Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie? Dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we eens kijken naar de grootst gemaakte fouten op het gebied van training en wat jij daarvan kan leren. Ik en Michiel gaan er in totaal vier bespreken, die wij toch wel regelmatig zien bij coaches, bij klanten. Vier fouten op het gebied van training, waarbij als je ze niet maakt, dat je toch wel direct een voorsprong hebt en sneller resultaten zal kunnen behalen met jouw klanten.
Goed, laten we er gewoon direct in vliegen. Ik ga van start gaan met de eerste, Michiel. Misschien ook wel belangrijk voor de podcast en het geluid vandaag, want we zitten op afstand.
Michiel is helaas wel ziek geweest en nog altijd een beetje ziek, dus we hebben het niet geriskeerd om fysiek af te spreken. Vandaag is het via Zoom, dus het geluid zal iets anders klinken, maar dat is ook maar voor één aflevering, dus no worries. Het eerste puntje wat ik wil aanhalen, dat is dat persontrainers, coaches, vaak te snel overstappen naar compound lifts.
Ze weten dat compound lifts zoals squat, benchpress, deadlift, overhead press, dat dat belangrijke lifts zijn, maar ze gaan al vrij snel met de klanten die lifts proberen uit te voeren. Zoals bij een squat, met een lege barbell of met een stok zelfs in de nek, gewoon puur om dat squatpatroon toch maar te doen. Uiteindelijk is dat niet echt de goede opbouw in mijn ogen.
Ik denk dat het veel interessanter is om vooral unilateraal te werken, éénbenig, éénarmig of met dumbbells, dat je toch bepaalde krachtverschillen of dergelijke kan beginnen wegwerken, zo goed mogelijk, tijdens een initiële fase. Ik weet niet of jij daar ook rekening mee houdt, Michiel? Ja, sowieso. We hebben het er straks ook al eens kort aangehaald, maar je ziet dat eigenlijk heel frequent voorkomen.
Ofwel inderdaad pt's die de klanten laten squatten, bijvoorbeeld in de smitmachine, omdat ze dan ervan uitgaan dat het makkelijker gaat. Terwijl, ja, daar ben ik wel helemaal geen fan van, want dan ga je eigenlijk een voorgeprogrammeerde beweging eigenlijk gaan gebruiken met een squat, terwijl een squat een los bewegingspatroon zou moeten zijn bij de klant. Dus dan ga je sowieso al een verkeerd bewegingspatroon gaan aanleren, eigenlijk.
En dat is toch echt iets wat ik nog heel vaak zie terugkomen, dat pt's klanten laten starten met een squat in de smitmachine, eigenlijk. Ja, en daar moeten we inderdaad de kanttekening maken. Als het gaat om het bewegingspatroon aan te leren, dan is dat absoluut geen goeie oefening.
Dan is een smitmachine daar geen goeie oefening voor. Als we dat richting het uiterste, het andere uiterste, gaan trekken en bijvoorbeeld richting hypertrofie, zou dat misschien wel een goeie kunnen zijn om bepaalde spieren nog harder te kunnen prikkelen, omdat de stabiliteitsfactor van de squat wegvalt. Maar zeker voor beginnende klanten is dat zeker geen goeie optie.
En dat is inderdaad, we hebben het ook gehad, hetzelfde geldt met een heelverhoog. De heelverhoog toch maar gebruiken om de squat te kunnen uitvoeren. Een heelverhoog kan nuttig zijn met iemand die effectief al heel lang aan het trainen is, maar enkele mobiliteit wat mist.
En gezegd van, we gaan meer op de anterieure keten werken in de squat, zou dat nuttig kunnen zijn. Maar zeker met beginnende klanten, niet te snel doorgaan naar de compounds. We hebben in de programmedesignopleiding werken met strength standards en die bouwen we allemaal op naar een compoundlift.
Dus de fout die ik bij de compounds het meeste heb gemaakt in mijn carrière is te snel te starten met deadliften. En een deadlift, daar kan zoveel in fout gaan, en je hebt dat altijd in de hand. Waar ik persoonlijk wel een fan van was, was wel het gebruiken van de trapbar.
