Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
Alweer een nieuwe aflevering en vandaag gaan we het hebben over hoeveel kennis jij als persontrainer nodig hebt om klanten te begeleiden. Is dat veel kennis? Moet je enorm veel opleidingen volgen voor leer dat je aan de slag kan als persontrainer of kan je eigenlijk al na een basisopleiding aan de slag met het begeleiden van klanten? Daarover ga ik met Michiel vandaag een beetje discussiëren. Niet, maar brainstormen.
We hebben een aantal zaken die we willen aankaarten. Het eerste is Michiel, een vraag die ik aan jou wil stellen is, had jij vanaf het begin, na jouw eerste opleiding, voldoende vertrouwen om klanten te beginnen te coachen? Want ik merk dat dat voor sommigen toch wel een straat wordt. Vertrouwen is misschien veelgezegd, de kennis wel, maar het was vooral dan die kennis proberen omzetten naar de praktijk toe na mijn eerste opleiding.
Mijn eerste opleiding was wel direct een opleiding van een jaar lang bij Menno Henselman, dus die was wel vrij uitgebreid, zowel theorie met met praktische voorbeelden. Maar dan kom je nog altijd op een punt dat je het zelf moet gaan omzetten naar de praktijk toe en samen met klanten ermee aan de slag gaan. En op zich is dat wel gelukt, maar ik merkte ook wel dat ik wel nood had aan nog extra kennis of zo, en die ben ik uiteindelijk ook gewoon zelf nog gaan opdoen, die kennis.
Eigenlijk probeer ik elk jaar mij wel te verdiepen in iets extra en ieder jaar een kleine opleiding of iets dergelijke erbij te doen. Ja, ik merk dat er toch wel coaches zijn die zeggen van ja, gewoon na mijn eerste opleiding, ik heb toch niet het vertrouwen en vaak ligt dat dan aan de opleiding zelf, omdat ze niet de praktische toepassingen krijgen. Dus ze leren wel de technische of ze leren de kennis, maar ze leren niet hoe ze het moeten toepassen in de praktijk.
En vooral als je een opleiding aanschaft, zeker als beginnende coach, let daar zeker en vast op dat de opleiding echt praktisch toepasbaar is. Ja, uiteraard niet te veel reclame maken, dat is veel gezegd, maar wat wij altijd doen is, wij zeggen luister, wil je bij onze opleiding volgen, boek een infocall in en laat de opleiding zien, zodat je weet wat erin zit, zodat je ziet van ah, dat komt aan bod, zo kan ik daarna klanten begeleiden. Dus zorg ervoor dat je dat, eender welke opleiding dat je dan volgt, is dat niet bij BAPT, zorg ervoor dat je even een inkijk krijgt in die opleiding, zodat je zeker weet dat je daarna direct aan de slag kan en klanten kan beginnen te coachen.
Ja, en dat je vooral ook wel ergens probeert te achterhalen of je al dan niet met bepaalde case-studies moet werken. Bij BAPT gebeurt dat ook, die case-studies moeten ontworpen worden door de PT zelf eigenlijk, en die worden dan verbeterd door jou Ken. Bij Menno was dat ook het geval, en dat zorgt natuurlijk dat je zelf ook al aan de slag gaat tijdens de opleiding zelf om die theorie om te gaan zetten naar de praktijk.
Dus dat zijn echt wel key points waar je bij een opleiding naar moet gaan kijken eigenlijk, denk ik. Ja, zeker en vast. Nu, we hebben het op deze manier over die technische kennis.
Hoeveel technische kennis, en technische kennis gaat dan over het maken van schema's, voeding en dergelijke. Hoeveel technische kennis zou je nodig moeten hebben om een klant te kunnen begeleiden? Het is heel moeilijk om daar een exact cijfer op te plakken, maar ik zou bijvoorbeeld zeggen, anatomie, zeker als beginnende coach, vind ik een enorm belangrijk onderdeel. Dus anatomie zorgt ervoor dat je, als je een opleiding volgt tot PT, dat er een uitgebreide anatomie-blok in zit.
Het tweede is algemene bewegingswetenschappen. Dan denk ik aan de verschillende vlakken van het lichaam. De excentrische, concentrische, isometrische bewegingspatronen.
Dat je wel het lichaam daarrond kent. Dat is heel algemeen. Moet je al exact weten hoe de lever in elkaar zit en de schildklier en dergelijke? Nee.
