Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we het hebben over hoe je omgaat met klanten die blessures hebben. Dat kunnen blessures zijn die ze opgelopen hebben tijdens de training, liefst niet, maar dat kan altijd eens gebeuren. Of blessures die ze in hun dagelijkse leven hebben opgelopen.
Hoe pak je dat aan als persontrainer? We merken dat er soms frustraties zijn bij coaches. Als een klant zegt dat hij daar last heeft en zijn dokter heeft gezegd dat hij de volgende drie weken niet mag sporten, dan weten we als coach ook dat het heel moeilijk is om de draad terug op te pakken. Als men drie weken niks heeft gedaan, is vaak de voering ook niet meer optimaal geweest.
Dat is een sneeuwbaleffect, een negatieve spiraal. Dat moeten we proberen te vermijden. Ik kan zeker uit ervaring spreken.
Ik weet niet of jij ook uit ervaring kan spreken, Michiel, met klanten die bepaalde blessures hadden. Gelukkig is er nooit iemand bij mij iets opgelopen, maar je hoort dat vaak. Ik ben door de rug gegaan, ik kan niet komen sporten.
Of ik heb last gehad, ik ben van een kind gaan tennissen, mijn elleboog doet pijn, dus ik kan ook niet komen sporten. Maar vaak, dat haal ik dan later ook wel door uiteindelijk, en je merkt ook wel welke klant dat dat meer en meer doet, of bij welke klant dat dat oprecht eens één keer is gebeurd, waarbij je wel van kunt uitgaan van oké, die heeft wel effectief iets meegemaakt. Maar vaak denk ik dat dat ook gewoon een excuus is, omdat de motivatie gewoon zo laag is bij die klanten.
Dat ze een excuus komen verzinnen om toch niet te moeten komen, en eventueel die sessie had kunnen opsparen naar een ander moment. Ja, daar moeten we heel behoedzaam voor zijn, en dan merk je vrij snel welke klant dat dat wel eens durft doen, en welke niet. Dus dat is natuurlijk het één type, dat de klanten het blessure wat faken.
Langs de andere kant, stel dat ze wel effectief een blessure hebben, merk ik op, zeker bij mij vroeger, dat de klanten heel snel zeiden, vanuit de doktersadvies, want dan willen we niet te fel tegen de dokters ingaan, maar een dokter maakt zich soms wel heel snel ervan af, door te zeggen rusten, rusten, en dan komt het wel goed. Terwijl soms ze eigenlijk net niet moeten rusten. We gaan als personal trainer geen diagnose stellen, maar wat je wel kan doen, is tijdens de start van een pakket, als de klant komt sporten, in het contract en ook bij de voorwaarden heel duidelijk stellen, als men een blessure heeft, dat er dan eerst in de samenspraak wordt gekeken of we verder kunnen trainen richting het doel, ja of nee.
Om een voorbeeld te geven, als bijvoorbeeld de klant komt om sterker te worden, en hij wil zijn squatten verbeteren, ik neem er even een heel specifiek voorbeeld, en hij loopt een kruisbandletsel op, ja dan weten we dat de klant niet kan komen sporten en dat het doel niet kan bereikt worden. Maar als de klant komt om fitter te worden en wil afslanken bijvoorbeeld, en de klant heeft iets aan de elleboog, waardoor met één arm weinig kan gebeuren, dan weten we wel dat we nog altijd beenspieren kunnen trainen, we kunnen de core nog trainen, we kunnen meer focussen op voeding, we kunnen... Er zijn heel veel zaken waardoor we het pt-pakket, of de begeleiding, toch kunnen laten doorgaan en toch verder en verder richting het doel van de klant kunnen geraken. En dat is iets dat dan vaak wordt vergeten.
De klant voelt, ja ik heb last van mijn elleboog, dokter zegt dat ik moet rusten, ja dat klopt, met die elleboog zou je misschien moeten rusten, maar we kunnen wel andere zaken doen. En dat moet je wel heel duidelijk herstellen. Ik denk dat het daarin belangrijk is om gewoon te proberen in te spelen op de mindset van de klant.
Want ik denk dat het vooral, ja enerzijds vaak komt uit, oké ze geloven het vooral van dokter aan dokter, of ze gaan ervan uit, dokter heeft altijd gelijk. Nu, dokter heeft niet altijd gelijk, jammer genoeg. Maar anderzijds is het ook gewoon ergens een mindset of een motivatieprobleem, want vaak verliezen ze dan de motivatie omdat ze net heel goed bezig waren en dan daarna een blessure oplopen en dan denken van oké ik kan niet meer komen sporten, dus dan heeft het ook weinig zin om nog verder te gaan zitten.