Omdat die makkelijker aan te leren is. Ja, maar toen ik startte, toen bestond dat niet. Een hexbar toen, misschien bestond het wel, maar dat was toen gewoon niet zo bekend.
Dus ik denk dat een hexbar is zeker en was dan al een veel betere optie, omdat de positie veel rechter blijft en de persoon de rug veel makkelijker stabiel kan houden. Maar de gewone deadlift, ik heb daar te veel kleine issues mee gehad. Dat mensen dan toch hun rug wat krom trekken en toch wat last hebben.
En dat zijn dan vaak, dat zijn niet echt dingen waar je iets aan kan doen. Want dat gaat honderd keer goed, en dat moet maar één keer even een onoplettend tijd zijn. En dat is zo'n oefening die, ja, als er één keer iets misgaat, dat kan direct een bepaald gevolg hebben.
En bij een benchpress is dat minder. Je staat erbij en je kunt de bar optillen. Maar bij een deadlift even die rug een beetje verkeerd en de klant die trekt door, ja, dan kan dat wat last geven in de rug.
En dat is nooit fijn als mensen last hebben aan haar training. Ja, en ook zeker in het geval van wanneer de klanten dan eens een keertje op zichzelf willen gaan proberen trainen en die deadlift variant ook gaan uitvoeren. En ja, er dan misschien om een of andere reden vijf kilo extra gaan aanhangen, omdat ze toch een beetje willen gaan egoliften.
Terwijl de coach er op die moment dan eigenlijk geen zicht op heeft. Ja, en ze gaan dan een nog scheveren houding gaan trekken. Ja, dan komt het eigenlijk helemaal niet goed eigenlijk.
Dus ik ben er ook eigenlijk helemaal geen fan van om deadlift eigenlijk überhaupt in een PT-sessie eigenlijk te gaan introduceren eigenlijk. Ja, bij ons komt het denk ik voor pas vanaf de vierde of vijfde fase. Omdat er zoveel oefeningen ervoor zijn van de strength standards, opbouw van kracht in de lage rug, voldoende mobiliteit, voldoende lichaamsbescherming.
Er zijn heel veel zaken die erbij komen kijken. Dus ja, het komt voor, maar dat is bij heel weinig klanten die daar effectief geraken. Maar er zijn alternatieven.
Durf je alternatieven doen? Met de Hex bar of de Trap bar, met dumbbells. Er zijn zoveel alternatieven die je daarvoor kan doen. Ja, klopt.
Dus eerste punt was, eerste fout, te snel overgaan naar compound lifts. Terwijl de klant er niet klaar voor is. Kijk altijd naar het doel van de klant en dan zal je merken dat die compound lift niet altijd nodig is om het doel te bereiken.
Goed, het tweede punt. Michiel. Daarbij gaan we vooral het hebben over het volume dat we gaan draaien per spiergroep.
Waarin dat we eigenlijk vooral echt merken dat sommige PT's teveel focus leggen op verschillende oefeningen per spiergroep. Of zelfs bepaalde spiergroepen per training gaan indelen. Dus als een klant twee of drie keer per week bij hem komt trainen, dan gaan ze zeggen van de ene training gaan we bijvoorbeeld borst en rug doen, terwijl de andere training gaan we dan bijvoorbeeld enkel en alleen benen doen.
Terwijl dat volume per training voor die klant vaak gewoon enerzijds al teveel is. En anderzijds de klant kan er ook gewoon niet voldoende van herstellen. En dan krijg je van die resultaten waarbij de klant vijf dagen spierpijn heeft.
Omdat we gewoon de spier te hard hebben belast. En een simpel voorbeeld is ervan dat je vijf of zes oefeningen voor benen of voor borst gaat gaan uitvoeren op één training. Ja, dat is zelfs voor iemand van mijn niveau al bijna niet haalbaar om te doen.
Laat staan dat dat dan haalbaar is voor iemand van een niveau dat net begonnen is. Dat is echt iets waar ik heel veel mensen nog fouten in zie maken. En ja, we hebben dat ook al eens kort aangehaald denk ik in andere podcasts.
Dat wij sowieso meer fan zijn van de German body type, de full body types. Daar kan je zelf nog heel veel in gaan spelen. Welke oefeningen dat je met elkaar allemaal gaat gaan combineren.