Dat is niet iets wat je nodig hebt om klanten te kunnen beginnen coachen. Dat is leuk achteraf om bij te scholen, maar dat heb je niet nodig. Ik denk dat je daar een algemeen beeld moet krijgen van het lichaam, de energiesystemen, bewegingswetenschappen, anatomie.
Ik denk dat we daar al heel ver mee zijn. En dan oefeningen, uitvoering. Dat is toch ook wel iets... Wat heel vaak terugkomt.
Het maakt het ook zo moeilijk, omdat er online zoveel variaties en ook foute variaties... Ik geloof niet heel veel in foute variaties, want je moet weten waarom je een bepaalde variatie doet. Doe je die voeten korter bij elkaar of zet je ze verder uit elkaar? Uiteindelijk, als je daar een goede uitleg aan kan geven waarom je dat doet, is dat ook geen enkel probleem. Zeker als beginnende coach... Ik heb dat verhaal ooit al eens verteld.
Toen ik mijn allereerste fitnessopleiding volgde... Dan gaan we terug naar het jaar 2002, toen de Tyrannosaurus Rex nog bestond, denk ik. Toen zat ik in de auto na mijn eerste opleidingsdag. Toen dacht ik dat ik heel blij zou zijn als ik ooit weet hoe ik een goede squat moet kunnen uitvoeren.
Gewoon omdat je zoveel verschillende variaties zag. Voeten naar buiten, voeten smal, voeten breed, de bar van voor, de bar van achter, high bar, low bar, ellebogen naar beneden, ellebogen naar achter. Je zag zoveel dingen.
Ik weet dat moment nog heel goed. Ik kan mij dus heel veel inbeelden hoe een startende coach zich nu moet voelen door de oneindige filmpjes die online rondgaan, op Instagram, op TikTok. Iedereen denkt dat hij de perfecte uitvoering heeft gevonden, terwijl uiteindelijk bijna iedereen gelijk heeft.
Ieder lichaam is anders. Biomechanica van een lichaam. Het is een volledige grijze zone.
Dat is wel iets wat ik persoonlijk in het begin extra nood aan had, als inzijnde welke regressies en progressies kan ik op bepaalde oefeningen gaan toepassen met mijn klanten. Die vind je niet vaak in een basisopleiding terug, dergelijke zaken. Daar merkte ik dat ik al vrij snel tegen de lamp liep van iemand met een bepaalde jump-up-client kan geen bent-over-variant gaan uitvoeren om row te doen, laat staan een squat te gaan uitvoeren.
Dan moet je echt naar de basis-basis-basis gaan en kijken welke oefeningen ik kan gebruiken om daarin toch te gaan opbouwen naar de squat toe. Dat leer je gewoon jammer genoeg niet in elke basisopleiding. Die feedback hebben we ook al gehad in onze level 1. In onze level 1 zit dat een heel klein beetje verwerkt, maar eigenlijk niet genoeg.
Dat zou in een volgende update moeten komen. De reden is omdat dat in onze programmedesign, een opleiding die in onze BAPT level 2 voorkomt, daar hebben we een volledige module gewijd aan progressie, regressie, opbouwen of strength-standards enzovoort. Maar we gaan daar wel een afgeleide ook in de level 1 moeten steken, puur omdat het daar echt graag naar is.
Oké, we hebben het over die trainingskills, oefeningen, uitvoeringen en de zaken die we net hebben opgezond. Als iemand die zich vooral ook bezighoudt met voeding, wat vind jij dat je als beginnende PT welke basis moet je hebben als het gaat om het coachen van voeding? Wat moet je weten? Wat zijn essentiële dingen? Ik denk dat je sowieso al de basis moet gaan begrijpen van de macronutriënten en het belang van bepaalde micronutriënten. Omdat het daarin echt wel noodzakelijk is om ook wel, dat is om daarin te gaan ondersteunen.
Zeggen dat je niet je klant en alleen kip en rijst gaat laten eten. Ja, ik denk dat we daar nog meer de coach moeten behoeden van het online web van allerlei informatie en misinformatie. Want ik denk dat we hier... Ja, we hebben het over calorieën, we hebben het over macronutriënten, micronutriënten, maar ik denk dat we echt wel kunnen eens zijn met een hele grote groep, dat als je je zo goed mogelijk aan je hoofdvoedsel houdt, en jij gaat daar redelijk extreem in, en dat is goed vooral, duidelijkheid.