En dan is het gewoon interessant of belangrijk om die klant te gaan overtuigen, te zeggen oké goed, het is niet omdat bijvoorbeeld je elleboog, dat er een blessure aan is, dat we bijvoorbeeld niet kunnen gaan inzetten op het terrein van het onderlichaam bijvoorbeeld, en de core spanning. Dus op die moment moet je eigenlijk gewoon proberen inspelen en die klant toch nog inzicht te proberen geven van het is niet omdat je pijnt aan de elleboog dat het einde van het verhaal hoeft te zijn. Omdat het vaak gewoon, ik geloof er wel in, een motivatieprobleem gewoon is op die moment.
Ja dat kan en de klant gaat ook niet durven en weet ook niet wat er dan nog wel allemaal kan. Dus ik denk dat het zeker een kwestie is van communiceren, maar al op voorhand inspelen op een mogelijke situatie. Als we algemeen pt-pakketten gaan bekijken, dan gaan de meeste klanten niet echt te maken hebben met acute blessures tijdens een pt-pakket.
Dat komt af en toe voor, maar dat is niet de standaard. Maar op voorhand wel communiceren als er ergens een blessure is in de loop van het traject. Weet dan dat er altijd mogelijkheden zijn om toch te kunnen trainen of we kunnen bepaalde zaken doen, meer ontvoering, maar communiceer dat op voorhand met de klant en ik denk dat dat al een heel heel belangrijk punt is.
Ja ik heb zo ooit zelfs een klant gehad die was op wintervakantie geweest, de pols gebroken en die lag in de gips en die was zo gemotiveerd dat wij toch drie vier weken lang met zijn gips zijn komen trainen. Uiteraard alleen onderlichaam getraind en toestellen, maar om een voorbeeld te geven als de motivatie goed zit en dan kan alles gewoon. Ja en zelfs naar herstel is dat zelfs positief.
Zeker. Om te trainen. Ook al als je benen aan het trainen bent, gaat dat het herstellen van de pols zelfs verbeteren.
Dus het is altijd positief om daar mee te doen. Hetgeen waar we hier wel als coach heel fel mee zitten is de tegenstrijdigheid van ja maar de dokter heeft gezegd dat. En ja af en toe gaan we ons daar wel bij moeten neerleggen omdat je anders je credibiliteit als coach beetje verliest.
Omdat jij als personal trainer ingaat tegen een dokter. Ja we weten zelf ook wel dat we op sommige gebieden als het gaat om slaap, stressmanagement en enzovoort dat we toch wel wel wat weten. Ik steek daar altijd mijn hand voor het vuur en ik ga daar toch, als ze met die praatjes afkomen ga ik daar altijd tegenin.
Maar wel met een uitleg. Als ik het kan argumenteren. Ja met die juiste argumenten.
En dat ik de klant kan meebrengen in mijn verhaal en mijn visie op waarom ik denk dat het beter is om te blijven sporten. En dan toets ik gewoon af. Blijft hij bij zijn standpunt? Nee, de dokter heeft gezegd dat.
So be it. Dan is het zo. Maar misschien gaat de klant toch meegaan in jouw visie en denken van oké het is misschien toch veilig.
En we zijn op die manier dan eigenlijk gewoon terug vertrokken. Maar je moet natuurlijk wel de goede argumenten hebben. Ja, zeker.
Oké, goed. Stel de klant heeft die blessure gehad. We gaan daarna de blessure terug beginnen met trainen.
Dan is het wel belangrijk om terug eventueel samen te werken in samenspraak met een kine. Vaak gaat de klant revalideren. En dan is het als personal trainer echt wel een enorme meerwaarde om contact op te nemen met de kine.
Ook al weet je als coach wat je moet doen, wat je wel en niet kan doen, probeer toch altijd dat contact op te nemen. Dat gaat voor de klant een veilig gevoel geven. En dat gaat ook richting de kine wel een gevoel geven van oké, er is wel iemand die luistert.
En als ik zeg dit mag je niet doen, doe dat dan ook gewoon niet. Ga niet super argumenteren. Tenzij je natuurlijk echt wel volledig sterk in je schoenen staat, dan kan dat wel.
Maar weet ook altijd wel tegen wie en waarom je argumenteert. Want soms is er in de revalidatietraining... Dat zijn niet altijd dezelfde principes als dat wij in een krachttraining of programmatie toepassen. Daar gelden andere wetten.
Dus probeer daar ook wel... Enkel en alleen als je daar enorm in gestudeerd hebt, dan zou je eventueel eens kunnen zien. Maar let er gewoon heel veel mee op. Nu, main point is, neem contact op met de kine.
