Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering hebben we opnieuw een special guest en deze special guest gaat ons meer vertellen over een verhaaltje waarbij weinig coaches iets mee hebben en waarbij heel veel wel met hun gezicht een beetje tegen de muur lopen als ze starten en dat is het finance gegeven, boekhoudkundig gegeven. Veel coaches starten vanuit een passie voor training, maar beseffen niet echt wat er dan op hun afkomt als ze effectief een bedrijf willen starten. En daarvoor hebben we Natasja Versavel uitgenodigd van Tapper Ondernemen.
Natasja, welkom in onze podcast. Dankjewel. We gaan het dus vandaag hebben over het boekhoudkundig deel.
We gaan natuurlijk boekhoudkundig niet te diep op ingaan. Het moet een leuke aflevering zijn. We gaan een beetje praktische en leuke tips geven richting finance enzo.
Maar ik ben eerst even benieuwd naar jouw achtergrond, want je bent hier in deze podcast als soort van financial sidekick, noem je jezelf ook wel. Maar je hebt ook wel iets te maken met pta. Ja, ik heb eigenlijk een heel speciaal traject afgelegd na vijftien jaar echt als boekhouder gewerkt te hebben, dus echt in de accountancy sector gezeten te hebben, had ik het gehad.
Dat was helemaal niet zo echt mijn ding. Je bent ook heel hard met het verleden bezig als boekhouder en ik had het gevoel dat ik ondernemers wel meer kon helpen, maar op dat moment zag ik dat even niet. Had ik het gehad met de hele finance sector en ik ben zelf sportief bezig, dus ik dacht wel, ik ga me gewoon omscholen tot personal trainer en ik ga daar mijn ondernemersverhaal mee starten.
Ik ben dan wel gestart in bijberoep en stillekezaam overgestapt naar het hoofdberoep, dus ik heb dat wel geleidelijk aangedaan samen met nog te blijven werken als boekhouder. En dan ben ik volledig als pte gestart. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik ook snel door had dat misschien daar ook niet mijn grote passie lag, als in ik train zelf heel graag.
Ik ben zelf heel graag bezig met sport, maar ik ben zelf ook heel no-nonsense in als in je hebt een doel en je wilt ergens naartoe, dan moet je daarvoor werken en niet iedereen is zo. Dus ik had het daar wel lastig mee in het coaching gegeven. Ja, snap ik.
Snap ik. Dat is een beetje in de motivatietypes die we spreken, is dat ook de motivatie die wij hebben om te trainen of met voeding bezig te zijn. Dat is een interne motivatie.
Niemand zegt dat we dat moeten doen, maar we doen dat gewoon en bij klanten is dat even soms een externe factor en daar moeten we wel mee omgaan. Ja, en ik denk misschien miste ik toen ook de tools en de inzicht en misschien ook gewoon het geduld om daar echt echt dieper op in te gaan. En dan ben ik eigenlijk onrechtstreeks beginnen nadenken van oké, maar wat doe ik wel echt graag en wat doe ik misschien ook niet zo slecht.
En dat is ja het stukje financiële van dat pt gedoe. Dat heb ik altijd wel redelijk goed beheerd. Dus oké, ik heb het redelijk zeer gespeeld met van bijberoep naar hoofdberoep te gaan.
Maar ook in hoofdberoep had ik nog niet de klanten om te zeggen van ik kan hier royaal van gaan leven. Dus dat was wel even een sprong in het duister. Maar ik heb wel nooit stress gehad over mijn financiën.
Dus ik dacht ja, misschien moet ik gewoon daar iets mee doen en leren aan andere ondernemers hoe dat ze dat kunnen. Want een boekhouder, die is zoals ik al zei met verleren bezig. Die is een jaar aan het afsluiten.
Maar als ondernemer heb je toch heel vaak nood aan. Ik wil wel weten waar ik naartoe moet met mijn zaak. Wat ik in de gaten moet houden.
Welke data dat er belangrijk zijn om te kunnen groeien. Hoe kan ik investeren op een gezonde manier. En al die vraagstukken aanpakken.
Dat is wat ik nu eigenlijk met dapper ondernemen doe en waar ik wel echt mijn dingen gevonden heb. Ja, ik denk zoals je aanhaalt bij de boekhouder. Dat is ook niet iets waar je zou er regelmatig een afspraak mee moeten maken.
Maar dat wordt ook niet altijd gedaan. Dan wordt er ook meestal gewoon even bekeken van het verleden. Waar zijn we? Wat is er eigenlijk allemaal geweest de vorige kwartalen? Hoe is uw boekjaar geweest? Maar ja, inderdaad.
Toekomstgericht. Hoe kan ik groeien? Hoe kan ik op een gezonde manier groeien? Dat wordt in principe niet behandeld. Nee, want en dat geef ik ook eerlijk toe.
Als boekhouder zelf. Je hebt een heel aantal dossiers onder je. Het is dan ook wel onder tijdsdruk.
Dus je hebt ook niet altijd de mogelijkheid om echt in gesprek te gaan met je ondernemer en te vragen van ja, wat zijn je plannen nu? Waar wilde je naartoe toekomstgewijs? En hoe wil je dat gaan aanpakken? En heel dat gesprek voeren. Dat is wat ik heel leuk vind. Om dat dan wel om te zetten ook in financiële gegevens.
Maar als jij naar je boekhouder gaat over het boekjaar van 2024. Dus wat de afgelopen jaren geweest is. Ja, als jij heel veel chance hebt met een vernootschap gaat dat in de zomer zijn.
Dus dan ben je alweer een half jaar verder in het huidige jaar. En als je dan nog moet gaan bijsturen. Of je ziet dan dat het eigenlijk niet genoeg gemanagd wordt zoals het zou moeten.
Ja, dan ben je eigenlijk ook al rekelijk laat. Ja, klopt. Om nog bij te sturen als het nodig is.
Daarom dat ik het wel nuttig vind om samen met een ondernemer. Want dat vind ik wel belangrijk. Dat er een soort van sparringspartner gegeven is.
Dat we daar samen over hebben van ja, wat is haalbaar? En wat niet? En hoe zouden we dat best aanpakken? Dat je een beetje gaat meedenken in dat bedrijf ook wel. En dat is, ofwel durven ze het niet altijd vragen aan een boekhouder. Ofwel begrijpen ze niet altijd wat die 100% zegt.
Want als boekhouder zit je ook zo in je eigen wereld. Dat je denkt dat iedereen begrijpt wat je bedoelt. Met een rekening courant en zo.
Maar dat is niet altijd zo. Nee, klopt. Klopt.