Ja, je moet er vooral gewoon voor jezelf echt een balans in leren vinden. Ja, maar als je al klanten veel meer kunt weghalen van verpakte voedingsmiddelen, veel meer naar... Je voedingsmiddel moet het ingrediënt zelf zijn. Als je voedingsmiddel een ingrediëntenlijst heeft, dan valt het eigenlijk al niet meer onder de juiste categorie.
En ik denk dat je dat... Dat is je basis. Dat de algemene basis moet zijn, want als we mensen al meer naar wholefoods... Ik kan niet direct op de Nederlandstalige naam komen. Ombewerkte voeding.
Ja, ombewerkte voeding. Ombewerkte voeding kunnen laten eten, dan zijn we al een hele stap gezondheid gaat verbeteren, wat ook meestal gaat resulteren in toch wat gewichtverlies. Zeker rechtstreeks.
Dat is echt iets wat ik zelf echt gemerkt heb. Het hoeft niet per se het verlagen van de calorieën te zijn, maar vaak al het eetpatroon te gaan veranderen naar kwalitatievere voeding. Dat we daarin echt gewoon merken dat het lichaam veel beter herstelt, daardoor krijg je veel meer energie, gaan de sportprestaties vooruit, en dan kan je eigenlijk met dezelfde veelheid calorieën gewicht gaan verliezen.
Ja, dus ik denk inderdaad dat is de basis. En dan om even terug te koppelen wat wij belangrijk vinden bij BAPT, dat is dat je ook mensen kan coachen op het gebied van voeding. Wij hebben drie methodes die in onze basisopleiding voorkomen.
Dat is één, portiecontrole. Dat is leren om met handporties een beetje in te schatten hoeveel je mag eten. Het tweede is meer op templatebasis.
Dan hebben we een voorbeeld van een bord waar je ziet hoeveel groenten erop liggen, hoeveel vlees, hoeveel koolhydraatbronnen, of dergelijke, of vette bronnen beter gezegd. En dan de derde strategie is effectieve calorie-tracking. Gewoon omdat we daar dan drie heel uiteenlopende strategieën hebben.
Mensen die puur komen om gezondheid werken we iets meer met een bord-template. Tussenin hebben we de portiecontrole. Daarnaast kunnen we naar een calorieplan gaan, maar de basis vormt nog altijd die onbewerkte voeding.
Als je daar al mee van start kan, dan denk ik dat je al een heel eind verder bent. Want je specialiseren in voeding, dat gaat niet na één opleiding. Daar ga je wel heel even mee bezig zijn.
Dus dan ga je wel nog een aantal extra dingen voeren. Ook door zelf heel veel dingen te gaan leren toepassen, denk ik ook. Dat is hetzelfde met het hele technische aspect uiteindelijk.
Je wordt gewoon beter door die zaken te gaan toepassen in de praktijk op jezelf en naar je klanten toe, en gewoon fouten worden gemaakt. Iedereen maakt fouten, maar het is gewoon belangrijk dat je leert uit die fouten en gaat kijken van wat kan ik daarin naar de toekomst toe gaan verbeteren. Heel goed punt, want we hebben nog niet aangehaald en dat is ook een principe dat ik ook aanleer bij onze cursisten.
Elke training of voedingsding dat je ooit aan klanten geeft, moet je zelf ooit gedaan hebben. Anders kan je onmogelijk inschatten welke impact dat heeft op het lichaam. Oké, we hebben het eigenlijk over de technische skills al goed gehad, maar... En dat is ook een beetje de insteek van deze aflevering.
Ik denk dat er veel coaches naar deze aflevering luisteren en denken dat we het alleen maar gaan hebben over de technische skills. Maar laat dat nu net meer en meer minder en minder belangrijk worden. We willen dat absoluut niet onderschatten, want de dingen die we net hebben opgesomd zijn superbelangrijk.
Het blijft de basis, maar technologie... We kunnen er gewoon niet buiten met AI. Ik had het er gisteren nog over. Gisteren zei nog een coach tegen mij dat hij met ChatGPT geprobeerd had om een 2500-calorie-plan en dat was gewoon bijna perfect.
