Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we eens kijken wat de beste motivatietip is die we ooit aan klanten hebben gegeven en die ook goed werkt. Een korte aflevering denk ik, maar ook niet erg natuurlijk, want het kan jullie enorm inspireren om die tips ook te gebruiken bij jouw klanten. Goed, Michiel, ik laat jou starten.
Wat is de beste motivatietip die jij ooit aan klanten hebt gegeven? De grootste motivatietip is vooral die ik probeer mee te geven aan mijn klanten toe, gekomen uit de pijnpunten te leren begrijpen van mijn klanten en waar hebben ze het uiteindelijk het moeilijkste mee of wat zorgt ervoor dat ze die in bepaalde struikelblokken gaan ervaren. In mijn geval is het dat klanten vaak nog wel de drang hebben naar cravings, naar zoetigheid, laat ons zeggen comfortfood, omdat denk ik iedereen af en toe wel zin heeft in het eten van een pizza of andere zaken, pannenkoeken, wafels of brownies, en daarin ben ik zelf eigenlijk gaan beginnen experimenteren en tot de conclusie en ontdekking eigenlijk vooral gekomen dat je al die zaken ook gewoon op een gezonde manier met gezonde ingrediënten kan gaan klaarmaken. Wat er ook voor gaat zorgen dat je dus eigenlijk van die lekkere dingen zoals een pizza, zoals brownies, kan genieten of steeds kan blijven genieten om bijvoorbeeld een zaterdagavond, zonder schuldgevoel eigenlijk, dus dat je echt effectief een gezonde pizza gaat klaarmaken met gezonde ingrediënten en in mijn ogen werkt dat zelfs dubbel zo goed of dubbel langs twee kanten positief, omdat enerzijds de dopamine die ik ga krijgen, oké, ik ben pizza aan het eten en je geeft toe aan de craving, wat ook af en toe wel eens mag en kan, maar daarbovenop besef je ook van oké, ik ben hier eigenlijk enkel en alleen gezonde ingrediënten aan mijn lichaam aan het geven, dus ik ga voor het eten van die pizza ook gewoon heel veel energie krijgen, en dat zorgt nog eens voor een extra dopamine die ik erbovenop, waardoor je dus eigenlijk gewoon dubbel zo gelukkig wordt van het eten van een gezonde pizza versus een ongezonde pizza.
Daarin probeer ik wel altijd ook wel mee te geven van kijk, probeer daarin een gezonde balans te vinden. Het is oké om af en toe misschien eens een ongezonde pizza te eten, maar als je één keer in de maand die ongezonde pizza kan eten en drie keer in de maand, dan zeg je één keer per week, die gezonde pizza kan klaarmaken, dan ben je eigenlijk nog steeds pizza aan het eten, maar ervaar je er weinig tot geen schuldgevoelens of neefeffecten vandaan. Ja, want om ook nog te vragen, is het dan zo dat je nooit is die een echte pizza toelaat? Tuurlijk wel.
Ik denk dat die balans enorm belangrijk is, maar zoals je zei, ik neem mezelf even als voorbeeld, moesten frietjes van de frituur gezond zijn, dan had ik letterlijk alle dagen fritten. Maar wat heb ik gedaan? Ik heb mijn airfryer aangeschaft en ik eet wekelijks, of als het niet past, is het geen probleem, maar anders eet ik wekelijks gewoon airfryer frietjes en dan heb je gewoon letterlijk een aardappel met een beetje olijfolie, that's it. En dat werkt super.
Voor mij ben ik mentaal frietjes aan het eten op een gezondere manier en het is zelfs nog lekkerder als je ze van een bepaalde frituur gaat halen. Zeker en vast. En ik probeer op die manier ook mijn klanten daar wel in aan te zetten van, kijk, wat is voor jou echt zoiets van, dat kan ik totaal niet missen uit mijn voedingspatroon of dat heb ik gewoon af en toe eens zin in.
En hoe kan je dat dan uiteindelijk binnen mijn concept en mijn visie met de wholefoods gaan ontwikkelen? En zo heb ik zelfs over het laatst nog een bericht gekregen van een klant die zei van, hé Michiel, dat is eigenlijk de allereerste keer dat ik voor oudjaar zelfs de keuze heb gemaakt om echt te gaan werken met wholefoods. Ook dessertjes gaan klaar te maken op basis van wholefoods. En ja, als ik zo'n berichtjes lees, word ik daar gewoon instantaneel gelukkig van.