Nee, ik denk dat het beide dingen zijn die je net aanhaalde. Ik denk dat die beide sowieso iets zijn waardoor dat mensen niet zo snel aan een boekhouder stappen. En ook ja, als je jaarrekening is geweest, ben je inderdaad al zoveel verder.
En ik denk dat het vooral ook start bij het, ja wat moet ik nu eigenlijk bijhouden? En waarom moet ik iets bijhouden? Waarom moet ik niet gewoon elk kwartaal mijn documenten uploaden? En that's it. Nee, waarom moet ik eigenlijk op wekelijkse basis iets gaan doen? En dat is iets waar we dadelijk ook naar toe gaan. Misschien heel kort even voor de luisteraars.
De link met ons, met mij en Natasja. We kennen elkaar vanuit de pt-wereld. En ik heb op een gegeven moment via vernomen dat Natasja dingen deed rond finance.
En ja, ik moet ook heel eerlijk toegeven dat ik bij mij ook altijd het boek oud-kundige is altijd het laatste op mijn to-do-lijst. Het laatste in mijn agenda. Dat is altijd voorbij de deadline dat ik zaken nog in orde breng.
En nu met BAPT gaat dat gewoon niet meer. Dat is onmogelijk om facturen, ik zal zeggen, te later liggen of te laat op te maken of allemaal van die punten. Het moet veel gestructureerder.
Dus vandaar zijn we zelf met BAPT met Natasja aan de slag gegaan. Ook onder begeleiding om te kijken hoe kunnen we het financiële plaatje van de zaak, hoe kunnen we daar ondersteuning in krijgen, hoe hebben we een soort van stok achter de deur. En samen een plan opmaken om de zaak mee te doen groeien of verder te doen groeien.
Zonder dat je dat zelf alleen maar gaat doen. Want ja, bij mij, mijn expertise ligt in krachttraining, ligt in het vakkennis van personal trainer. Maar niet in hoe ga ik al die financezaken in orde brengen.
Dat is het enige wat je ervan weet is van de boekhouder. En dan hoor ik het ook heel vaak in Keulen Donderen als die over al die zaken bezig zijn. En ik weet honderd procent zeker dat 90% van de coaches nu denkt, ja, ja, exact hetzelfde verhaal bij mij, exact hetzelfde verhaal, herkenbaar.
Ik heb ook al wat coaches in business coaching gehad, en dan hebben we het ook over de financiën. En dan was het toch wel heel vaak dat coaches totaal geen idee hadden wat hun vaste kosten op maandbasis waren. Zelfs hun omzet.
Weet je, er staat geld op de rekening, dus het zal wel een keer. Die redenering eigenlijk. Ook vaak niet op hun rekening durven kijken.
Want ik denk dat er daar ook wel niet een taboe over is, maar ik denk dat er velen dat niet zullen willen zeggen. Maar gewoon schrik hebben van, oei, er zullen misschien toch geen kosten afgegaan zijn? Of staat er nog wel genoeg geld op de rekening? En dat willen we met BAPT ook vermijden. We kunnen niks vermijden, maar we willen de coaches daar ook in ondersteunen.
En vandaar dat we ook deze podcastaflevering al eens een kleertje opnemen om al wat ondersteuning te bieden. Dus laat ons beginnen met het begin, Natasja. Je hebt een personal trainer die wilt opstarten.
Het zij in bijberoep, het zij in hoofdberoep. Het zijn zaken die we niet direct in deze podcastaflevering gaan behandelen. Maar wat zijn must-haves waarbij hij voor zichzelf op boekhoudkundig gebied of finance gebied vanaf het begin moet zorgen dat in orde zijn? Ja, ik werk altijd met twee grote pijlers eigenlijk.
Enerzijds wat je al aanhaalde, die bankrekening. Want je hebt geld nodig om te investeren. Je moet toestellen aankomen.
Je moet een ruimte huren. Je moet misschien in bepaalde software gaan investeren. Dus daar is budget nodig om iets te doen.
En dat doe je vanuit je bankrekening. Maar anderzijds moet je ook gaan nadenken over dat idee dat ik hier in de markt wil gaan zetten. Hoeveel kosten gaat dat met zich meebrengen? Dus hoeveel omzet moet ik gaan genereren om daar iets aan over te houden? Dus je hebt eigenlijk twee plannen die ik altijd opmaak.
En dat is een winstplan. En dat vertrekt vanuit omzet, kosten en welke winst blijft er over. En anderzijds die bankrekening echt gaan volgen.
En dat is het winstplan. Omdat daar, en dat is misschien al heel technisch, omdat er gewoon heel veel verschillen zijn tussen wat er gebeurt aan twee kanten. Als jij een laptop moet aankopen om je zaak te starten, dan is die laptop, pak voor gemakkelijk te rekenen dat die 2100 euro kost.
Die 2100 euro ga je onmiddellijk moeten betalen als je die laptop gaat kopen. Maar in je boekhouding wordt die niet zo verwerkt. Dus ik denk dat het belangrijk is als jij met een idee start, dat je die twee plannen wel eens even gaat maken.
En dat je voor jezelf om te beginnen alles gaat opleisten. Welke kosten ga ik allemaal hebben? Of wat verwacht ik allemaal? En daar is het soms al, daar zien we vaak bepaalde dingen over het hoofd. Je hebt een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering nodig.
Je hebt verschillende verzekeringen nodig. Maar je moet ook toestellen gaan aankopen. Welke toestellen ga je aankopen? Want je kunt, ik heb ooit nog een podcast in het begin van je geluisterd.
Je kunt beginnen met een paar rekkers en een paar dumbbells. Maar de vraag is, wat gaat die investering voor je zijn? En wat is je plan voor de toekomst? Wil je een hoofdberoep gaan starten? Moet je daar echt een volledig inkomen van hebben? Of ga je een bijberoep starten? Is dat niet nodig om daar een volledig inkomen uit te halen? Maar wat wil je uit je zaak halen? Ik denk dat dat ook een belangrijke vraag is. Want ik denk dat je wel, ik bijvoorbeeld, ik spreek het niet voor ons twee, maar ik ben wel voorstander van een bijberoep starten in deze job.
Ik weet niet hoe jij dat zegt. Ja, ik heb het ook zo gedaan. Ik ben ook in een bijberoep gestart omdat, we moeten dat eerlijk inzeggen, je bent niet alleen als personal trainer in je stad of in je dorp meestal.
En je moet daar ook je weg in gaan vinden. Want je kunt heel veel soorten mensen gaan helpen. Je kunt daar heel ver in gaan, als in ik wil een eigen zaak, ik wil die helemaal gaan inrichten.
