Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainer podcast.
In deze aflevering gaan we het hebben over hoe jij in 2025 succesvol kan zijn als persontrainer. We gaan een heel aantal tips meegeven, die je kan gebruiken, die je kan toepassen, om ervoor te zorgen dat je als BAPT nog een stapje verder kan gaan in 2025. Als we kijken naar tips om succesvol te zijn, Michiel, wat was het eerste waar je aan dacht als je zo'n titel hoort? Een gestructureerde planning, denk ik.
Iets duidelijk op papier zetten, zodat je voor jezelf een plan van aanpak hebt, weet waar je uiteindelijk naartoe wil. Ik denk dat het vooral ook belangrijk is dat je voor jezelf hebt nagedacht over de doelen die je wil bereiken. Succesvol zijn kan voor verschillende personen een verschillende betekenis hebben.
Ik denk dat het daarin interessant is om te kijken wat voor jou succesvol betekent. Is dat een goed draaiende business? Is dat misschien gewoon een betere klantbelevenis? Of ga je nog verder op het mentale aspect gaan inspelen, op de gemoedstoestand bij klanten of dergelijke? Ik denk dat het daarin belangrijk is om voor jezelf eens een keertje over te brainstormen. Welke richting wil je uit met je coaching? Of met jouw fitnesspraktijk of PT-studio? Denk daar eens over na en schrijf die doelen op op papier.
Ja, en evalueer en reflecteer op basis van de resultaten die jouw klanten in 2024 hebben behaald, ook weer wederom die enquête die je hopelijk hebt gedaan op het einde van 2024. We hebben op het einde van 2024 het werkboek dat je kon downloaden of kon aanvragen. Ga daar zeker mee aan de slag en gebruik dat als leidraad.
Wij gaan in deze podcast aan de slag met praktische tips. De eerste tip is, evalueer heel grondig over hoe persoonlijk jouw aanpak is. We hebben al een aantal keer gehad over automatisaties.
Automatisaties zijn enorm belangrijk, maar ik denk dat je ook heel snel de verkeerde richting kan uitgaan en te snel alles geautomatiseerd kan doen. Dus het persoonlijke aspect wordt alleen maar belangrijker. We hebben AI, artificial intelligence, waarmee we heel veel zaken kunnen doen, wat super interessant is.
Een nadeel is dat mensen ook heel veel zaken zelf kunnen opzoeken. Heel veel zaken zoals schema's en dergelijke kunnen ze zelf downloaden. Die zijn best goed, ook als we die analyseren.
Het grote verschil ga jij maken in het hyper-personaliseren van jouw aanpak. Doe dat op een schaalbare manier, zodat als je 50 klanten hebt, je nog altijd redelijk persoonlijk kan werken. Ik weet niet... Vooral ook je eigen verhaal proberen te vertellen.
We hebben het in de vorige aflevering ook al redelijk veel aangehaald. Als je succesvol wil zijn of jezelf vooral wil gaan onderscheiden van andere personal trainers, want we zijn met veel op de markt en er zullen er alleen maar bij komen, dus het wordt des te belangrijker om jezelf te gaan positioneren in de markt. Hoe je dat uiteindelijk gaat doen, is kijken welke richting je wil hebben met je coaching, op welke manier ga ik dat doen, en welk verhaal wil ik gaan brengen naar de buitenwereld toe, om op die manier jouw niche ook gewoon persoonlijker te maken en om op die manier een plan van aanpak te krijgen.
Ja, dan zitten we al bij het bouwen van een niche voor nog meer impact. Dat is een puntje dat we ook direct nog eens heel kort kunnen bekijken. Als het gaat om dat personaliseren, het persoonlijk aanpakken op een grotere schaal, hebben we een goede app voor en die noemt Bonjoro.
