Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In alweer een nieuwe aflevering gaan we het hebben over de begeleiding van klanten. En beter gezegd, de begeleiding van een klant met zwaar overgewicht, obesitas, misschien zelfs morbide obesitas. Dus hoe gaan we daar mee om? Zijn er bepaalde zaken waar je rekening mee moet houden op het gebied van training, bevoering en levensstijl? Ook op het gebied van mindset? Want ja, dat zijn zaken waar we zeker rekening mee moeten houden.
Dus daar gaan we eens een kort gesprek over hebben samen met Michiel. Michiel, heb jij zelf ervaring met het begeleiden van mensen met zwaar overgewicht? Kan je direct iemand voor de geest halen? Ja, dat was toen in mijn carrière als offline PT. Die persoon kwam binnen en die was gewoon zwaar lijvig, had overgewicht over de 100 kilo en die wou gewoon vermageren en afvallen.
Enerzijds om gezonder te zijn en anderzijds ook gewoon om een kwalitatiever leven te kunnen leiden. En ja, er zijn wel een aantal zaken, enerzijds waar we mee aan de slag zijn gegaan, maar ook wel een aantal zaken waar ik als PT ook wel met tegen de lamp ben gelopen en op die moment zelf niet per se over heb nagedacht of bij stil heb gestaan. En dan ja, achteraf leer je daar uiteindelijk wel uit.
Oké, en ja, wat zijn die zaken? Vooral naar oefeningselectie toe. Dus ja, iemand met een zware overgewicht of met, om het gewoon maar te zeggen waarop op staat, een buik die in de weg zit. De legpress is niet de beste oefening.
Een squat gaat bijna niet lukken, bent-over oefeningen gaan bijna niet lukken. Dus ja, en op de wens zelf daar niet echt bij stilgestaan en dan toch het schema uitgewerkt. Oké, we gaan compound-oefeningen doen, die werken beter motorisch, gaan een hogere calorieverbranding hebben.
Maar dan kom je eigenlijk tot het besef dat eigenlijk de enige compound-oefening die je op die moment kan gaan doen, een benchpress is. Ja, en dat is niet leuk voor de klant natuurlijk. Ja, klopt.
Oké, zijn er zo nog punten waar je tegenaan liep? Ik denk dat dat wel het belangrijkste was. En ja, vooral ook, denk ik, die klant gemotiveerd houden. En ja, gedragsveranderingen zijn gewoon echt een hele belangrijke.
Ja, ik denk dat dat bij mij het punt is waar ik in het verleden te weinig heb bij stilgestaan. Te veel vanuit het perspectief van deze persoon heeft overgewicht, dus we moeten zorgen voor zijn gezondheid, dat hij gewicht gaat verliezen. Maar te weinig stilgestaan bij het waarom.
Hoe is heel dat proces verlopen? Ja, waarom eet je dat? Waar de persoon nu op dit moment staat? Want daar zit heel veel achter. Daar zit heel vaak ook emotioneel eten achter. En als we dat niet aanpakken, ja, dan ga je een calorieplantje maken.
De klant gaat dat volgen, de klant gaat afvallen, maar binnen een jaar weegt de klant terug evenveel, hetzij ook meer. En dat gebeurt zo gigantisch veel. Het programma The Biggest Loser in Amerika is zo'n programma waarbij ze mensen die heel zwaar lijvig zijn, gaan trainen.
Maar dat is echt een beetje drill sergeant-gewijs. Enorme calorierestricties. Ja, dat is het probleem.
De persoon moet het gewoon zelf in eerste instantie willen en de persoon moet zelf gemotiveerd zijn om die resultaten te willen behalen. We gaan hier wel een deep dive doen in de begeleiding. We beginnen met het blokje training.
Het blokje training kunnen we opdelen in een aantal factoren, zoals conditie, krachttraining, mobiliteit, stabiliteit. Ik denk dat mobiliteit een moeilijkere is, omdat we daar inderdaad met de buik ook omranden zitten. Fysieke factoren zitten te honen.
Ja, fysieke factoren die in de weg zitten. Dus ik denk dat je daar ook rekening met moet houden als coach. Dat je niet te fel moet bezig zijn met allerlei mobiliteitsoefeningen om de heup te mobiliseren en dergelijke.