Maar ja, dat zijn ook meteen heel grote investeringen. Dus ik kom dat mentaal ook niet direct aan, om te zeggen van, ik geef mijn vast inkomen volledig op, niet wetende waar ik ging starten. Waar ik ging, allee, op wat ik ging binnenhalen.
Dus als jij bijvoorbeeld een buffer hebt op je rekening, en je geeft jezelf een half jaar om te groeien, en je kunt dat overbruggen met je spaarrekening, dan kun je zeggen, ik ga daar volledig vol tijd voor. Maar als dat niet het geval is, zou ik dat financieel gezien niet direct zo aanpakken. Ik vind een goeie cijfer, die zes maanden, is dat iets dat bij jou standaard is? Want ik ben daar ook altijd wel, dat heeft ook altijd in mijn hoofd gezeten.
Zorg dat je, en misschien een goeie tip, als je zegt, ik wil zelfstandig aan de slag gaan als PT, zorg dat je op zijn minst een zes maanden buffer hebt, om al je vaste kosten te betalen met geld dat op die rekening staat. Ja, zonder dat er iets binnenkomt eigenlijk. Zonder dat er iets binnenkomt, dat je jezelf de kans geeft om te groeien.
Ik denk dat dat wel een belangrijk cijfer is. Ja, ik geef als richtlijn altijd, aan starters zou ik inderdaad wel aan die zes maanden houden, omdat je echt nog iets moet from scratch gaan opballen. Aan ondernemers die bezig zijn, heb ik wel zoiets van, probeer wel op zijn minst drie maanden buffer te hebben.
Dat je wel drie maanden verder kunt, zonder dat er zo, of dat er weinig of niks binnenkomt. Want je weet nooit wat er op je pad komt. En dan is het wel zo, dan moet je heel goed weten wat je vaste uitgaven zijn.
Want je moet weten wat dat dan die buffer moet zijn. Je vaste uitgaven maal drie, dat moet je dus minstens op je rekening hebben staan. Of maal zes, als je echt starter bent.
Dus je moet wel aan de slag met, wat gaat er maandelijks van mijn rekening gaan? Of wat heb ik nodig om te starten? En als we dat heel praktisch bekijken, denk ik dat we heel simpel kunnen zeggen, pak een Excel bestand. Ja. Opent dus noods uw rekening, of drukt uw rekeningafschriften af van het voorbije jaar, ik zeg maar iets.
En ga eens opleisten van, oké, ik heb een auto af te betalen. Ik moet een huur betalen voor mijn appartement. Ik heb dit, ik heb dat.
Een lijst is alles een keertje op. Reken jij daar ook, moeten ze ook een bedrag rekenen om van te leven? Want uiteindelijk, gelijk eten en zo allemaal, wordt meestal niet echt direct gerekend. Maar dat moet ook betaald worden.
Heb je daar iets, een tip voor, hoe je dat kan... Ja, ik heb voor mezelf nu, toen ik de sprong naar hoofdberoep heb gezet, heb ik echt gekeken van, oké, wat heb ik privé minstens nodig? Dus wat moet er minstens uit mijn zaak kunnen komen om privé toe te komen? En vandaar ben ik wel vertrokken om te gaan zien van, oké, dit moet ik er minstens uithalen met mijn huidige kostenstructuur. En ik had op dat moment wel al een bepaald vast basisinkomen. Lukt dat of lukt dat niet? En indien niet, wat moet ik gaan doen om ervoor te zorgen dat dat wel lukt? En hoeveel extra klanten zijn daarvoor nodig? En dat moeten wel echt heel realistisch zijn.
Als dat tien klanten zijn op een maand tijd, ja, dat moeten misschien even wachten. Ja, klopt. Dus ja, de veiligste optie is altijd richting dat hoofdberoep.
Sorry, richting het bijberoep starten. Ook naar de lasten toe, sociale lasten en zo is dat ook... Die zijn aanzienlijk lager. Ja, daar zijn er ook minder kosten aan verbonden.
Boekhoudkundig zijn er ook minder kosten aan verbonden. Ja. In principe is een bijberoep altijd wel een goede.
Nu, als we even terug naar die twee plannen gaan, laten we het even over het KAS-plan hebben, want als effectief het geld op de rekening staat, dat is een beetje het makkelijkste. Raap jij aan om... Ik zag over het laatste post van u, ik weet niet, dat was gisteren denk ik, en dat was ook iets dat ik ooit heb gehoord, dat je het beste wat je kunt doen is elke dag uw app openen en uw rekening checken. Ja, ik doe dat.
Ik zal niet zeggen dagelijks doe, maar mijzelf doe verplicht, gewoon constant dat cijferken... En dat heeft niks met financiële te maken. Dat heeft puur te maken met een bepaalde... Hoe zeg je dat? Zekerheid? Een... Dat is een beetje controle. Ja, controle.
Dat is eigenlijk het juiste woord. Controle. En zien van, oké, goed.
En even checken, oké, zijn er bepaalde betalingen gebeurd enzovoort. Is dat iets waar je zegt, hou dat maandelijks bij, hou dat wekelijks bij? Dat KAS-plan, hoe pak jij dat aan? Ja, ikzelf ben misschien niet het goeie voorbeeld, want ik check mijn bankrekening dus elke dag minstens één keer. Kan zijn dat dat twee of drie keer of zo'n dag is.
Maar ik hou wel wekelijks mijn KAS-planning bij. Als ik moet zeggen, wat is het absoluut minimum? Dan vind ik het absoluut minimum maandelijks. Dat je echt elke maand door je bankrekening gaat en gaat kijken van, oké, wat is hier nu allemaal afgegaan? Ook wat er allemaal is binnengekomen, uiteraard.
Om dan te weten, enerzijds is er meer binnengekomen dan dat er is afgegaan. En als er meer is afgegaan dan dat er is binnengekomen, hoe komt dat? Januari is een duurdere maand, omdat je misschien met een B2W-afrekening zit. Maar door dat allemaal in kaart te brengen, ben ik wel geruster.
Ik weet eigenlijk nu al, heb ik een KAS-planning gemaakt voor de rest van het jaar, ongeveer waar dan mijn bankrekening zou moeten stranden in december. En ik ga op basis daarvan ook heel veel beslissingen nemen. Want als ik merk, ik ga hier onder mijn buffer gaan als ik een bepaalde investering ga doen, dan ga ik gewoon heel kritisch zijn voor mezelf en zeggen, is het mij dat waard? En dat vind ik wel een sterke in echt je bankrekening.
En daarom dat ik ook echt adviseer om dat in een Excel bij te houden, omdat je het dan echt zelf moet typen. Ja. Dan is het niet zo van, ah, dat komt er automatisch uitgerold, want dan ben je er nog niet zo mee bezig.