Ja, dat is de realiteit. Dat wil niet zeggen dat we dan lui moeten worden en denken dat we eigenlijk niets meer moeten weten, want AI gaat het voor ons doen. Maar daartegenover staat wel dat het meer en meer mainstream gaat worden en dat er andere skills als PT ook meer op de voorgrond gaan komen.
Een van die skills is iets waar we ook wel fel mee bezig zijn om te kijken hoe we onze cursisten daar nog meer in kunnen leren. Dat zijn coachingsvaardigheden. Hoe ga je iemand coachen? Hoe ga je iemand motiveren? Hoe ga je een gedragsverandering teweegbrengen? Hoe ga je feedback geven? Al die zaken.
Dat is toch wel een heel belangrijk punt. Ik denk zelfs dat het belangrijker is. Ja, het is belangrijker, maar dat zijn dingen waar mensen nooit echt over stilstaan.
Ik heb daar nooit, in mijn carrière, over stilgestaan. Achteraf gezien misschien wel, maar... Ja, ik weet achteraf wel dat ik de juiste dingen deed. En ook heel veel foute dingen deed, voor alle duidelijkheid.
Maar ik ben wel iemand die een redelijke goede social skills heeft. Ik kan rap kameraden maken en ik kan redelijk snel inschatten hoe iemand erin staat. Een skill die ik niet heel goed bezit is heel veel empathie hebben en goed kunnen luisteren.
Dat is iets dat voor mij iets moeilijker in mijn aard ligt. Ik zal dat wel doen bij klanten, maar toch merk ik dat er anderen zijn, waaronder mijn vriendin, die daar 500 keer beter in is. Die dat vanzelf heeft en die een uitstraling heeft waardoor klanten alles tegen haar vertellen.
Dat heb ik bijvoorbeeld niet. Dat zou een coachingskill zijn die ik echt kan verbeteren. Maar ik ben daar nooit analytisch mee bezig geweest.
En ik denk echt dat dat jou als coach kan helpen. We hebben onze mindset en motivatiecoachingopleiding gemaakt en we hebben in onze BAPT level 1, module 15, gaat over coachingsvaardigheden. En daar komt bijvoorbeeld in, heel simpel, de soorten vragen die je stelt.
Ga je gesloten vragen stellen of open vragen? Een gesloten vraag is een vraag waarbij er alleen een antwoord ja of nee kan geantwoord worden. En een open vraag, dan ga je echt zoeken naar de oplossing. Alleen al door daarbij stil te staan en je vragen op die manier te formuleren, en dat is meestal door het woordje waarom te gebruiken, want achter waarom kan je niet ja of nee antwoorden.
Alleen om daar door al een beetje op te focussen, ga je al meer informatie van je klant krijgen en ga je al meer het gevoel hebben dat je luistert. Want als je een vraag stelt en je klant antwoordt alleen maar ja of nee, dan gaat je klant ook het gevoel hebben, soms, dat ze niet alles kunnen vertellen. Ze gaan dat niet zelf doen.
En door die vraag te beginnen met waarom, op die manier, wat of waarom, gaat je klant veel meer vertellen. Dat is echt de key tot succes. En dat is maar één voorbeeld.
En zo zijn er zoveel voorbeelden. Je kunt de juiste vraag stellen om de groeimindset te beïnvloeden. Een leuk voorbeeld daarin, ik weet niet of we het al ooit hebben besproken in de podcast, maar de herhaling is altijd goed, is een beoordelingsschaal.
De klant komt voor de eerste keer bij jou op gesprek, of start tijdens de intake, en je vraagt aan de klant hoe gemotiveerd ben je om je doel te behalen. Stel, de klant zegt 8 op 10. Wat is dan de meest gestelde vraag door veel coachs achteraf? Waarom niet meer? Wat gebeurt er? De klant gaat een negatief antwoord geven.
Wat kun je beter stellen? Waarom niet minder? Waarom heb je geen 7 of een 6 gegeven? De klant gaat dan zeggen, ja, ik heb dit al gedaan. De klant gaat dan eigenlijk al direct in een positieve flow komen. Ook tijdens je check-ins en je biofeedbacks, exact hetzelfde.
Hoeveel heb je op voering gescoord? Ja, een 6. De klant denkt, oei, ik ga nog mijn voeten krijgen. Jij vraagt als coach, waarom niet minder? Ja, omdat ik toch mijn ontbijt goed heb gedaan. Ze beginnen dingen op te sommen die ze goed hebben gedaan.
