Hallo en welkom bij de Personal Trainer Podcast. De eerste aflevering van het nieuwe jaar, dus laten we jullie al eerst een heel gelukkig nieuwjaar wensen. Fantastisch nieuwjaar, niet alleen succes op het werkgebied, maar heel veel persoonlijk succes.
Dat je zelf je eigen doelen mag behalen, vooral op persoonlijk vlak, ik denk dat dat het belangrijkste is. En plezier maakt. Plezier maken, fun beleven, laten we ons dat voorop stellen.
En dat is ook een beetje de insteek van deze aflevering, het is de eerste aflevering van 2025. Dus we gaan eens kijken naar onze doelen, misschien dat jullie daar ook wat geïnspireerd door raken. En ook de doelen van de podcast, waar willen we naartoe, wat brengt 2025, dus leuke persoonlijke aflevering denk ik.
Misschien starten we Michiel met voor jou, als je kijkt naar doelen, of als je kijkt naar de doelen van 2025, waar is het eerste waar dat in jou opkomt? Spreken we dan over persoonlijke doelstellingen of persoonlijke doelstellingen? Dat hangt ervan af, dus het eerste wat in jou opkomt. Laat ons zeggen de persoonlijke doelstellingen, en dat is vooral mezelf blijven ontwikkelen op vlak van gezondheid uiteraard. Mijn lichaam verder blijven onderhouden.
Maar uiteindelijk ook wel, misschien nog wel meer gaan inzetten op het mentale aspect, als in gewoon proberen nog meer efficiënter te werk gaan, of efficiënter mijn werk gedaan te krijgen, zodat er eigenlijk gewoon in mijn hoofd veel meer rust komt. En qua persoonlijk doel is dat voor mij uiteraard, misschien zelfs een stap proberen zetten, of er toch wel echt werk van proberen maken, om fulltime het online coaching te kunnen gaan doen. Dus mijn hoofdjob eigenlijk, die voor mij momenteel wel vrij intensief is en vrij veel tijd van mij in beslag neemt, op te zeggen uiteraard, en zodanig dat ik echt wel mijn volledige tijd kan gaan investeren in mijn online coaching, omdat ik daar ook weer van overtuigd ben dat dat enorm gaat versterken en positief gaat uitdraaien voor mijn business op zich.
Maar het gaat ook gewoon veel meer rust geven, omdat ik uiteraard met mijn hoofdberoep in shiften ook werk, vroegelaten nachtshiften. Dat is uiteraard een aanslag op je gezondheid, in lijn met wat ik allemaal doe voor gezondheid. Dus dat botst heel hard in mijn hoofd en dat gaat voor mij een heel grote vorm van rust zijn als ik dat kan opzeggen.
Ja, en ik denk dat het een beetje tussen de lijntjes doorlezen. Een hele belangrijke is om te kijken of je businessdoelen er eigenlijk zijn om je persoonlijke doelen te verbeteren of te ondersteunen, maar dat het niet zo is dat het alleen maar draait om de businessdoelen. Ik denk dat dat een grote fout is die veel coaches maken.
Kijk waar je persoonlijk naartoe wil en dat is niet altijd makkelijk en dat is natuurlijk ook niet altijd zwart-wit. Want ik denk dat iedereen wel graag heel veel op vakantie gaat en dit en dat, maar langs de andere kant willen ze ook een pt-zaak, misschien een eigen zaak, en dat zijn toch wel vaak dingen die een beetje botsen met elkaar. Dat is iets wat ik de afgelopen jaren ook wel heb geleerd.
Ik heb ooit op het punt gestaan om met een vorige zaak, Results Matter, dat was vanuit mijn pt. Ik gaf alleen pt. Vanuit die pt was ik beginnen denken, oké, hoe kan ik dit ook schaalbaarder maken? Ik gaf toen les voor een andere organisatie.
Daar maakte ik ook opleidingen voor, dus op zich was het voor mij belangrijk van, oké, hoe kan ik die combinatie maken? En dan is Results Matter ontstaan waarbij ik een team van coaches wou verder oprichten om zo breder te kunnen gaan en heel veel andere pt's te kunnen hebben onder Results Matter. Op een gegeven moment had ik de kans om via een investeerder tien locaties te openen van Results Matter. Er waren een aantal voorwaarden aan verbonden, wat logisch is, maar kapitaal was in principe geen probleem, dus dat geld was er.
En dat was, ik weet niet wat, een droom. Op die moment dacht ik, oké, dat is een droom. Is het dan wat je effectief wilt? Wat? Ik zeg, dan moet je eigenlijk de vraag stellen, is het dan wat je effectief wil, want als je tien locaties gaat openen... Ja, het punt is dat ik daar zes maanden heb over nagedacht, en op een gegeven moment begon ik na te denken, waarom duurt het zo lang dat ik hier geen knoop kan doorhakken, want dit is eigenlijk wel een droomscenario.