Ja, want laat ons eerlijk zijn. Eigenlijk weten we wel dat dat iets is waar die klanten op die moment heel veel nood aan hebben. Want mobiliteit is vaak bij die klanten gewoon minim, tot gewoon zeer slecht.
Maar de klant moet het wel uitgevoerd kunnen krijgen uiteraard. Ja, dus mobiliteit is een iets moeilijkere blok. Dan qua krachttraining gaan we heel goed moeten opletten dat we oefeningen doen waar de klant belastbaar voor is.
Want de belastbaarheid van de klant ligt niet zo heel hoog. De grootste reden is natuurlijk vanaf dat je, ik zeg maar iets, stel dat je een lunch wil doen, de klant moet al dat gewicht meedragen. Dus dat gaat natuurlijk al direct een hele grote impact hebben.
Een bodyweightlunch kan soms voor iemand echt wel een enorm zware intensiteit zijn. Ja, dat is veel te intensief. Dus ik denk dat je daar echt moet zien naar bepaalde oefeningen, zoals een step-up.
Ik zeg maar iets, een step-up. Maar als je een step-up gaat uitvoeren, ga je ook merken dat die balans ook niet goed is. Dus een assisted step-up, waarbij je door middel van een stok laten vasthouden een assistentie geeft, dat zijn oefeningen die voor de klant interessant zijn.
Algemene step-ups, dus gewoon op en af de step stappen, kan een leuke conditionele component zijn en ook krachtcomponent zijn. En ook gaan kijken naar assisted oefeningen richting de rug die gestabiliseerd wordt. Als we het hebben over een bend-over-row, dan kan dat zijn dat er fysiek van alles in de weg zit, maar dat kan ook zijn, we hebben het in een vorige aflevering over gehad, de core die niet goed functioneert, puur doordat die darmgezondheid waarschijnlijk niet optimaal zal zijn.
Dus ga voor oefeningen waarbij de klant ondersteund is door een bankje, zoals een dumbbell press, zoals bijvoorbeeld een seated row. Ja, een soort machinewerk in het begin. Ja, machines waarbij het fysiek niet... En een chest press kan.
Seated row wordt moeilijk in machine, dus ik zou daar de cable machine gebruiken, omdat je dan gewoon los vrij zit. Ja, of gewoon echt de... Of de lat pulldown. Ja, of de plated machine row, als je die hebt in de gym bijvoorbeeld.
Ja, maar je zit met dat kussen van voren, dus dat is het probleem daar. Dus ik zou dan opteren voor een lat pulldown of een seated row on the cable, zonder het kussen van voren, maar daar dan weer een onaangenaam gevoel. Waar we ook trouwens vaak merken met dames die grotere borsten hebben, als je dan zo'n toestel gaat doen zoals een seated row, dat kan ook heel onaangenaam zijn.
Dus dat zijn ook zo'n punten waar je als coach echt wel rekening mee kan houden. Oefeningen waar de klant in de rug ligt, zoals alle dumbbell press en benchpress variaties, zijn geen enkel probleem. En de rest ook vooral ondersteunend, assisted werken.
Ja, ik deed vroeger persoonlijk gewoon altijd een combinatie met supersets van, laat ons zeggen, vier tot zes krachtoefeningen, full body gewijs, en dan eindigen met een conditioneel circuit training. Oké, ja, dat is een interessante insteek. Bij onze helprogrammatie combineren we ook vier oefeningen, waarbij er één een conditionele oefening is.
Dus dan doen we twee circuits, dus het komt ongeveer op hetzelfde neer. Dat is een hele leuke vorm van trainen voor deze klanten, en dat is een giant set. Dat is A1, A2, A3, A4.
En dan hebben we nog eens B1, B2, B3, B4. De eerste oefening, de A1, is een lower body oefening, zoals bijvoorbeeld de step-up. De tweede oefening, de A2, is een upper body oefening.
Dan hebben we een vorm van core, dat gaat dan altijd inner core zijn voor deze klanten. Dus denk aan een pile of press, dus oefeningen waarbij geen plank. Een plank is een zeer gevorderde oefening.
Misschien leuk om een volgende aflevering over te doen. En het derde component is een conditionele oefening. En hier ook weer logisch nadenken.