Maar je moet echt overnemen van, ah ja, ah ja, waar heb ik nu die onderdeur van uitgegeven? En dan ben je daar veel bewuster mee bezig. Dus ik vind dat wel krachtig om dat in een Excel te doen gewoon, ja. Ja, en het is ook mede ook die reden dat we zijn beginnen samenwerken, omdat ik dat ook echt zocht en dat ook echt nodig had.
Die, dat plan, dat jaarplan en elke maand die financiële doelen hebben, ook al is dat financiële niet het belangrijkste, toch bepaalde financiële doen. Want je hebt een bedrijf, je wilt dat doen groeien. Ja.
Dan heb je meer mogelijkheden, dan kun je je coachen en cursisten nog beter helpen. Dus daar heb je middelen nodig om te groeien, daar moeten we niet onnozel over doen. Ja, en hoe dat je het ook draait of keert, je kunt zeggen wat je wil, maar als je dat niet plant, je hebt dat niet op papier en je weet niet elke maand duidelijk je targets, dan mag je nog zo hard werken als dat je wil.
Dat is niet hetzelfde. En je vergeet een helft. Want het is, van het moment dat ik, dat is een hele simpele Excel, we hebben hem ook opgemaakt.
Als je die aan het maken bent, dan denk je, ah ja, dat is juist, dat heb ik ook nog lopen. Ah ja, dat heb ik ook nog lopen. Ah ja, en dan staat je BTW-betaling, oké, dat is een inschatting van een bedrag, maar die staan ingeplant.
Je betaling van je sociale bijdrage, die staan ingeplant. En dat zijn maanden die ietsje verder gaan doorwegen, omdat sociale bijdrage in een BTW meestal wel een stevige uitgave is. Ja.
Maar dan is er allemaal rekening meegehouden en dan is dat ook geen verrassing als je dan van de boekhouder een mail krijgt met je BTW-afrekening. Dan moet je niet nog gaan hopen dat het nog op je rekening staat. Dus ik merk wel dat dat voor veel ondernemers een heel groot rustpunt is.
Gewoon die kasplanning hebben. Ja, daar ben ik helemaal van overtuigd. Dus ik denk dat dat iets is wat de coaches die luisteren moeten meepakken.
En als je dat nog niet hebt, dan moet je dat vanaf dat de podcast gedaan is beginnen maken. Ja, simpel Excel'ken, maar gewoon echt alles goed gaan bijhouden. En als je dat één keer per week of één keer per maand doet, dan is dat heel overzichtelijk en dan kan je dat makkelijk doen.
En dat gaat je enorm veel ontstressen. Ook al is dat resultaat misschien niet zo positief, dan ga je dat veel sneller doorhebben en ga je veel sneller aan het proberen. Je weet het op z'n minst, hè.
Dan als je zegt dat je in één keer 4000 euro BTW moet betalen en er staan nog 5000 euro op je rekening, heel kruug gezegd, ja, dan moet je wel eens beginnen nadenken van oei, misschien heb ik hier een aantal fouten gemaakt. En dat had je eigenlijk allemaal kunnen voorkomen door dat gewoon tijd te houden. Ja, dan ga je zelf misschien stress bezorgen die niet nodig was.
Want wat ik ook heel vaak merk is mensen die dan een opleiding kopen of in coaching stappen en dan ineens komt de BTW-afrekening en dan is het van ah ja, oei, ja, daar had ik geen rekening mee gehouden op mijn bankrekening. Ja, dat is natuurlijk wel heel vervelend, want dan geeft jezelf heel veel stress. En dat heeft eigenlijk, want dat zeg ik ook altijd, dat financiële plan is het fundament van alles, want die stress die je dan hebt omdat je in die schaarste zit en omdat je schrik hebt dat er te weinig is, dat gaat zich afstralen op je verkoop, op je marketing, op alles.
Dus gewoon al rust hebben of een plan hebben op financieel gebied, dat is de basis. Ja, zeker en vast. Dus dat is zo een no-brainer, makkelijk op te maken, dus zeker doen.
Het tweede plan, dat is wat complexer denk ik, hè? Ja, want dat is ook zo bij klanten. Het kasplan is iets wat ze zelf moeten invullen, omdat, dat ik zeg, dat is heel sterk als je zelf van je bankrekening gaat uittippen, ah, dat heb ik allemaal uitgegeven deze maand en dat is er binnengekomen, is ook plezant. Maar het winstplan is iets anders omdat dat iets technischer is, dat is iets meer boekhouding dat daaraan gekoppeld is.
Dus daar gaan we echt vertrekken van oké, welke omzet is er of welke omzet verwachten we of welke zijn de omzettoelen, dat kan vanuit verschillende oogpunten zijn. Want iemand die start, zou ik eigenlijk eerst starten van, welke kosten gaan we sowieso hebben? En als we dan een winst willen overhouden die gezond is, waar we dan nog iets aan hebben, ja, hoeveel omzet hebben we dan nodig? Dus dat je eigenlijk een beetje andersom gaat denken. Ja, vooral duidelijkheid, als je 1200 euro voor een pakket vraagt, ja, dat is geen 1200 euro die je op die rekening bestaat, dan ga je sowieso al met je BTW, als dat inclusief BTW is, ga je je BTW al moeten afdragen, er gaan nog belastingen op moeten betaald worden, dus omzet is niet, omzet is geen winst.
Ik denk dat dat altijd heel fel onderschat wordt, zeker bij startende coaches die geen ervaring hebben met iets van business, die misschien gewoon een job hebben, bediende job, arbeidersjob, maakt niet uit, en die dan zeggen oké, ik hoor zelfstandigen, en die denken oké, dat geld komt op de rekening en daar kan ik mee doen wat ik wil. Ja, nee, helaas. En ik ben daarvan verschrokken hoeveel mensen er zo nog zijn, en dat is ook gewoon puur door te weinig geïnformeerd te zijn.
Ja, want ik zie heel veel, en zeker in de PT-sector, heel veel mensen onder de prijs werken. Ik denk dat dat ook wel iets is wat jij heel vaak zou tegenkomen. Ja.
Maar dan snijden ze echt in hun eigen vel, omdat met alle kosten die eraf gaan, sociale bijdrage die je moet betalen, verzekering die je moet betalen, je toestellen, BTW die je moet gaan betalen, software, software is ook iets wat heel hard oploopt tegenwoordig. Ja, dan blijft er onder aan de streep niet altijd veel over, en dan moet je ook nog eens denken, ah ja, en de staat komt hier ook nog een stuk van afhalen, want eenmanszaak rekent, ja, kruge gezegd, de helft moet afgeven, hè, los van sociale bijdrage dan. Ja, 1200 euro, daar schiet 600 in principe van over, en dan die andere 600, de 600 die je afgeeft, gaat naar de staat, federale overheid, en die andere 600, ja, daar moet je nog je kosten van betalen.