Maar dan moet je beginnen nadenken, oké, goed, is dit mijn ego dat dit wil? Want mijn ego zou dit fantastisch gevonden hebben om tien zaken te hebben en dat te kunnen zeggen. Maar in hoeverre ligt dat dicht bij mijn persoonlijke visie en mijn persoonlijk doel van hoe ik zelf in het leven algemeen wil staan? Want als je tien zaken hebt die je draaiende moet houden, schiet er heel weinig vrije tijd nog over. Ja, zo goed als geen vrije tijd bijna.
Dus uiteraard zal er wel wat vrije tijd komen op een gegeven moment, maar je bent altijd een beetje de hoofdverantwoordelijke. Als er bepaalde shit is, ga je die ook moeten oplossen. Dus dan heb ik uiteindelijk ook beslist om dat niet te doen, en achteraf ben ik daar ook extreem blij voor dat ik dat niet gedaan heb.
Het is zelfs zo ver gegaan dat ik op een gegeven moment heb gezegd, oké, goed, ik wil iets maken dat schaalbaarder is, ik wil iets meer online gaan doen, in mijn ogen is online de toekomst, en uiteindelijk doe ik niks meer offline bijna. Dus omdat dat puur mijn persoonlijke leven ondersteunt, en mijn persoonlijke leven is één hele belangrijke factor die er altijd uitkomt, en dat is locatie onafhankelijk kunnen zijn. Op eender waar in principe kunnen werken, binnen beperkte maten, en gewoon kunnen weten oké, ik kan nu eender waar in de wereld zou ik kunnen zitten, en ik kan mijn zaak verder runnen.
En dat was voor mij altijd een hele belangrijke, daar heb ik ook jaren naar proberen te streven om dat te kunnen verwezenlijken, en ik denk dat we er nu wel heel kort bij zitten, maar dat is een voorbeeld van, laat u niet misleiden soms door heel aantrekkelijke zaken, denk altijd verder na, van, wat brengt mij dat verder? Wat gaat het gevolg daarvan zijn? Wat wil je echt? En vooral duidelijkheid, er zijn collega's die verschillende zaken hebben, en die willen uitbreiden en vergroeien, en die voelen zich daar supergelukkig mee, en dat kan perfect natuurlijk, maar voor mij was dat op die moment wel iets dat ik dacht van, oké, dat is niet echt… Dan moet je jezelf proberen de vraag te stellen van, ligt dat in lijn met de persoonlijkheid die ik ben, en met de persoon die ik wil worden in het eindelijke? Ja, zeker. Nog andere persoonlijke doelen, of niet per se persoonlijke doelen, maar bepaalde doelen in 2025? Ja, de wereldreis die er misschien ergens wel zit aan te komen, richting zomer 2025 is ook wel iets waar ik mee bezig ben, maar vooral ook op opvlak van businessgewijs, de zaken uiteraard nog meer laten groeien. En wat is de zaak laten groeien, concreet? Ja, echt wel in plaats… Ik heb een bepaald financiënverhoging dat ik wel echt in 2025 wil gaan bereiken, en daarvoor dus aan de hand van het werkboek een stappenplan gaan opstellen om die doelen gewoon te behalen.
Simpel as that. Ja. Ik denk dat de meesten ook moeten durven om financiële doelen te stellen.
Moet. Dat is ook iets dat vaak zo achter de hoofd wordt gezien, ja, ik wil meer klanten, maar meer klanten, wat is dat meer klanten, en hoeveel klanten heb je nodig. Dat gaat bij mij, als ik kijk naar de doelen van mezelf, en dat gaat dan richting BAPT, dan gaat dat ook vooral over een financieel doel.
En dat financiële doel, dat gaat niet om de omzet, maar het is wat je ermee kan doen. Dat biedt bepaalde mogelijkheden om de zaak verder te groeien, om coaches beter te ondersteunen, en ook natuurlijk om je persoonlijk leven ook verder te ondersteunen in de zaken waar je mee bezig bent. En nogmaals, die financiële doelen, er wordt heel snel gesproken over 10.000 euro per maand.
Dat is zo'n getal dat heel snel wordt besproken, en dat wordt ook vaak een beetje geromantiseerd. Looskleurig verteld. Ja, dat is easy om dat te verdienen, 10.000 euro per maand, dat is gemakkelijk, zo werkt het niet.
Dat is niet zo. Dus daar moet je ook eens gaan kijken voor jezelf, en dat is iets dat ik zeker aanraad. Ga eens kijken naar je kosten, wat zijn al je kosten, wat zijn je vaste kosten, zet die allemaal heel goed in een spreadsheet, zodat je exact weet wat je per maand moet verdienen, en op basis daarvan kan je bepaalde financiële doelen gaan stellen voor jouw zaak.
