nieuwe maaltijd. En zo zet ik mijn klant ook weer aan naar variatie toe, en dat is binnen mijn coaching het belangrijkste, waar ik naar probeer te streven. Ja, dat is een top-challenge natuurlijk.
Dat vinkt alle checkboxen af van saamhorigheid, er bewust mee bezig zijn, het creëren van content, noem maar op. Dat vinkt alles af. Ik heb onlangs zelfs een leuke challenge gedaan om te zeggen van, oké, goed, iedereen heeft altijd wel drang naar bepaalde cravings.
Ik wil dat jullie voor jezelf eigenlijk jullie favoriete cheatmeal bedenken, in jullie hoofd hebben, en dat gaan klaarmaken op een gezonde manier. Ja. En diegene dat daarin het meest creatieve uit de box is gekomen, die kreeg van mij bijeensprekend een waardebon van 20 of 25 euro bij het supplementenmerk, waar ik dan zelf ook met samenwerking bijvoorbeeld.
Ja. En zo creëert je ook weer iets, een bonus extra, om mensen aan te zetten tot het doel wat je binnen jouw coaching wil bereiken. En mijn doel binnen mijn coaching is dat op dat vlak leren experimenteren met gezonde voeding, met wholefoods.
Ja, en zoiets is daar ideaal voor. Ja, zeker. Top.
All right, dus we hebben de Facebookcommunity, waar dat heel veel mogelijk is, maar waar je dan het nadeel hebt dat mensen echt op sociale media moeten. Dan heb je de WhatsAppgroep, wat super toegankelijk is. Iets minder mogelijkheden dan de Facebookgroep, maar toch wel zeker voldoende.
Ik ben zelf ook wel zo'n fan van een WhatsAppgroep. Dan heb je Discord. Ik weet niet of je Discord kent.
Dat is ook een soort community-platform. Er wordt ook wel gebruik van gemaakt, maar ik vind dat er heel IT- en technisch-achtig uitzien. Dus als er mensen zijn die niet zo into IT zijn, dat gaat heel veel afschrikken.
Wij maken zelf gebruik van Circle. Circle is echt een community-platform. Een app dat je moet downloaden? Een app en een website.
Het grote voordeel is dat je daar heel veel in kan differentiëren. Elke opleiding heeft bij ons een aparte space. Afhankelijk van de opleiding die je volgt, heb je toegang tot verschillende spaces.
Er zijn enorm veel mogelijkheden en op een heel grote, schaalbare manier kunnen we daarmee aan de slag. Het nadeel is dat dat betalend is en ook wel best prijzig is. Het is mijn tweede duurste app die ik heb per maand, op maandbasis.
Als beginnende coach misschien minder interessant. Nee, als beginnende coach niet doen. Het is enkel als je een groter schaalbaar bedrijf hebt.
Niet dat wij mega groot zijn, maar omdat we natuurlijk met verschillende opleidingen zitten, is het superhandig dat je, als je programmedesign volgt, toegang tot de programmedesign-space. Dat is allemaal op één platform. Anders zou je op Facebook allemaal verschillende groepen moeten aanmaken en dan wordt het supercomplex.
Hier kan je dat letterlijk automatiseren. Alles is geautomatiseerd en dat werkt met verschillende spaces en groepen superhandig. Wij gebruiken daar Circle voor.
Online community opbouwen is iets dat heel lang bekend is. Het wordt al een aantal jaren gedaan, dus niet dat het compleet nieuw is. Maar wat wel iets is wat meer en meer opkomt door heel veel kameraden te hebben, internationaal en vooral in de UK en de US.
Als ik zie dat daar meer en meer dingen in de UK te zien verschijnen, dan weet ik ook dat dat op termijn ook naar België gaat komen. We kunnen wel nog over een heel lange periode praten. Daar spreek ik over vijf jaar, maar we zullen natuurlijk ook in de podcast vooruitstrevend zijn.