Ja. Dus nogmaals aan coaches die denken dat ze aan 40 euro per uur kunnen werken, don't do it. Nee, dat is geen verhaal, dat blijft duren.
Je gaat op een gegeven moment met je neus tegen de muur lopen, dat lukt niet. Wij zeggen altijd, 55 is op deze moment het minimum die je moet vragen, en van daaruit gaat dat naar boven, en tussen de 55 en de 75, als je daar zit, zit je in een acceptabele prijs, en die prijzen die stijgen stelselmatig, hè. 75 is nog niet de standaard, maar wordt meer en meer gebruikt.
Dat gaat ook al richting de 85 bij sommige coaches, maar 55 is het absolute minimum als je dat boekhoudkundig en met al die... Het rondgefietst wilt krijgen, hè. Ja, als je dan begint te tellen, en je gaat dan al je klanten tellen en je uurtjes, dan ga je al redelijk wat uren moeten werken... Om daar iets moois aan over te houden. ...om dat 40 euro per uur fulltime te kunnen doen in hooproep, dan moet je al redelijk wat uren kopen.
Ja, dat is absoluut zo. Bijna niet komen. En daar mispakken velen zich aan.
Want als we dan 55 euro zeggen, zeggen we 55 euro die de klant betaalt. Dat is inclusief BTW. Ja, dus dat is inclusief BTW.
Dat is echt een absolute minimum. Ja. Dus dan... Nu, ja, dat zijn zo van die punten waar veel coaches ook niet bij nadenken.
En die bekijken dat puur vanuit een opzicht van, ja, ik moet klanten hebben, dus ik ga een beetje goedkoper beginnen. Maar dan snijd je natuurlijk, ja, in je eigen vellen. Dat is niet de bedoeling, hè.
Nee, er is een reden waarom er ook veel pt's stoppen, hè. In hun eerste jaren, omdat die merken dan dat dat gewoon niet haalbaar is. Want dan is het wat je zegt, je bent heel hard aan het werken om echt heel weinig over te houden.
En ik moet eerlijk toegeven, ik ben hier ook gestart toen aan 50 euro, denk ik, per uur. Dat is wel al een aantal jaar geleden. Maar je mispakt je aan... Ik heb dan nog het geluk dat ik het in mijn eigen huis kom doen.
Maar wij hebben ook heel onze kelderverdieping verbouwd. Dat kost geld. Spiegels hangen, dat kost geld.
Al dat materiaal, dat kost geld. Wij hebben dat ook wel geleidelijk aangedaan, maar je mag dat echt niet onderschatten. En dan moet je zien, met al die aftrek daarvan en alle randkosten die er naar bijkomen.
Zoals een softwarepakket voor je boekhouding, je boekhouder zelf, je verzekering. Ja, dan blijft er niet zo denderend veel over. Ik had eigenlijk vrij snel door dat dat niet voor mij was.
Ja, en er zijn er nog natuurlijk. We gaan het natuurlijk niet te negatief trekken. In de pt kun je ook wel geld verdienen, maar... Ja, maar je moet het echt slim aanpakken.
Je moet voorbereid zijn. Dat is vooral, denk ik. Je moet heel goed weten en van in het begin de juiste prijs vragen.
Dat heb ik ook wel gemerkt. Ik ben daar soms op te braven geweest. Het is veel moeilijker om je prijzen dan omhoog te doen, dan gewoon meteen te starten met een correcte prijs.
Want anders ga je al een heel deel klanten hebben. En dan moet je ineens zeggen, ah ja, ik kom er zo niet. Dus ja, ik moet met 10 euro omhoog.
Maar klanten begrijpen dat niet altijd. Zeker niet particuliere klanten. Dus ik denk dat het wel belangrijk is om te starten met een correcte prijs.
Ja. Nee, zeker en vast. Zijn er ook bepaalde zaken, waar je je misschien direct aan denkt, waar starters ook rekening mee moeten houden? Zijn er niet altijd bepaalde kosten waar je je niet aan denkt? Ik had het er juist over, die burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering.
Zijn er zo nog kosten die je vaak ziet dat over het hoofd worden gezien? Ik denk bijvoorbeeld bij starters richting het sociaal secretariat en zo. Dat zijn zo dingen die dan nieuw zijn. Maar die komen dan wel.
Elk kwartaal krijg je daar in één keer wel een leuke factuur van voor sociale bijdrage te betalen. Ik denk dat dat wel een ding is. Als je een zaak hebt, provinciebelasting.
Ja. Maar dat is nu niet overdreven veel. Maar het zijn wel kosten allemaal, waar niet zo veel rekening mee wordt gehouden.
Nee, en ik weet, de boekhouder wordt ook niet altijd helemaal correct ingeschat. Want die zijn ook niet zo supergoed gekoopt. Dat is een hele logische prijs, dus die vragen daar niet van.
Maar ik denk wel dat het misschien interessant is om wel te zeggen, als je als eenmanszaak start, dat er ook gewoon heel veel tools zijn. Want die gaan ook niet zo altijd gemakkelijk een boekhouder vinden. Dat er wel tools zijn, zoals een Dexter of een Accountable of zo, waar je eigenlijk op een heel vlotte en ook budgetvriendelijke manier je eigen boekhouding kunt doen.
En dat is eigenlijk best wel goed uitgelegd. Wat is er zo nog iets wat vaak vergeten wordt? Ik denk dat het belangrijkste inderdaad sociale bijdragen en verzekeringen zijn. Ja, BTW algemeen sowieso.
Uitgaven, BTW zeker. Is dat nog altijd dat er zo na drie jaar een bepaalde herziening is van belasting? Of dat er nog... Dat is die sociale bijdrage. Ah ja, oké.
Die wordt altijd... In eerste instantie wordt die berekend op je inkomen van drie jaar geleden. Maar dat is... Ja, dat kan weleens een verrassing zijn. Zeker als je bijvoorbeeld van bijberoep begonnen bent.
En je bent ondertussen naar hoofdberoek geschakeld. En je bent mooi aan het verdienen. En je sociale bijdrage wordt nog altijd berekend op je inkomen van je bijberoep.
Dat wilde niet. Dus dat moet je wel altijd heel goed zien. Eigenlijk, je kunt dat ook zelf aanpassen.
Dat dat berekend wordt op het inkomen van het huidig jaar. Of het geschatte inkomen van het huidig jaar. Dat je daar inderdaad niet na drie jaar nog eens een cadeautje in de bus krijgt van... Je moet nog zoveel duizend euro bijbetalen.