Maar ik denk uiteindelijk, ik denk dat we het daar wel overeens kunnen zijn. Als je een keuze moet gaan maken voor een aantal oefeningen per training. Denk ik dat je niet boven de zes tot zeven oefeningen per training zou moeten gaan in het totaal.
En die oefeningen kan je dan gaan verdelen over bijvoorbeeld bovenlichaam of onderlichaam tezamen. Waarbij je op die manier eigenlijk een mooie combinatie krijgt van een full body workout. Ja, de klanten die komen die twee keer of zelfs drie keer komen.
Dat is full body gewoon altijd de beste manier. Het is zelden een split dat we dan gaan doen. Wat er weleens wordt gedaan is een full body 1 en een full body 2. Waarbij dan in de full body 1 bijvoorbeeld voor benen meer oefeningen zitten voor de voorkant.
Allee, meer focus op de voorkant. En dan voor de full body 2 meer focus op de achterkant. Bij wat leg curl variaties en in de andere een split squat of dergelijke.
Dat zou nog wel kunnen, maar zelfs dat is redelijk advanced. Voor een beginnende klant hebben wij één schema. Ze komen twee keer in de week.
En ze doen twee keer in de week hetzelfde schema gedurende een paar weken om progressie te boeken. En dan switchen ze eigenlijk van schema. Dus op zich denk inderdaad dat je niet overdreven veel oefeningen moet doen.
En dat je de keuze moet maken om als het een algemeen doel is van een klant. Dan ga je voornamelijk zorgen dat er voldoende benen ook in zitten. Want veel klanten willen niet graag hun benen trainen.
Dat is ook zoiets dat klanten zeggen. Ja, maar mijn benen zijn sterk genoeg. Want ik ga elke dag fietsen.
Ja, ik fiets elke dag naar het werk. Dat zijn zo'n zaken waar je dan als coach je niet mag laten vangen. Want het is net bij die oefeningen dat het resultaat ook wel vaak echt wordt geboekt.
Ja, sowieso. Dus ja, de German body comp met de lower body en upper body supersets. Daar zijn we enorm fan van.
Dat dan in een full body schema gegoten. Twee, drie keer per week. Ik denk dat er weinige methodes zijn die dat doen.
Ik heb ook wel geëxperimenteerd met een drie dagen split upper lower. Waarbij dat je dan bijvoorbeeld de ene week twee keer upper body traint. En de andere week twee keer lower body traint.
Dat is een beetje afwisselend. Maar dat is ook wel weer net iets voor gevorderdere trainees eigenlijk. Om het zo maar te zeggen.
Klopt. Ja, want dan gaat het volume binnen één training wel wat verhogen. Dan is dat nodig om de nieuwe prikkel te kunnen geven.
Als we daar iets advanced in gaan. Naar advanced programmatie. Dan kun je daar wel als coach bij een klant die wel hangen komen.
Kun je bijvoorbeeld in je accumulatiefase. Kun je kiezen voor een full body schema. Of een, sorry, upper lower body split.
Omdat je meer volume daarin brengt. Bij je intensificatiefase kun je dan weer kiezen om twee keer een full body te doen. Dus dat is wel interessant dat je dan zegt.
We gaan bijvoorbeeld die upper lower split. Als ze drie keer in de week komen. Doen we in de accumulatiefase.
En in de intensificatiefase gaan we terug naar een full body. Dus dat zijn wel leuke insteken die je dan extra kunt doen. Allright.
Goed. Een derde puntje. Is voornamelijk richting variatie.
Een fout die ik zelf vroeger ook heb gemaakt. En die merk ik dat heel veel startende coaches ook doen. Dat is denken dat klanten enorm veel variatie nodig hebben.
Komt eigenlijk op neer dat je de klant gewoon maakt wat je doet in het begin. Als je constant nieuwe trainingen maakt. En nieuwe sessies gaat geven.
En nieuwe oefeningen geeft. Dan gaat de klant dat ook een beetje gewoon worden. Maar het is ook soms wel leuk.
Als een klant een oefening weet, kent en voelt dat er progressie is. Er zijn ook heel veel coaches die denken. Ik ga elke training een nieuwe training moeten maken.