Bonjoro gebruikt AI met ook de persoonlijke boodschap. Wat wil dat zeggen? Met Bonjoro kan je via automatisaties instellen dat een klant bijvoorbeeld lid is geworden of dat je een klant hebt opgestart of een klant zijn verjaardag. Jij kan een video opnemen om die klant gelukkige verjaardag te wensen en dat is deels gestuurd door AI, maar jij maakt wel de video.
Dat is een manier van hoe ik zie dat hyperpersonalisatie interessant kan zijn. Je hebt AI die ondersteunend werkt en jij doet een persoonlijke boodschap via video. Dat is een voorbeeld.
Er zijn nog veel voorbeelden die we kunnen aanhalen waarbij je hyperpersonalisatie gebruikt. Het tweede punt. We gaan daar niet te lang over blijven stilstaan, want we hebben daar een volledige aflevering over gemaakt over hoe je een community moet opbouwen, maar een offline community bouwen wordt alleen maar belangrijker omdat de connectie tussen klanten elkaar in het echt zien gaat een enorme band versterken.
Je hebt een vertrouwensband gewonnen. Je hoeft niet altijd direct bepaalde events te organiseren, maar je kan een trainingsdag organiseren met jouw klanten. Je kan een gezonde brunch organiseren.
Er zijn heel veel opties. Ik denk dat het daarin ook wel belangrijk is, als startende pt's, welk budget heb ik daar uiteindelijk voor over om daaraan uit te geven. Dat hoeft niks te kosten.
Je kunt perfect zeggen we spreken af aan een sporthal en we gaan een wandeling maken. Dat kost geen geld. Dus afhankelijk van hoeveel geld je er aan wil besteden, als je wel budget hebt, dan zou ik aanraden om daar zelfs iets van t-shirts of zo te laten maken, dat iedereen dezelfde t-shirt krijgt.
Dan kan je heel veel extra zaken gaan doen. Je kan een workshop organiseren. Je kan eventueel externe personen gaan uitnodigen.
Dus zeer veel mogelijkheden. Ga er eens mee aan de slag en brainstorm daar eens over. Niche blijft belangrijk.
Je hebt het net al kort even aangehaald. Je eigen eigenheid gaan creëren. Een niche bepalen, maar binnen die niche toch nog altijd je eigen concept ontwerpen.
Ik denk dat een niche kiezen niks nieuw is. Dat is niet van 2025. Dat wordt belangrijker, niet belangrijker.
Ik ben wel van mening dat je als startende coach niet per se een niche kan kiezen, omdat je nog niet in de ervaring bent. Je kan vrij breed gaan. Hoe meer specifiek je gaat, hoe meer je een niche kiest.
Maar binnen het kiezen van die niche, kan je nog altijd je eigen concept op de markt brengen. Dat is hetgeen dat jij doet. We hebben het ook al eens kort aangehaald, maar bij mij is het eigenlijk andersom gebeurd.
Ik ben begonnen met een open niche. Daarin ben ik vooral mijn verhaal gaan specialiseren. Ik ga kijken wat wel werkt en wat niet.
Aan de hand van het brengen van een specifiek verhaal, bij mij zijn het hoofdfoodconcept, ben ik in een bepaalde niche terechtgekomen bij mensen. Het kan ook andersom werken. Ja, zeker.
Dan gaat jouw pad een beetje duidelijk worden. Dat gaat voor iedereen anders zijn, maar kijk eens in 2025 wat dat voor jou kan zijn. Een volgende puntje, en dat gaat richting marketing.
Door de sturing van AI wordt authenticiteit nog belangrijker. Ik denk dat platformen zoals Instagram en andere social media-platformen daar strenger en strenger op gaan zijn. Authenticiteit wordt altijd beloond.
Een makkelijke manier om dat te doen is via video. Door video's te maken, ga je veel meer authentieker overkomen dan dat het een geschreven tekst is. Een geschreven tekst kan heel gemakkelijk uit een AI-tool komen.
Dus geschreven, minder video-perfect, en vooral video-testimonials. Dat gaat in mijn ogen een extra focus worden in 2025. Dat zou ik ook aanraden voor jou als pt.