Daarna ga je op dat positieve elan verder. Dan ga je zeggen, oké, wat moet er nu gebeuren om van die 6 en 7 te maken? Dan gaan ze weer iets positiefs zeggen. Dus je stapt af van die negatieve zelfpraat en je gaat over naar positieve zelfpraat.
Dat is heel interessant. Om heel eerlijk te zijn, dat zijn dingen die ik zelf heb geleerd, analytisch. Dat zijn dingen die ik onbewust wel toepaste, maar door die opleidingen te maken, opzoekingswerk te doen, boeken te lezen, kom je erachter dat je denkt, fuck, dat is eigenlijk wel heel veel theoretisch, ook die coachingsvaardigheden.
Want het gaat voornamelijk ook om bewustwording en de juiste vragen stellen. Als je dat gewoon weet en je doet dat op die manier, het is geen rocket science, maar je moet het gewoon weten. Dat is een groeiproces ook, denk ik.
In het begin, zeker als dat totaal heel onwennig aanvoelt voor je, ga je daar meer theoretisch mee moeten bezig zijn. Maar naarmate je daar meer en meer in rolt, gaat dat misschien wel hopelijk vanzelf komen. Ja.
Dus die punten in onze opleiding Mindset & Motivation Coaching, komt er natuurlijk heel uitgebreid aan bod. Maar dat vind ik echt een hele, hele belangrijke. Daarnaast communicatie, en communicatie gaat gewoon... Bij ons in de opleidingen ga je heel veel zien dat we werken met onboarding.
Zowel bij onze level 1 als bij Nutrition, noem maar op. De onboarding, dat is eigenlijk je communicatie, dat is de eerste week tot twee weken, waarin je alles uitlegt aan de klant. In de programmedesign zeggen we bijvoorbeeld, ook al is een periodisatie voor je klant puur naar resultaat toe niet noodzakelijk.
Als ik morgen Marie van 55 jaar bij mij komt en ze zegt dat ze wat fitter wil worden, dan moet ik niet een undulating periodisatie tot in de details gaan uitwerken. Maar ik doe dat toch. Waarom? Het geeft structuur ook.
Voilà, ik laat het plan zien, van dit is waar we naartoe gaan. En Marie ziet, oké, dat is fase 1, we gaan naar fase 2. Als ik dit haal, gaan we naar fase 3. En dat geeft gewoon duidelijkheid. En dat is die communicatie.
En dat zet ook korte termijndoelen. Ja, onbewust of zelfs bewust zet dat korte termijndoelen. En dat wordt zo weinig gedaan.
Waarom? Omdat coaches denken, ja, ze komt om wat fitter en gezonder te worden, dus het maakt niet zo heel veel uit. Maar door daar niet over te communiceren, want soms gebeurt het zelfs dat dan Marie in één keer wel super gemotiveerd wordt, omdat ze denkt, er is hier wel veel meer mogelijk dan alleen fitter worden. Ik zou toch wel graag zo'n squat kunnen? Of ik zou dat toch wel graag kunnen doen? Zeker.
En dan zijn we vertrokken. En dan heb je een klant op lange termijn. Dus communicatie op en top belangrijk.
Het volgende puntje... Ja, dat is eigenlijk misschien nog wel interessant om dat even aan te halen. Want gelijk dat je zegt, daardoor blijven de klanten ook, en dat is ook wel effectief zo. Ik probeer ook altijd wel naar andere coaches mee te geven, van uiteindelijk, een klant kiest jou als coach op basis van misschien de kennis of de resultaten dat die ziet, maar blijft bij jou in coaching door de coachingvaardigheden eigenlijk gewoon.
Het mentaal aspect, het gevoel van geapprecieerd te worden, gewaardeerd te worden. Dat heb ik toch vooral gemerkt bij mijn offline carrière, om het misschien zo maar te noemen, dat klanten gewoon op lange termijn daarvoor makkelijker bleven, omdat ze echt wel nood hadden aan gehoord te worden en daarna het gevoel te hebben dat ze gewoon niet een nummertje in de rij waren eigenlijk. Ja, zeker.
Zeker en vast. Dat is zeker als PT ongelooflijk belangrijk. Als we het over andere skills nog hebben... Dus we hebben onze technische skills, we hebben onze coachingvaardigheden, en we hebben ook de softskills.