Met nieuwe oefeningen. Want anders gaat de klant het saai beginnen vinden. En dat is net niet het geval.
Het is vaak dat de klant dat moeilijk vindt. Omdat ze telkens nieuwe oefeningen moeten leren. Terwijl als je gewoon een schema.
Bij ons is dat drie weken. Als er twee keer in de week komt. Dan heb je drie weken hetzelfde schema.
Dus we doen zes keer hetzelfde schema. En dan switchen wij van schema. Als ze zes keer hetzelfde schema doen.
Op zich is dat geen probleem. De eerste keer is dat een nieuw schema. De tweede keer nog een beetje wennen.
De derde keer kennen ze de oefeningen. Kunnen ze meer gewicht nemen. En vier, vijf en zes.
Kennen ze de oefeningen. En kunnen ze en voelen ze echt dat ze progressie aan het maken zijn. En dan switch het schema terug.
Maar dan hebben ze een aantal weken progressie gehad. En kennen ze de oefeningen. En ik denk dat dat iets is wat velen onderschatten.
Dat mensen het ook wel leuk vinden om te weten wat er komt. En dat ze weten van oké, vandaag ga ik iets meer kunnen doen. Ja want ik heb ook wel echt al gemerkt dat dat enorm demotiverend kan werken bij klanten.
Wanneer ze week om week tot de confrontatie komen van oei, en die oefening kan ik eigenlijk niet op een juiste manier uitvoeren. En die oefening kan ik niet op een juiste manier uitvoeren. En na een verloop van tijd krijgen ze precies het gevoel van ja, wat kom ik hier eigenlijk doen.
Dat is eigenlijk net het gevoel wat je niet wilt gaan creëren bij een klant. Want je wilt een klant aanzetten en motiveren om regelmatig te komen sporten. En om geen schrik te durven hebben om in de fitness binnen te wandelen.
En die oefeningen gewoon uit te voeren. Want dat is vaak ook al zoiets van ja, stel dat de klant dan nog eens een dagje alleen komt sporten. Omdat dat bij mij vroeger wel zo het geval was.
Die kwam bijvoorbeeld één of twee keer in de week met mij sporten. En dan nog één keer gingen ze de training apart doen. Dan merkte ik vaak dat oefeningen waar ze zichzelf niet zelf zeker over voelden, dat ze die vaak ook gewoon achterwege lieten.
Omdat ze het hadden van ja, ik weet eigenlijk niet goed hoe ik die oefeningen op de juiste manier moet gaan uitvoeren. En als je dan een consistent trainingsprogramma gaat gaan volgen bij die klant. En je gaat drie, vier weken aan een stuk diezelfde oefeningen uitvoeren.
Ja, dan gaat dat inderdaad ook weer motiverend gaan werken. Omdat de klant ook merkt en voelt van, ik ben ook effectief sterker aan het worden. Als je op een squat bijvoorbeeld op vier weken tijd tien of vijftien kilo's hebt gestegen.
Wat ik effectief al heb meegemaakt met beginnende klanten. Dat is magnifiek om te zien. En die fleuren daar ook helemaal van op.
En die raken daar super gemotiveerd van. Van wow, heb ik dit op vier weken tijd klaar gespeeld? Dan weten ze ook van, er gaan nog zoveel andere en leukere momenten komen op nieuwe oefeningen. Om daar dan ook weer op te kunnen stijgen.
Ja, zeker en vast. Dus variatie, niet te veel schrik van hebben. Niet te veel willen toepassen.
Vooral communicatie, uitleggen aan de klant wat jouw plan is. En als je jouw plan duidelijk maakt. Dan gaat de klant daarin meegaan.
En dan is variatie zeker niet nodig. Progressie, dat is hetgeen dat je in principe nodig hebt. Allright, volgende puntje Michiel.
Laatste punt al. Ik sluit ook wel een beetje aan bij, misschien te veel variatie willen gaan inzetten. Bij de klanten op zich.
Of toch proberen ze iets meer variatie in de schema's in te krijgen. Maar wat ik vooral op mijn werk is dat er regelmatig, misschien op vraag van de klant of niet, de fout wordt gemaakt richting oefeningselectie. Waarbij dat we dus eigenlijk merken dat bijvoorbeeld de klant zegt, nou goed, ik wil eigenlijk meer mijn armen gaan trainen.