En zo kun je het eigenlijk ook heel jouw toekomstplan gaan uitschrijven, want als je het idee hebt van dit wil ik gaan verdienen, zoveel klanten heb ik daarvoor nodig, welke actieplannen ga ik opstellen om die klanten binnen te halen, hoe ga ik mijn klantbeleving gaan optimaliseren en dergelijke. Dus het start uiteindelijk allemaal met wat heb ik nodig, en hoeveel klanten wil ik uiteindelijk nog nieuw gaan opstarten, of hoeveel klanten moeten erbij komen om dat financiële plan waar te maken, en van daaruit kan je denk ik, ik denk dat dat gewoon bovenaan de ladder staat, en van daaruit kan je eigenlijk verder gaan opbouwen, of onderaan de ladder misschien beter gezegd. Omdat sommigen ook gaan beseffen, toch diegenen die niet zoveel nodig hebben, want als je natuurlijk een chique auto en alles en al zo wil, dan heb je wel wat nodig, maar als je dat binnen de perken kan houden, dan ga je soms merken hoe weinig dat je eigenlijk nodig hebt, en hoe weinig klanten, dat het soms minder klanten zijn, dat je soms denkt dat je veel meer klanten nodig hebt, maar dat dat eigenlijk toch niet altijd het geval is.
Of dat je je prijs een beetje verhoogt, en dat je op die manier toch vrij snel naar een break-even-cijfer, en ook het cijfer dat je wilt behalen, dat je daar naartoe kan groeien. En voor alle duidelijkheid denk ik dat het ook belangrijk is om te kijken van, oké, stel dat je op een getal zou uitkomen van, ik zou 10 of 15 nieuwe klanten moeten hebben, dan denk ik dat het ook interessanter is om te gaan kijken van, oké goed, hoe kan ik er in slagen om de klanten die bij mij zijn, op lange termijn te kunnen blijven behouden. Want als je enkelen aan een gaat rekenen, voor laten we zeggen een inkom van 10.000 euro heb ik daar elke maand zoveel klanten voor nodig, ja dat is minder haalbaar dan dat je een plan of actieplan gaat gaan uitwerken, waarbij je je huidige klanten aan een verlaagd tarief kan blijven behouden, zodanig dat dat eigenlijk ook al een stabiel inkomen genereert.
Ja, zeker. Oké, top. Verder richting doelen, ik denk als je kijkt naar mijn persoonlijke doelen voor 2025, dat is tijdens de, ja ik heb nu, 2023 was een begin, 2024 is dat goed gelukt om op veel verschillende locaties te zijn, veel in het buitenland te zijn, dat wil ik op zijn minst behouden in de komende jaren, dus dat wil ik zeker niet in mindere, dat is al een persoonlijk doel.
En om dat dan te koppelen richting het businessdoel is, de momenten dat ik dan in het buitenland ben, minder met de zaak te moeten bezig zijn. Meer te kunnen genieten. Ja, meer te kunnen genieten, dat is op deze moment nog een hele moeilijke zoektocht, en ik weet ook exact hoe ik het moet oplossen, dus het is geen rocket science, maar dat is gewoon nog een vele gestructureerde planning maken, ja, die planning die doet in principe alles, dat gaat dan vooral rond sociale media, marketingcampagnes, sales, dat is een beetje waar het allemaal om draait, en als je dat op voorhand goed kan plannen, dan denk ik ook wel dat dat een haalbare kaart is.
Dus ja, veel in het buitenland zijn, gewoon te kunnen de zaak laten draaiende houden, en uiteraard met de zaak willen we ook groeien, met BAPT, we zitten met een coachesteam die we nu gaan voorstellen in 2025, er komen minimum zes nieuwe opleidingen aan in 2025, dus dat wordt een heel druk jaar op het gebied van business, en we willen ook gewoon meer ons op de markt zetten, BAPT bekender maken, visibiliteit creëren, en dat gaan we doen door een heel uitgebreide social media content campagne, waarbij we veel content gaan posten, live events gaan organiseren, onze masterclasses die eraan komen, meer proberen die community te organiseren, of die community te gaan nog verder versterken, al die zaken, ik denk als we dat al hebben opgezomd, dat we al tegen eind 2025 zitten, dus dan is het jaar al een beetje volzet, dus dat wordt een heel tof jaar waarin we hopelijk heel fel gaan groeien, ook met BAPT. Daar gaan we voor zorgen. Ja.