Conditionele oefening voor deze klant is niet lopen op de loopband. Je gaat oefeningen nemen die laag belastbaar zijn. Of op de fiets, een saltbike, maar rustig tempo, waar de belasting op het lichaam niet hoog is.
Dus dat is een leuk circuit. En dan in de B-series is het exact hetzelfde. Alleen als je in de A-series borst had genomen als upper body, dan neem je rug in de B-series.
En ook voor benen kan je meer anterieur en posterieur werken in de volgende. Dus dat is een circuit dat wij altijd gebruiken bij mensen met wat overgewicht. Wat ook een leuke methode is qua training is werken op tijdsbasis.
Dus we hebben vier oefeningen. We hebben een kwartier en we gaan proberen rondjes te maken. Tot het kwartier om is.
En je probeert zoveel mogelijk rondjes te maken. In die eerste trainingen doen we dat rustig aan. En je probeert elke training een beetje verder te gaan in die rondes.
Dan creëer je zowel de conditionele als wat kracht. Ook al weten we dat krachttraining enorm belangrijk is. Wat meer spiermassa zorgt voor een hoger rust metabolisme.
Ik denk dat dat effect in dit geval wat te verwaarlozen is. Omdat die personen eerst moeten een betere conditie en algemene fitheid moeten verbeteren. Ik gebruikte de krachttrainingen wel omdat krachttraining op zich een goede calorieverbranding is.
En het geeft een goede afwisseling tussen conditie en kracht. Dat is sowieso een beetje persoonlijk. De krachttraining zit er altijd in.
Maar ik geloof niet dat je zegt van oké, goed, we gaan periodiseren om te gaan krachttraineren. Dat is het punt. Je kunt de conditionele component er altijd bij pakken voor die calorieverbranding.
Omdat die personen, ook qua krachttraining, nog niet direct op punt gaan staan. Die intra- en inter- en intramusculaire coördinatie moet je eerst verbeteren. De eerste weken ben je vooral bezig met het corrigeren van stabiliteiten.
Dus daar naar kijken. Een tweede punt richting training. Wat interessant is dat als we puur theoretisch gaan kijken.
We hebben het er al eens over gehad. Intervaltraining is interessant. Maar voor zo'n klanten niet.
Omdat dat de impact is veel te hoog. Zo'n klanten hebben nood aan aerobetraining. Die gaan een goed baat hebben.
Met eventueel op het einde van de training nog 20 minuten tot een half uurtje te wandelen op de loopbaan. Dat kan een goeie zijn. Of om los te fietsen of dergelijke.
Als ze daar de tijd voor hebben. Dat kan een leuke extra zijn. Ik denk dat we beide wel eens zijn over de full body approach.
Ja, sowieso. Sowieso full body, geen splitschema's. Altijd full body hier.
Dat is een goeie. Richting voeding. Denk ik dat we uiteraard de basis is kwaliteit van voeding verbeteren.
Gezondheid van het lichaam verbeteren. Ik denk dat daar in eerste instantie wel eens belangrijk is. Waar is het trigger geweest waarom het zo uit de hand gelopen is? Dat is misschien al een deeltje mindset.
Waar we dadelijk toe komen. Want ja, men gaat niet super ongezond eten. Daar is een achterligging achter.
Zeker. Dat kunnen we niet loskoppelen van elkaar uiteindelijk. Want dat is perfect met elkaar verbonden.
Maar als we het puur hebben over dat voedingsgegeven, dan weten we dat we hiermee een probleem zitten. Dat er waarschijnlijk te veel wordt gegeten. De kwaliteit zal ook niet altijd op de top zijn.
Daar inderdaad vooral de kwaliteit gaan verbeteren. De onbewerkte voeding gewoon echt meer gaan implementeren. De bewerkte voeding meer en meer gaan schrappen.
Maar vooral ook terug die hongerverzadigingsgevoel beter met elkaar in interactie kunnen krijgen. Omdat dat vaak misschien ook een onderliggende oorzaak kan zijn. Waardoor dat die klant overwicht heeft.
Omdat die nooit het gevoel heeft dat hij verzadigd zit, maar blijft eten. De hormonen in het algemeen beter geregulieerd worden. En vooral ook die insulinegevoeligheid gewoon terug beter wordt.