Dus ik wil graag echt specifieke isolatie oefeningen gaan doen voor biceps, voor triceps. Terwijl ik heb dat eigenlijk zelf nooit echt los geprogrammeerd in mijn trainingen bij mijn klanten vroeger. Omdat uiteindelijk als we gaan kijken naar wanneer we compound oefeningen gaan doen of alle andere oefeningen gaan doen waarbij we rug aan het trainen zijn, daar wordt de biceps ook enorm bij geactiveerd.
En een grote reden wat ik zelf oefenenvindelijk heb geleerd, is les is altijd more. Dus als je uiteindelijk wilt dat die armspieren gaan groeien, dan is het niet per se nodig om daar nog extra bicep- of triceps oefeningen in te gaan gooien. Want dan is het vaak een negatieve factor dat net die armen te veel worden belast, waardoor ze er niet meer van kunnen gaan herstellen en ook niet meer kunnen super compenseren.
En zo zijn ze dus eigenlijk door simpelweg, en dat kan ook maar één oefening of twee oefeningen biceps of triceps zijn, hun eigen progressie eigenlijk aan het tegenwerken. Omdat ze toch maar de klant het beter gevoel willen geven van oké, ze zijn biceps en triceps eigenlijk aan het trainen. Want ik denk dat dat vaak de fout is geweest.
Dat de klant of dat de PT misschien toegeeft naar de wensen van de klant. Omdat de klant, ik heb daar vroeger echt heel vaak bij mannen vooral de vraag gekregen van ik wil echt meer oefeningen doen op mijn biceps en op mijn triceps. En ik merk dat daar heel veel PT's aan toegeven dan op die moment.
Terwijl uiteindelijk is het volgens mij belangrijker om de klant daarin duidelijkheid te geven en uit te leggen van kijk, als we onze rug gaan trainen of we gaan onze borst trainen, worden onze biceps en onze triceps ook mee geactiveerd. En ik heb zelfs ooit gewoon al een klant zelf het aantal setjes van de borst laten optellen, het aantal setjes van de rug laten optellen. En die uiteindelijk ook mee opgeteld voor de oefeningen die we dan deden voor zogezegd biceps en triceps.
En dan kwam ze wel tot besef van oké, eigenlijk heb ik ook bijvoorbeeld op een week tijd acht setjes biceps en triceps gedaan. Dus eigenlijk hoef ik mijn armen niet meer te trainen. En ik denk dat het belangrijk is om daarin dat inzichtsverhaal te geven naar klanten toe.
Dan toch maar te zeggen van oké, goed, we zullen u morgen een beetje biceps en triceps laten trainen. Om toch maar die feelgoed mee te geven naar die klanten. Want uiteindelijk zijn ze daarmee gewoon hun eigen progressie aan het tegenwerken.
Ja, inderdaad. Ik ben er ook uiteraard geen fan van. Het is altijd een beetje dubbel, afhankelijk van richting motivatie van de klant.
Je kunt altijd gaan stellen van ja, is het dan niet interessant om toch eens een oefening te geven. Maar ik zou het zelf ook zeker bij begin de klanten niet doen. En zoals je zei, naar communicatie toe.
Alles draait weer rond die communicatie. Als je dat met de klanten duidelijk kunt maken, dat ze bij hun borsten, bij hun rug, dat die oefeningen ook worden meegebruikt. Dat die spiergroepen er ook in zitten.
Dan gaat dat voor hen ook geruststellender zijn. En ook vaak soms oefeningen doen, zoals een small grip bench en een chin-up grip. Of gewoon een chin-up laten uitvoeren.
En ze dan is bewust te maken van de pomp die ze eigenlijk hebben. Zonder dat ze enige keer een geïsoleerde oefening voor biceps triceps hebben gedaan. En dan gaan ze ook direct zien van oké, goed, die spieren worden echt wel meegebruikt.
Wat ik al wel heb gedaan, is als klanten dan wat langer komen en ze vragen er toch echt achter. Dan heb ik al wel zo eens een keer twee setsjes. Eigenlijk drop sets.