Dat gaat de klant inderdaad echt een gevoel van veiligheid geven. Ja, vooral voor die klant gaat dat je credibiliteit enorm verhogen. En dan ga je in samenspraak daarmee het schema gewoon verder gaan opbouwen, zodat dat mooi in lijn loopt met de revalidatie.
En de goeie kine's gaan daar altijd in meegaan en die gaan het top vinden dat je ook meedenkt en dat de klant ook de oefeningen bij jou kan doen. Je mag ook nooit vergeten dat als de klant gaat revalideren bij een kine, dat zijn maar een aantal sessies dat ze kunnen doen. Dat is vaak ook maar een half uurtje.
Dus de meeste kine's weten ook dat dat niet voldoende is. Dus die gaan er echt wel voor openstaan dat de klant daarbuiten ook nog verder kan sporten onder begeleiding, met de juiste oefeningen. Want dat gaat het revalidatieproces alleen maar bevorderen.
Dus let daar een beetje mee op. Nu, we hebben tijdens een blessure gehad, we hebben na de blessure gehad. Nu, wat gaan we doen als de klant een blessure bij jou tijdens de training oploopt? Dat is natuurlijk een moeilijkere.
Ik denk dat je daar als coach een bepaalde voorzichtigheid moet inbouwen. Zeker bij beginnende klanten. De structurele balansfase is een enorm belangrijke fase.
En een goed assessment afnemen, zodat je weet wat de houdingsafwijkingen zijn, zodat je weet of de klant voldoende lichaamsbesef heeft, voldoende stabiliteit heeft. Als je al die zaken hebt gedaan en je hebt dat gedocumenteerd, als je dan toch een blessure oploopt, dat kan altijd gebeuren. Tuurlijk.
Dat is heel jammer, maar als je alle zaken van tevoren goed hebt gedaan, mag je jezelf daar uiteindelijk ook niks in verwijten. Want het is niet altijd de schuld van de coach. Het kan zijn dat de klant heel slecht heeft geslapen, of al een aantal nachten super slecht heeft geslapen, al wat last had van de rug, misschien niks gezegd heeft.
Ja, en misschien tijdens de afgelopen dagen privé dingen meegemaakt en daar niet per se dingen over willen vertellen. Heel veel stress op het lichaam, zit met zijn gedachten ergens anders thuis te trainen, vergeet zijn core spanning niet aan te spannen, en je gaat squatten en ja, poef, het gebeurt. Ja, ik heb het sowieso al meegemaakt.
Het zou een straf zijn moest ik op 22 jaar nog nooit iets hebben meegemaakt, maar ik kan altijd wel mijn hand in het vuur steken, of ik durf altijd wel met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik wel niet in fout was. En niet in fout wil dan zeggen, ik kan een voorbeeld geven. Ik heb een klant gehad, dat was een man die in een deadlift-sessie zat, en die kwam al twee jaar na het trainen bij mij.
Die deadliftte op dat moment rond de 100 kilo, en tijdens een oparmset met 30 kilo, dus een schijfje van vijf aan elke kant, inderdaad, even die core spanning vergeten, superstressvolle momenten op het werk en klak, het zat in de rug. Dat was niet mijn zwaar gewicht, dat was niet maximaal. Was daar de techniek even fout? Ja, waarschijnlijk wel, maar dat was een oparmset, dus je hebt ook niet altijd controle over wat de klant doet.
En dat is dan inderdaad een heel jammere situatie, dat is een weekje of twee weken oud, dat moet herstellen, dat moet osteopaat, en dan komt dat wel terug los, en dan kan de klant terug komen sporten. Maar dat zijn wel momenten, ja, dat is jammer. Maar je moet als coach weten dat je zelf niet echt in de fout bent, en zoeken naar manieren om dat te voorkomen de volgende keer.
Dat heeft mij gewoon veel meer regressies aangeleerd. In het begin was ik de man die zei compoundoefeningen, zo snel mogelijk, squatten, deadliften, noem maar op, en nu ben ik de persoon die zegt, nee, wacht er nog maar heel even mee, we gaan eerst het lichaam voorbereiden, de strength standards toepassen, opbouwen naar de squat, opbouwen naar de deadlift, en als al die opbouwstapjes goed zijn geweest, dan mag je er nog zekerder van zijn dat er niet veel gaat mislopen tijdens een sessie. All right? Zowel voor-, tijdens-, als nabehandeld.
Mochten jullie toch nog vragen hebben over die zaken rond blessures met klanten, mag je ons zoals altijd een berichtje sturen op onze sociale media, en dan beantwoorden wij dat met alle plezier. Bedankt voor het luisteren, en tot een volgende keer. Bye bye.
Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify, of waar je ook luistert, en help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Alvast bedankt, tot de volgende keer. Ciao.