Wat wil de softskills zeggen? We gaan er een eentje uitpikken van die softskills, en dat is... Uiteindelijk komt erop neer, doe wat je zegt dat je gaat doen. Een beetje professionaliteit. Als je zegt tegen de klant, maandag krijg je je schema, zorg er dan ook voor dat dat schema maandag klaar is, of zelfs misschien zondag, bij wijze van spreken.
Maar niet dat dat dinsdag dan klaar is. Ik denk dat dat wel iets is wat enorm belangrijk is, en waar je je reputatie als coach vrij snel kan beschadigen door dingen te zeggen en ze dan in principe niet uit te voeren. En vooral duidelijkheid, pot verwijten, ketel.
Ik heb daar ook al vaak tegen gezondigd. Er zullen altijd overwachte dingen gebeuren in het leven ook, hè. Als je dan uitlegt waarom dat gebeurt is, dat die klant zijn schema later heeft, dan gaat die daar normaal gezien ook wel alle begrip voortdomen.
Ja, normaal gezien inderdaad wel. En communicatie staat er inderdaad ook weer als een heel belangrijke key-factor in. Maar probeer het zoveel mogelijk te vermijden en doe wat je zegt dat je gaat doen.
Denk dat qua softskills een van de belangrijkste zaken is. En dan komen bij iets wat we ook al een paar keer hebben besproken, de zakelijke skills. Want daar wringt het schoentje bij de meeste pt's.
Dat maakt of dat breekt je zaken. Ja, ze starten uit een passie voor sport, uit een passie voor fitness. Ze willen mensen gaan begeleiden, ze leren over hoe ze mensen moeten gaan begeleiden.
Daar komt misschien die motivatie, die mindset, die communicatie, noem maar op. Maar dan komt het, en dat is, hoe zorg ik ervoor dat ik klanten heb? Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn pakket kan verkopen? Marketing, sales, en dat is dan iets waar de meeste niet echt kaas van hebben gegeten. Dat kan ik ook niet doen.
Ja, maar dat is ook weer een leerproces. Zeker. Als ik zie hoe mijn allereerste salesgesprekken verliepen als pt, met een heel bang stemmetje mijn prijs te vermelden, en ik vraag 60 euro per uur of mijn pakket is zoveel euro in totaal, dat met zo weinig zelfvertrouwen verkocht te hebben, terwijl nu, dat is dag en nacht verschil gewonnen.
Ja, alleen al het verkopen van je pakket. Ik zeg altijd, je moet het verkopen alsof het het goeiekoopste is, dat je zoveel waarde geeft, dat het een spotgoedkope prijs is. Anders merken mensen dat, en dan gaat dat direct uitstralen.
Dat is iets waar we deze aflevering niet verder op willen doorgaan. Het is wel iets waar we met BAPT ook mee bezig zijn, om coaches meer mee te ondersteunen, om daar ook een begeleidingstrijk op te bouwen. Dat is op deze moment zelfs al een beetje in de gang.
Gewoon omdat we weten hoe belangrijk het is om ook die zakelijke skills te doen. We weten ook, als je dat niet van nature hebt, dan ga je daar zoveel werk in moeten steken om dat zelf allemaal uit te dokteren, dat het weleens te lang kan duren en te laat kan zijn. Laat je daar gewoon in begeleiden voor een juiste prijs.
Business coaching kan soms echt belachelijk duur zijn. Wij proberen daar met BAPT een schappelijke prijs te hanteren, zodat het voor iedereen haalbaar is. Nu, het laatste punt dat ik wil bekijken, is het samenwerken met andere specialisten.
We hebben het gehad over je eigen kennis en dergelijke. Maar je moet niet alles weten als PT, dus ik denk dat het heel goed is om vanaf het begin te gaan kijken hoe je samen kan werken. Laten we even dat laatste punt pakken, het zakelijke deel.
Wij hebben met BAPT een begeleidingstraject om te helpen richting sales en marketing, hoe je je pakket kan opstellen en verkopen. Zoiets kan super interessant zijn, omdat je er gewoon niet alleen voor staat. Wij met BAPT zitten ook in coaching, voornamelijk financiële coaching, om te kijken wanneer het interessant is om investeringen te doen, wanneer moeten we geen investeringen doen, moeten we een buffer opbouwen, waar leggen we onze sales targets op, enzovoort.