Als je onze adviezen volgt, dan ga je direct al een paar jaar voorstaan. Maar dat is... Ik was gisteren nog een YouTube-video aan het kijken en daar zeiden ze een hele mooie zin. Hoe je nu het verschil maakt, is scaling the unscalable.
Ik vond dat een fantastische zin waar het eigenlijk over ging dat op dit moment, door AI, alles online veel makkelijker is. Om het op enorme schaal te scalen. Als je zegt dat je content wilt maken, dan kan je één idee ingeven en je hebt vijftig stukken content binnen de vijf minuten.
Dat is heel schaalbaar. Als je zegt dat je een online community hebt en je gaat daar content in genereren, dan is dat veel makkelijker te doen op dit moment. De unscalable, of veel moeilijker schaalbaar, is het fysiek connecteren, het fysiek afspreken.
Offline events. Laat dat nu net meer en meer hetgeen zijn waar we naartoe gaan. Online training heeft een gigantische boost gehad met COVID.
Dat is tien niveaus gestegen op hele korte termijn. Waarom? Omdat mensen niet anders konden. Nu zijn er heel veel coaches die zich daarop focussen, wat niet erg is, maar op een gegeven moment gaan mensen dat fysieke missen.
Ja, klopt. Hoe meer je de mensen bij je wil houden, hoe meer je op zoveel mogelijk zintuigen moet gaan inzetten. De zin die we hebben vermeld vlak voor de podcast, is dat mensen naar jou komen voor resultaten en mensen blijven bij jou voor de community en het saamhorigheidsgevoel.
Via die WhatsApp-groep ga je daar al zeker een deel mee doen. Die live events gaan daarin het verschil kunnen maken. Dat is echt next level.
Wij zijn daar met BAPT ook superbewust van. Wij zijn een online bedrijf, dus wij maken onze opleidingen schaalbaar. Maar daar staat ook tegenover dat wij meer en meer events en masterclasses willen organiseren om onze cursisten ook live te zien.
Omdat we weten dat dat echt connectie bant. Het schept ook meer een band met de klanten die je hebt. Het is ook supertof om mensen te zien die gelijkgestemd zijn, die dezelfde passie hebben.
Dat maakt het zo sterk in groep. Zeker. Dat is de enige reden waarom ik zou zeggen dat ik een fysieke opleiding volg en geen online opleiding.
Puur qua kennis van de opleiding ga ik meer opsteken door de online opleiding. Omdat er stop, pauze, replay, noem maar op. Je hebt zoveel mogelijkheden.
Live kun je ook op het moment zelf heel veel vragen stellen. Ja, maar dat doe je niet. En de vragen komen altijd achteraf.
Je past de content toe en dan beginnen de vragen te komen. Dat is standaard. Je stelt op het moment zelf wel vragen, maar niet alles komt binnen.
Er zijn ook heel veel studies gedaan als je ergens naar het luisteren bent. En tegelijkertijd ga je dingen noteren. Dan mis je 80% van wat er nog wordt gezegd.
Dat zijn zaken die je met een online opleiding niet hebt. Je kan terugspoelen en alles wordt 100% opgenomen. Maar de connectie met je medecursisten, hoeveel mensen ik heb leren kennen internationaal, coaches, waar ik nog altijd connectie mee heb door opleidingen te volgen, dat vind ik superkrachtig.
We proberen meer en meer die mensen samen te brengen die online iets hebben gevolgd en daarna elkaar echt live zien op een event, op een masterclass, op een training day die we ook wel van plan zijn om te doen. Dat is gewoon supertof. Dat gaat nog veel meer creëren.
Dus denk als coach na over hoe je iets fysiek zou kunnen organiseren. Dat kan een gezonde brunch zijn, wat nu al vaak wordt gedaan zijn training days. Dus op kwartaalbasis wordt er een training day ingepland.
Dat is met iedereen die bij jou in de community of in het coachingstraject zit, komen samen op één locatie en daar wordt een gezamenlijke workout gedaan. Dat kan supertof zijn. Dat kan een teamworkout zijn.