Dan is mijn missie uiteindelijk als coach geslaagd om hun een nieuwe visie en kijk op een gezonder leven te gaan laten ontwikkelen. En daar zelf mijn klanten over te laten nadenken van, wat kan ik allemaal gaan klaarmaken op een lekkere manier en een gezonde manier, zodat ze er eigenlijk ook gewoon kunnen van blijven genieten. Dus dat is superfijn.
Ja, ik denk dat dat, om het heel praktisch te maken, dat dat leuk kan zijn. En je zal dat waarschijnlijk ook wel zo doen, maar ik stel bijvoorbeeld tijdens de intake een vraag, wat zijn de tien meest voorkomende voedingsmiddelen in je voedingspatroon? Die vraag stel ik. Maar ook de vraag, welk recept of gerecht zou je niet kunnen missen? En dat gaat dan eerder over een soort van cheat meal.
Maar dan is het wel interessant om te zeggen, welke cheat meal of meals zou je niet kunnen missen? En als eerste opdracht aan de klant is, de opdracht te geven, oké, je hebt hier pizza gezet, je opdracht van mij is, maak hier een gezonde variant van. Ga eens experimenteren en maak een gezonde variant. En dat gaat de klant op allerlei manieren stimuleren.
Ze gaan creatief direct leren omgaan met voeding. Je kan ze daar ook een beetje in bijstaan. Als je bepaalde dingen hebt die regelmatig terugkomen, zoals bijvoorbeeld pizza, zou je zelfs de tien meest voorkomende pizza's gezonde variaties kunnen maken.
En dat gaat aanslaan. Een e-book. Een e-book met de tien gezondste pizza's.
Ik ga nu verzekeren, we zijn niet direct aan het spoilen, maar tegenaan deze podcast online komt, ga je van Michiel een e-book online zien. Ik ga mijn best doen. Dus de tien gezondste variaties op pizza, geloof mij, de lidsmagnet gaat draaien als zoete broodjes.
Waarschijnlijk. Maar het zijn die leuke, creatieve dingen die wel kunnen helpen. En ik denk dat dat klanten enorm kan motiveren.
Omdat ze dan ook het gevoel hebben dat ze niet alles moeten aanpassen en dat niet alles de kip, rijst en broccoli wordt. Inderdaad. En pure salade.
Nee, dat ze echt wel mogen experimenteren. Dat is ook echt iets waar ik met mijn visie van probeer af te stappen. Dat gezondheid ook gewoon lekker kan zijn.
En vooral naar de desserts. Ik heb van nu het idee van de ijs. De ninja... De ninja-cream.
De ninja-cream. Aan te schaffen om gezondere ijs te kunnen maken. Ik heb van nu ook het idee van de brownies.
Ja. Met de... Cottage cheese. Ja.
Dus het zijn allemaal van die punten waarbij je toch nog iets superlekker aan het eten bent, maar met goede producten, met goede ingrediënten. En waarbij je weet dat je lichaam energie krijgt, ook al is het soms calorierijk. Dat maakt niet uit.
Maar je lichaam krijgt gewoon de juiste voedingsstoffen in. Inderdaad. Dat is fijn.
Een zeer goede motivatietip. Ik zou hem zeker ook aanraden om zelf te gaan toepassen en je klanten te laten experimenteren met gezonde variaties. De motivatietip die ik heb gebruikt, is iets anders.
Gaat eerder richting het mindset-verhaal. Maar ik had ook een klant die altijd moeilijkheden had. Of veel klanten zelfs die moeilijkheden hadden als ze de keuken binnenkwamen.
Een beetje uit gewoonte de snoepkast open doen. Of de koelkast open doen om te kijken wat er hier nog in zit. En daar hadden we post-its gebruikt.
En op die post-its hadden we het doel geschreven. En vooral ook de waarom. Dus niet per se tien kilogram afslanken.
Maar vooral het waarom wil ik dat doel bereiken. En daar hadden we post-its geschreven. En die post-its geplakt op plaatsen waar er een bepaalde verleiding was.