Focus je niet alleen meer op de Google-reviews en testimonials die geschreven zijn, maar ga aan de slag met video-testimonials te verzamelen van jouw klanten. Ik ben het daar ergens wel mee eens, denk ik. Maar ik denk dat het even zo belangrijk is als gewoon visueel testimonials kunnen verzamelen.
Ik denk dat visuele beelden, een before-and-after bijvoorbeeld, dat die visueel even sterk gaan overkomen qua overtuigingskracht dan een video-testimonial van een klant die zegt van kijk, ik ben zoveel kilo verloren, ik voel mij productiever, energieker, enzovoort. Ik denk dat dat even kwalitatief is. Want niet iedereen als klant zijnde staat er voor open om voor een camera te praten.
Dus het is soms lastig, merk ik zelf, om die video-testimonials te verzamelen. Ja, klopt. De before-and-after is enkel voor een bepaalde niche.
Dat is het probleem. Dus dan spreek je over je eigen niche. En dan is dat interessant, maar als je in een andere niche werkt, als je pre- en postnataal doet, als je werkt met oudere dames, als je werkt met seniorenpopulatie, noem maar op, als je werkt met richting wat meer crossfit of mensen die fit willen worden, rehab, noem maar op, dan zijn before-and-afters niet meer ideaal.
Dus dan ga je wel via video-testimonials kunnen werken. Maar ik denk dat dat de kunst is. De vraag is waarom je de moeite hebt met video-testimonials te verkrijgen en wat zou een goede trigger kunnen zijn om dat wel te verkrijgen.
Ik denk dat in het begin, door de klant een mailtje te sturen en te vragen naar een video-testimonial, dat is een hele moeilijke. Maar door een evaluatiegesprek af en toe in te plannen en via Zoom bijvoorbeeld, als je online coach bent, en bepaalde vragen te stellen en op het einde van de call te zeggen van op die vraag en op die vraag heb je een bepaald antwoord gegeven, vind je dat goed als ik daar een korte video van maak? Ik zal hem eerst doorsturen voor goedkeuring en dan kan ik hem daarna gebruiken op social media. Dat is een slimme manier om onrechtstreeks toch een video te verkrijgen.
Video's worden heel weinig gebruikt en daar is natuurlijk een bepaalde reden waarom dat moeilijker te verkrijgen is. Via Zoom zou ik het doen en eventueel een app, VideoAsk noemt die. VideoAsk is ook een app waar jij als coach de vragen kan zetten.
Je stuurt dat door naar de klant. De klant ziet de vragen op het scherm en beantwoordt zo de vragen. Dat is dan voor de klanten die zeggen van, ik wil wel effectief een video-testimonial doen.
Je kan er ook bepaalde dingen aan koppelen. Als ze een video-testimonial hebben gemaakt, dat ze iets extra krijgen. Dat hoeft misschien niet per se.
Het belodingsprincipe. Heb je goede before-and-afters, dan werkt dat natuurlijk even goed als dat je niche is. Dan denk ik dat dat zeker en vast ook heel heel sterk is.
Voor de rest, die authenticiteit, authentiek blijven zijn en je onderscheiden van de massa, dat doe je ook via storytelling. Wat is jouw verhaal? Wat is het verhaal achter jouw coachingconcept? Dat kan niet geschreven worden bij wijze van spreken door AI. Dat maakt het extra sterk en mensen gaan uiteindelijk ook zien dat dat een eigenheid is.
Storytelling en testimonials, dat zijn de twee belangrijke daarin. Dan de voorlaatste is, en er zijn er nog wel, maar we gaan er nog twee bespreken. Voorlaatste is, ja, zorg op het opbouwen van je eigen skills.
Opleidingen volgen. Kwalitatieve opleidingen. Ja, kwalitatieve opleidingen.