Dus de sociale bijdrage is wel echt iets om in de gaten te houden, ja. Ja. Dat kun je best ook met je boekhouder over.
Hoe vaak raad je aan om met je boekhouder samen te zitten? Want ik denk niet dat je moet wachten na je boekjaar om dan te zeggen... Nee. Hey, we zitten nog eens samen. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Nee. Ik ben wel tegenwoordig heel blij als ze één keer in een jaar kunnen samenzitten met hun boekhouder. Maar mijn voorkeur gaat uit.
Eigenlijk zou je elk kwartaal minstens toch een keer moeten... Niet per se met je boekhouders, maar gewoon wel moeten inchecken met je cijfers. Gewoon, heb ik hier gehaald wat ik voor opgesteld heb? Is dat wel zo keigoed? Wat heeft er gewerkt en wat niet? Zodat je dat kunt meenemen naar het volgende kwartaal. En als je er niet bent, waar ligt het aan? Ligt het aan het feit dat je kosten misschien hoger zijn dan dat je had ingeschat? Of ligt het aan het feit dat je omzet niet zo hoog is als dat je had ingeschat? Dat je daar wel kritisch naar kunt kijken.
En in een zoektocht naar een boekhouder zeg ik dat ook altijd. Vraag op voorhand hoe vaak we gaan samenzitten. Want heel vaak hoor ik van... Ja, maar met een boekhouder... Ik hoor die nooit.
Maar maak van op het begin gewoon heel duidelijke afspraken. Krijg ik elke kwartaal na de BTW-aangifte een overzicht van mijn cijfers? Ja of nee? Kunnen we dat kort bespreken? Zit dat mee in de prijs? Ja of nee? Dat je dat echt duidelijk hebt. Tegenwoordig met mijn boekhouder bijvoorbeeld... Vroeger ging ik altijd langs.
Maar dat is... Ik woon nu op 45 minuten daarvan. Dus tegenwoordig online. Dat is een half uurtje, een Zoom-call.
En alles is eigenlijk besproken. Je kunt je scherm delen. Dus dat is eigenlijk super makkelijk.
En waarom ik ook wel fan ben van dat elke kwartaal te doen... Wij gaan ervan uit dat er succesvolle coaches zijn. Dat iedereen die succesvolle coach wordt. Dus richting voorafbetalingen.
Dan moet je kunnen inschatten van... Oei, ik heb een eenmanszaak. En de meesten hebben een eenmanszaak. Dus ik ben goed aan het verdienen.
Het is leuk. En ik koop nog een opleiding. Ik doe dit en ik doe dat.
Maar het jaar erop komt er wel een mooie afrekening van die belastingen. En als je al het voorhand al wat kunt beginnen inschatten, vanaf het tweede kwartaal tegen september, dat je dan al weet van... Oké, ik heb hier al een heel goed jaar gehad. Het is misschien niet slecht om die laatste maanden wat opzij te zetten.
Of al voorafbetalingen te doen. Want er wordt dan ook nog een deel verbeloond. Dat is nu niet overdreven veel, denk ik.
Tegenwoordig wel, hè. Dat is straf eigenlijk. Maar het is wel pas na drie jaar dat je een boete krijgt.
Maar je krijgt tegenwoordig een boete van 9% volgens mij. Als je niet vooraf betaalt. Oei, oei, oei.
Dan moet ik dit jaar beginnen vooraf te betalen. Want ik heb nog niet veel voorafbetalingen gedaan. Dus ja, ze zijn daar wel stevig op aan het gaan.
Oké, goed, ja. Fine. Je wordt ook beloond als je wel vooraf betaalt.
Je wordt inderdaad beloond als je vooraf betaalt. En hoe vroeger, hoe meer dat je beloond wordt. Ah, serieus? Dat wist ik ook niet.
Eigenlijk is de kunst om in je eerste voorafbetaling het zo goed mogelijk in te schatten, zodat je je boete zo hard mogelijk kunt wegwerken met je eerste voorafbetaling, omdat je dan de meeste korting zogezegd krijgt. Ja. Oké, oké, oké.
Het wordt al iets technischer. Dat zal nog niet heel technisch uitleggen. De koopjes die voldoende om zijn draaien zorgen dat je voorafbetalingen doet.
Dat kun je met je boekhouder makkelijk bespreken. Quartaal, als de cijfers zijn ingegeven, kan de boekhouder al mee wat een inschatting maken. Als jij denkt van oké, dit kwartaal was een goeie kwartaal en ik denk dat we dat wel kunnen doortrekken het ganze jaar, dan kan er al eens een beetje worden over nagedacht van oké, dat is het bedrag dat je waarschijnlijk ongeveer gaat moeten voorzien voor belastingen.
Het is interessant om dan die voorafbetalingen te doen, waardoor je dan zelf ook wel nog meer controle hebt. Ja. Dat ik al weet... Eigenlijk zijn dat drie dingen die heel belangrijk zijn als je naar een boekhouder op zoek gaat.
Als je het niet zelf gaat doen en je gaat naar een boekhouder, één, vraag hoe vaak je kunt gaan samenzitten. Het liefst elke kwartaal even inchecken toch. En dat je zeker in het begin die uitleg ook wel krijgt.
Twee, zorg dat je boekhouder digitaal werkt, want dan heb jij ook veel gemakkelijker toegang tot je cijfers. En drie, zorg dat je boekhouder metent in de prijsverrekening dat je elk jaar je sociale bijdrage herbekijkt. Dus dat je inderdaad niet met die afrekening van drie jaar voordien komt te zitten.
Als ze elk jaar dat bekijken en dat op een juist niveau zetten, dan kan het niet voorvallen dat je echt duizenden euro's afrekening krijgt. Oké, dat is... Dat zijn zo wel drie belangrijke dingen. Als ik zeg, als je naar een boekhouder gaat zoeken, maak duidelijke afspraken, sociale bijdrage en op tijd inchecken.
En digitaal. Oké, top. Dat vind ik inderdaad een hele goeie.
All right, goed. Als we gaan kijken richting het boekhoudkundige zelf. Jij helpt voornamelijk richting het plannen, toekomstgericht.
Zien hoe kunnen we meer omzet gaan draaien, hoe kunnen we financiële doelen stellen en uiteraard ook mee gaan nadenken, hoe kunnen we die dan ook effectief behalen. Zijn er zo nog een aantal dingen waar je merkt, bij de klanten die je nu al hebt, waar er veel tegenaan loopt bij het stellen van die doelen? Zijn er zo bepaalde struggles, wat daar veel ook mee te kampen hebben? Ja, het belangrijkste struggle die ik tegenkom is de cashflow, dus de buffer opbouwen. Dat is eigenlijk mijn main focus bij, denk ik, 80% van de klanten die bij mij zitten, dat we eerst gaan zorgen dat die buffer van drie maanden er kan komen.