Dus mijn eerste insteek daarin zou ook sowieso een meer high-fat approach worden. En de koolhydraten... Ik zal nooit niet volledig keto gaan, maar wel de koolhydraten drastisch gaan verminderen. Een low-carb approach met eiwitten stabiel en vetten verhoogd.
Daar ben ik ook zeker voorstander van. Als we het puur hebben over het voedingscoachinggegeven, ben ik persoonlijk geen voorstander om hier al direct met calorieënplannen te beginnen werken. Ja, het hangt er een beetje af wat de beginsituatie van de klant is, denk ik.
Als je al een klant hebt... De klant heeft obesitas. Ja, maar de ervaring van... Stel, die wel al iets van sport of dergelijke gedaan heeft... Laat ons zeggen dat het een puur beginner is. Ja, dan zou ik dat in principe niet doen.
Dan zouden we beter gewoon kunnen werken met de porties op zich en zeggen van oké, wat zijn de verhoudingen op het bord? Zoveel gram vlees, zoveel gram groente, zoveel gram koolhydraten, aangevonden met wat vetten, en daarmee mij aan de slag gaan. Ja, dat zou ik persoonlijk zelfs allemaal niet doen. Gewoon puur om dat door de kwaliteit van de voeding te verbeteren, de hydratatie te verhogen, en dan bewuster om te gaan met die voeding.
Als we de eiwitten wat beter zetten en we geven meer vetten, dan gaat het verzadigingsgevoel waarschijnlijk ook wat beter worden gereguleerd. Ik ga niet pretenderen dat ik dan op vier weken zoveel gewicht ga verliezen, maar dan ga ik eigenlijk de gezondheid van de klant, communiceren met de klant dat de gezondheid voorop staat, en dat we eerst gaan zorgen dat dat lichaam terug wat gezonder is en wat fitter is, en pas dan gaan we ons zorgen maken. Wat ga je dan doen? Ga je dan gewoon een lijst bezorgen aan die klant, van wat hij wel mag eten en wat hij niet mag eten? Ja, bepaalde voedingsmiddelen.
Als hij dan nog steeds zes keer op een dag gaat eten, dan gaat hij nog steeds te veel eten. Maar dat gaat minder gebeuren, omdat hij zo gewend is van minder kwalitatieve voeding te eten, dat je sneller honger hebt. Hoe kwalitatiever en hoe meer eiwitten en derdelijke dat je eet, hoe meer verzadiging dat hij gaat... Maar ja, dan heb je toch... Als je gewoon een lijst geeft van wat wel mag en wat niet mag, zonder een portieverdeling, dan heb je toch geen idee of die persoon meer eiwitten gaat eten of niet.
Nee, klopt. Want dan gaat hij gewoon op gevoel gaan eten. Ja, nu op zich, dan als we daar een... Uiteindelijk is de eiwitten bij elke maaltijd-approach, die ook bij processed nutrition is belangrijk, maar de hoeveelheid... Ik ga daar nooit focussen op de hoeveelheid.
Nee, gewoon zeggen, zorg wel dat je bij elke maaltijd iets van eiwitbron binnen hebt. Ja, laat ons zeggen dat ik drie weken volledig de quality-first-approach ga gebruiken en dan een voedingsdaagboekje ga laten bijhouden en dan daar kleine aanpassingen in ga beginnen doen. Dat heeft in mijn ogen altijd heel goed gewerkt.
Is dat de snelste weg? Nee, dat is absoluut niet de snelste weg. De snelste weg is effectief calorieënplan, maar op de lange termijn denk ik dat je daar wel goed over moet nadenken, omdat die mensen... Dat zijn vaak jojo's. Die hebben dat al heel vaak geprobeerd.
Die hebben al heel vaak het gewicht terug verloren, maar altijd terug bijgekomen. Dan denk ik dat je een iets andere approach moet doen. Ik ben wel mee dat je wat richtlijnen geeft, uiteraard.
Ik wil hier gewoon... Ik denk dat je daar ook mee akkoord bent. Het strikte calorieënplan is hier niet aan de orde. Daarom moet je als coach niet mee bezig zijn.
Dat komt pas in latere fases. Ja, dat gaat ook gewoon een te grote vorm van stress zijn voor die persoon op die moment. Ja.
Dus, training, voeding, algemeen levensstijl, ja, stappen. Ja, meer bewegen. Meer bewegen, de niet-verhogen.