Zorg dat je jezelf constant bijschoolt en ga eens kijken naar welke informatie dat jij nog extra kan verschaffen of ergens volgen via een bepaalde opleiding om zo jouw coachingstrijk nog beter te maken. Denk daaraan het gegeven van mindset. Dennen we daar nog altijd iets is waar nog heel veel coaches denken dat motivatie en mindset niet het ophebben van je klant tijdens de training is.
Daar zit een theoretisch model achter. In onze opleiding mindset en motivatiecoaching gaan we daar ook dieper op in. Ja, het kan zelfs zo ver gaan dat met de juiste kennis van mindset en motivatie, dat je wel tijdens een infocall of intakegesprek iemand die in principe niet 100% overtuigd was, daarmee wel overtuigd kan krijgen en zo op die manier jouw sales ook gewoon kan verhogen.
Dus het hoeft niet altijd nuttig te zijn tijdens de coaching zelf, maar misschien op die manier ook jouw business gewoon te kunnen laten doen groeien. Ja. De reden waarom ik altijd zeg, denk daar eens over na, is elke klant start met heel veel motivatie, anders zouden ze niet starten.
Er is altijd wel ergens een tipje in die motivatie waarin jij als coach er een beetje naar moet gaan sleuren. Hoe meer je technieken van mindset en motivatie hebt toegepast, hoe minder hard je moeite moet doen om de klant terug gemotiveerd te krijgen en hoe minder grote de kans is dat ze effectief in dat diepje vallen. Omdat je er op voorhand mee aan de slag gaat en dan al countert.
We hebben het al eens besproken, dat je echt de why moet gaan ontdekken tijdens het indikgesprek. Ja. Zeker.
Allright, laatste punt is overdeliver. Hoe ga jij ervoor zorgen Michel, dat je gaat overdeliveren? E-books, kookboeken, e-mail trainingen, tips, tricks, events bijvoorbeeld, social events, maar ook gewoon masterclassen waar je kan gaan organiseren met klanten, live events waarbij je bepaalde zaken kan gaan toelichten of live events waarbij je in een fitness samenkomt en daar bijvoorbeeld een bepaalde seminar geeft over deadlift, squat of benchpress, zodat je op die manier de technieken gaat bijschaven van de klanten. Dat is allemaal waardevol die de klant echt wel apprecieren en die ook wel naar het succes kunnen toewerken van de klanten zelf.
Ja, zeker. De klanten kopen een traject voor een bepaald resultaat en als je daar dan bovenop al die zaken kan doen die je net zei, binnen het pakket, dan ga je enorm overdeliveren en dan gaan klanten uiteindelijk gaan blijven voor de zaken waarmee je overdelivert en veel minder voor het resultaat, want idealiter gaan ze hun resultaat behalen, maar dan is het niet de bedoeling dat ze vertrekken, dan is het de bedoeling dat ze nieuwe doelen stellen of merken van dit is zo tof om begeleid te worden dat ik gewoon in die coaching blijf. Het is daar wat die community zo sterk naar voorkomt nu.
Ja, mensen komen voor de resultaten maar blijven voor de community, dat is iets dat in de sales heel vaak wordt gezegd en ik geloof daar ook heel veel in. All right, een aantal punten hoe jij als coach jezelf kan verbeteren in 2025 als je al deze zaken toepast, dan zijn wij er zeker van dat je naar het volgende level kan gaan en al deze zaken die we net hebben opgezond, die gaat Michiel, ik spreek even de naam van Michiel, gaat toepassen in zijn coaching, al die zaken. En voor BAPT gaan we dat ook doen.
We gaan ook zorgen dat we proberen te overdeliveren enzovoort enzovoort. Alle punten die we net hebben aangehaald, die gaan we zelf proberen toe te passen. Heb je nog vragen over deze aflevering? Heb je bepaalde punten die je toch zou willen besproken zien? Aarzel niet om ons te contacteren.
Kan gewoon via BAPT.fitness of via onze persoonlijke kanalen en dan graag tot een volgende aflevering. Bye bye. Ciao.
Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert en help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Alvast bedankt, tot de volgende keer. Ciao.