Daarnaast merk ik dat die eigenlijk vaak, en dat is wat je in het begin ook gezegd hebt, hun cijfers altijd op de lange baan hebben geschoven en echt geen idee hebben van hun kostenstructuur whatsoever. Dus dat in kaart brengen. Sommigen verschieten daar ook wel echt van.
Als ik zeg, dit is wat je aan kosten hebt maandelijks, dan verschieten die daar vaak wel van, omdat er zijn zo'n dingen waar je niet bij stilstaat. Een keer papier en wat pennen, of je laat eens een trui bedrukken en een t-shirt, of je laat eens een fotoshoot doen. Dat loopt allemaal wel op, als je dat zo op een jaar bij je in ziet staan soms.
Ja, en software, hè. Software is gestoord. Je begint dat lijstje te maken en je denkt van, wat is dit allemaal? Dat loopt in de honderden euro's.
Ik spreek niet even voor mezelf, maar als je gaat kijken naar PT, alles is tegenwoordig online. Alles heb je in abonnement nodig. Voor je trainingssoftware, voor je boekhoudsoftware, werk je met ChatGPT, je loopt een fatsoening aan betaald, enzovoort, enzovoort.
Voor Canva moet je betalen. Voor alles moet je in principe een abonnement hebben. Dus dat loopt heel, heel snel op.
En het gevaar is... Het gevaar is inderdaad... Je gaat voor een nieuwe Mastercard. Ik denk daar niet bij na. Je denkt er inderdaad niet bij na.
En je weet soms ook niet meer welke abonnementen je wel en niet hebt. Daarmee dat ik ook zeg, eigenlijk zou je ook weer elk kwartaal, of op z'n minst elk halfjaar, door je uittreksels moeten gaan, visa en bankrekening, welke abonnementen heb ik allemaal lopen. En dan voor jezelf ook gewoon heel kritisch zijn.
Eén, zijn er abonnementen tussen die ik kan schrappen, die ik eigenlijk niet gebruik. Anderzijds gaan kijken, misschien zit er in een andere software die ik gebruik, iets wat ik met een andere ook kan doen, zodat ik dingen kan samenvoegen, dat ik ook dingen kan schrappen. En ook, wat ik bijvoorbeeld... Heel vaak heb je de optie om maandelijks te betalen.
En als je de software eerst wil testen, is dat een goed idee. Maar het komt je wel duurder uit. Dus ga ook wel eens kijken, als ik het op een jaar betaal, en ik kan het betalen, hoeveel scheelt dat? Want ik weet bijvoorbeeld van een plug-in-pay, scheelt dat wel wat.
Ja. En het loopt echt op. Meestal bijna 20%, dat scheelt veel.
Ja. Dus dat zijn zowel dingen waar je eventueel kunt besparen, maar je moet het natuurlijk ook kunnen doen. Dus ik heb voor mezelf echt een overzicht gemaakt, welke tools heb ik allemaal qua software.
Betaal ik die maandelijks of jaarlijks? En wat betaal ik? En ook in welke maand gaat het van mijn rekening af? Als ik iets jaarlijks betaal, dat ik ook weet, dat gaat in november van mijn rekening af, dat gaat in februari van mijn rekening af, dat ik dat ook in mijn kasplanning mee kan voorzien. Ja. Ja, dat vind ik zeker een goeie punt.
Als personal trainer, misschien een laatste puntje, dat ik ook wel met u wil bespreken. Het is een onzekere sector, in de zin van, uw klant heeft een pakket, maar dat ziet er geen jaartraject volgen. Dat maakt het soms heel moeilijk, om bepaalde prognoses, bepaalde voorspellingen te doen.
Maar ja, een klant heeft twintig sessies gekocht, gaat die daarna verlengen of niet? Ja, dat kunnen we niet echt zeggen. Heb je daar bepaalde tips voor? Zeg je van, ik merk toch wel, als je met bepaalde abonnementen gaat werken, dat is niet zo makkelijk in de pt-branche, om met een maandelijkse abonnement te werken. Maar die pt-sessies zelf, dat is toch wel iets, dat is toch moeilijk? Dat is een heel onzeker gegeven.
Als er abonnementsvormen kunnen opgemaakt worden, ben ik daar altijd wel voorstander van, omdat je dan die recurring-omzet hebt, dus dat altijd terugkeert, en dat je eigenlijk een stabiele basis hebt. Dus als het kan, zou ik wel proberen te mikken, op zo'n bepaald aantal klanten, afhankelijk van wat uw nood is. Als je in bijberoep zit, zal dat lager zijn dan dat je in hoofdberoep pt bent.
Dat je wel een aantal klanten in zo'n abonnementsvorm kunt krijgen, omdat het anders wel heel onzeker wordt. En dan ook blijven communiceren. Je mag er nooit van uitgaan, als je nu tien klanten hebt, en je komt daarmee toe, en er stoppen er morgen vier.
Je moet altijd wel blijven communiceren, en zorgen dat je gevoel blijft, en dat je niet met je vingers staat te draaien, na een tijd. Je moet altijd wel in oplossingen gaan denken, ook bijvoorbeeld corona. Allemaal dicht, je mag niks meer doen.
Denk alternatieven, ga online iets doen, of probeer op het moment dat het mocht, want ik weet dat ik ook een tijd echt buitentraining gegeven heb. Er zijn altijd wel oplossingen, maar ik denk dat het voor u zelf heel belangrijk is, om te weten, wat is de minimumomzet die ik moet draaien, en hoeveel klanten heb ik daarvoor nodig, en waar steek ik die dan het beste in. En meestal, om voor uw eigen zekerheid te voorzien, is dat in een maand abonnement.
Ja. En dan komen we ook weer terug op die controle, en die buffer, want uiteindelijk, als er drie of vier stoppen, en je zit dan in de stress, dan heb je eigenlijk het voorafgaande niet optimaal gedaan. En vooral uiteindelijk, lieve luisteraars, ik ben potverwijte ketel, been there, done that, ik ben honderd keer in mijn hoofd op die manier tegen de muur gelopen.
Ik ook, absoluut. Dat is iets dat bij mij ook altijd laatst op de to-do-lijst stond, maar we zijn daar echt al stappen in aan het zetten. Maar ik wil jullie daar enorm van behoeden, dat je niet in die situatie zit, dat je met die financiële onzekerheden, financiële stress zit, want dat is een heel, heel, heel aanbetaande stress.