6.000 tot 8.000 stappen is je richtlijn. Dat is bij mij exact hetzelfde. Dat is het begin om daarmee te starten.
En dan van daaruit kijken. Afhankelijk van de voeding gaan we de stappen en activiteiten verhogen, ja of nee. Afhankelijk van de levensstijl en de agenda van de klant gaan we daar ook iets mee doen.
Intermittent fasting kan daar wel ook in interessante zijn. Oké. Als we merken dat het vooral het probleem is met de drang naar cravings en dergelijke, gebruik ik toch al sinds intermittent fasting als tool om die cravings sterk te laten afnemen en die bloedsuikerspiegel toch al iets beter onder controle te krijgen.
Oké. Niet elke dag, maar zoals ik in de vorige aflevering ook heb gezegd, één tot twee keer per week kan wel al drastisch helpen. Ja.
Dan komen we nog bij een ander, een laatste punt, maar denk misschien het belangrijkste punt. Daar is het mentale gegeven, de mindset en de motivatie. Want dat zijn heel vaak mensen die super gemotiveerd komen, maar weten dat dat een rollercoaster is.
En die gaan ook heel snel terug in dat dal zitten. Die gaan heel snel terug ook minder gemotiveerd zijn. Dus je moet daar... En alles afhankelijk van de klant.
Daarom noemt het ook personal training. Je hebt mensen die bijvoorbeeld vroeger heel veel gesport hebben, die door een bepaalde periode, een aantal jaren, zoveel zijn bijgekomen, die zeggen van kom, nu wil ik er terug iets aan doen. Dat zijn dan vaak de mensen waar je wel even extremer mee kunt gaan, die gaan dat volhouden.
Maar echt, de yo-yos, dat is een hele fijne balans tussen lange termijn resultaat en korte termijn. Het korte termijn en het doel, voornamelijk het doel, moet je proberen doorheen het coachingstrijd volledig aan de kant te schuiven en te focussen op het proces naar het doel. Want het proces, dat is het probleem.
Het doel zelf, dat is op zich niet het probleem. Dat hebben ze vaak al wel eens een keer terugbehaald. Ja, vorig jaar ben ik al eens een keer tien keer afgevallen, maar ondertussen is die er weer bij.
Dat zijn verhalen die je zo vaak hoort. Continu. En dan is het doel niet meer, we gaan nu nog eens terug proberen tien keer af te vallen.
Nee, het is het proces, de gewoontes. Waar liep het in het vorige proces mis? En dan komen we terug op de habits. Ja, en waar is de reden dat het is misgelopen? Dat is een hele goeie vraag.
Waarom liep het mis? Terug die open vraag stellen. En vooral ook werken naar het waarom. Omdat die mensen, als we even teruggaan naar ons motivatiecontinuum, die mensen komen heel vaak met een externe motivatie.
Voornamelijk ook een motivatie omdat ze iets willen doen voor iemand anders, of algemeen iets externs. Het is heel moeilijk om die mensen stelselmatig over te schakelen naar meer een intrinsiekere motivatie. Maar dat maakt wel of je coaching gaat slagen op de lange termijn of niet.
Zeker. En soms kan het zijn, zeker en vast bij deze mensen, de problem-solution-framework die we heel vaak toepassen. Of het trigger-plan, beter gezegd.
Dat is ook iets dat in onze mindset- en motivatiecoaching-opleiding aan bod komt. Een trigger-plan wil zeggen dat we met de klant verschillende obstakels gaan overlopen die mogelijk kunnen voorvallen. En dat we al een plan gaan opstellen voor als dat obstakel voorvalt.
Ik kan nu niet direct op een duidelijk voorbeeld komen. Ik denk dat we dat al eens in een vorige aflevering hebben aangehaald. Stel, je hebt drang naar koeken.
En je schrijft op de vrije avond, ik heb een goede werkweek gehad, ik ga een glasje wijn drinken, of ik ga dat en dat doen. Dat zijn dan de punten of de momenten dat we gaan proberen gezondere habits en gewoontes toe te passen. En dat gaat op de lange termijn zorgen voor een goed resultaat.
En dat is dat mindset gegeven. En dat moet, zeker bij dit type klanten, binnenin jouw coaching zitten. Het kan niet zijn dat je hier zegt, ik ga enkel en alleen werken met een voedingsplan en een tijdingsplan.