Twee drop sets laten doen. En dan heb je eigenlijk op drie minuten je biceps en je triceps getraind. Je hebt een pomp.
Iedereen content. En je hebt niet teveel tijd verspild in je training. Wat ik denk dat het belangrijkste is, de tijd.
Je hebt meestal een uur. Om binnen dat uur zoveel mogelijk gedaan te krijgen, is die biceps en die triceps gewoon niet het juiste meestal. Als mensen komen om wat af te vallen, om wat fitter te worden, dan zijn dat niet de spiergroepen die je moet trainen.
Wat ik vaak zie ook, is dat coaches die biceps en triceps erin zetten en eigenlijk de core eruit laten en de core vergeten. Dat is dan voor mij net de spiergroep wel bijhoort. Daar ook niet heel geïsoleerd op gaan trainen.
Crunches, dat zijn ook oefeningen die ik zelden of nooit geef. Ik werk heel vaak op de inner core. Dus op oefeningen waarbij een anti-rotatie, een anti-flexie, een anti-extensie of een anti-laterale flexie is.
Dat zijn de oefeningen die ik meestal doe. Om de core zo stabiel mogelijk te krijgen. Omdat dat een effect heeft op de squat of de deadlift.
Daar gaat een compoundlift van naar boven gaan. Ik denk inderdaad, dat is een goed punt. De isolatie.
Kijken naar welke isolatieoefening interessant is. Maar die kleinere spiergroepen zoals biceps, triceps. Zeker bij beginnende klanten.
Laat ze achterwege. Leg heel duidelijk uit aan de klant waarom je dat doet. Waarom dat dat niet interessant is.
En waarom dat er beter keuzes zijn die op de lange termijn veel meer gaan helpen. Je kunt ze altijd beloven om in de volgende fase toch dat dropsetje te geven. Dan is iedereen content.
Maar dat zijn meestal voorbeelden die ik zelf altijd aanhaal. Of dat ik vroeger zelf altijd aanhaalde. Dat ik eigenlijk zelf zelden in mijn eigen trainingen mijn biceps en tricepsisolatieoefeningen echt tot een minimum beperkte.
Dat was vaak echt soms. Maar als ik ze alles deed. Inderdaad maar één oefening.
Maximum twee sets. En dat geeft ook al het voorbeeld van mijn armen groeien ook gewoon perfect zonder die te moeten trainen. En dan waren ze toch vaak wel gerustgesteld.
Oké top. Dus vier fouten hebben we opgezomd. We hadden uiteindelijk nog wel een aantal extra kunnen benoemen.
Maar we proberen onze afleveringen altijd binnen een bepaalde tijdframe te maken. Dus eerste was deadlift. Of deadlift niet specifiek.
Maar algemene compound lifts niet te snel programmeren. Zorg dat de klanten er klaar voor zijn. Denk aan die strength standards.
Het tweede is te veel oefeningen per spiergroep. Dus probeer altijd te zien naar fullbody en het volume niet te hoog te brengen per spiergroep. Is niet nodig.
Derde klanten hebben niet altijd veel variatie nodig. Dus probeer te focussen op progressie. En probeer zeker een aantal trainingen dezelfde training uit te voeren.
De klant gaat dat ook apprecieren. En vierde en laatste de kleine spiergroepen voor isolatie zoals biceps, triceps zijn niet nodig. Zeker bij beginnende klanten.
Leg goed uit waarom dat ze bij de grote spiergroepen ook worden getraind. En als je al die vier fouten niet maakt dan ben je alweer goed op weg naar een betere coach te worden. En ja dan ga je zeker al een betere programmedesign hebben.
Allright Michiel. Bedankt om toch even tussen de dutches misschien door een tussen de medicamenten doorrijden te maken om snel op de podcast te komen. Volgende keer zijn we terug fysiek erbij.
Dus dan hebben we ook onze ons geluid. Maar ik denk dat het geluid nog wel meevalt denk ik. Dat zal geen probleem zijn.
Dus dat komt goed. Allright voor jullie weer bedankt om te luisteren naar deze aflevering. En graag tot een volgende keer.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot volgende keer. Ciao.