Dus op de koelkast, op de deur, naar de keuken, op de koelkast en de koelkast allebei. Dus op een aantal plaatsen. Die post-its geplakt.
Dus elke keer als ze naar de koelkast gaat, leest ze eigenlijk telkens het doel. En op die manier is dat wel een heel toffe tip. En bewust gekozen om het in het algemeen op de ijskast te plakken? Of waarom bijvoorbeeld niet op de ongezonde producten in de ijskast? Ah, dat is niet echt over nagedacht.
Het feit was dat zij af en toe wat last had, wat honger had. En dan was dat een automatisme om de koelkast open te trekken of de koelkast open te trekken. Dus op zich zou je er nog verder in kunnen gaan en zou je kunnen zeggen, we gaan op bepaalde producten plakken.
Bijvoorbeeld in de koelkast. En als ze dan die producten grijpen, kunnen ze lezen van, ah nee, want ik wil bijvoorbeeld met mijn kinderen in de tuin kunnen spelen. Dus schans, die choco moest gewoon terug in de ijskast.
Voilà. Nu, het idee daarachter was gewoon, telkens als je die koelkast dan wou opentrekken, dat je dat las en dat je al een bewustere keuze maakte met wat je dan gaat doen. Dat was een, ja, dat heeft supergoed gewerkt.
Wat misschien nog wel een leuke extra tip is, dat je regelmatig de kleur van de post-it moet veranderen. Omdat mijn koelkast hangt ook allemaal vol met van die beeldjes en kaartjes, maar op een gegeven moment zie je dat ook niet meer. Nee, klopt.
Dus om de zoveel weken eraf laten halen, een andere kleur post-it opnieuw laten opschrijven en regelmatig laten herhalen. Dat is een goede techniek. Nog efficiënter en nog beter.
Het zijn maar die kleine dingen. Je doet er niks mis mee, maar de klant wordt er gewoon altijd even kort aan herinnerd. Dus ja, dat was bij mij een motivatietip die ik heb gegeven.
Tof. Dus, twee zaken die je als coach direct kan implementeren. Werk met de post-its.
Denk er misschien eens over na op een creatieve manier, hoe je dat misschien nog kan uitbreiden. Of hoe je dat met iets anders kan doen. Die post-its trouwens, die zaten bij ons in de welkomstpakket.
Dus als klanten starten, krijgen ze een welkomstpakket. Er zaten post-its bij, die waren gewoon leeg. Maar er waren bepaalde opdrachten en dan konden ze dat erop schrijven en konden ze die opdrachten daarmee uitvoeren.
En dat kost uiteindelijk ook niks. Ja, post-its kost inderdaad niks. Die kan je zelfs heel makkelijk laten personaliseren met je logo.
Dat kost ook niks. Dus dat is een leuke extra toevoeging als welkomstpakket. En daar kan je uiteindelijk alle richtingen mee uit.
Dus je hoeft dat niet te gebruiken in de zin dat ik het heb gedaan. Maar je kan daar bijvoorbeeld elke avond door de klant laten opschrijven iets positiefs dat is gebeurd. En dat dan ergens laten plakken.
Bijvoorbeeld op het nachtkastje. Als ze opstaan, dat ze eigenlijk de post-it lezen van wat er gisteren positief was. Waardoor ze een positieve dag starten.
En zo voort en zo voort. Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Dus daar kan je heel veel mee doen.
En dan natuurlijk de gezondere variaties. Dat gaan we best doen om de e-book te ontwikkelen. Ja, ik ben zeer benieuwd naar de outcome en de resultaten.
En daar gaan we jullie ook van op de hoogte houden. Maar tot zover onze motivatietips. Ik ben er zeker van dat jullie ook heel creatief zijn met jullie ideeën.
En wij horen deze heel graag. Dus stuur ze even door via de social media kanalen. Dan komt dat bij ons terecht.
Misschien bespreken we ze ook in de podcast als ze echt geniaal zijn. Maar daar twijfel ik niet aan. Kunnen we er altijd een aflevering van maken.
Maar tot zover. Heel fijn dat jullie weer geluisterd hebben. En tot een volgende keer.
Succes. Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Alvast bedankt. Tot de volgende keer. Ciao.