Het moet echt een sessie zijn. De mindset heeft er tot toe gedreven dat ze overwegd hebben gekregen gewonnen. Ja, er is iets achterliggend.
Dat moet je gaan proberen aanpakken. De waarom-vraag moet je veel stellen. En je moet echt te weten komen de kern van het probleem.
En als je dat meer en meer kan aanpakken, dan ga je pas echte resultaten krijgen met deze klanten. En die gaan je eeuwig dankbaar zijn. Maar weet ook dat dat begeleidingstraject een rollercoaster zal zijn.
Dat gaat nooit lineair lopen. Dat gaat niet vlekken los verlopen. Nee, sowieso niet.
En daar moet je je heel bewust van zijn. Veel empathie tonen. Veel autonomie geven aan de klant.
Dus mee zaken zelf laten beslissen. En vooral ook de klant geruststellen dat falen een deel zal zijn van het traject. En dat dat helemaal niet erg is.
Nu, dat mindset-gegeven, dat motivatie-gegeven, gaat bij dit type klant zo gigantisch belangrijk zijn. Wil je daar je meer in gaan specialiseren, ga dan zeker eens op onze website kijken naar onze opleiding Mindset & Motivation Coaching. Dat is een super interessante opleiding voor als je daar meer over wil weten en echt de theoretische aspecten, de achterliggende theorie ervan wil weten.
Omdat je dat dan veel makkelijker gaat kunnen toepassen in het coachingstraject. En ook aparte sessies kunt gaan aanbieden voor jouw klanten. En dat gaat een gamechanger zijn voor jouw begeleiding.
Zo nog eens wat we moeten toevoegen? Denk het niet. Ik denk dat we alles besproken hebben voor deze klanten. Misschien nog heel even.
We moeten eigenlijk helemaal terug naar het begin, maar we zijn één ding vergeten. Dat is de screening. Gaan we met die klanten een vetpercentage, een huidkelpermeting doen? Nee.
Dus deze klanten, het kan zelfs zijn dat ik in het begin niet op de weegschaal ga staan, als het mentaal te moeilijk is. Dus als je de klanten in het begin de eerste sessie over de vloer krijgt, ga je heel goed inschatten wat het mentale gegeven is. Want soms kan je door die persoon... Ik heb al klanten gehad die zeiden tegen mij, als ik vraag hoeveel je weegt.
Ja, 82 kilo. En ik heb die dan op de weegschaal gezet en dat was 96. Dat is geen goede start.
Dat is de hamer frontaal op het gezicht. Dan heb je al een hele sessie niks meer te zeggen, want die zitten in zak en as. Soms zijn ze ook wel extra gedreven en gemotiveerd, maar meestal is het de tegenovergestelde.
Dus durf daar ook beslissingen te nemen om te zeggen, we gaan pas binnen een paar weken meten. Dat is nu nog niet belangrijk. We gaan eerst de kwaliteit van je voeding aanpakken, andere voedingsmiddelen eten en pas dan de weegschaal.
Huidcalipermeting bij mensen met obesiteit is totaal niet noodzakelijk. Je gebruikt het eigenlijk eerlijk gezegd bij niemand. Dat moet je zeker niet gebruiken bij mensen met overgewicht.
Dus als je dan gaat kijken naar een algemene bewegingsscreening is ook niet noodzakelijk, omdat fysiek gaat er heel veel in de weg zitten. Dan ga je te weinig kunnen zien en ook de oefeningen die je gaat doen, daar gaat toch niet zo gigantisch veel mobiliteit voor. Dus het is niet noodzakelijk.
Hou dat allemaal voor een latere fase in het traject. Maak het niet te moeilijk voor de klant. Confronteer de klant, niet te fel met de limitaties die ze hebben.
Vooral gemotiveerd maken. Ja, positief, motivatie, positief, geen negatieven, zelfpraat. Direct vanaf het begin alleen maar focussen op de positieve punten.
Goed, ik denk dat we het nu wel bijna afgekomen hebben. Bedankt weer voor het luisteren naar deze aflevering. Zoals altijd, heb je vragen, kan je ons altijd vinden op onze sociale media.
Stel ze gerust, we behandelen ze met alle plezier en tot een volgende keer. Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Alvast bedankt, tot de volgende keer. Ciao!