En ook gaan kijken hoe we coaches nog verder kunnen ondersteunen, en één daarvan is een samenwerking, in één van de volgende podcasts gaat jullie daar ook onze eerste special guest, dat is Natasja, en Natasja helpt ons ook een beetje met finance, op een lachdrempeligere manier. Zij is zelf ook personal coach geweest, dus zij kent het vak, en op 9 februari, dat is al een beetje een tipje van de sluier hier, komt natuurlijk nog op onze sociale media en via onze nieuwsbrief, komt er nog meer informatie over, maar op 9 februari organiseren we een workshop, ik samen met Natasja, waarbij Natasja alles gaat uitleggen over cijfers en hoe je dat financieel plaatje doet kloppen in 2025, en ik ga daar de vertaalslag maken richting marketing en sales. Dus dat wordt een live workshop, dat gaat super interessant zijn, dus probeer daar zeker aanwezig te zijn.
Ik denk de prijs van de workshop kan ik nu niet van buiten zeggen, maar wat ik wel weet is dat je dat op z'n minst tien keer gaat terugverdienen, als je daar de zaken van toepast dan gaat dat een no-brainer zijn om aanwezig te zijn, dus dat gaat echt een hele belangrijke zijn. Dus ja, dat zijn zo'n beetje de doelen, als we gaan kijken naar onze podcast doelen, dat is één, volhouden, ik denk dat dat een belangrijke is, ik denk dat dat op deze moment niet echt een issue is, maar twee afleveringen per week is wel een zeer stevig stram in, maar daar gaan we ons aan houden en veel content proberen te delen. En één van de nieuwe geren die we in 2025 gaan toevoegen zijn special guests.
We gaan elke maand een special guest uitnodigen, en dat gaat in januari, zoals ik net zei, Natasja zijn, en februari, maart ligt ook al vast, maar daar gaan we nog niet teveel over vertellen. En zo gaan we zorgen voor verschillende special guests, dus misschien ook een oproep naar jullie toe, als jullie een bepaalde special guest in jullie achterhoofd hebben en zeggen van dat zou super tof zijn, moest die persoon mee op de podcast komen, laat het zeker weten, stuur een berichtje via Instagram naar babt.fitness en dan gaan we eens kijken of het haalbaar is natuurlijk, want we weten niet wat er wordt doorgezonden. Als het een haalbare kaart is, dan gaan we er ook alles aan doen om te zorgen dat die persoon erop kan komen.
Een tweede nieuwigheid dat we meer gaan doen met de podcast is hetgeen dat we ook op het einde van het jaar hebben gedaan, twee keer, dat is met bepaalde lead magnets werken, bepaalde zaken die jullie kunnen downloaden. En we maken een aflevering over een bepaald topic, en als jullie dan onze podcast delen of een review schrijven, dan willen we jullie ook daarvoor belonen en jullie ook een document doorsturen waar jullie de zaken van de aflevering effectief kunnen gaan toepassen. Dat maakt het praktisch toepasbaar en dat is één van de grootste pijlners van BAPT.
Dus die willen we ook gaan doortrekken in de podcast, dus dat is ook een belangrijke. Ja, dat zijn denk ik de belangrijkste doelen voor 2025 qua podcast, dat is weer een stevig jaar opnieuw. Stevig jaar, ja.
We gaan jullie ook, misschien ook belangrijk, regelmatig vragen naar topics voor afleveringen. Feedback, ja. Ja, feedback.
Niet dat we niet genoeg inspiratie hebben, want we hebben voldoende topics klaarstaan. We willen echt gewoon proberen de podcast te gaan personaliseren en te gaan inspelen op wat speelt er bij jullie, wat zijn voor jullie als misschien startende of ervaren pt's pijnpunten, struikelblokken, zodat je dat eigenlijk iedereen daar gewoon uit kan leren en dat we gewoon samen één groot en sterk team worden. Ja, zeker en vast.
Top. Allerlaatste puntje is dat jullie ook de mogelijkheid krijgen binnen de podcast, als jullie op zoek zijn naar coaches of dergelijke, of jullie willen de podcast gebruiken als promotietool voor iets dergelijks, dat kunnen verschillende dingen zijn, dat kan, heb jij een supplementenmerk en wil jij een supplement graag in de podcast laten komen, heb jij een pt-zaak en zoek je een extra coach en je wil graag dat dat ook in de podcast vermeld wordt, dat gaan wij ook beginnen doen, daar wil je meer informatie over hoe je dat kan doen, dan stuur je ook een berichtje naar babt.fitness en zo proberen we hier ook weer extra te ondersteunen in de mate van het mogelijke. Of kunnen ze misschien zelf wat uitleg komen geven in de podcast? Ja, dat mag zeker ook, we willen het een beetje toegankelijk maken voor iedereen en dat iedereen daar beter van wordt, dat is een beetje het doel met onze podcast.
Allright, doelen zijn besproken, doelen zijn uitgesproken, dus nu is het aan ons om daar meer geslacht te gaan, uit te werken, zoals bij jullie ook. Misschien dat jullie nog een beetje vakantie hebben, dus geniet nog van jullie vakantie en we zien jullie heel graag terug in een nieuwe aflevering, dus bye bye!