Elke maand hebben we daar een call voor met iemand. Dat is met Natasja van Dapper Ondernemen. Wij werken met Natasja ook samen en er wordt ook een workshop georganiseerd waar jullie ook online via onze sociale media alles over gaan te weten komen.
Maar wij kiezen ook zelf voor zo'n begeleiding, dus het kan super interessant zijn om je daarin te laten begeleiden. En ook qua technische skills... Kennis opdoen gewoon. Kennis opdoen en mijn kennis is bijvoorbeeld... Je bent geen encyclopedie, je kunt nooit niet alles van in het begin weten.
Iemand anders kan een andere visie of insteek hebben over een bepaalde manier van aanpak. Zo kan het inderdaad interessant zijn om samen te werken met kinesisten richting progressies, regressies, revalidatie van bepaalde oefeningen, praten met mensen die meer kennis hebben over voeding, durf toegeven of durf hulp te vragen, gewoon misschien beter gezegd. Ja, je kan perfect je pakket opdelen.
Je zegt oké, wij geven de sessies en als je graag voedingsbegeleiding wilt, dat is een extraatje dat erbij komt. En dan schakel je iemand in die dat kan doen. Er zijn heel veel mogelijke keren, dat is niet altijd het meest interessante, maar soms wel.
Maar durf gewoon netwerken en zorg ervoor dat jouw netwerk zo groot mogelijk is dat je samenwerkt met anderen, want samenwerken is altijd interessanter in the long run. Zeker. All right.
Het aller, aller, allerlaatste is de kennis versus toepassing. Want dat is nog wel eentje dat we hier ook willen aanhalen. Ik ken veel coaches die gigantisch veel opleidingen volgen en ik ben er zelf ook eentje van geweest.
En ik durf ook heel eerlijk toe te geven dat ik soms ook opleidingen volgde waar ik dan achteraf eigenlijk niks mee heb gedaan. Ik heb veel coaches die zeggen, ik lees elke week een boek, oké, heel tof, maar wat doe je ermee met die kennis? Het is allemaal tof om die kennis te hebben, maar als je dat niet gaat toepassen in de praktijk, ja, dan vervalt dat een beetje. Klopt.
Dus je moet het altijd gaan toepassen. En als je een opleiding volgt, zorg één dat de opleiding toepasbaar is in de praktijk, dat je ook leert hoe je ze moet toepassen, en doe dat dan ook achteraf. Passe eerst volledig toe en begin niet dan al direct iets anders of drie opleidingen tegelijkertijd.
Ik spreek dan bijna tegen mijn eigen winkel, maar dat is ook niet erg, want ik weet dat dat nooit goed uitdraait. Dus liever rustig tempo een opleiding volgen, toepassen, stap voor stap. Een paar maanden later eens checken, oké, heb ik hier alles van geïmplementeerd? Is dat duidelijk? En dan kan ik kijken, waar wil ik mij nu in verdiepen? En dan volg ik een nieuwe opleiding.
Dus het toepassen van de kennis die je hebt opgedaan, dat is het allerbelangrijkste. En vooral met boeken lezen, denk ik dat dat iets is waaraan velen onderschatten. Dat probeer ik ook meer en meer te doen.
Als je zegt, ik lees elke week een supertof boek, heel goed bezig, maar langs de andere kant, daar doe je niks mee. Dat is kennis die je opdoet, maar je past ze niet toe. Als je een boek leest, ik lees een boek, ik duid aan, ik lees opnieuw, voornamelijk de aangeduide stukken.
En dan ga je kijken, hoe kan ik dat nu implementeren en toepassen? Dus op een week kom ik er niet. Dus dan ben ik wel een heel aantal tijd bezig. En ik ben ook meer en meer kieskeuriger als het gaat om welke boeken ik lees.
Je hebt ook heel veel boeken waar de helft van het boek een invulling is en heel veel verhaaltjes, maar waar je niet echt iets mee bent. Dus dat is ook wel belangrijk. Kut.
Dat was hem. Dat was hem. Dus hoeveel kennis heb je nodig? We hebben een aantal skills besproken, niet alleen de technische skills.
Mocht je vragen hebben over deze aflevering, dan horen we dat heel graag. Dan kan je altijd terecht via onze social media-kanalen. Weerom, superbedankt om te luisteren.
En tot een volgende keer. Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Alvast bedankt. Tot de volgende keer. Ciao.