Als er drie mensen stoppen, en je krijgt tegelijkertijd een dag daarna uw BTW die je moet betalen, en je denkt van ooooh, dit gaat compleet de foute richting uit, de rekening gaat in één lijn naar beneden. Dat is niet oké. Dan zou je eigenlijk die een buffer moeten hebben en een soort van alert zijn, een reactie moeten krijgen van oei, er zijn er drie gestropt.
Oké, geen paniek, ik heb drie maanden buffer, maar we gaan nu wel zorgen dat we de komende weken even volle gaan inzetten op sales en proberen nieuwe klanten binnen te halen. En dan weet je, ik heb hier in het slechtste geval twaalf weken tijd om de nieuwe klanten binnen te halen. En dan lukt dat wel.
Dan zijn we vertrokken. Meestal komen dan ook wel eens nieuwe aanvragen, en dat loopt dan wel weer los, maar het is dat stressmomentje dat je heel makkelijk kan vermijden. Ja, en daarom is het opnieuw heel belangrijk dat je wel naar je cijfers kijkt, want anders weet je niet dat dat komt, en als je te afhankelijk bent van je vaste klanten, en er beslist er ineens drie om te stoppen, dan kun je je eigen ook wel eens pijn doen.
En ook gewoon, ja, dat is wat Alex Ormosi altijd zegt, je moet gewoon zorgen dat je product ook goed genoeg is, dat mensen niet stoppen. Ja, dat is een beetje de... Dus als je heel veel... Ja, heel veel waarde levert, waardoor dat mensen ook oprecht content zijn, en feedback vraagt, en bijstuurt waar nodig, en eventueel af en toe al eens een kleine win kunt veroorzaken, al eens door ergens in de voeding iets te doen, of slaap ergens te verbeteren met kleine tips, ik denk dat dat ook al wel dingen zijn die dat je, als mensen zich voelen dat je betrokken bent met wat ze willen bereiken, en bij hun doel, dat dat ook wel helpt. En dan is het gewoon heel sterk als je klanten hebt die je andere klanten brengen.
Ja, zeker en vast. Zeker en vast. Alright, ik denk dat we al goed dingen hebben besproken richting de finance.
Het gaat zeker niet de laatste keer zijn dat we eens een aflevering samen maken. Voor nu, mensen kunnen u volgen op Instagram via Dapper Ondernemen, die we u makkelijk kunnen vinden. Mensen kunnen bij u ook zeker ook in begeleiding gaan.
Ik denk dat dat het handigste voor de podcast is als ze u volgen op Instagram, en ze sturen een DM, dan zult je daar ook zeker op reageren. Maar wat ook heel interessant is voor onze startende coaches, is dat je ook een kleine cursus hebt. Slim starten, klopt dat? Slim starten, ja.
Misschien kan je daar kort even over vertellen? Ja, ik heb dat eigenlijk gemaakt vanuit het feit dat ik zelf het heel vervelend vind. Als je wil starten als ondernemer, je vindt alle informatie wel, maar je vindt het niet op één plaats. En je moet ook al een beetje weten waar je naar moet zoeken om het te kunnen vinden.
Zo heb ik geprobeerd met slim starten, dat is echt alles in één cursus te gieten. En dat vertrekt vanuit de vraag van, oké, ik wil starten met ondernemer, hoe begin ik daaraan? Ga ik dat in bijberoep doen? Of ga ik dat in hoofdberoep doen? Ga ik dat met een vernootschap doen? Of ga ik dat met een eenmanszaak doen? Ik probeer het absoluut luchtig te houden, dat je niet in slaap valt. Want ik weet dat dat niet de tofste materie is.
Maar ook, wat moet ik allemaal in orde brengen? Welke verzekeringen zijn interessant? Wat moet ik zeker in orde brengen? Een btw-nummer aanvragen, een ondernemingsnummer aanvragen. Waar moet ik dat doen? Hoe moet ik dat doen? Er staat echt een heel stappenplan bij ook, als het voor een eenmanszaak is, als het voor een vernootschap is. Wat moet je allemaal gaan doen? Wat is er belangrijk? En ook zo basisfinancieel management, wat moet je zeker gaan strekken? Wat gaat er zeker belangrijk zijn? Dat zit er eigenlijk allemaal in.
Dus dat heb ik eigenlijk proberen samen te vatten in een praktische cursus. Met niet te lange video's. Ja, super interessant voor startende coaches.
En we zijn ook bezig om te kijken of we het ook kunnen implementeren in onze level 1. En dat gaat zeker ook wel goed komen. Maar mensen die al een opleiding elders hebben gevolgd en die toch interesse hebben, kunnen zeker bij u zo'n opleiding doen. Of ze kunnen ook in begeleiding gaan.
Daar kunnen ze ook zeker informatie voor vragen. Was daar nog iets rond dat jij nog wou vertellen, Natasja? Ja, wat ik vooral belangrijk vind om mee te geven, is dat ze geen schrik mogen hebben om mijn bericht te sturen. Want ik probeer echt in mijn aanbod voor elk niveau van ondernemer iets te voorzien, omdat ik dat ook gewoon heel belangrijk vind.
Finance is er. Voor iedereen is dat belangrijk. Voor een bijberoeper, voor een hoofdberoeper, voor een eenmanszaak, voor een vernootschap.
Maakt niet uit waar je staat. Als je maar met je cijfers aan de slag gaat en er zijn zoveel verschillende manieren om samen te werken, dat het voor iedereen wel ergens haalbaar is om dat te doen. Ja, en dat zie ik als, dat is nu eens in mijn ogen een pure investering.
Omdat dat u een deel stress wegneemt. Dat geeft u gevoel. Dat geeft u ook alleen al het gevoel dat je controle hebt over uw zaak.
Dat je niet zomaar iets aan het doen bent. Want je neemt geredeneerde beslissingen. Dus uiteindelijk is dat alleen maar een investering die je niet moet maken, maar die wel heel slim zou zijn om te maken.
Ja, het is het fundament voor alles. Je gaat daar je sales en je marketing en alles op kunnen afstemmen. Op wat wil ik nu daar financieel uithalen.
Top. Dus als je meer informatie wilt, dan kan je Natasja vinden op Dapper Ondernemen. De Instagram pagina.
Ook leuke content daarop. Dus zeker volgen. En alleen al de content gaat u al heel veel waarde geven.
Heb je nog vragen? Dan kan je die altijd stellen via ons account bab.fitness. En dan zullen we die ook in de volgende episodes zeker aan bod laten komen. En voor nu dank ik jullie weer om te luisteren. En ik zie jullie graag terug een volgende keer.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot volgende keer. Ciao.