Dat kan nog altijd gecombineerd worden daarna met iets van een drankje of zo. Zeker. Daar kan je nog extra gastexperten op uitnodigen.
Er zijn zoveel mogelijkheden. Je kan voor de deelnemers een t-shirt voorzien met het logo van jouw zaak waardoor je achteraf nog meer dat saamhorigheidgevoel hebt. Dus zeer, zeer veel mogelijkheden.
En als coach raden we toch wel aan om daar in 2025 zeer ernstig mee bezig te zijn. Niet alleen die online community zo optimaal mogelijk runnen. Ik denk dat het daarmee begint.
Ja, dat is het makkelijkste. Het makkelijkst haalbare en ook het meest schaalbare. Van daaruit gaan zien of je die community hebt opgestart en of dat goed loopt.
Ga dan eens kijken naar hoe je iets offline kan organiseren. Ja, inderdaad. Top.
Ik denk dat we voldoende hebben over de community gevoeld. Je hebt mooie tips en tricks meegegeven. Dat denk ik ook.
Men zegt wel eens, misschien nog een laatste punt, dat een community niet voor elk type persoon is. Maar ik denk dat jij daar juist een hele goeie in hebt aangehaald. Dat je dacht, voor mijn cliënteel zou dat misschien toch niet echt iets zijn.
En als jij nu zou zeggen tegen je cliënteel dat je elke dag twee dingen in de WhatsApp wil zetten waar je dankbaar voor bent, dan had dat misschien iets minder goed gewerkt. Of denk ik fout? Ja, nee. Jij hebt een beetje de teutel gevonden van die maaltijden, die variatie.
En je werkt voornamelijk met een mannelijk cliënteel. Klopt ook, zeker vast. Dus hoe meer je dan weer werkt met een vrouwelijker cliënteel, hoe meer de focus van jouw coaching op mindset zit, hoe meer dan misschien iets rond zelfzorg, gratitude, kwalificatie.
Je moet wel iets kunnen vinden wat aanslaagt. En dan werkt een community altijd. Voilà.
Want uiteindelijk is het wel... Het is eenzijds belangrijk om te weten, oké, in die community wordt het opgestart, klanten doen dat. Maar het allerbelangrijkste is dat de klanten het uiteindelijk ook blijven doen, uiteraard. En wat daar het belangrijkste van is, is dat de klant, wanneer hij in die community zelf iets invult van twee dagelijkse overwinningen bijvoorbeeld, dat ze daar zelf het besef van hebben van ik haal daar voordeel uit, uiteraard.
Want als ze daar zelf het voordeel niet van inzien, gaat dat niet blijven duren. What's in it for them? Altijd een zin die je moet stellen als je bepaalde zaken opstart. En daarom wou ik dat laatste punt nog even aanhalen, omdat er veel coaches zijn die een community opstarten en die zeggen dan heel makkelijk, dat werkt niet voor mijn cliënteel.
Of ja, doe maar wat, of die houden dat niet in de gang. Maar dat werkt altijd. Het is gewoon dat jij nog niet hetgeen hebt gevonden wat wel werkt.
En wat werkt, is hetgeen dat jij net hebt gezegd, dat de klant er voordeel uit haalt. Als de klant er iets positiefs uit haalt, dan werkt het wel. Ja, ze moeten gewoon gemotiveerd zijn om daar zelf mee aan de slag te gaan.
Ja. Dus werkt het niet, ga op zoek. Heb je het nog niet, start het op.
En ga aan op zoek. En experimenteren. En experimenteren.
Je kan daar niks mee fout doen. Gewoon constant blijven zoeken naar hetgeen dat voor jouw community het beste werkt. En denk al eens rustig na.
Ga eens aan de slag met die offline community. Of community events, zal ik zeggen. Of dagen, training days, hoe je het ook wil noemen.
Want dat gaat ook een enorme boost geven aan de betrokkenheid van jouw coaching. All right. Mooie aflevering weer.
Top. We zien jullie graag in een nieuwe aflevering. En nu tot ziens.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.